Monark 828 strip

• Trådstartare Trådstartare Bue
  • Start datum Start datum
Monark 828 strip
Får erkänna att jag inte fattade att jag skulle köra strukterat och hade ingen effektmätare när jag testade trainer för 15-20 år sen.
Klart det går men tror erg passar mig bättre.

Men det finns inget likhetstecken mellan strukturerat och erg. Det kan vara ett hjälpmedel, men det är inget som är svårt att klara på tex en Monark. Smart dvs justering av motstånd i förhållande till film är ett hjälpmedel för den mentala biten. Förr i tiden fanns (finns?) Taxc cykelvideos där backarna var graderade 1-10 i bilden. Och så vred man själv på ratten, det funkar riktigt bra. Själva järnskrotet i Monarken är riktigt bra och bromsen är väldigt bra.

Monark 828 strip
Men det finns inget likhetstecken mellan strukturerat och erg. Det kan vara ett hjälpmedel, men det är inget som är svårt att klara på tex en Monark. Smart dvs justering av motstånd i förhållande till film är ett hjälpmedel för den mentala biten. Förr i tiden fanns (finns?) Taxc cykelvideos där backarna var graderade 1-10 i bilden. Och så vred man själv på ratten, det funkar riktigt bra. Själva järnskrotet i Monarken är riktigt bra och bromsen är väldigt bra.
Jag förstår det. Jag berättade bara vad jag tycker funkar även om min erfarenhet av dum trainer är väldigt kort. Finns ändå en enkelhet med trainerroad och erg.

Monark 828 strip
Hur funkar effektvisningen på den nya 828 strip och på LC2?
Förr i tiden fick man manuellt knappa in i displayen vilket kp man hade inställt för att kunna se effekten i watt. Är det likadant på LC2 eller har de lagt in en lägesgivare på pendeln så den själv uppdaterar effekten om jag vrider på kp-ratten?

Monark 828 strip
Jag har en gammal Monark 828 strip med wattvev. Har funderat på att byta till smart trainer, köpte till och med en förra året. Men behöll Monarken ändå och lämnade tillbaka trainern utan att ens packa upp den för insåg att jag uppskattar verkligen att både den och racern alltid är klara. Inget som ska monteras. Får vägas mot erg-mode om man inte vill lägga supermycket pengar. Tycker att det funkar rätt bra att justera motståndet men visst backar märker man ju inte av så mycket (utom att det kan bli svårare att sitta med i en grupp t.ex). Inbillar mig också att det kan vara bra att inte ha erg på vissa sätt för då måste man liksom ligga på för att hålla önskad watt (som det är ute) men är väl nåt jag intalar mig själv eftersom jag inte kan välja. Jag har en härlig fulkällare att ha grejerna i. Hade jag bott trängre hade jag nog tänkt annorlunda.

Monark 828 strip
Snyggt gjort! Har gått lite i samma tankar, bland annat då jag sett dig modda ihop någon tidigare version med elmotorstyrning (väl?). El är inte alls min grej tyvärr, så det är ett litet motstånd att ta tag i det projektet dessvärre.

Lite konstigt, men jag älskar verkligen min dumma 828 med effektmätare!

Monark 828 strip
Snyggt gjort, men du säger att ett klick ger 5 eller 6 W, men det är väl bromsmotståndet som ökar? Eller ökar det verkligen 5-6W oberoende av kadensen? En fast ökning av motståndet ger ju inte samma effektökning vid 60 rpm som vid 120 rpm?

Monark 828 strip
Snyggt gjort, men du säger att ett klick ger 5 eller 6 W, men det är väl bromsmotståndet som ökar? Eller ökar det verkligen 5-6W oberoende av kadensen? En fast ökning av motståndet ger ju inte samma effektökning vid 60 rpm som vid 120 rpm?
Nej precis, det förutsätter samma kadens. Enklare att förstå än "vajer drar 5 millisekunder" :) På temat så har jag aldrig förstått ERG / kadens-oberoende träning. Förutsatt att man som jag, tränar för att bli snabb på cykel LVG/CX främst så är det ju en utopi att du skulle få en jämn effekt över någon längre tid än typ 10 sek. Så kör alla intervaller dynamiskt.

Är ju dock toppen när man vill standardisera tester inom forskning osv. Möjligen även triathleter som behöver pricka en watt över lång tid.

Monark 828 strip
Snyggt gjort! Har gått lite i samma tankar, bland annat då jag sett dig modda ihop någon tidigare version med elmotorstyrning (väl?). El är inte alls min grej tyvärr, så det är ett litet motstånd att ta tag i det projektet dessvärre.

Lite konstigt, men jag älskar verkligen min dumma 828 med effektmätare!
Ja precis, första varianten va en lösning med vajer som drog i fjädern. Ja 828 är ganska överlägsen förutsatt att man inte är superseriös på Zwift o liknande samt klarar sig utan ERG, vilket jag inte har några problem med.

Monark 828 strip
Ja precis, första varianten va en lösning med vajer som drog i fjädern. Ja 828 är ganska överlägsen förutsatt att man inte är superseriös på Zwift o liknande samt klarar sig utan ERG, vilket jag inte har några problem med.
Nej, på Zwift är man väl en aning begränsad. Jag kör inte många race, men när jag gör det har jag svårt att köra följsamt (tappar klungarn, kör ikapp klungan, tappar klungan osv osv), men är man på tårna går det ändå ganska bra. Kan ju också bero på att jag är en klåpare för all del..

Monark 828 strip
Nej, på Zwift är man väl en aning begränsad. Jag kör inte många race, men när jag gör det har jag svårt att köra följsamt (tappar klungarn, kör ikapp klungan, tappar klungan osv osv), men är man på tårna går det ändå ganska bra. Kan ju också bero på att jag är en klåpare för all del..
Det kräver lite feeling, jag tyckte jag hittade det förra säsongen, men ska man gå all in i Zwift finns det så klart bättre teknik!

Tillbaka
Topp