Miss Lycka 2.0
Aktiv medlem
Mtb ifrågasätts på allvar - dags för alla att kamma sig!
Vem ska betala kalaset?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det hoppas jag oxå på, iaf här i Skåne har det ju byggts rätt många banor senaste tiden. Risken är väl att kommunen tycker att nu har ni fått den här soptippen att leka på så nu förbjuder vi cykling på övriga stigar. Helsingborg verkar iaf resonera så.Ju mer "banor" som finns desto mindre problem blir det om man själv avviker lite från reservatet. Sen har väl kanske volymen peakat snart
Allemansrätten lagstiftades 1994. Fruktansvärt mycket misinformation och sur-gubbe i denna artikel må jag säga!Visst, cykel ingår i allemansrätten, men begreppet mountainbike existerade inte när den skapades
Lagstiftades, nja, den nämns med en mening. Absolut ingenting om vad den omfattar eller innebär. Begreppet allemansrätt myntades redan på 1940-talet.Allemansrätten lagstiftades 1994. Fruktansvärt mycket misinformation och sur-gubbe i denna artikel må jag säga!
Nej begreppet kommer från medeltiden. Men oavsett. Mountainbike fanns på 1940 med. Det hette däremot terrängcykel på den tiden och liknar mer det vi idag kallar cyclocrossLagstiftades, nja, den nämns med en mening. Absolut ingenting om vad den omfattar eller innebär. Begreppet allemansrätt myntades redan på 1940-talet.
Jag ber om ursäkt för det där första, men du hade lagt upp det för smash! ;-) När man skrivit ett lite längre inlägg tycker jag också att det kan bli svårt att knyta ihop säcken.Om man märker ord så kan man ju se det så. Jag menade mer att slippa konflikter med andra brukargrupper, som i det här fallet en grinig krönikör.
Kalla det skrattretande om du vill men efter att ha besökt ett gäng olika större cykeldestinationer i världen och pratat med drivande krafter inom cykelnäringen där är jag skapligt övertygad om vilken väg vi bör gå för att både få sporten att växa och minska konflikterna med andra brukare. Den gemensamma nämnaren på alla dom ställena att dom tagit tag i ledsituationen och byggt nätverk med dedikerade cykelleder och skapat en hållbar organisation som bygger och underhåller dom lederna.
Jag vill absolut inte hamna i en verklighet där vi cyklister förpassas till enbart auktoriserade cykelleder, tvärtom. Men med allt fler som hittar till stigcyklingen och ut i skogarna så kommer problemen att öka. Mitt perspektiv i frågan kommer från Åre (och om du väljer att kalla det storstad så får du väl göra det) och jag har sett på nära hand hur konflikterna och dom negativa tongångarna ökar i takt med antalet cyklisterna på dom naturliga lederna. Jag har även sett hur Länsstyrelsen och diverse markägare och andra intressenter (jakt, renägare m.m.) skärpt tongångarna gentemot oss cyklister och mer och mer pratat om förbud. Dom senaste två åren har debatten tystnat ganska rejält, nästan helt och hållet tack vare dom nya XC-lederna i Björnen som hjälper till att kanalisera cyklister och ta hand om den stora massan. Möjligheten att cykla på ställen som Bäverkroken, Issjödalen och Välliste finns fortfarande kvar men nu är det kanske lite färre cyklister totalt som hittar dit även om cyklingen i byn ökat rejält på slutet.
Sen läser jag en delord här om att trail centers är att likställa med reservat. Jag vet inte riktigt om jag skulle vilja kalla cyklingen i exempelvis Squamish, Fruita eller Bellingham för reservat bara för att den är koncentrerad på vissa ställen. Tvärtom så är ju ledutbudet på sådana ställen långt mycket bättre än här i Sverige, just för att man hittat ett sätt att bygga hållbara leder och samarbeta med marrkägare och myndigheter. Jag tror helt enkelt att det faktiskt går att både äta tårtan och ha den kvar, men det innebär samtidigt att vi inte automatiskt kan fortsätta exakt i våra gamla cykelspår utan att vi som kollektiv behöver tänka i nya banor.
Så om jag förstår rätt så får jag åka min gravel hur mycket jag vill i skogen?
göta kanal = båtar, tydligen. folk tyckte jag var i vägen där medHemma på trainern! Asfalts eller grusväg = bilväg. Skogsstig = vandringsled. Isväg = skridskoåkare. Trottoar = fotgängare och barnvagnar. Spår i snön = längdskidåkare.
Syftet att lägga dessa mot varandra är att se hur skev diskussionen ibland kan bli, det ger någonstans en visuell bild på två olika problem där ena är ok i stort sett alla aspekter och på riktigt förstör allt i sin väg, visserligen växer ny flora upp på en skövlad mark även om floran oftast förändras. Trampade/cyklande stigar förstör naturen på ett annat sätt där allt på riktigt dör, lämnar bara en lång kanal av sand/jord/rötter/sten, men en stig oavsett om det är en terränglöpare, cyklist eller ett annat djur, så sabbar dessa inte den lokala naturen och floran.Så kommer det tröttsamma icke-argumentet igen...
Det är (som tur är) viss skillnad på vad en skogsägare får göra med sin mark med stöd av äganderätten, och vad man som gäst på nämnda mark har rätt att göra med stöd av allemansrätten. Det går liksom inte att ställa de aspekterna mot varandra, det är två helt skilda frågor.
Ur ett ekologiskt perspektiv så måste väl en förstörd smal stig i en stor skog vara en rätt försumbar förteelse? Eller påverkar det ett större rotsystem i sin helhet?
Typ så. Jag förstår att det kan förstöra naturupplevelsen om det nu är stigen som står för denna, men som helhet känns stigen i skogen som en droppe i havet.Tro fan att skogen inte tar skada av cykel om det går bra att köra traktor. Det stör viltet och sinnesfriden. Sen finns det alltid nån som fyller igen dike och liknande. Klart greven blir arg då.
Ja, vad vill du?Herregud...
Jag ber om ursäkt för det där första, men du hade lagt upp det för smash! ;-) När man skrivit ett lite längre inlägg tycker jag också att det kan bli svårt att knyta ihop säcken.
Nu när du utvecklat dina tankar så låter det inte skrattretande. Nu säger du att utbyggda leder och trailcenters ska finnas som komplement. Det är ju liknande den tanken jag hade i mitt sista stycke, att det kan finnas lokala behov.
Det verkar som du varit runt på många häftiga ställen och cyklat, grattis! Men jag är inte intresserad av några Squamish, Fruitas eller Bellinghams. Jag vill cykla i mina lokala skogar (och på mina lokala landsvägar) en tisdagskväll efter jobbet. Jag vill ta en lite längre sväng längs vandringsleden en tidig lördagsmorgon men ändå hinna hem och skjutsa till fotbollen. Sen vill jag gärna dra iväg familjen en helg då och då, eller kanske en semestervecka, och då är det ju trevligt att ha lite lokala Moabs att välja på inom tre timmars körning. Men det första är så otroligt mycket viktigare för mig än det andra.
Så nej, jag tänker inte arbeta för att cykling ska ses som en sport som utförs på en bana.
Happyexpertisen på skogsbruk och skogsägande har talat! Herregud...
Åsikter får man ha. Det är okunskapen jag förbluffas över. Och att man försöker jämställa bruk av egen mark med skadegörelse på annans mark. Finns det nån annan egendom där nån ens kommer på tanken att göra det?Det är inte tillåtet att ha åsikter om storskaligt skogsbruk? Det är väl lika värt att diskutera som mycket annat tycker jag.
Åsikter får man ha. Det är okunskapen jag förbluffas över. Och att man försöker jämställa bruk av egen mark med skadegörelse på annans mark. Finns det nån annan egendom där nån ens kommer på tanken att göra det?
Det var sakfrågan om träd tar skada av att mormor cyklar över marken eller inte som det gällde.Åsikter får man ha. Det är okunskapen jag förbluffas över. Och att man försöker jämställa bruk av egen mark med skadegörelse på annans mark. Finns det nån annan egendom där nån ens kommer på tanken att göra det?
Ja, jag förbluffas varje dag över att dagens skogsbruk får fortsätta på samma sätt när massor av forskning visar på skadorna och nackdelarna det har för miljön... men dom har ju mycket pengar att lobba och göra reklam med... så det fortsätter väl vara så att mammon går före jord, människor och liv. :-/Åsikter får man ha. Det är okunskapen jag förbluffas över. Och att man försöker jämställa bruk av egen mark med skadegörelse på annans mark. Finns det nån annan egendom där nån ens kommer på tanken att göra det?
Jag förstår inte vad det är för jämförelse du är ute efter. Skördaren är en del av skogsbruket, cyklister/vandrare är gäster som nyttjar allemansrätten. Självklart blir det mer spår efter en skördare. Det jag förbluffas över är hur man försöker ursäkta skador efter cykling med att det blir större skador efter skördaren. Ungefär som att jag skulle ursäkta att jag klottrade lite på grannens hus med att han målat om det i en enligt mig ful färg.Jag vet inte exakt vad du syftar på. Någon tyckte att slutavverkningar ger djupa spår? Du tycker att cykla lite MTB är skadegörelse antar jag? Det är klart att det är en enorm skillnad på att bruka sin egen mark och ha den som lekplats/rekreation. Och det är väl så det är också. Tycker du marken och skogen påverkas i liknande omfattning av lite cyklister eller orienterare eller vandrare som av en skördare?
Var uppe i Funäsdalen och vandrade en vecka i somras.
Jag hade med stigcykeln:
Visa bilaga 437127Visa bilaga 437128
VÄLKOMMEN CYKLISTER! ?
Det var sakfrågan om träd tar skada av att mormor cyklar över marken eller inte som det gällde.
Den har inte med ägande att göra.
”Dina rävungar! Din skog! Rävungarna är sina egna, förstår du det? Och de lever i rävarnas skog. Som också är vargarnas och björnarnas och älgarnas och vildhästarnas skog. Och uvens och ormvråkens och skogsduvans och hökarnas och gökarnas skog. Dessutom är det min skog! Och din skog! Men vill du ha den för dig själv, då är du dummare än jag trodde, när jag först såg dej!” - Birk BorkasonJag förstår inte vad det är för jämförelse du är ute efter. Skördaren är en del av skogsbruket, cyklister/vandrare är gäster som nyttjar allemansrätten. Självklart blir det mer spår efter en skördare. Det jag förbluffas över är hur man försöker ursäkta skador efter cykling med att det blir större skador efter skördaren. Ungefär som att jag skulle ursäkta att jag klottrade lite på grannens hus med att han målat om det i en enligt mig ful färg.
och”Dina rävungar! Din skog! Rävungarna är sina egna, förstår du det? Och de lever i rävarnas skog. Som också är vargarnas och björnarnas och älgarnas och vildhästarnas skog. Och uvens och ormvråkens och skogsduvans och hökarnas och gökarnas skog. Dessutom är det min skog! Och din skog! Men vill du ha den för dig själv, då är du dummare än jag trodde, när jag först såg dej!” - Birk Borkason
Det där tycker jag sammanfattar hela diskussionen om vem som har rätt till skogen och ger också en bra tanke till hur vi bör se på äganderätt och bruk av skogen.
som försvar jämför vi cykeldäck med entreprenadmaskiner för skogsbruk och annat.
Lägger mig inte i skogsbruksdiskussionen och tycker inte den är särskilt relevant i den här diskussionen.
Men bara ett tillägg. VI i stort jämför inte med entreprenadmaskiner, har aldrig hört någon prata om detta ni nu diskuterar i tråden i seriösa rum med förvaltare, markägare, länsstyrelsen. Att flytta fokus och lyfta fram något helt annat som framstår som subjektivt värre känns inte som en produktiv strategi. Däremot pratar vi om att de studier som faktiskt jämfört slitage från cyklar med fotgängare visar på samma mängd slitage per passage. Lite olika beteendemönster kring stigbreddning mm men samma totala ytslitageeffekt från nyttjande.
Se skogsstyrelsen rapport, referens och sidnummer till dem och fler studier finns på GSCs hemsida.
I övrigt verkar tråden mer handla om trängsel och skrämsel än slitage från nyttjande resp dåligt beteende, men båda dom brukar vara huvudproblemen att hitta lösningar kring.
gick det till så verkligen?Uppenbarlingen har ju vandrare lyckats övertyga både markägare och förvaltare av reservat att deras aktivitet inte stör mer än acceptabelt, vi kanske borde försöka klura ut hur detta gick till och samtidigt skapa en fungerande relation med denna intressegrupp.
försöka samarbeta mer och argumentera vår sak lite mindre
I de flesta trådar härjar _individer_ fritt, det syns ju en del okonstruktiva idéer även i den här tråden. Jag jobbar med dialogfrågan för GSC tillsammans med förvaltare, reglerare och ibland representanter för markägare. Vi använder inte dom exempel på argumentation du nämner att du sett från forumtrådar. Inte heller vill vi begränsa någon annan nyttjargrupp eller någons rättigheter. Motanfall är inte en bättre strategi än självrannsakan. Jag tror inte heller att Glisseur som gör motsvarande kring Åre förflyttar fokus utan vi båda ser problemen, står för dom relevanta delarna av fom och försöker hitta mjuka resp hårda lösningar. Sedan behöver man ifrågasätta en ensidig eller förenklad bild ibland och konstruktivt skapa samförstånd.Nu skall jag undvika att pissa bensin på denna eld men i de flesta trådar gällandes någon form av hot mot ett fritt stigcyklande lyfts följande argument fram:
Vandrarrna går runt vattenpölarna och skapar olaglig stigbreddning därför bör vi stoppa vandring före cykling.
Vandrarna är fler så de orsakar mer skador än cyklister.
Dubdäck kanske skrapar lite på rötterna men har ni sett hur rötterna ser ut längs vandringslederna.
Däckspår kanske ser illa ut när det är blött men sen försvinner de, har ni sett hur det ser ut när man kört med skogsmaskiner.
Elcyklar är tunga och utvecklar en massa effekt och sliter upp stigarna, de måste förbjudas.
osv osv.
Allt helt förståeligt om man vill försvara sitt intresse, men om man vill skapa ett klimat där vi kan samexistera med andra grupper så tror jag att det finns förbättringspotential i vilken retorik man använder. Uppenbarlingen har ju vandrare lyckats övertyga både markägare och förvaltare av reservat att deras aktivitet inte stör mer än acceptabelt, vi kanske borde försöka klura ut hur detta gick till och samtidigt skapa en fungerande relation med denna intressegrupp.
Jag säger inte att alla som har en stigcykel är egoistiska strava jägare, men jag tror att vi kan som kollektiv skapa en positivare bild av vilka vi är hos allmänheten genom att försöka samarbeta mer och argumentera vår sak lite mindre.
Personligen har jag ingen som helst lust att få min cyklig förpassad till enskilda områden då det inte är så jag vill använda min cykel i naturen, men jag kan definitivt tänka mig att bättre integrera med andra grupper som vistas i naturen för att vi alla skall kunna njuta av samma natur.
I de flesta trådar härjar _individer_ fritt, det syns ju en del okonstruktiva idéer även i den här tråden. Jag jobbar med dialogfrågan för GSC tillsammans med förvaltare, reglerare och ibland representanter för markägare. Vi använder inte dom exempel på argumentation du nämner att du sett från forumtrådar. Inte heller vill vi begränsa någon annan nyttjargrupp eller någons rättigheter. Motanfall är inte en bättre strategi än självrannsakan. Jag tror inte heller att Glisseur som gör motsvarande kring Åre förflyttar fokus utan vi båda ser problemen, står för dom relevanta delarna av fom och försöker hitta mjuka resp hårda lösningar. Sedan behöver man ifrågasätta en ensidig eller förenklad bild ibland och konstruktivt skapa samförstånd.
Andra delen av ditt inlägg håller jag med om och jag önskar att fler såg att problembeteenden kommer begränsa oss alla och ändrade sina beteenden till det bättre ist för att vifta bort problem andra upplever. Det kostar inte särskilt mycket mer än en strava-tid nån gång ibland och att välja bort dom känsligaste stigarna när det är som lerigast.
Motanfall är inte en bättre strategi än självrannsakan.