Mtb-hatande bonde i Nåsten. Nu med avbön

HiLo

Aktiv medlem
Det bor en tuff bonde i Nåsten, Uppsala.
Cyklade i dag på en skogsväg längs ett hygge när jag möter en traktor. Smal väg så jag kör långt år höger, förvånat märker jag att traktorn kör över på min sida. Jag bromsar och svänger i stället över till vänster, traktorn svänger då tillbaka, ställer sig tvärs och spärrar effektivt vägen. Traktordörren smäller upp och en man med galet uppspärrade ögon hoppar ut. Hånflinande förklarar han att här får man minsann inte cykla, allemansrätten gäller inte cyklar. Därefter påstår han att vägen är skyltad med en "fordon förbjudet" skylt och cyklar är också fordon. Jag argumenterar lamt "är det verkligen möjligt, allemansrätten gäller väl alla, skylten gäller ju motorfordon? osv.
Han kontrar med att vägen är en ridväg och mtb-cyklister skrämmer tjejer/hästar. Jag hummade att det är ju fel och att jag aldrig skrämt ngn osv. Tillslut lyckas jag sakta runda honom och komma iväg.

Märklig känsla att bli "attackerad" mitt under ett trevligt motionspass. Nästa gång skall jag ha allemansrätten i fickan och inte vara så jv diplomatisk.

--- ---- ---

Gulp. Det var en "fordonstrafik förbjuden" skylt som satt uppe, med ett tillägg "gäller inte behörig trafik". Bonden hade rätt, jag hade fel, förlåt, förlåt.

Vem bestämmer vilka skyltar som sätts upp ? Om det är en enskildväg , är det markägaren som bestämmer vad som gäller eller?
Konstig skyltning i vilket fall tycker jag då det i princip är en av väldigt få vägar som leder in i Nåsten söder ifrån. Likvärdiga skyltar i området är inte skyltade alls eller med "motorfordon förbjudet"

Senast redigerad av en moderator:
Jag avskyr sådant där alltså.
Använda en jävla traktor för att stanna en cyklist. Jag har aldrig råkat ut för nån galen traktorman, men maktgalna ryttare ligger inom samma kategori för min del. Idotkategorin

edit: Bästa sättet att bemöta sådant här folk som minsann vet bäst är att försöka ignorera dom, inte säga något och le brett.

Nej, bästa sättet att bemöta någon arg är att vara helt lugn och prata lugnt och sansat.

Du vill inte ge cyklisterna dåligt ryckte, eller? Jag tycker att du verkar ha skött det bra HiLo.

captain8track skrev:
-------------------------------------------------------
> du skulle bunnyhoppat över traktorn.

Word! :D

Om fordonstrafik varit förbjuden så hade la hans traktor inte haft nått där att göra?

Men jag tycker du skötte det på helt rätt sätt! Det är ingen idé att reta upp folk i onödan. Händer det fler gånger kan det ju vara läge att börja tänka på hur man ska gå till väga på ett annat sätt men är det bara ordväxling med en något förvirrad människa så kommer han troligtvis inte ändra åsikt bara för att man blir sur.

HiLo skrev:
> Märklig känsla att bli "attackerad" mitt under
> ett trevligt motionspass. Nästa gång skall jag
> ha allemansrätten i fickan och inte vara så jv
> diplomatisk.

Och glöm för all del inte tvålen!

Hatar den tär typen av påhopp av den typen av personer! Har dom fåt nått i sitt huvud så är det näst intill omöjligt att argumentera mede dom på ett vettigt sätt och ännu mindre att få dom att fatta att dom har fel.

Och verkar ju himla konstigt att en traktor får köra på en ”fordon förbjudet” väg men inte en cykel! :]

Bästa sättet att hantera en sådan situation på tror jag också är att ignorera dom, sucka djupt och bara gå runt dom. Blir dom våldsamma eller bara fortsätter att hålla på på samma sätt så är det polisen som gäller!

Ni som tycker att man inte får köra traktor där fordon är förbjudna, ni har inte hört talas om privat väg?

Gör det verkligen någon skillnad i sak? Man får väll till ock med köra bil på enskild väg. Däremot kan väll markägaren om han sätter upp en skylt förbjuda motorfordon.
Men jag tror inte han får förbjuda varken cyklister eller gående?

Som mountainbikecyklist är det ju heller inte självklart att man svängt in på vägen där vägen började och skylten satt. Hur ska man då kunna veta vad som gäller på den vägen? Vägar brukar ju normalt sätt vara helt ok att cykla på.

RN skrev:
> Ni som tycker att man inte får köra traktor där
> fordon är förbjudna, ni har inte hört talas om
> privat väg?

Då borde han väl snarare ha hänvisat till det istället för att hänvisa till att fordonstrafik är förbjuden?

Om jag förstått det rätt så är det en förutsättning att vägen är privat för att markägaren ska kunna förbjuda motortrafik.
Förbjuda cyklister kan han inte. Det spelar ingen roll om vägen är privat. Så har i all fall jag förstått det?

Är det en väg som är privat men inte skyltad motortrafik förbjuden tror jag att man till och med får köra bil på den.

Graj skrev:
> Gör det verkligen någon skillnad i sak? Man får
> väll till ock med köra bil på enskild väg.
> Däremot kan väll markägaren om han sätter upp
> en skylt förbjuda motorfordon.
> Men jag tror inte han får förbjuda varken
> cyklister eller gående?

+1

Idioter finns överallt och ju mer maktbas de har, exempelvis större fordon än du, så får dom möjlighet att spela ut.

Alltså, om skylten fordonstrafik förbjuden sitter vid infarten så omfattas cykel. Om motortrafik förbjuden skylten sitter uppe så får du köra moped och givetvis cykla. Mallar gubben upp sig för mycket så är han obehaglig och begår sannolikt brott så som olaga hot, falsk myndighetsutövande och olaga frihetsberövande (tror det heter något annat, men ..) Det tycker jag du kan upplysa honom om. Samtliga punkter är värre än trafikbrott.

Det står ganska tydligt på Naturvårdsverkets hemsida vad som gäller
http://www.naturvardsverket.se/sv/A...enligt-allemansratten/Allemansratten-Cykling/

T ex "Att cykla på enskilda vägar är tillåtet. Markägare får inte sätta upp skyltar som förbjuder cykling.".

I det här fallet tror jag att det gäller att få gubben att förstå att vi måste lära oss samsas i naturen.

Angående hästar som blir rädda så skulle jag själv vilja lära mig hur man bör göra för att undvika det. Förra året mötte jag en häst som blev rädd och snurrade till lite på en skogsbilväg i just Nåsten(!). Det trots att jag åkte långsamt och mötte den framifrån, så den borde ha sett mig tycker jag.

Det bästa sättet när man möter/kommer i kapp en häst är att förvarna ryttaren och på så sätt också hästen i god tid. Dra ner farten och fråga om det är okej att cykla förbi. Oftast blir hästen rädd för att den blir överraskad.

perjo skrev:
> Det trots att jag åkte långsamt och mötte den [hästen] framifrån, så den borde ha sett mig tycker jag.

Har hört att hästar inte riktigt fattar vad det är som kommer, och kan bli orolig och tro att det är något farligt som kommer. Försök prata lite, antingen med hästen elller ryttaren, så fattar hästen att du är en människa.

Just hästar är lite kluriga, de har gott minne och en del blir skitskraja för det mesta som inte fanns där sist den var på tur på samma ställe. Således kan man stå helt tyst och göra ingenting och hästen blir fortfarande orolig. Detta ligger naturligtvis på ryttarens ansvar.

Så ifall man undviker att ställa till med nått extra när man möter ett hästekipage så går det nog bra. Då blir det upp till ryttaren att hantera situationen.

Men hästar är ju många gånger lika tysta som cyklister och ibland tokar det till sig när man är alldeles intill varandra innan man möts och då får man väl försöka göra det bästa av situationen.

Jobbigast brukar vara när man är ute med hunden när det är mörkt, då syns varken jag eller hästekipaget. Men man märker rätt tydligt på hunden att man inte är själv på vägen.

En del bönder har liksom stannat kvar i 1800-talet och det verkar vara som att man får hoppas att det försvinner med avkomman... fast det verkar ju gå lite trögt.

/Fredrik

Korkad bonde...

Det går helt utmärkt att sätta upp "Cykling förbjudet"-skyltar och de kan mycket väl vara så att det är ett giltigt förbud mot cykling. Är skylten uppsatt vid en odling eller nyplantering så bör man inte cykla där och om man gör det så kan man bli ersättningsskyldig för skador. Är skylten uppsatt av en trångsynt bonde vid en privat väg kan man skita i den.

/Stellan

Jag tycker inte att bönderna är värre än resten av den så kallade lokalbefolkningen och sommarstugeägarna på många håll. Ofta motsvarar vissa sommarstugeägare från storstan vilken bonde som helst när det gäller fientlighet mot sådana som de inte tycker hör hemma i deras område..

Ska ja säga till när ja har vägarna förbi uppsala?
Har en flaska fogskum som skulle få tyst på både traktorn o bondlöken =)

Folk borde inse att man inte ska va otrevlig o jävlig mot alla, finns alltid ngn större o starkare
o e man störst o starkast finns de alltid ngn psykopat som i bästa fall punkterar däcken när du e borta

(halft som halft skämt :P, de har ingen som helst me klenisar>drinkglas)

Hoppsan, här fick man drevet efter sig :). Observera att jag inte säger att bonden gjorde rätt i sitt agerande utan att det kunde vara så att det var fordonstrafik förbjuden där men att han fick köra sin traktor. Att kliva ut på en väg EFTER en skylt betyder knappast att man har rätt heller på samma sätt som att en översnöad 30-skylt vid en skola inte betyder att bilar får köra 70 där ;)

Min ringa erfarenhet av de här typen av människor säger att det inte är till ens fördel att möta eld med eld utan att försöka vara lite smidig och lugn.

Det finns väl några steg som man kan tänka på
- prata lugnt och ge ett trevligt bemötande till bonden. Vifta inte nödvändigtvis med lagen, utan visa ett brett leende istället. Målet är ju att vi ska kunna samsas i skogen utan att han (eller vi) känner oss tvingade till det utifrån lagtexten. Frivillighet är alltid bäst.

- Prata lugnt och ganska högt och ge ett trevligt bemötande till hästen. Hästar ser inte nödvändigtvis en cyklist som människa och kan behöva några gånger på sig innan de lär sig att cyklister är ofarliga. Att prata och bete sig som en ofarlig människa hjälper ryttaren när han/hon ska lära hästen att vi finns. Plinga INTE, undvik bromstjut också.

Djur som har ögonen på sidorna av huvudet, så som hästar, kor och älgar, ser inte i djupled på samma sätt som människor och andra rovdjur, vilket leder till att hästen inte uppfattar sådant som kommer rakt mot dom på samma sätt som vi gör. Därför kan en häst missa oss eller missta oss för något annat.

Jag vet hur denna väg ser ut eller vad den används till, men jag har vid flertalet tillfällen när jag jobbat passerat ridvägar/körvägar används i träningssyfte för trav och liknande. Dessa sladdas ofta av traktorer men i övrigt är fordonstrafik förbjuden. Dessa vägar skulle jag anse vara högst olämpliga att cykla på då hästekipage kan komma i hög fart och bli lätt skrämda om de möter konstiga varelser på hjul på deras väg.

Om jag var bonde och hade anlagt en sådan väg på min mark skulle jag inte bli så glad om den började användas frekvent av cyklister. Dock bör man inte preja ner cyklisterna i diket med traktorn utan man man lugnt förklara syftet med vägen och varför det inte är lämpligt att cykla på den.

Lärde mej bittert problemet med hästar i somras.

Oftast ingen fara om du möter en häst, däremot om du ska cykla om en häst så kan det bli trubbel.
Instinktivt reagerar hästen eftersom den inte ser bakåt, utan helt plötsligt överaskas den av ljud/synintryck när du cyklar förbi.

Själv cyklade jag förbi två tottosar i knapp styrfart för att visa hänsyn, men precis när jag var jämsides fick en av hästarna tokspelet snurrade runt och sparkade bakut...Jag lyckades undvika sparken men styrde rakt ner i diket mot en stubbe och kvaddade växelöra, bromshandtag och mitt eget ben.

Efter att ha slickat såren pratade jag med damerna som satt på kusarna, och dom förklarade problematiken med att hästarna reagerar när man inte möter dom öga mot öga. Deras tips var att långt i förväg påkalla uppmärksamheten alt invänta och hålla avstånd tills man skiljs åt vägmässigt.

Spelar ingen roll vad den används till. Den som kommer med hästtjosan måste ju ta hänsyn till att annan trafik, om det så är en traktor med ilsken bonnjävel i, en snäll cyklist, eller en vilsen bärplockare. Vill man ha en fri väg att träna hästar för tävling, så får man nog snällt ansöka om att få anlägga en privat bana och inhägna den efter alla konstens regler.

JPL skrev:
> Efter att ha slickat såren pratade jag med
> damerna som satt på kusarna, och dom förklarade
> problematiken med att hästarna reagerar när man
> inte möter dom öga mot öga. Deras tips var att
> långt i förväg påkalla uppmärksamheten alt
> invänta och hålla avstånd tills man skiljs åt
> vägmässigt.

Vilket jag brukar göra. Men det är deras förbannade skyldighet dels att ha kontroll på besten, dels själva hålla uppsikt så de kan upptäcka "farliga" saker i god tid.

Jag råkade ut för en surkärring på häst för nåt år sen. Kom ikapp bakifrån och hade uppsikt över hästen, och kärringen, i drygt en kilometer. Jag höll kanske 30 km/h, så det var ändå under ett par minuters tid. Inte en enda gång vred tantfan på skallen för att se sig om i trafiken.

När jag skulle passera gick jag ut helt till motsatt vägkant för att ge gott om utrymme. Hästen reagerade lite, men inte så värst mycket. Däremot fick kärringen spel och skrek "Du får för fan plinga nästa gång!!!" (om jag minns rätt). Jag surnade till men struntade i det och trampade vidare.

rikard skrev:
> olaga hot. spela in det med mobilen och ring
> polisen.

Visst de kommer direkt...

Bwahah.

Alltid bäst när man möter ilskna folk i skogen, eller i traktor... att ler och säger förlåt...... sen leda du cykeln runt, och trampa iväg runt hörnet!

Att argumentera är bortkastat energi.....

Just Smile And Wave Boys..... smile and wave!

Hammer.

jomper skrev:
> Skicka dit Per så kan han nog argumentera ner
> bonden i leran :-)

=D

Ja, Cyklar man i Nåsten utan Per så får man faktiskt skylla sig själv.

Kan det vara möjligt att det finns någon mer än jag som nyttjar vägarna genom nåsten för lite snabbare montionscykling. Jag trodde onsdagstorsdagscyklisterna häckade på någon lerig stig inne i skogen:-)

HiLo skrev:
> Därefter påstår han att vägen är
> skyltad med en "fordon förbjudet" skylt och
> cyklar är också fordon. Jag argumenterar lamt
> "är det verkligen möjligt, allemansrätten
> gäller väl alla, skylten gäller ju motorfordon?

Dåligt beteende från bondens sida men om man ska vara petig så framgår det inte vad det var för skyltning och varför bonden ansåg sig ha rätt att köra traktor där. Cykeln ÄR ett fordon. Det betyder till exempel att "Förbud mot fordonstrafik" även gäller cykel (cykel får ledas). Gällde skylten motorfordon är det en annan sak.

andreaso skrev:
> Cykeln ÄR ett fordon. Det
> betyder till exempel att "Förbud mot
> fordonstrafik" även gäller cykel (cykel får
> ledas). Gällde skylten motorfordon är det en
> annan sak.

Ja, men många enskilda vägar är olagligt skyltade med förbud mot fordonstrafik, trots att bara förbud mot motorfordon finns.

andreaso skrev:
> HiLo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Därefter påstår han att vägen är
> > skyltad med en "fordon förbjudet" skylt och
> > cyklar är också fordon. Jag argumenterar lamt
>
> > "är det verkligen möjligt, allemansrätten
> > gäller väl alla, skylten gäller ju
> motorfordon?
>
> Dåligt beteende från bondens sida men om man ska
> vara petig så framgår det inte vad det var för
> skyltning och varför bonden ansåg sig ha rätt
> att köra traktor där. Cykeln ÄR ett fordon. Det
> betyder till exempel att "Förbud mot
> fordonstrafik" även gäller cykel (cykel får
> ledas). Gällde skylten motorfordon är det en
> annan sak.

http://www.naturvardsverket.se/sv/A...enligt-allemansratten/Allemansratten-Cykling/

"Att cykla på enskilda vägar är tillåtet. Markägare får inte sätta upp skyltar som förbjuder cykling. "

Enskild väg och privat väg tror jag inte är samma sak. Enskild väg är en väg som ägs och underhålls av vägsamfällighet t ex en by, församling eller bostadsrättsförening. Det är de vägar som pekas på med gul skyld med röd ram.

Privat väg är en väg som ägs och undehålls av märkägaren/fastighetsägare. På privat väg får man tillåta eller förbjuda hur som.

Tillbaka
Topp