fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett litet experiment som ni som gnäller på
> stigköer kan testa:
>
> - Dra ihop ett lite större gäng, låt oss säga
> 15 personer, som alla är snabba och duktiga på
> att köra i skogen.
> - Hitta ett stigparti på någon kilometer eller
> längre som föregås av 1-2km grusväg
> - Kör i god fart i en enda stor klunga på
> grusvägen, och sedan kör ni in på stigen.
> - Observera vad som händer när det är många
> som ska köra samma smala stig, och fundera över
> om de problem som uppstår har med cyklisternas
> tekniska skicklighet att göra.
Jag tror har för min egen del analyserat problemet ganska väl och kommit fram till följande
Bromsklossar i skogen uppstår när:
1. Någon är tröttare än andra, det är svårt att köra om denna
Landsvägscyklister och pendlare är ofta grymt starka på grusvägar, men det kan lika gärna vara duktiga skogscyklister som pressat sig för hårt på grusvägen, t.ex legat längst fram och dragit hela klungan och helt enkelt kroknar när det även blir tekniskt på redan hög ansträngning. Hur som helst, skulle det vara mindre tekniskt starka cyklister men rent fysiskt starka cyklister som "blockerar", är det ändå deras rätt att utnyttja sin styrka till deras fördel.
2. Någon fastnar på ett hinder, de bakom tvingas stanna eller bromsa
Shit happens. Det kan hända överallt i ledet från eliten till motionären och är en del av mountainbike att terrängen ska vara mer eller mindre utmanande.
3. Någon kör för tätt inpå den framför vid ett hinder, så att personen bakom behöver bromsa in för "tidigt" vilket gör att den bakom behöver bromsa... gummisnoddseffekten är igång och den blir värre och värre snabbt bak i ledet
Håll avstånd i skogen så ser du bättre vad som komma skall, med lite avstånd kör du även mer energisnålt för att slippa leka gummisnodd med onödiga igångdrag.
Det bästa man kan göra för att slippa problemet:
1. Bli starkare, dra ifrån dom på grusvägarna
2. Se till att vara först in i skogen om du är pigg och tekniskt duktig
3. Håll avstånd i skogen. Ifall den framför spinner på en rot eller har för dålig fart i en uppförsbacke eller ramlar, har du tid att reglera farten eller välja ett annat spår.
Det är dom tre alternativen jag satsar att träna på att exekvera, jag ser inte längre någon anledning att irritera mig på fenomenet. Jag fortsätter att lära mig och utveckla det jag lärt mig eller trott jag lärt mig, man kan bara ändra och utveckla sig själv att tackla situationer.