HiLo skrev:
-------------------------------------------------------
> Traktordörren smäller upp och en man med galet uppspärrade ögon hoppar
> ut. Hånflinande förklarar han att här får man minsann inte cykla, allemansrätten gäller inte
> cyklar. Därefter påstår han att vägen är skyltad med en "fordon förbjudet" skylt och
> cyklar är också fordon.
Som redan många har påpekat som får man cykla i princip var man vill. Dock med vissa undantag.
"Det är inte tillåtet att cykla över planteringar, exempelvis trädgårdar, plantskolor, parkplanteringar, skogsplanteringar och andra liknande känsliga områden. Du får inte heller cykla på annan känslig mark, exempelvis åkrar med växande gröda.
Att cykla på enskilda vägar är tillåtet. Markägare får inte sätta upp skyltar som förbjuder cykling."
http://www.naturvardsverket.se/sv/A...enligt-allemansratten/Allemansratten-Cykling/
> Vem bestämmer vilka skyltar som sätts upp ? Om
> det är en enskildväg , är det markägaren som
> bestämmer vad som gäller eller?
> Konstig skyltning i vilket fall tycker jag då det
> i princip är en av väldigt få vägar som leder
> in i Nåsten söder ifrån. Likvärdiga skyltar i
> området är inte skyltade alls eller med
> "motorfordon förbjudet"
Nu har vi ju fått en ny myndighet "Transportstyrelsen, inrättas den 1 januari 2009", och vad dom har hittat på vet jag inte i dagsläget.
http://www.regeringen.se/sb/d/10496/a/104162
Men så här står det i allafall i "Trafikförordningen" och jag kan inte tänka mig att det kommer att förändras så mycket eller att det har förändrats.
Trafikförordningen (1998:1276)
13 kap. Bemyndiganden m.m.
Information och sammanställning över vägar
Ändrad 2003-11-28 gm SFS 2003:818, ikraft 2004-01-01
Ändrad 2004-06-16 gm SFS 2004:532, ikraft 2004-07-01
Ändrad 2009-04-07 gm SFS 2009:217, ikraft 2009-04-29
1 § Länsstyrelsen ska före mars månads utgång varje år upprätta en sammanställning över allmänna vägar och andra viktigare vägar i länet. Sammanställningen ska även uppta bärighetsklasser och sådana lokala trafikföreskrifter som är av större allmänt intresse.
Sammanställningen ska införas i länets författningssamling och sändas till Vägverket, Transportstyrelsen, Försvarsmakten och polismyndigheten samt de myndigheter som har hand om väg- eller gatuhållningen. Förordning (2008:1109).
Ändrad 2008-12-12 gm SFS 2008:1109, ikraft 2009-01-01
2 § Hos länsstyrelsen ska det finnas en för allmänheten tillgänglig karta över de allmänna vägarna inom länet. Kartan ska vara upprättad i lämplig skala. Kopior av kartan ska före juni månads utgång varje år sändas till Vägverket, Transportstyrelsen och de myndigheter som har hand om väg- eller gatuhållningen. Om någon ändring i den senast översända kartan inte har gjorts eller om ändringarna har liten omfattning behöver endast anmälan om detta göras. Förordning (2008:1109).
Ändrad 2008-12-12 gm SFS 2008:1109, ikraft 2009-01-01
Sen ska man ha i beräknadet att ett säkert uppträdande, i detta fall en självsäker bonde. Döljer med lätthet oceaner av okunskap.
Okunskap bekämpar man lämpligen med kunskap
Jag för min del är alt 1. säker på min sak och kör sonika över vederbörande boden och trycker verblat ner skiten i halsen på densamme. Dock, viktigt, alltid på ett trevligt sätt.
Alt 2:1. vid osäkerhet. Händer sällan. Tar emot skiten och svara där efter. Lugnt
"känns det bättre nu när du har fått skälla på mig?"
Detta är näst intill dödligt effektivt. Och får oftast till följd att vederbörande ber om ursäkt för sitt uppträdande och ska förklara "Varför" han/hon brusar upp. Och i många fall så finns där en underliggande och väl underbyggd anledning till att personen visar sitt missnöje på det sätt som han/hon gör.
Alt 2:2. vid osäkerhet. Händer sällan. Tar emot skiten och svara där efter. Lugnt
Du det där kände jag inte till. Det ska jag kolla upp och jag ber att få återkomma till dig.
Du nu mins jag inte vad du hette. Så vad heter du?
Också det är klart avväpnande och får oftast till följd att personen byter skepnad och inriktning i sitt uppträdande. För inte många vill uppge sitt namn då och har inte mycket att tillägga.
Och om denne inte byter skepnad utan fortsätter svära ve och förbannelse över mig. ja svaret på svavelosett som man får då är.
Jaha ja. Där ser man. Då får jag önska dig en bra dag då. Hej då.
Ignorans kan vara så effektivt ibland.
OT.
För många, många år sedan så var jag inblandad i en trafikolycka där motparten tyckte att det var min sambos fel att det gick som det gick.
Jag sa till honom, en äldre herre, att eftersom vi inte kan komma överens så ska vi tillkalla polisen. (det bör man alltid göra vid en trafikolycka/incident).
Han, för det var en han. kallade mig för både det ena och det andra. Bla Fet och dum.
Och inte blev det bättre när Poliserna (som jag förövrigt hade vidareutbildat några veckor tidigare)
kom till platsen. Dom var inte glada på honom och förklarade att som han bettedde sig i trafiken så skulle han vara glad om han överhuvudtaget fick behålla sitt körkort.
Och att det är inte OK att verbalt kränka en person som han gör.
Senare på kvällen så ringde "mannen" upp mig/oss och bad om ursäkt för sitt betende. Han förklarade även att hans fru nyligen hade gått bort och nu när han körde in i oss så brast det och att han var väldigt ledsen för det osv. Och det har jag förståelse för och det var väl tur att det var jag som tog emot sikten. Folk har ju fått stryk för mindre, om jag säger så.
Så mitt råd är att vara, vänlig men "hård" och om man inte vet, så ber man att få återkomma.