[Mörkercykling] Göteborg - 18.00 Franssons, Torsdag

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
Nja inte speciellt.. var lite si och så med dagsformen!

Blev en sväng till getryggen, och lite "downhill" där ni brukar "forcera med fart" uppför! ;)

Tillbaka efter min första mörkertur.
Ska jag sammanfatta det hela så var det en fantastisk känsla att fara omkring i skogen med bara pannlampa och några likasinnade. Pss som att vintercyling med dubbdäck gav en ny dimension i skogen gjorde pannlampsåkning det med. Ser fram emot nästa tur :-)

Nu tänkte jag dra några lärdomar av denna premiärtur där det blev väldigt sännande på slutet.
1) Det är bra att ha koll på var framförvarande tar vägen, men även att koll på bakomvarande.
2) Den som är först och sist borde ha mobiltelefon. (Helst bör alla ha det)
3) Om du hamnar på efterkälken och är osäker på om du kört rätt. Stanna eller åk tillbaka till senaste sammlingspunkt. Ring någon som är med på turen om du har täckning eller kan någon annans nummer.
4) Om man ska tillbaka och leta efter någon. Åk inte ensam. Ifall det hänt något allvarligt så måste de andra meddelas.

Någon som har andra ideer.

Vad gjorde vi då för fel?
Hans borde vänt tillbaka eller stannat när han insåg att han kommit på villovägar. Det kanske du gjorde Hans:-)
Vi skulle inte skickat Leo att ensam leta efter Hans.
Vi som stannade kvar skulle inte ha åkt efter Leo efter 10-15 minuter då vi insåg att om något hänt Hans så kanske inte Leo skull kunna komma tillbaka till oss.

/Peter

Senast redigerad av en moderator:
En mörkerpremiär kan inte bli mycket bättre än såhär. Den hade allt: spänning, trötthet, lite kyla, mekaniska haverier och ett lyckligt slut.

Min fyra år gamla niterider gjorde bra ifrån sig.

/Jan

Det lustiga är att det bara tog några minuter att ta oss tillbaka till senaste samlingspunt där vi visste att Hans var med.
/Peter

Låter som ni fick en spännande avslutning på turen. Nästa gång ska jag se till att ha laddat pannlampan så jag kan vara med på hela turen. Tack förresten för hjälpen med verktyg och kedjelås när jag knäckte kedjan. Kan även konstatera att Nighmare Classic banan behöver röjas lite innan det är dags för tävling, bl.a. ett antal träd som behöver plockas bort. Kan även bli aktuellt med lite annan dragning på vissa ställen, tror jag ska kika lite på det nån dag framöver.

Ja, alla bör ha mobil med sig vid mörkercykling, får be om ursäkt att jag inte hade det ikväll då jag glömde den hemma.

Trodde att jag hade läget under kontroll då jag åkte tillbaka en kort bit för att leta efter Hans, var inte borta mer än 10 minuter men körde tillbaka en annan väg till platsen där jag lämnade resten för att vänta. Jag var hela tiden inställd på att återvända och hämta alla ifall jag inte hittade Hans eller om jag hittade Hans, så det var en överraskning när alla var borta. Försökte leta lite men insåg att det var lönlöst då ingen svarade trots rop. Åkte därefter hem samma väg som vi tog oss till Kåsjön, via Bohusleden alltså, i hopp om att komma ikapp er ifall ni också körde den hemåt. Kom ifatt Hans vid Apslätten och kunde först då ringa upp Peter, som tur var hade ni också börjat ta er hemåt då. Nåja, inga omkomna och alla tog sig hem, så det var ingen fara denna gången, alltid lär man sig något...

/Leo

Tack alla för en trevlig tur. Jag får allt skaffa mig lite lykta så att även jag kan vara med och skapa spänning!
/Gustav (en av de tre som saknade lyse och inte cyklar för CK master....)

Det är lugnt Leo!
Du behöver definitivt inte be om ursäkt, vi kunde alla ha tänkt till lite extra när vi tappade bort Hans! Alltid lär man sig något. Speciellt jag som lärde mig massor idag ;-)
/Peter

Det kusliga är hur skogen absorberar ljud. Vi ropade efter dig Leo vid flertalet tillfällen men fick ingen kontakt.

Det var lite skräckfilm över det när de som separerade från gruppen började försvinna ;)

/Jan

Tillbaka
Topp