örgelgörgel skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan inte alla bara samsas om skogen och kramas,
> skogen räcker till alla!
+1
Sen för egen del, eftersom jag aldrig ridit eller känt någon som gjort det. Hade jag inte en aning om att det var en fördel för både ryttare och cyklist att tillämpa "en" praxis innan jag läste om det här på happymtb.org för 6 år sen. Innan dess så undrade jag alltid varför de som red alltid var/såg så sura ut när man "blåste" förbi, antingen rakt framöver eller bakifrån.
Nu för tiden så försöker jag alltid få kontakt med ryttare och häst, stannar om det behövs osv. Har även insett att vill man köra typ "time trials" så gör man det på bana/tävling. Sen om det betyder att jag ibland får tillämpa mer mörker cykling med lampa på de ställena där "risken" är stor att man måste samsas dagtid med hästar/hund ägare kan jag ta det.
Dock innan man vet, är det inte lätt att veta hur man skall bete sig, sen paragrafer och allt annat i ära. Problemet är väl som vanligt, man ser det bara från sin synvinkel.
Dock en eloge till hippokultur för att ett, ta sig tid att berömma "oss" mtb cyklister för att vi blivit bättre på att hantera dessa situationer. Två, att försöka få de som rider att bara använda halva stigen/vägen när det är delad väg/stig som bägge typer utnyttjar.
Förhoppningsvis så kan väl mer kunskap/förståelse mellan bägge parter göra att skogen blir trevligare för oss allihopa, så vi kan koncentrera oss på dem som vill göra om allemansrätten till det som gäller nere i Europa. För det vill väl ingen av oss!!!