cornas skrev:
-------------------------------------------------------
> hur funkar det med kadens och watt på Monarks
> TC:ar? Måste man hålla koll på kadensen för
> att veta hur många watt man trycker?
Svarar istället för Micke S: jag köpte en Monark 828E ergometercykel i våras och har varit litet konfunderad hur effekten i Watt kan beräknas så enkelt som att multiplicera belastningen (i kilopond) med kadensen (varv/min) eftersom det inte alls stämmer enhetsmässigt. Grunddefinitionen på effekt är arbete per tidenhet, d.v.s. Newton x meter / sekund eller Joule / sekund, men Monark har anpassat cykelns utväxling och svänghjulets dimension för att kunna nå till den förenklade formeln Effekten = bromskraften x kadensen. De har gjort på följande sätt:
(1) Drevet vid vevpartiet har 52 tänder och drevet vid svänghjulet har 14 tänder, vilket ger att svänghjulet roterar 3.714 varv per tramptag (52/14 = 3.714).
(2) Omkretsen på svänghjulet är 1.628 m (uppmätt av mig i det spår där bromsbandet ligger).
(3) För varje tramptag så rör sig en punkt på svänghjulets bromsyta 6.046 m (1.628 x 3.714 = 6.046 m), så om kadensen är 1 tramptag/minut så rör sig punkten 6 meter/minut eller 0.1 meter/sekund.
(4) Motståndet som syns i displayen eller på pendeln är den faktiska bromskraften (om man bortser från friktion i trissor, etc.), så arbetet per tramptag är lika med bromskraften (i Newton) multiplicerat med den beräknade sträckan från (3). Enheten Newton omvandlas till kilopond enligt: 1 kilopond = 9.81 Newton, om vi istället använder omvandlingen 1 kilopond = 10 Newton, så är felet bara knappt 2%.
(6) Om vi utgår ifrån grunddefinitionen på effekten så finner vi:
Effekten = Bromskraften x (10 Newton/kilopond) x (0.1 meter/sekund/tramptag) x Kadensen
och eftersom 10 x 0.1 = 1 så förenklas Monarks samband till
Effekten = Bromskraften x Kadensen
(7) På cykelns display kan man växla mellan att se Effekten och Energiförbrukningen (kilokalorier). Om jag cyklar med en effekt på 100 W i 60 sekunder så visar mätaren på en energiförbrukning av ca 7 kcal. I kiloJoule är energiförbrukningen 100 x 60 = 6 kiloJoule och med en enhetsomvandling på 1 kiloJoule = 0.239 kilokalorier så borde mätaren visa 1.4 kilokalorier (6 x 0.239) om vi bara tar med det mekaniska arbetet. Om vi räknar med att en cyklist har en verkningsgrad på 20% så blir energiförbrukningen 7.0 kcal (5 x 1.4), vilket stämmer bättre med vad displayen visar. En verkningsgrad av 20% verkar dock vara i underkant av de värden som tidigare diskuterats här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1418421
Hur ergometercykeln är konstruerad finns också beskrivet i ett dokument av Åstrand:
http://www.monarkexercise.se/wk_cus...5-c90a-4112-b677-b08f06e6cd49}_astrand_sv.pdf
I dokumentet talar man om kilopondmeter/minut som effekt där 100 kilopondmeter/min = 16.35 W (100*9.81/60 = 16.35). Åstrand skriver också att "Det bör noteras att friktionen i transmissionen, huvudsakligen i kedjan, ökar arbetsbelastningen med cirka 8 % utöver den beräknade med hänsyn till bromskraft och vägsträcka." Man jobbar alltså 8% hårdare än vad displayen visar. Denna effektförlust har iof redan diskuterats här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1338296
Sådärja, nu har effekt- och kaloriberäkningen för Monarken klarnat för mig, så då är det bara att fortsätta med intervallerna :-)