Mjölksyratröskelträning

Mjölksyratröskelträning
Jag tror det finns tre sorters tröskelintervalltrampare här på happy: de som har koll (typ Micke S), de som anlitar de som har koll och göt det som det står i träningsschemat (tex alla Aktivitus-knarkare), samt de som hakar på det som de flesta andra verkar göra för tillfället. Själv tillhör jag grupp 2, och detta är min tredje säsong som innehåller denna typ av intervallträning, och så länge som min prestationsförmåga på tester och tävling går stadigt uppåt kör jag vidare och litar på att någon har koll åt mig.

Mjölksyratröskelträning
Jag LEVER!

det var inte alls så jobbigt som jag trodde att det skulle vara. Tre minuter kändes långt men "tillräckligt". Kanske kanske hade det gått bra med två minuter istället.

Visserligen hann jag bara med ett "4x4" denna gång och jag låg på 90-93% av maxpulsen.

Jag avslutade med en pulstopp på 225 slag.

Sedan gick jag ut å frågade om det fanns en plats ledig på nästa pass. det var fullt.

Nu sitter jag här och längtar till i morgon då jag ska kränka mig igen. fast då ska jag prova 2x15 istället.

Mjölksyratröskelträning
Bang skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Jag avslutade med en pulstopp på 225 slag.
>

Hade du 225 slag i minuten i puls?!!

Mjölksyratröskelträning
Bang skrev:
> Jag vet inte? Det står 225 Max på min polar 720
> Ska jag vara död nu?

Nej. Men du kanske ska tvätta pulsbandet eller byta batteri i sändaren...

Mjölksyratröskelträning
Pumpade visserligen 10 slag över min maxpuls som avslutning å kanske fick min klocka fjupp på slutet? Tvåhundratjugofem låter mycket tycker jag men jag tog verkligen i utan bara den å låg å kved mig efteråt.

Mjölksyratröskelträning
225 låter alldeles normalt för en elitcyklist. På tävling kan du nog få upp pulsen med 10 slag till.
På ditt 2x20-pass imorgon så bör du sikta på att ligga strax över 200 slag.

Mjölksyratröskelträning
Alltså jag såg aldrig att den visade 225 innan jag kom hem p kollade datan.

Det jag såg på plats var dryga tio över min maxpuls i sist. sedan bet jag ihop å tryckte på lite mer innan jag bröt ihop å kved mig på cykeln. Men det tråkiga med pulsklockor är att det tar tid innan den visar rätt.

Jag ska prova 2x15 med fem minuter vila mellan. Att ligga på 200 vet jag redan nu att jag inte kommer orka i 15 minuter. Kanske ligga på 93-97 i så fall.

Mjölksyratröskelträning
Bang,
ett tips i all välmening: Om du menar allvar med din träning och din elitsatsning i år skulle jag verkligen rekommendera dig att läsa på lite om pulsbaserad träning. Det finns till exempel bra introduktioner att ladda hem gratis från Polars hemsida. Finnas massor att hitta via google också.

Mjölksyratröskelträning
Jag har läst lite å testat olika intervaller. Men har aldrig provat så pass långa intervaller. Problemet tycker jag är att lära sig alla funktioner i klockorna samt hur man läser av informationen på datorn. Sedan att få allt att funka är inte lika kul. Jag drar mig oftas för att använda klockan då jag måste koppla upp den på min gamla dator med ir port.

Tröskelintervaller verkar ha blivit värsta hypen 09/10 å den verkar vettig att haka på. Så jag fortsätter att köra på semilånga intervaller å hoppas på resultat :)

annars får man väl köra klassikern. Coopertest på cykel :)

sedan blir jag inte klokare av att läsa saker man ändå inte kan relatera till typ. Bättre att nlgon visar mig eller att jag blir kränkt :)

men visst, kan gå igenom mina polar handböcker mm samt läsa om kadens artiklarna. Så får vi se var det hela slutar. Jag förbrände visserligen 50% mer än "vanligt" under detta pass så något bra måste jag ha gjort.

Mjölksyratröskelträning
mtbmotion skrev:
> Vilken kadens kör ni under er tröskelträning?

mellan 50-100 rpm.

Mjölksyratröskelträning
Micke S skrev:
> mtbmotion skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vilken kadens kör ni under er
> tröskelträning?
>
>
> mellan 50-100 rpm.

Det är ju så lätt att man hamnar på nån form av behaglighets-kadens.

Mjölksyratröskelträning
Micke S skrev:
> såvida man inte kör några styrkeinriktade eller
> högkadens-intervaller är det väl precis där
> man vill hamna?

Micke, det var nog mer där min dåligt formulerade fråga hamnar.
Hur fördelningen ser ut inom de olika typerna.

Mjölksyratröskelträning
fredrikw skrev:
> tröskelintervalltrampare: de som
> har koll (typ Micke S), de som anlitar de som har
> koll och göt det som det står i träningsschemat
> (tex alla Aktivitus-knarkare), samt de som hakar
> på det som de flesta andra verkar göra för
> tillfället.

Som en enligt fredrikws defenition 3 intervallare har jag nu genomfört de två första 4x4 intervallerna i min icke seriösa cykelkarriär. Skapligt (läs: svin-) jobbigt, särskilt sista minuten på sista intervallen.

Watt och kadens vet jag inte då jag kör på en okalibrerad Monark 818e med trasig display, men skulle gissa på att kadensen låg på ca 60 rpm.

Fick inte så hög puls (175) trots att jag var rejält trött med benen fulla av mjölksyra så slutsatsen blir väl att jag inte är i speciellt bra form än. :-(

Förhoppningsvis märks skillnad om några veckor. Kul att prova nåt nytt^^

Mjölksyratröskelträning
Bang avslutade med en pulstopp på 225 slag.
--------------------------------------------

Är du säker på att du inte hojjade i orange byggkläder, fasettglasögon och med en visselpipa i käften?

/E

Mjölksyratröskelträning
SuperApe skrev:
> Tillmann har sagt att ett intevallpass i veckan
> är onödigt.

Hur, typ att ett av sju är onödigt eller inget alls ? ;-) T

Mjölksyratröskelträning
Typ att det knappast gör någon skillnad med ett intervallpass i veckan. Mitt motargument om att ett är oändligt mycket mer än inget alls cyklade han bara ifrån.

Mjölksyratröskelträning
SuperApe skrev:
> Typ att det knappast gör någon skillnad med ett
> intervallpass i veckan. Mitt motargument om att
> ett är oändligt mycket mer än inget alls
> cyklade han bara ifrån.

Jag vet att intervaller funkar för mig, vad som funkar för Tille är som tur för mig inte relevant :-) T

Tillbaka
Topp