Mjuk dämpning

ttoobbee2

Ny medlem
Mjuk dämpning
På senaste tiden har jag upplevt att mina dämpare blivit väldigt mjuka, sitter Suntour XCT HLO Disc 29" 100mm fjäderdämpare på cykeln.

Finns de något man kan göra åt de, eller måste jag byta fjädrarna eller något liknande?

Mjuk dämpning
Nu har är den blivit ytterligare lite mjukare och det kommer olja varje gång man trycker mer dämparen. Har inte vågat pilla med den, men nu börjar de ju dra ihop sig.

Är de värt att lämna in den? eller finns det något jag kan göra?

Senast ändrad:
Mjuk dämpning
Kolla videos på Suntours hemsida

http://www.srsuntour-cycling.com/hu...age]=2&cHash=a980ba0bc710da6d0c270491a807e560

Det är en förvirrande uppsjö av gafflar de har. Vissa av de enklaste modellerna, till vilka XCT tillhör, är "oservicebara" i bemärkelsen att man byter ut hela dämparenheten inuti har jag läst nånstans. Ibland fastnar de och behöver service i form av fett.

Är XCT original på cykeln är det troligen en enkelt specad modell och knappast värt att uppgradera till en fingaffel som FOX, spar pengarna till ny cykel istället eller köp nån enkel RockShox modell som Recon eller TK30. Redan det faktum att du troligen behöver speca en fingaffel med rakt styrrör och 9mm QR för att den skall passa ram och framhjul känns trist.

En ny XCT kostar väl max en femhunka om den går att köpa lös och i princip allt du kan köpa är bättre så det är bara att gå lös på den och hoppas att den inte går sönder av demonteringen. :)

Mjuk dämpning
Jag har haft en RS Reba Dual Air RT (?) 100mm som bara går och går. Gått i två år nu utan service i damm och vinterslask.

Kan verkligen rekommendera den! Lätt och billig gaffel. Borde finnas i 29"?

Mjuk dämpning
Har skruvat isär den nu och lockout delen är extremt mjuk, trycker lätt ihop den för hand och den fjädrar inte tillbaka. Medans den andra delen verkar vara hel och fin

Senast ändrad:
Mjuk dämpning
skulle behöva lite hjälp med fler alternativ, cykeln i sig kosta 5000kr och hade tänkt att lägga 1000-1500kr på en ny gaffel och hoppar över luft dämpare och skaffar den på min nästa cykel istället.

Söker en bra och prisvärd dämpare som inte går sönder efter en säsong helst :)

Mjuk dämpning
Mjuk dämpning
Hej, blev det någon ny dämpare? Har en likadan själv och det verkar vara den svagaste länken så kollar efter lite alternativ som inte kostar skjortan

Tillbaka
Topp