Montera kamera på styret eller hjälmen?

Boldtaar

Medlem
Har köpt en ContourROAM och ska nu köpa ett fästen för att använda när jag cyklar MTB.
Fundera på vad som är bäst montera kamera på styret eller hjälmen?

På hjälmen men med mycket vidvinkel och riktad uppåt så man ser långt fram på stigen i videon.

Edit: vidvinkel för att minska flärpigheten när man vrider på huvet.

Senast ändrad:
Serenyeti skrev:
-------------------------------------------------------
> På hjälmen men med mycket vidvinkel och riktad
> uppåt så man ser långt fram på stigen i
> videon.

+1
Jag blir ofta åksjuk av att kolla på filmer från styrmonterade kameror...

Att ha kameran på styret är inte bra då det skumpar och allt ljud från cykeln går in i kameran. På hjälmen funkar men man kommer så högt upp. Om det är mycket vidvinkel så kan det se lite bisarrt ut. Det bästa, tycker jag, är att ha kameran på bröstet. Då kan du se styret och få lite tvspels känsla.

Har alltid min GoPro Hero på bröstet, fungerar kanon men kan bli lite skakigt när man kör i de värsta stöket. Tycker att kamera på hjälmen tar bort en del av känslan då man inte ser styret / cyklen.

hanson skrev:
> Har alltid min GoPro Hero på bröstet, fungerar
> kanon men kan bli lite skakigt när man kör i de
> värsta stöket. Tycker att kamera på hjälmen
> tar bort en del av känslan då man inte ser
> styret / cyklen.

Hmm, det kanske var ett sånt här inlägg jag skulle +1:a egentligen. Har inte tänkt på att kamerorna kan vara bröstmonterade, vet bara att det är jobbigt att kolla på filmerna från de styrmonterade.

hanson skrev:
> Har alltid min GoPro Hero på bröstet, fungerar
> kanon men kan bli lite skakigt när man kör i de
> värsta stöket. Tycker att kamera på hjälmen
> tar bort en del av känslan då man inte ser
> styret / cyklen.

Om man sätter kameran framme på hjälmen och riktar den på rätt sätt ser man styret. Men sätter man den uppe på "polen" så kan jag tänka mig att det blir en avskalad vy.

Här är en film jag gjort där kameran satt så som jag beskriver. Med lite nervinkling skulle man sett styret nästan hela tiden.

Kör med GoPro mest på hjälmen. Kolla klippet
(Till 90% med GoPro, övring med "vanlig" videokamera, Panasonic vattentät till 3 meter)
Med rätt vinkel på kameran (och LCD skärm på kameran så man ser hur man ställer in grejorna) får men med både styre och stig.)

Att jämföra med styrmonterad:
Men man kan ju variera. Rätt fräckt att sätta på ramen så att man ser framgaffeln pumpa

När jag cyklar ställer jag in kameran på resolution 4, bildförhållande 4:3 tror jag det är. "Fast" monterad, som på däcket på kajaken eller så, hellre R5, d.v.s. med bredbild 16:9

Synd att jag inte fattat det där med att embedda mina filmer...

Själv blir jag lätt sjösjuk av dylika filmer, men att ha ett stationärt objekt i bilden hjälper mycket. Med andra ord föredrar jag lite olika kreativa ramplaceringar av kameran. RAM mounts gör fästen som är mycket stabilare och flexiblare än GoPro:s egna, och som möjliggör en hel del olika placeringar.

Tillbaka
Topp