Kristin skrev:
-------------------------------------------------------
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > JoFa73 skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Flertalet hästägare/ryttare borde läsa på
> > vad
> > > som gäller och var de egentligen får rida.
> > För
> > > hemmavid rids det på cykelvägar,
> > motionsslingor,
> > > i naturreservat och det förstörs många
> stigar
> >
> > > pga av ridning när det är blött i
> markerna.
> > Sen
> > > borde det väl vara en själklarhet att de
> tar
> > upp
> > > skiten efter djuren precis som hundägare.
> > >
> > >
> > >
> >
>
http://www.lrf.se/Upplevelser/Ridning-och-korning/
>
> >
> > > Allemansratt-till-hast/
> >
> > Ska man läsa på vad som gäller så är LRF
> den
> > sista man ska vända sig till.
>
>
> Det förvånar mig enormt att cyklister - en grupp
> som rätt ofta blir utsatt för allmän
> bespottning gällande dess varande i skog och mark
> - ägnar sig åt exakt samma gaggande gällande
> ryttare?
>
> Världen alltså.
Det borde inte förvåna så mkt. Ta Bogesund som exempel(nu är de visserligen cykelförbud där, men innan förbudet var det fint att cykla där), där finns det specifika ridstigar, väl utmärkta sådana. Sen finns det vandringsstigar som också är väl utmärkta. Ridstigarna är utmärkta med en enda färg, vandringsstigarna är utmärkta med olika färger(dock aldrig samma färg som ridstigarna) så att blanda ihop dem är väldigt svårt.
Ändå var det väldigt vanligt att vandringsstigarna på delar av ön bestod av total lervälling pga ridning. Att då cyklister och vandrare ondgör sig över ryttare ser jag inte som så konstigt. Jag via en bekant som känner personen som sköter marken på Bogesund så var ridningen utanför uppmärkta ridstigar ett problem som de försökte få bukt på. Det finns flera gårdar med hästar på ön och de borde rimligen veta vad som gäller, men när ryttare på gårdarna inte följer de regler som finns får alla ryttare skit eftersom det är svårt att veta vem som gjort vad när man bara ser spåren.
Det ser säkert likadant ut på andra platser. Det jag försöker få fram är alltså: Det finns ofta stigar avsedda för ridning, när dessa frångås till förmån för "vanliga" stigar där vandrare, cyklister och dagisbarn (baaarnen, tänk på baaaarnen) tar sig fram och dessa stigar förvandlas till lerbad så blir folk upprörda på ryttarna. Samma sak som händer när enduroåkare (de med motor) kör sönder vanliga vandringstigar.
Det förvånar mig mer att ryttare inte låter bli stigar som inte är avsedda för hästar/är populära vandirngsleder. Det lär ju inte förbättra relationen med andra. På samma sätt som jag inte förstår varför inte cyklister låter bli stigar som är väldigt mjuka och leriga och därmed riskerar att bli sönderkörda (jaja, cykeldäck förstör inte, blablabla, 20 cyklister i samma lerpöl gör en rätt stor skillnad).