Mountainbike för skogen

Rackans

Ny medlem
Mountainbike för skogen
Har en god vän som vill köpa en mountainbike för skogskörning,tyvärr är ekonomin väldig begränsad frågan är om man kan hitta en duglig mountainbike i prissklassen 2000-3000kr?
Kanske ni kan ge mig några exempel =)

Mountainbike för skogen
Med lite hjälp från någon som kan lite så kan ju ett begagnat-köp i den prisklassen vara något att fundera på. Sedan är väl frågan vad du lägger in i begreppet "skogskörning".

Mountainbike för skogen
Allt går men det är en utmaning att få en kul cykel för de pengarna. Dock tror jag man får kika på beggade delar och bygga någo SS-liknande för att få till det.

Problemet för att få till ett sådant bygge är nog kunskap om vad man skall leta efter. Och är man helt görn på MTB så är dte inte lätt. Men kanske kan han/du hitta något gammalt lik i någon garderob och slänga upp här så får vi titta på det:)

Om det blir en till yardsale snart så är även det ett hett tipps.

Mountainbike för skogen
Svårt i den prisklassen men det finns ju vägar att gå. Jag köpte min begagnad för 4500:-. Förvisso en mycket gammal hoj, (~40000:- 1997), men det var drömhojen då och nu kör jag på den tills jag vill, nej jag menar får råd att uppgradera till nästa dröm. :) Killen jag köpte av hade begärt 9000:- men efter lite diskussion blev den min för hälften. Begagnatköp är alltså ett sätt.

Nästa väg att gå är att kolla in butikernas realisationer. Cykelringen blir man rånad av om man handlar när det inte är rea men när det är rea kan man göra kap. Nedan två exempel på, om inte kap så åtminstone prisvärda cyklar:

http://www.cykelringen.com/articles...68,1269,1270,1271,821,1410,790,807,1274,808,&

http://www.cykelringen.com/articles...68,1269,1270,1271,821,1410,790,807,1274,808,&

Hellre än Cykelringen tycker jag att man ska välja sin lokala cykelhandlare. Där går det ju ofta att diskutera med varandra om vilken hoj som passar bäst för pengarna. Men i många fall kommer nog din kompis att få rådet att gå upp en bit i pris om han/hon ska känna sig nöjd längre än på väg hem från butiken.

Lycka till!

Mountainbike för skogen
Tack för informataionen..
Det går att fynda till detta pris, men att få mer kör glädje borde man nog gå upp i pris
Gjorde själv mitt fynd på blocket, finns vissa stunder som man kan hitta en kanon hoj =)

Mountainbike för skogen
Hagacykel hade ju framför allt en annan intressant: Merida Sport 300 disc dam skivbromsar -05 2995:- (6295:-). Frågan är bara om din kompis är herre så kanske han inte passar så bra på en dammodell? Jag vet inte exakt vad som skiljer dem åt, men det kan du säkert få reda på här eller på Meridas hemsida. Det brukar vara geometrin som är annorlunda.

Mountainbike för skogen
Rackans skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är faktiskt en tjej, dammodell skulle ju sitta
> fint.. hur är framdämparen på en sådan hoj i den
> klassen, någon som vet?

Det är ingen skillnad på dam och herrcyklar. I den prisklassen kan du räkna med att dämparen är sniken.

Mountainbike för skogen
När jag klickade på länken och gick in för att kolla på hojen stod det ett annat högre och inte alls lika intressant pris.. Förmodligen det som gäller om man jämför med de andra hojarna?

Gaffeln, SR Suntour XC 60-M, vet jag inte mer om än att Suntour inte är kända som de mest pålitliga och intressanta märkena.

Mountainbike för skogen
De snikar alltid in på dämparen. Så där måste man gå upp över 10´. Men en enklare dämpare funkar nog till din kompis. Its not about the bike...

Mountainbike för skogen
för 4000 får man inte mycket. Om man använder en cykel i den prisklassen för skogskörning så kommer man snabbt framtill att det är en massa grejer som behövs bytas. Växelkomponenterna brukar hålla det är mer hjul och gaffle som det alltid har sparatsin på.

Tillbaka
Topp