Momentnyckel

Svennis

Ny medlem
Momentnyckel
Är ju ganska viktigt att skruvarna är rätt åtdragna iaf om man kör på kolfibergrejer.
Någon som vet var man får tag i en liten momentnyckel typ 1-20Nm eller likande?

Momentnyckel
Ja, speciellt på kolfiber! Det kan bli dyrt att dra till bara lite för mycket och vips så har man en hög med kolfiber skrot helt utan värde och som tillverkaren inte kommer att ta tillbaka på en reklamation. En momentnyckel kan alltså vara en väldigt billig investering för att spara på frustration och pengar i framtiden..

Momentnyckel
"jag köpte en på micro för 359:- och sedan adapter från 1/4 till 3/8 har jag för mig och ett set med insexor för summa 85;. elelr nåt. Spannet på momentnyckeln är 4-20 Nm och den har funkat utomordentligt bra hittills."

Låter billigt men vad är en micro? :P

Momentnyckel
Ah tack, nyvaken här. ;)

"momentområde: Kpm 1.4-20." Då visar den mellan 13.75 och 196NM ungefär? Låter ju som ett utmärkt alternativ om den fungerar.

Momentnyckel
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Kom ihåg att släppa på spänningen när
> verktyget inte används, dvs. skruva skalan i
> botten (0). Annars finns det risk att fjädern
> tänjs ut.

Dessutom bör du höja momentet i steg när du använder (den billiga) momentnyckeln.

Dvs
Skall du dra ngt till 6Nm, så:
ställ nyckeln på 1Nm, dra tills det 'klickar',
ställ nyckeln på 2Nm, dra tills det 'klickar',
Osv, tills 6Nm

/Håkan

Momentnyckel
En n00bfråga då, stämmer det att man ska släppa lite efter varje moment, dvs någon micrometer mellan 1Nm och 2Nm, mellan 2Nm och 3Nm osv eller ska man bara dra vidare?

Momentnyckel
HåkanC skrev:
> Dessutom bör du höja momentet i steg när du använder (den billiga) momentnyckeln.

Vad vinner man på det? Aldrig hört talas om den metoden, låter rätt mycket voodoo tycker jag. :D

Momentnyckel
*skratt*, fick en inre syn. Fjäderskrud, rökelse, besvärjelser och en momentnyckel för att montera ett kolfiberstyre. Gärna lite dans och trummor också.

Momentnyckel
Hmm hur illa är det om man t.ex. monterat bakdämparen med random åtskruvning? Ngt tips när det skall vara 8NM så jag inte förstör ngt tills jag skaffat en momentnyckel?

Jag har ju nolluppfattning, vore bra om man hade en uppfattning så man vet om man skruvar åt 5-10nm eller 30-50nm. :D

Momentnyckel
nenja skrev:
> Hmm hur illa är det om man t.ex. monterat bakdämparen med random åtskruvning?

Så farligt är det inte, men jag hade tidigare dragit åtminstone dubbelt så hårt om man bör. Det ska vara 5Nm på mina M6-bultar till dämparen.

Det går att räkna ut hur mycket vikt det ska vara i änden på nyckeln, men jag orkar inte nu så det får du göra själv. ;)

Momentnyckel
JLarsson skrev:
> *skratt*, fick en inre syn. Fjäderskrud,
> rökelse, besvärjelser och en momentnyckel för
> att montera ett kolfiberstyre. Gärna lite dans
> och trummor också.

Hahaha, någon som skall med på skruvdragar-ritual i helgen? Hyr lokan och kör hårt med rökelse och dans. :P

Momentnyckel
HåkanC skrev:
> Dvs
> Skall du dra ngt till 6Nm, så:
> ställ nyckeln på 1Nm, dra tills det 'klickar',
> ställ nyckeln på 2Nm, dra tills det 'klickar',
> Osv, tills 6Nm

Motivera!

Momentnyckel
Om det är någon som är intresserad av hur man räknar ut moment:

1 kg massa väger 9.8N vid havsytan
Moment fås som:
r = längd från rotationscentrum för kraftens punkt, i meter (dvs hur långt ut på nyckeln kraften läggs an)
F = kraft som läggs an mot hävarmen, i Newton/N (1 kg = 9.8N som sagt, obs. Måste vara vinkelrätt mot nyckeln, gäller alltså inte om man hänger 1kg på en nyckel som ligger 45 grader från horisontellt)

Moment = r*F

Ett exempel:
10 cm insexnyckel = 0.1m
1kg massa hängande på en horisontell insexnyckel = 9.8N
M = 9.8 * 0.1 = 0.98 Nm

Alltså är en hyfsad approximation
Moment = (längd i dm) * (massa i kg)
Då blir föregående exempel:
M = 1 * 1 = 1 Nm
ca 2% fel alltså

Momentnyckel
Kan tipsa om bitshållare för 1/4" fäste (passar som en smäck på Micros momentnyckel) från Swedol. Kanonbutik. Biltema-fjantarna hade sålt slut på sin (dyrare) mojäng och ville inte gå ut på lagret och plocka fram en ("nybyggd butik, det kommer ta månader innan vi får ordning på lagret", tjena). 6 kronor plus moms på Swedol.

Momentnyckel
the_TnT skrev:
> HåkanC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dessutom bör du höja momentet i steg när du
> använder (den billiga) momentnyckeln.
>
> Vad vinner man på det? Aldrig hört talas om den
> metoden, låter rätt mycket voodoo tycker jag. :D

Det är inte helt fel tänkt att dra ett moment i fler omgångar oavsett om man har en bra momentnyckel eller inte. Det är så mycket som spelar in när man drar med ett verktyg där man lägger själva kraften i ett hantag som sitter 90 grader mot det man faktiskt mäter.
Så om jag nu skulle dra något i kolfiber där man inte får ta i för mycket skulle även jag göra det.

Var tvungen att gå ut i mitt eget förråd och kolla efter en smidig liten 1/4 momentnyckel från Biltema som heter 10-238 och som jag gärna hade rekommenderat. Var relativt billig när jag köpte den för ca 5 år sedan, men tyvärr verkar den försvunnit från sortimentet :-(

/putte

Momentnyckel
JLarsson skrev:
> Ska man bara dra 5 Nm så kan man köpa den här
> från Cyclecomponentes för en hundring... Och den
> väger bara 53 gram!

Häftigt. Jag äger bara ett cigarrfodral i kolstål så mitt behov är rätt lågt :-(
Men någon har tänkt till där och det känns som en sån där som man vara villlll ha i verktygslådan.

Nej det finns inga skruvar på cigarrfodralet.

/putte

Momentnyckel
Svennis skrev:
> Hur får jag reda på hur hårt man ska dra de
> olika skruvarna då?

Det står lite här och var, manualen till ramen ger info ang de skruvarna, på min styrstam står det vid skruvarna, sen får man väl leta bland de andra manuallerna också.

Tillbaka
Topp