Mp föreslår cykelbana 2.0

underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> "Cykeltrafiken skulle också ges prioritet
> framför andra trafikslag utom kollektivtrafik."
>
> Kommunisterna har talat.

En förklaring på det tack.

Vet inte om det är del av detta arbete, eller förberedelser för den "cykelmotorväg" som planeras mellan Malmö och Lund, men idag och några dagar förra veckan har det suttit två personer vid cykelvägen (i närheten av Hjärup) och mätt hastighet med radar och antecknat. Idag klockade de mig för 43km/h, hoppas det bidrar till snabba fina cykelvägar i framtiden!

Flera av de förslagen lät ju helt obegripligt vettiga. Kul att det verkar finnas goda idéer!

Inte minst gillar jag önskemålet om att få en nationell norm för hur snabba cykelbanor ska se ut. Känns som en dålig idé att upprepa samma misstag i varenda kommun innan man lär sig hur det ska göras.

Förslaget om att göra det tillåtet för cyklister att välja bilvägen om den befintliga cykelbanan är för omständlig låter också förnuftigt.

peteke skrev:
> Vet inte om det är del av detta arbete, eller
> förberedelser för den "cykelmotorväg" som
> planeras mellan Malmö och Lund, men idag och
> några dagar förra veckan har det suttit två
> personer vid cykelvägen (i närheten av Hjärup)
> och mätt hastighet med radar och antecknat. Idag
> klockade de mig för 43km/h, hoppas det bidrar
> till snabba fina cykelvägar i framtiden!

Ja det var ju 10m/s medvind malmö-lund imorse:) Jag hade för brått för att stanna o kolla vad dom pysslade med. Motvind 14m/s på vägen hem var inte lika kul. Nån form av vindskydd där ute på slätten hade nog varit bästa åtgärden för att få fler att cykelpendla.

PeaceDog skrev:
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "Cykeltrafiken skulle också ges prioritet
> > framför andra trafikslag utom
> kollektivtrafik."
> >
> > Kommunisterna har talat.
>
>
> En förklaring på det tack.

Kollektivtrafik = stora stinkande fordon för pöbeln som lever på andra fria och fritänkande människors pengar och idéer.

Cykeltrafik = små lätta fordon för fria och kreativa människor som med sitt liberala levnadssätt och tankesätt skapar jobb och välfärd för pöbeln.

Klart att stinkande dieselbomber måste rulla framför cyklisten. Eller som dom säger i Grekland: "DOM RIKA MÅSTE BETALA!!"

Senast ändrad:
Bra exmpel på populistiskt förslag som enbart kommit till för att fiska röster och som aldrig kommer att kunna genomföras i praktiken.
Hur skall man tex få vingliga Emma med cykelkorg att hålla sig borta från snabbcykelbanan?

Förslaget att alla gator och bilvägar i stan skall vara öppna för cyklister är dock vettigt.

Bra förslag för pendlingscykling. Men för oss som träninsgcyklar i större grupper är det nog inget bra alternativ. Blir nog för trångt att ligga 10 man i en vinge och blåsa på i 50 knyck. Bätrre då att ändra lagen så att det alltid är tillåtet att cykla på allmän väg även då det finns cykelbanor.

underscore skrev:
>
>
> Kollektivtrafik = stora stinkande fordon för
> pöbeln som lever på andra fria och fritänkande
> människors pengar och idéer.
>
> Cykeltrafik = små lätta fordon för fria och
> kreativa människor som med sitt liberala
> levnadssätt och tankesätt skapar jobb och
> välfärd för pöbeln.
>
> Klart att stinkande dieselbomber måste rulla
> framför cyklisten. Eller som dom säger i
> Grekland: "DOM RIKA MÅSTE BETALA!!"

Tror inte jag läst ett inlägg från dig som jag förstått om du är ironisk eller ej.
Så du föredrar att alla som inte har en rimlig möjlighet att cykla ska ta bilen eller taxi istället för att åka kollektivt? Vi kan ju bygga parkeringsplatser över alla kommunistiska parker och grönområden.

Faceplant skrev:
> Bra exmpel på populistiskt förslag som enbart
> kommit till för att fiska röster och som aldrig
> kommer att kunna genomföras i praktiken.
> Hur skall man tex få vingliga Emma med cykelkorg
> att hålla sig borta från snabbcykelbanan?

Genom att införa en nedre hastighetsbegränsning på snabbcykelbanorna. Sätt som lagkrav att en av staten godkänd cykeldator måste finnas på alla snabbcyklar. Då kan man på polisens begäran uppvisa att man har hållit minst 25 km/h de senaste kilometrarna. Annars blir man bötfälld och får cykeln målad i flourescerande färg som straff så att alla kan se att här kommer en som brukar köra på fel cykelbana.

Bra med förslag i rätt riktning, nånstans måste man börja, och många saker kan ju designas på bästa sätt under resan gång, Utveckling kallas det visst ibland.

Riktigt bra att de äntligen ser möjligheterna med utökad cykeltrafik. För varje människa som cyklar till jobbet blir det mer plats i biltrafiken och kommunaltrafiken. Win win helt enkelt.
/J

Suveränt! Hoppas bara att alla städer ser till möjligheterna och hakar på. Att sedan göra partipolitik av det hela är bara onödigt, speciellt att kalla miljöpartister kommunister fast det tyder på ett visst narcissistiskt tankesätt som tydligt visat sig i andra trådar.

Men även politiker från riksdagen kan, här är det Moderata ledamoten Linda Arvidsson Wemmert som har lämnat in en motion: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2011/12&bet=T308 (vågar man länka utan att det skall kallas spam..?)

//Fritz

Enber skrev:
> Vad tror ni om denna MP-motion? Tycker den ser
> insiktsfull ut för att komma från politiker,
> oavsett om man håller med om precis alla förslag
> eller ej så känns synsättet väldigt
> uppfriskande.

Det bästa jag läst på länge.

Jag skulle vilja se en morot från staten, för inköp av cykel, som till exempel finns i UK (cycle2work, Cyclescheme).

Om man kan få en miljöbilspremie för att köpa en bil, så borde även de som väljer cykel premieras.

Bättre om de höjde avdraget för cykelpendling så det var i alla fall var lika med att åka kommunalt. Då kan pendlare välja mellan att cykla eller trängas i diverse plåtlådor.

Ogillar MP och det skall VÄLDIGT mkt till att jag skall ge dem en röst. Men det har inte så mkt med deras åsikter om cykling att göra.
Med det sagt så är detta ändå riktigt bra, det ligger dessutom helt i tiden och det kommer dra röster.
Även motionen länkad ovan är bra eller mkt bra. Utom punkt 6.

Sedan kan jag tycka att det faktiskt redan finns höghastighetscykelbanor. Överallt i hela Sverige, den sk "bilvägen". Den funkar för det mesta utmärkt.

Artikeln inleds med "Skåne klarar inte sina klimatmål och ingen vill ha fler bilar i Malmö- och Lundatrafiken".
Väldigt roligt, jämfört med Sthlm så flyter ju Malmötrafiken på helt otroligt bra...

Har bara skummat igenom motionen, men det ser onekligen ut som att det är många riktigt bra förslag!

Men en detaljfråga: det här kan väl inte stämma?

Ett annat exempel är väjningsplikten. En cykel måste alltid väja för en bil, även om cykeln kommer på huvudled och bilen från sidan.

Jag trodde (i min enfald?) att högerregel, huvudled etc gällde lika för cyklar (när man cyklar på bilväg) och bilar?

Kommunanställda i GBG kommer snart få den möjligheten. Dock inte jättehögt värde på det.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=4662091

ginnfilt skrev:
> Jag skulle vilja se en morot från staten, för
> inköp av cykel, som till exempel finns i UK
> (cycle2work, Cyclescheme).
>
> Om man kan få en miljöbilspremie för att köpa
> en bil, så borde även de som väljer cykel
> premieras.

Faceplant skrev:
> Hur skall man tex få vingliga Emma med cykelkorg
> att hålla sig borta från snabbcykelbanan?

Inget ont om cykelkorgar. De är mycket praktiska och sänker snitthastigheten högst marginellt. Skramlandet gör dessutom användandet av ringklocka överflödigt.
Vingliga Emma hålls lämpligen borta med hjälmtvång på snabbcykelbanan. Hon och hennes gelikar brukar vara mer rädda om det utanpå huvudet än det inuti.

DT skrev:
> Har bara skummat igenom motionen, men det ser
> onekligen ut som att det är många riktigt bra
> förslag!
>
> Men en detaljfråga: det här kan väl inte
> stämma?
>
> Ett annat exempel är väjningsplikten. En cykel
> måste alltid väja för en bil, även om cykeln
> kommer på huvudled och bilen från sidan.
>
> Jag trodde (i min enfald?) att högerregel,
> huvudled etc gällde lika för cyklar (när man
> cyklar på bilväg) och bilar?

Det där är fel. Jag tror att de blandar ihop cykelbana med huvudled. Som cyklist har man alltid väjningsplikt mot all korsande trafik där cykelbana korsar väg. Även när cykelbanan går parallellt med en huvudled.

Faceplant, visst måste snabbsimsbanorna i simhallen bort av samma anledning, dvs att det stundtals finns idioter som simmar svansim där?

Eller stänga alla motorvägar för att Agda aldrig kör över 75 km/h?

Självklart är det en mycket bra idé med snabbcykelbanor. Jag tror att vilka som cyklar på dem kommer att vara självreglerande. Jag tror inte att Leif med cykelkorg kommer att glida fram i bekväma 14 km/h så många gånger på denna snabbcykelbana.

Så ni menar att folk som inte svettopendlar ska självregleras bort från snabbcykelbanorna? Det tänket är skrämmande likt de bilisterna som prejar cyklister på bilvägar.
Blir fan helt mörkrädd av vissa kommentarer.

bigmollo skrev:
> Så ni menar att folk som inte svettopendlar ska
> självregleras bort från snabbcykelbanorna? Det
> tänket är skrämmande likt de bilisterna som
> prejar cyklister på bilvägar.
> Blir fan helt mörkrädd av vissa kommentarer.

+1

reglera bort svettopendlarna istället.

fredrikw skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > Så ni menar att folk som inte svettopendlar
> ska
> > självregleras bort från snabbcykelbanorna?
> Det
> > tänket är skrämmande likt de bilisterna som
> > prejar cyklister på bilvägar.
> > Blir fan helt mörkrädd av vissa kommentarer.
>
> +1

medans jag 'tänkte' sattes +1
så jag får sätta + 2

Stumpy skrev:
> Man kan väl sätta en viktgräns för cykeln på
> 8 kg, så slipper man Agda. :)

Sätt viktgräns för totalvikt cykel + cyklist istället, så slipper man svettopendlarna.

bigmollo skrev:

+3 Vi ska öka cyklandet inte skrämma folk från att cykla med den självutnämnda eliten.

Vi kanske ska sätta en gräns på min 40 km/h, cykel max 7 kg och minst 50 Skr. Cyklist max 67,5 kg och inga svarta strumpor.

bigmollo skrev:

+4 på den. Det allra mest skrämmande är att jag har tänkt de där tankarna själv också, tills jag på allvar började fundera över varför just jag skulle ha större rätt än någon annan att använda en cykelbana ...

/s-o

fredrikw skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > Så ni menar att folk som inte svettopendlar
> ska
> > självregleras bort från snabbcykelbanorna?
> Det
> > tänket är skrämmande likt de bilisterna som
> > prejar cyklister på bilvägar.
> > Blir fan helt mörkrädd av vissa kommentarer.
>
> +1
>
> reglera bort svettopendlarna istället.

Stumpy skrev:
> Man kan väl sätta en viktgräns för cykeln på
> 8 kg, så slipper man Agda. :)

En bra cyklist tar sig smidigt runt hinder som gamlingar, svetton och dyl.

Om det blir som det är tänkt med "Velostradan" mellan Lund och Malmö så finns det nog rum för alla typer av cyklister där. Är ju tänkt att bli ordentligt bred så man kan cykla åtminstone 2 i bredd i vardera riktning. Blir väl i princip som våra mindra skånska asfalterade vägar där det inte är några problem att ta sig förbi långsammare trafik även om man skulle köra tvåled. :)

Här finns annars lite inspelat material där Lund-Malmö-yckelvägen diskuteras + ANNAT: http://bambuser.com/channel/MLPC

Tillbaka
Topp