MTB-filmer med coola tjejer

Gillar hennes videos

ta med henne till din lokala mountainbike klubb som har juniorer barn medlemmar. Både tjejer och killar finns där, då hamnar hon rätt direkt.

För att komplettera med bmx.

The Bloom BMX, webb av och med kvinnliga bmxare

Där kan man bla. hitta legendaren Nina Buitrago

Eller Hannah Roberts som är den nya generation

Hög igenkänningsfaktor här med motorsport i minnet. Dottern var intresserad (=älskade) att vara i garaget fram till 5-6 år, sedan blev det skamligt, skulle vara ”rosa flickprylar” i flera år för att sedan vid 11-12 ta tillbaka intresset. ”Nä, nu är det min tur!”, med resultatet att hon låg flera år efter med träningen. Att sedan på tex tävlingar från speakern gång på gång få höra ”kom igen nu grabbar”, ”nu står grabbarna på startlinjen”, ”pappa har fixat med...” bättrar ju inte på en utveckling, vare sig för henne eller samhället. Det är sorgligt.
Dagsfärskt exempel från igår. Jag har piffat mig, ska på middag. Fixat hår (långhårig), sminkat mig, örhängen och någorlunda finklädd. Men jag står också och servar en MTB på baksidan innan jag ska iväg. (Ok, lite puckat men jag hade faktiskt gummihandskar på och hade bråttom.) Jag är omgiven av mekställ, verktyg, smörj och trasor.
En pappa med son 4-5 år närmar sig. ”Pappa, vad gör den pojken?” Det är mig han menar.
Pojken upprepar sig 5-6 ggr innan pappan harklande drar pojken därifrån mumlandes ”vilken pojke?”.
Jag uppskattar TS initiativ och flera av svaren här. Mer sådant. Väck tankar. Agera. Bryt strukturer. Det behövs. Tack!

Snacka om att angripa problemet från fel ända. Prata med killarnas föräldrar (och tjejen) om könsstereotyper istället.
Tjejens har föräldrar har pratat med klassläraren och problemet ska adresseras till killarna(s omgivning) också förstås. Men samtidigt som ett beteende försöker korrigeras i ena änden kan det behövas peppning och inspiration i andra änden.

En liten fundering. Om du och några tjejkompisar, i full trailkit, hämtade flickan på skolan för att köra en MTB-runda ihop och ”mobbarna” såg detta skulle det nog bli tyst efteråt. (Med full reservation för att det inte är genomförbart av en massa anledningar). Det är ju relativt små barn, och här och nu är oftast det som gör störst intryck. Oavsett lösning och utfall så ett stort heja till dig för att du adresserar problemet!
Det hade varit som mest effektfullt att göra det nu såhär i början av terminen, men det faller tyvärr bort pga "anledningar". Med så pass unga barn så kan det räcka att bara lyfta frågan i skolan rent allmänt också, i den bästa av världar.

Tjejens har föräldrar har pratat med klassläraren och problemet ska adresseras till killarna(s omgivning) också förstås. Men samtidigt som ett beteende försöker korrigeras i ena änden kan det behövas peppning och inspiration i andra änden.

Det stämmer. D e oxå svårt att ta upp alla faktorer här via chat. En annan del är att många tjejer "vill" vara (eller tror de ska vara) stereotypiska tjejer. Min dotter har det "problemet" i sin klass (hon går i 8an). Hennes kompisar e så tjejiga att hon tycker dom e astråkiga många ggr - dom vill bara prata om kläder o smink o killar, mm. Jag skyller på vad som visas i media med alla dessa bimbo-aktiga kvinnor i höga klackar, smink o konstiga porrskådisfrisyrer, som visas i populära tv-program.

Beroende dottern så kanske man ska peppa XC inte DH. Min 8åring är jätteduktig på rötter och sten (relativt förutsättningar) men hon vägrar pump och skatepark som 5åringen kör. Hon vill inte slå sig och skogen är bättre säger hon för att det är ett äventyr. Vad 5åringen tänker vet i fan, utom att han behöver bättre grejor säger han.(Sån svart som sitter mitt i pappas fs behöver han)

Youtubefilmer på trial-cyklisten Nina Reichenbach när hon tränar är också inspirerande. Det finns från när hon är 13-14-år och framåt. Kolla hennes youtube-kanal.

Martha Gill, en trevlig ung cyklist som hojar rejält och gärna på bakhjulet, inställning är att tjejer kan MTB, var med att starta Gowaan gals

Instagram
@marthagmarthag
@gowaan_gals

Jag passar på att efterlysa en Youtube/vimeo-video som jag såg för ett tag sedan, men som jag inte lyckas hitta igen.
Det var 3-4 tjejer från olika delar av världen som egentligen inte kände varandra, men som tog en segelbåt och åkte upp till Norge. Där cyklade de omkring på olika berg utmed fjordarna. Väldigt snyggt filmat & trevlig video.
Någon som känner igen den & kan klistra in en länk här??

Vågar man se den på jobbet?

Jag säger ja eftersom censuren har släppts till 99% inpå 20-talet så att man idag kl 20/21 kan se fjortisar nästan helt nakna men fullkomligt påtagliga har sex med nån hunk i Sex on the Beach.

Kanske om du arbetar statligt så ska du slippa som fortfarande är kvar lite i gamla världen.

Men observera att som alla andra youtube-filmer så är alltid den första presentationsbildens antingen den snaskigaste(reporter-term) eller helt falsk för att bara locka in viewers.

Jag passar på att efterlysa en Youtube/vimeo-video som jag såg för ett tag sedan, men som jag inte lyckas hitta igen.
Det var 3-4 tjejer från olika delar av världen som egentligen inte kände varandra, men som tog en segelbåt och åkte upp till Norge. Där cyklade de omkring på olika berg utmed fjordarna. Väldigt snyggt filmat & trevlig video.
Någon som känner igen den & kan klistra in en länk här??
Denna?

Tack moros!! Det var dem jag tänkte på. Hittar inte exakt den videon som jag minns (eller så har mitt minne ändrat den lite), men typ den här:

Tyckte väl att det lät bekant. Hanna Jonsson skrev ju också en artikel här på Happy om äventyret. ?

Tillbaka
Topp