Mörksuggan 2011

Mörksuggan 2011
Stampe skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det är någon som vill ha
> motionsklasstartplats har jag över, pm:a isf.
> Pris är valfritt belopp till
> Majblomme-stiftelsen.

Äh, synd att jag inte såg den innan jag var och köpte min startplats. Lysande väder i Rättvik.

Mörksuggan 2011
Mörksuggan är ju en otroligt rolig tävling, tyvärr har jag varit sjuk hela veckan. Så, är det någon som är intresserad av en startplats i herrar motion så är det bara att höra av sig. Magnus

Mörksuggan 2011
Är det bättre att ladda med hollandaise eller med hovmästarsås? Det borde väl räcka med en rulle mandelmassa för sju mil. Det ser ut att vara regn i rättvik de tre-fyra timmar jag planerar att cykla.

Mörksuggan 2011
Lycka till alla imorrn! Jag är laddad, packad och klar! Dags för 5-6 timmar sömn, sen är det dags att gå upp för tidig transport från el'stockholm'o

Mörksuggan 2011
STIZZE skrev:
> Lycka till alla imorrn! Jag är laddad, packad och
>

Det är väl onödigt att bli packad dagen innan rejs Stizze? Skämmes ;)

Lycka till ändå!

Mörksuggan 2011
bruce skrev:
> STIZZE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lycka till alla imorrn! Jag är laddad, packad
> och
> >
>
> Det är väl onödigt att bli packad dagen innan
> rejs Stizze? Skämmes ;)
>
> Lycka till ändå!

He he. Han är säkert vid globen och dricker folkisar.
Kör hårt imorgon Stizze.

Mörksuggan 2011
Nja så jobbigt var det inte, värre på några av dom tekniska partierna med cyklister som inte har sett någon rot eller dylikt. Iof är jag inte expert eftersom det är mitt första år på mtb/cykel någonsin. Sedan var det ett par ställen som man fick leda cykeln men annars var det bra och lätt cyklat.

Mörksuggan 2011
Jobbigt blev det men överlevde, rätt trevligt med lite rgen som kylde, tror nog också att fler skulle prova att köra på en stig innan dom ger sig i kast med långlopp, undrar nästan om vissa tror att skogen bits :-)

Mörksuggan 2011
Skelletor skrev:
> Nja så jobbigt var det inte,

Då körde du för sakta. Tävlingar ska vara jobbiga

Mörksuggan 2011
Sista två milen var jag rätt kass i skogen. Man blir det när man är trött.
DSC01578.JPG

Mörksuggan 2011
Kraschade framhjulet med fem kilometer kvar till mål, hade ingen aning om var jag var någonstans så det var bara att följa banan hela vägen. Istället för en defilering på 10-15 minuter så blev det en promenad med en cykel utan framhjul i 70 minuter... Blev passerad av hur många cyklister som helst, säkerligen en och annan härifrån. Själva kraschen var en OTB på grund av en för tight tagen skarp kurva i sand, framhjulet ställde sig på tvären och fälgen böjde sig rejält. För egen del blev det en rejäl fläskläpp, skrubbsår i ansiktet, en öm axel och ett stukat självförtroende :-/

Tack alla som frågade hur det var med mig, omtanken som framför allt de längre bak i leden visade var värmande, även om det blev lite repetitivt efter ett tag att säga att allt var ok och att det bara var framhjulet som var ordentligt skadat sisådär 100 gånger :)

Mörksuggan 2011
fredrikw skrev:
> Kraschade framhjulet med fem kilometer kvar till
> mål, hade ingen aning om var jag var någonstans
> så det var bara att följa banan hela vägen.
> Istället för en defilering på 10-15 minuter så
> blev det en promenad med en cykel utan framhjul i
> 70 minuter... Blev passerad av hur många
> cyklister som helst, säkerligen en och annan
> härifrån. Själva kraschen var en OTB på grund
> av en för tight tagen skarp kurva i sand,
> framhjulet ställde sig på tvären och fälgen
> böjde sig rejält. För egen del blev det en
> rejäl fläskläpp, skrubbsår i ansiktet, en öm
> axel och ett stukat självförtroende :-/
>
> Tack alla som frågade hur det var med mig,
> omtanken som framför allt de längre bak i leden
> visade var värmande, även om det blev lite
> repetitivt efter ett tag att säga att allt var ok
> och att det bara var framhjulet som var ordentligt
> skadat sisådär 100 gånger :)

Då har jag ett happy-nick till ansiktet. Det var jag som kom precis efter dig på bron. Skönt att det gick bra med dig, det såg vådligt ut.

Mörksuggan 2011
Ah, var det du. Tråkigt, kände med dig och han med bucklig storklinga samt killen som körde in växeln i hjulet med fem km kvar.

fredrikw skrev:
> mål, hade ingen aning om var jag var någonstans
> så det var bara att följa banan hela vägen.
> Istället för en defilering på 10-15 minuter så
> blev det en promenad med en cykel utan framhjul i
> 70 minuter... Blev passerad av hur många
> cyklister som helst, säkerligen en och annan
> härifrån. Själva kraschen var en OTB på grund
> av en för tight tagen skarp kurva i sand,
> framhjulet ställde sig på tvären och fälgen
> böjde sig rejält. För egen del blev det en
> rejäl fläskläpp, skrubbsår i ansiktet, en öm
> axel och ett stukat självförtroende :-/
>
> Tack alla som frågade hur det var med mig,
> omtanken som framför allt de längre bak i leden
> visade var värmande, även om det blev lite
> repetitivt efter ett tag att säga att allt var ok
> och att det bara var framhjulet som var ordentligt
> skadat sisådär 100 gånger :)

Mörksuggan 2011
fredrikw skrev:
> mål,

Riktigt trist att det behövde gå så illa. Hoppas du är uppe och snurrar hjul snart igen!

EDIT: Läs min blogg om min hemliga taktik, som sket sig direkt. :)

Senast ändrad:
Mörksuggan 2011
bruce skrev:
> STIZZE skrev:
> > Lycka till alla imorrn! Jag är laddad, packad
> > och
>
> Det är väl onödigt att bli packad dagen innan
> rejs Stizze? Skämmes ;)
>
> Lycka till ändå!

Äh, det ska inte va så seriöst!

Mörksuggan 2011
Såg vad som verkade vara en vilsen Stockholmare i blåbärsriset, nu bekräftat. Hoppas blesyrerna inte blir långvariga! ;-)

Första gången Mörksuggan. Trevlig bana, väldigt slät stig, kul med riktiga stigningar (nu i efterhand), pastan ok. Samlat fält, kraschade igen (!) på platten och blev omcyklad av typ 30 pers innan jag kunde komma in på stigen igen. Riktig tät resultatlista i motion också, kul!

Skönt med regn, ingen kramp och hade massor krafter kvar på slutet!

Mörksuggan 2011
sholmgren skrev:
> Då har jag ett happy-nick till ansiktet. Det var
> jag som kom precis efter dig på bron. Skönt att
> det gick bra med dig, det såg vådligt ut.

Aha, det var du det. Jag var lite för skärrad vid själva vurpan och sedan helt slut i skallen i omklädningsrummet för att tacka dig för att du stannade och kollade att allt var ok.

Stizze,
intressant taktik :) kan avslöja att jag gick på rött där mot slutet av backen också, men tänkte att det tar jag igen när det börjar gå utför igen. gick väl sådär och tog ett par mil innan jag började få lite tryck i benen igen...

Mörksuggan 2011
STIZZE skrev:
>>
> EDIT: Läs min blogg om min hemliga taktik, som
> sket sig direkt. :)

Vi låg i samma grupp som du skriver om på bloggen och det gick verkligen hyfsat fort med ganska lite ansträngning. Du måste ha tappat relativt mycket tid på slutet då jag gick i
mål på 2.53 (nytt personbästa) och du på 2.57, jag trodde du var strax bakom mig eller möjligtvis att du hade kört om mig när jag fyllde vattenflaskan.

Mörksuggan 2011
Ted_B skrev:
> Vi låg i samma grupp som du skriver om på
> bloggen och det gick verkligen hyfsat fort med
> ganska lite ansträngning. Du måste ha tappat
> relativt mycket tid på slutet då jag gick i
> mål på 2.53 (nytt personbästa) och du på 2.57,
> jag trodde du var strax bakom mig eller
> möjligtvis att du hade kört om mig när jag
> fyllde vattenflaskan.

Vilken grupp, närdå? Jag stannade själv två gånger och fyllde vattenflaskan :)

Mörksuggan 2011
Från din blogg: "Jag hittade en bra grupp att köra med och gjorde så de första 30-40km."
Den gruppen menar jag. (Jag kände igen dig från forumet)

Mörksuggan 2011
hille skrev:
> Sluta upp med gnället att en del är för kassa
> så fort det blir lite tekniskt. Kör för f-n
> snabbare från början så slipper ni dem.

Kör du åsso som ett schle och stoppar upp fältet?

Mörksuggan 2011
Ber om ursäkt för att jag agerade bromskloss sista 12 km var sjukt trött där på slutet. Det är sjukt vad guppiga stigarna blir när man är trött. Trotts att jag tycker jag brukar köra mest stig när jag är ute så gjorde stressen och tröttheten att timingen blev riktigt kass bitvis

Fan vad folk laddar på. Kände mig tidvis som rundningsmärke även innan krämen tog slut

Är ändå nöjd med mtb debuten även om jag missade 3 timmar Med några minuter

Mörksuggan 2011
Skelletor skrev:
> Nja så jobbigt var det inte, värre på några av
> dom tekniska partierna med cyklister som inte har
> sett någon rot eller dylikt.

. Sedan var det ett par
> ställen som man fick leda cykeln men annars var
> det bra och lätt cyklat.

varför fick du leda cykeln var det för tekniskt för dig....

Mörksuggan 2011
Kul att köra idag. Men jävlar vad kass jag var på stigarna idag, studsade och hoppade nåt helt fantastiskt :). Men det måste gått hyffsat fort ändå då fjolårstiden förbättrades med 20min till 2h 50min, riktigt nöjd.

Mörksuggan 2011
Om det inte vore för alla tappra motionärer så skulle ni som gnäller på andra och tycker att ni är så bra i skogen inte ha nån att köra mot. Inte så kul med ett startledet på ett par 100pers. Det var nu 950 st på startledet. Stämningen var sjön och avslappnad och jag vill framför allt hylla en person på 71bast som gjorde sitt första MTB lopp utan problem. han har i och för sig 38 Vasalopp bakom sig. Respekt för de riktiga hårdingarna!

Mörksuggan 2011
xyklisten skrev:
> Kul att köra idag.

Det var verkligen det.

Jag tänkte inte ens starta pga förkylning och halsont men 20 minuter före start satte jag mig på cykeln och trampade iväg, hann precis fram och ställde mig i startfållan 3 minuter före start.
Satte personbästa och fick inte kramp förrän det var bara en mil kvar och var riktigt fräsch när jag kom i mål.

Mörksuggan 2011
Han med mtb från 90-tal med stel gaffel och pakethållare får mitt bragdpris, tillsammans med hon som kom springandes in i mål drygt 4 h efter start. Karln med 90-talshojen körde vi även om med bilen på väg hem, han cyklade hem. Eloge!

Mörksuggan 2011
Gurra skrev:
> Han med mtb från 90-tal med stel gaffel och
> pakethållare får mitt bragdpris, tillsammans med
> hon som kom springandes in i mål drygt 4 h efter
> start. Karln med 90-talshojen körde vi även om
> med bilen på väg hem, han cyklade hem. Eloge!

Hehe, japp, stark kille. Han hade bra tryck i benen på grusvägarna, fick slita rätt hårt på stigarna. Han kom in strax efter mig så jag ska nog sälja min super-duper heldämpade turbohoj och köpa nya ben för pengarna;)

Mörksuggan 2011
Ted_B skrev:
> Från din blogg: "Jag hittade en bra grupp att
> köra med och gjorde så de första 30-40km."
> Den gruppen menar jag. (Jag kände igen dig från
> forumet)

Jaha, men fyra minuter var ju inte så himla långt före heller på 3h cykling. :)

Nä jag kände att jag inte orkade längre där, det gick rätt bra de första milen men sista kilometrarna jag hängde med började jag känna mig krokig och släppte luckor på 5-6meter som var slitigt att jobba ikapp på grusvägarna. :) Kände inte att det var värt att försöka hänga på längre. Men det var verkligen min bästa erfarenhet av skogscyklister på långlopp hittills, jag släppte medvetet typ 5m lucka i skogen till cyklisten framför mig och med den marginalen slapp jag komma ikapp och behöva bromsa etc.

Men det hade varit grymt om jag orkat hänga på hela vägen. Förutom de där minutrarna med lite vila så höll jag samma ansträngning resterande del av loppet. Nästa tävling kanske jag orkar hela vägen :)

Mörksuggan 2011
Ni som gnällar på att folk är i vägen på stigarna kan ju anmäla er till Lida Loop så kan ni få lite perspektiv på hur det kan se ut när folk verkligen stoppar upp på stigarna... Backen upp till vidablick ser ju till att dra ut fältet rätt ordentligt, även om man i snabb motion kommer ikapp de långsamma i tävlingsklasserna redan på första stigen är det ju knappast tal om något stoppklossproblem.

Kanonarrangemang!!! Perfekt väder, perfekt bana.

Dåligt skyltat i EN korsning, högersväng från grusväg in på annan grusväg efter kanske 5 mil(???). Där hade ett gäng kört fel som kom körandes tillbaka. Jag hade formodligen också kört fel om det inte varit för att jag sett cyklister högre upp i backen till höger. Men som sagt... det var en korsning på 7 mil. Kanonbra genomfört med andra ord!

Mörksuggan 2011
Ett litet experiment som ni som gnäller på stigköer kan testa:

- Dra ihop ett lite större gäng, låt oss säga 15 personer, som alla är snabba och duktiga på att köra i skogen.
- Hitta ett stigparti på någon kilometer eller längre som föregås av 1-2km grusväg
- Kör i god fart i en enda stor klunga på grusvägen, och sedan kör ni in på stigen.
- Observera vad som händer när det är många som ska köra samma smala stig, och fundera över om de problem som uppstår har med cyklisternas tekniska skicklighet att göra.

Mörksuggan 2011
fredrikw skrev:
> - Observera vad som händer när det är många
> som ska köra samma smala stig, och fundera över
> om de problem som uppstår har med cyklisternas
> tekniska skicklighet att göra.

Om det är tisdag så blir det inga problem. Alla pratar strunt och umgås hjärtligt. Sen drar alla och käkar hamburgare.

Mörksuggan 2011
Jörgen_A skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > - Observera vad som händer när det är många
> > som ska köra samma smala stig, och fundera
> över
> > om de problem som uppstår har med cyklisternas
> > tekniska skicklighet att göra.
>
> Om det är tisdag så blir det inga problem. Alla
> pratar strunt och umgås hjärtligt. Sen drar alla
> och käkar hamburgare.

Så upplevde jag gårdagens mörksugga (förutom en otroligt aggressiv kvinna som skulle om till varje pris), men vi åt pastasallad efteråt istället. Lite småsnack, lite flyttande för att släppa förbi, och lite påhejande när någon klarade av att cykla nåt som andra inte gjorde. Å andra sidan cyklade jag inte i tävlingsklass.

Mörksuggan 2011
Första gången jag körde Mörkskuggan. Riktigt bra arrangerat och bra flyt igenom hela banan. Tyckte också det var trångt i backen men inget mot vad det är i Lida Loop. Såg flera som skadade sig. En från klubben (Fredrikshof) låg i början av banan och en annan blev hämtad av sjukvårdare några km innan mål. Såg en hovare med trasigt framhjul innan mål. Så det var väl du fredrik. Kommer att köra nästa år igen.

Mörksuggan 2011
fredrikw skrev:
> Ett litet experiment som ni som gnäller på
> stigköer kan testa:
>
> - Dra ihop ett lite större gäng, låt oss säga
> 15 personer, som alla är snabba och duktiga på
> att köra i skogen.
> - Hitta ett stigparti på någon kilometer eller
> längre som föregås av 1-2km grusväg
> - Kör i god fart i en enda stor klunga på
> grusvägen, och sedan kör ni in på stigen.
> - Observera vad som händer när det är många
> som ska köra samma smala stig, och fundera över
> om de problem som uppstår har med cyklisternas
> tekniska skicklighet att göra.

Jag tror har för min egen del analyserat problemet ganska väl och kommit fram till följande

Bromsklossar i skogen uppstår när:

1. Någon är tröttare än andra, det är svårt att köra om denna
Landsvägscyklister och pendlare är ofta grymt starka på grusvägar, men det kan lika gärna vara duktiga skogscyklister som pressat sig för hårt på grusvägen, t.ex legat längst fram och dragit hela klungan och helt enkelt kroknar när det även blir tekniskt på redan hög ansträngning. Hur som helst, skulle det vara mindre tekniskt starka cyklister men rent fysiskt starka cyklister som "blockerar", är det ändå deras rätt att utnyttja sin styrka till deras fördel.

2. Någon fastnar på ett hinder, de bakom tvingas stanna eller bromsa
Shit happens. Det kan hända överallt i ledet från eliten till motionären och är en del av mountainbike att terrängen ska vara mer eller mindre utmanande.

3. Någon kör för tätt inpå den framför vid ett hinder, så att personen bakom behöver bromsa in för "tidigt" vilket gör att den bakom behöver bromsa... gummisnoddseffekten är igång och den blir värre och värre snabbt bak i ledet
Håll avstånd i skogen så ser du bättre vad som komma skall, med lite avstånd kör du även mer energisnålt för att slippa leka gummisnodd med onödiga igångdrag.

Det bästa man kan göra för att slippa problemet:
1. Bli starkare, dra ifrån dom på grusvägarna
2. Se till att vara först in i skogen om du är pigg och tekniskt duktig
3. Håll avstånd i skogen. Ifall den framför spinner på en rot eller har för dålig fart i en uppförsbacke eller ramlar, har du tid att reglera farten eller välja ett annat spår.

Det är dom tre alternativen jag satsar att träna på att exekvera, jag ser inte längre någon anledning att irritera mig på fenomenet. Jag fortsätter att lära mig och utveckla det jag lärt mig eller trott jag lärt mig, man kan bara ändra och utveckla sig själv att tackla situationer.

Mörksuggan 2011
STIZZE skrev:
> analyserat problemet

En mer korrekt analys är att edt helt enkelt var för många cyklister bestämt sig för att vara på samma stig vid samma tillfälle.

Åtgärd: Välj en annan av årets 365 dagar att köra Suggan. Till rabatterat pris dessutom.

Tillbaka
Topp