Mtb ifrågasätts på allvar - dags för alla att kamma sig!

Jag retar mig på argumentet "det är en VANDRINGSled", som att namnet skulle innebära att man inte får göra annat där. Det är en stig, inget annat. Sen har nån sagt "pax för den" och klämt på epitetet "vandringsled" när man knutit ihop ett antal stigar i en rad för att lättare kunna ta sig från A till B med nån form av naturupplevelse längs vägen (och iom det automatiskt exkluderat alla från stigen som inte har kängor, ryggsäck och kikare).
Möjligen har man slutit avtal (eller bara frågat) om man får göra en stigsnutt från en stig över till nästa för att få dem att hänga ihop, eller bygga en bro eller spång på nåt ställe. Och för att "vandrare" inte ska elda överallt och slänga sitt skräp i naturen sluter man ett avtal med markägaren att bygga ett vindskydd och en eldplats.

Jo, fast nu står det grejor på wiki som eventuellt har någon men oklar betydelse i ärendet. Dessutom blir det spår i snön.

:)

Vad trist att så många attackerar författaren till krönikan och nagelfar alla hans argument. Poängen (enligt mig...) är att det förs en diskussion om olyckliga möten med cyklister som inte visar hänsyn i stadsnära skog, stadsavlägsen skog, fjäll osv. Det vi kan göra är att föregå med gott exempel och sprida budskapet bland dem som cyklar.

jag är smickrad att du gräver fram just mitt gamla inlägg.

ja, allemansrätten behöver värnas, förstärkas och förtydligas. cykling i naturen behöver underlättas och stigarna förbättras. frågan är hur vi kan locka fler människor att cykla, vandra och springa i naturen.

"vår" sida har alla bra argument. vi vill värna och förstärka demokratin, ökad tillgängligheten i skogen, förbättra folkhälsan och att alla omotoriserade ska samsas i skogen. att förstärka stigarna, bredda och tillgängliggöra naturen sänker trösklarna för att ta sig ut i skogen. fler människor i skogen innebär att folk får en större kontakt och sympati med naturen, precis vad planeten behöver just nu.
Tack för det.

Konstaterade bara att det inte alls är så självklar som många vill göra gällande. Flera verkar tro att det den definition av allemansrätten är lag. Så är det inte. Allemansrätten som företeelse är inskriven i lag. Precis som det står i Wiki, krävs det domstolsutslag för att sätta ut gränserna.

Uppenbart klev jag på en mycket öm tå.

De kloka konstatera vad jag fått mig till livs som ny markägare i fjällen, av de flesta övriga markägare efter sommaren 2020. Rätt eller fel?

Faktiskt ointressant

Det är uppenbart vad markägarna upplevt samt vi med, på plats delar av sommar höst 2020 i det aktuella fjällområdet.
Som jag skrivit tidigare, sanningen bor i betraktarens ögon, och att markägarna inte var glada är uppenbart.
Om det är någon tröst har tydligen skoteråkare också i vinter blivit tydligt sämre på att följa det som gäller.

Att några sabbar för alla, är ju ett vanligt problem, med vår i dessa fall mesig lagstiftning. Norrmännen har böter som är ca 10 ggr högre än de svenska. Om de fortfarande förverkar skotern, om man kör i Nationalpark vet jag inte.

Men han är även akademiker ?

innebär det att han är meriterande för min omogenhet eller för min akademiska kunskap? Är det någon av hans karaktärsdrag som trumfar det andra?
Men då hade han säkert klarat att svara på mitt inlägg, istället för de som bara raljerade.

Frågar väl här med. Tallbo, på vilket sätt är du cyklist nog för att hänga på ett cykelforum?

I tråden har kommit många bra argument för mtb-cykling, men faktum kvarstår att ur en vandrares perspektiv är den länkade artikeln helt rätt. De känner sig undanskuffade, måste hålla uppsikt och hoppa undan, lederna blir klafsiga, naturupplevelsen delvis förstörd när många cyklar fort. Ungefär som om enduro-crossar hade börjat använda mtb-banor i större skala.

måste hålla uppsikt
det är bara lite ovant. de vänjer sig, olycksrisken är minimal.
De känner sig undanskuffade
mer cykling innebär fler stigar som inte växer igen, fler människor som uppskattar stigarna och får intresse av att delta i underhållet, vilket innebär att vandrarna får fler och bättre stigar vandra på. motsatsen till undanskuffning.

lederna blir klafsiga
klafsigheten beror på ökad användning, inte specifikt av cyklister. ökad användning av lederna är inte ett problem, tvärtom något väldigt positivt. alla får hjälpas åt att förstärka stigarna så att de håller för besöksantalet. det tillgängliggör stigarna för ännu fler, en positiv cirkel.

naturupplevelsen delvis förstörd
ökad användning, förstärkta stigar och icke igenväxta stigar i kombination med ökat underhåll innebär mer naturupplevelser för fler människor. att uppmuntra att färdas på olika sätt innebär att skogen attraherar människor från fler samhällsgrupper, vilket bara är positivt och ger naturupplevelser till människor som kanske annars helt skulle tappa kontakten med naturen.

det är bara lite ovant. de vänjer sig, olycksrisken är minimal.

mer cykling innebär fler stigar som inte växer igen, fler människor som uppskattar stigarna och får intresse av att delta i underhållet, vilket innebär att vandrarna får fler och bättre stigar vandra på. motsatsen till undanskuffning.

klafsigheten beror på ökad användning, inte specifikt av cyklister. ökad användning av lederna är inte ett problem, tvärtom något väldigt positivt. alla får hjälpas åt att förstärka stigarna så att de håller för besöksantalet. det tillgängliggör stigarna för ännu fler, en positiv cirkel.

ökad användning, förstärkta stigar och icke igenväxta stigar i kombination med ökat underhåll innebär mer naturupplevelser för fler människor. att uppmuntra att färdas på olika sätt innebär att skogen attraherar människor från fler samhällsgrupper, vilket bara är positivt och ger naturupplevelser till människor som kanske annars helt skulle tappa kontakten med naturen.
Igenväxta stigar är inte ett problem för vandrarna. Sluta dra det argumentet.

Du är varmt välkommen utanför storstadsregionerna där det händer att stigar växer igen längs leder som inte används i samma utsträckning. Har flera gånger cyklat på ”vandrings”leder där stigen inte ens syns på grund av nästan manshöga ormbunkar eller annan växtlighet som breder ut sig. Det gör det ju såklart lite mer spännande, men samma premisser gäller för vandrare som cyklist på sådana leder.

det är ett lika stort problem för alla nyttjare av skogsstigar. du lär få höra argumentet igen, för det här är verkligen ett veritabelt problem.

kan sedan berätta om när jag körde över ett föremål som ramlade av taket på en framförvarande bil i närheten av hudik. körde om bilen och gjorde föraren uppmärksam så vi stannade och pratade en stund. det visade sig att det var en kille som varit och röjt för att hålla kustleden öppen.

grejen som ramlat av var en machete:) själv föredrar jag trestegssekatör och silky-såg.

om du inte tror på vad igenväxning kan göra, ta gärna bilen på gamla e4 söder om söderhamn.

Växer stigen/leden igen finns det ju inget behov av den, dvs ett icke-problem. Finns det ett behov så hålls den öppen ”automatiskt”.

har knutit näven i fickan länge nu, men alltså: silky? fiskars sw73 väger hälften och hela sågen kostar mindre än ett silkyblad.

edit: och min silkysåg har en knapp som går att komma åt av misstag så att bladet viker sig bakåt. fiskars sw73-bladet fälls in teleskopiskt så att sågrörelsen motverkar ihopfällningen. jag är starkt silkykritisk!

har knutit näven i fickan länge nu, men alltså: silky? fiskars sw73 väger hälften och hela sågen kostar mindre än ett silkyblad.

edit: och min silkysåg har en knapp som går att komma åt av misstag så att bladet viker sig bakåt. fiskars sw73-bladet fälls in teleskopiskt så att sågrörelsen motverkar ihopfällningen. jag är starkt silkykritisk!
fiskars är också bra, och silky finns med olika tjocklekar på bladet. 1,7-1,8 rekommenderas:)

Tack för det.

Konstaterade bara att det inte alls är så självklar som många vill göra gällande. Flera verkar tro att det den definition av allemansrätten är lag. Så är det inte. Allemansrätten som företeelse är inskriven i lag. Precis som det står i Wiki, krävs det domstolsutslag för att sätta ut gränserna.

Uppenbart klev jag på en mycket öm tå.

De kloka konstatera vad jag fått mig till livs som ny markägare i fjällen, av de flesta övriga markägare efter sommaren 2020. Rätt eller fel?

Faktiskt ointressant

Det är uppenbart vad markägarna upplevt samt vi med, på plats delar av sommar höst 2020 i det aktuella fjällområdet.
Som jag skrivit tidigare, sanningen bor i betraktarens ögon, och att markägarna inte var glada är uppenbart.
Om det är någon tröst har tydligen skoteråkare också i vinter blivit tydligt sämre på att följa det som gäller.

Att några sabbar för alla, är ju ett vanligt problem, med vår i dessa fall mesig lagstiftning. Norrmännen har böter som är ca 10 ggr högre än de svenska. Om de fortfarande förverkar skotern, om man kör i Nationalpark vet jag inte.

Altså jag har lite svårt att förstå vart du vill komma med ditt resonemang? Även äganderätten är ju en rättighetslagstiftning som får prövas på samma sätt när ett motsatsförhållande uppstår. Nu har jag inte superkoll men det känns ganska troligt att konflikten markägare/slitage från cyklist sällan eller aldrig kommer upp i högsta instans men det jag tror man behöver ha med sig är att rörliga friluftslivet inte alls är värderat till noll och intet i relation till äganderätten.

Exempelvis när det gäller strandskydd kan den enskilde få lida en inte alls obetydlig ekonomisk förlust till förmån för det rörliga friluftslivet

De kloka konstatera vad jag fått mig till livs som ny markägare i fjällen, av de flesta övriga markägare efter sommaren 2020.

Hej
Jag gissar att du syftar på ledslitage? Har du foton att dela så att alla kan få en bild av hur läget såg ut när flera markägare upplevde en kraftig försämring av markens tillstånd?
Vänligen

Växer stigen/leden igen finns det ju inget behov av den, dvs ett icke-problem. Finns det ett behov så hålls den öppen ”automatiskt”.

Fast det där är ju också storstadsraljant. Även om leden inte är lika frekventerad pga att det inte finns lika många människor runt om så att den användning som sker inte förhindrar växtligheten, så betyder ju inte det automatiskt att det inte finns något behov. Vid någon punkt blir användningen inte tillräcklig för att hålla bort omgivande växtlighet, men faktum kvarstår att det fortfarande finns ett behov, eftersom leden används.

man behöver inte ha ägnat sig åt stigvård i skog mer än minimalt för att inse vilka arbetsinsatser som krävs för att hålla även frekventerade stigar öppna.

ni som tror att stigarna finns där bara grundat på slitage; ni har inte en susning.

igenväxningskraften är oanad.

I tråden har kommit många bra argument för mtb-cykling, men faktum kvarstår att ur en vandrares perspektiv är den länkade artikeln helt rätt. De känner sig undanskuffade, måste hålla uppsikt och hoppa undan, lederna blir klafsiga, naturupplevelsen delvis förstörd när många cyklar fort. Ungefär som om enduro-crossar hade börjat använda mtb-banor i större skala.
Visst har du rätt. Men jag kan lika väl vända på resonemanget. Det är fördj*vligt att jag som cyklist hela tiden måste anpassa hastigheten för att jag kan möta en vandrare eller ryttare bakom varje hörn. Om de bara hade vett nog att hålla sig på gångbanorna och i paddocken så skulle problemet aldrig uppstå!

Givetvis tycker jag inte detta men jag anser deras argument vara på samma nivå. Sedvänjan heter ALLEmansrätt och den är till för att natur skall kunna nyttjas såsom vi alla vill, inom lagens ramar. Därför tror jag att segmentering där den "värsta" gruppen skall hackas på är i bästa fall en pyrrhusseger och i värsta fall början till kraftiga inskränkningar för alla att vara i skogen.

Vem gav för övrigt "vandraren" tolkningsföreträde? Nordman?

Fast det där är ju också storstadsraljant. Även om leden inte är lika frekventerad pga att det inte finns lika många människor runt om så att den användning som sker inte förhindrar växtligheten, så betyder ju inte det automatiskt att det inte finns något behov. Vid någon punkt blir användningen inte tillräcklig för att hålla bort omgivande växtlighet, men faktum kvarstår att det fortfarande finns ett behov, eftersom leden används.
Jag skulle snarare se att jag har ett landsbygdsperspektiv i frågan. Varför skall de som bor där ”åläggas” att hålla stigar öppna utifall det kommer någon (typiskt stadsbo skulle jag gissa) som skulle vilja vandra/cykla på just den stigen nån gång per år? De stigar som används av lokalbefolkningen (dvs de som det finns behov av) hålls öppna, de som inte används växer igen. So what?
Men så har ju jag också ingången att stigar och vägar i skogen skall ha ett syfte, att ta sig nånstans, att köra ut virke, viltstig, etc. Det är därför de finns och de är dessa vi får nyttja med stöd av allemansrätten. Däremot ger allemansrätten oss inte rätt att anlägga egna stigar bara för vårt eget höga nöjes skull. Vill man göra det hör det till normalt hyfs att fråga markägaren om lov.

Leder är förvisso en annan sak, eftersom det där finns en huvudman som i nån mening marknadsför den och även sökt tillstånd för leden, då borde det ligga i deras intresse att den hålls öppen. Men även där hamnar det ju till slut i frågan om ingen använder leden någorlunda regelbundet, varför ska det då läggas en massa arbete (och troligtvis skattepengar) på att hålla den öppen?

Ja det är väl om man behöver använda den mer sällan att den hålls öppen av sig själv.
Därav av att det brukade åliga bonnläpparna att hålla vägen öppen för kung och fogde en spjutlängd brett, eller om det var tre, genom spenaten.

Vad gäller djuren så har de varken kung eller fogde. De löser det själv nu som då.

Jag skulle snarare se att jag har ett landsbygdsperspektiv i frågan. Varför skall de som bor där ”åläggas” att hålla stigar öppna utifall det kommer någon (typiskt stadsbo skulle jag gissa) som skulle vilja vandra/cykla på just den stigen nån gång per år?
Har någon i tråden påstått det där? Eller ställer du bara en retorisk fråga?

Jag skulle snarare se att jag har ett landsbygdsperspektiv i frågan. Varför skall de som bor där ”åläggas” att hålla stigar öppna utifall det kommer någon (typiskt stadsbo skulle jag gissa) som skulle vilja vandra/cykla på just den stigen nån gång per år? De stigar som används av lokalbefolkningen (dvs de som det finns behov av) hålls öppna, de som inte används växer igen. So what?
Men så har ju jag också ingången att stigar och vägar i skogen skall ha ett syfte, att ta sig nånstans, att köra ut virke, viltstig, etc. Det är därför de finns och de är dessa vi får nyttja med stöd av allemansrätten. Däremot ger allemansrätten oss inte rätt att anlägga egna stigar bara för vårt eget höga nöjes skull. Vill man göra det hör det till normalt hyfs att fråga markägaren om lov.

Leder är förvisso en annan sak, eftersom det där finns en huvudman som i nån mening marknadsför den och även sökt tillstånd för leden, då borde det ligga i deras intresse att den hålls öppen. Men även där hamnar det ju till slut i frågan om ingen använder leden någorlunda regelbundet, varför ska det då läggas en massa arbete (och troligtvis skattepengar) på att hålla den öppen?

Ja du, kära ooms. Du har ett produktionsperspektiv, snarare än ett landsbygdsperspektiv, i det mesta du skriver.

Det var inte tal om att åläggas, men människor som bor på landsbygden vet att stigar måste användas ofta för att de inte ska behöva röjas på något sätt, och vissa behöver till och med röjas kring även om de används ofta. I tillräckligt obefolkade bygder räcker därför inte det användande som sker, även om det är frekvent, till att undanhålla den explosion av växtlighet som vissa biotoper uppvisar under sensommaren och tidig höst.

En planterad produktionsskog som har nått en viss ålder är till stor del monokulturell – inte mycket annat växer där än den (ofta) gran eller tall som planterats där. I dessa är det lätt att hålla stigar öppna eftersom all annan snabbväxande växtlighet uteblir. I andra biotoper kan det vara annorlunda och då behöver också stigarna hållas efter på ett annat sätt. Det finns därför en poäng i att inte basera hela argumentationen på hur en skogsplantering ter sig.

Leder i glesbefolkade områden ska givetvis hållas öppna på samma sätt som i tätbefolkade områden eftersom alla har rätt att röra sig i naturen, även om det inte finns tillräckligt mycket människor runt omkring för att hålla undan växtligheten. Att en led används mindre sällan för att det inte bor lika mycket människor i ett område innebär ju inte att den är onödig eller ett slöseri. Rätten att röra sig i naturen är allas, även på landsbygden.

Ja du, kära ooms. Du har ett produktionsperspektiv, snarare än ett landsbygdsperspektiv, i det mesta du skriver.

Det var inte tal om att åläggas, men människor som bor på landsbygden vet att stigar måste användas ofta för att de inte ska behöva röjas på något sätt, och vissa behöver till och med röjas kring även om de används ofta. I tillräckligt obefolkade bygder räcker därför inte det användande som sker, även om det är frekvent, till att undanhålla den explosion av växtlighet som vissa biotoper uppvisar under sensommaren och tidig höst.

En planterad produktionsskog som har nått en viss ålder är till stor del monokulturell – inte mycket annat växer där än den (ofta) gran eller tall som planterats där. I dessa är det lätt att hålla stigar öppna eftersom all annan snabbväxande växtlighet uteblir. I andra biotoper kan det vara annorlunda och då behöver också stigarna hållas efter på ett annat sätt. Det finns därför en poäng i att inte basera hela argumentationen på hur en skogsplantering ter sig.

Leder i glesbefolkade områden ska givetvis hållas öppna på samma sätt som i tätbefolkade områden eftersom alla har rätt att röra sig i naturen, även om det inte finns tillräckligt mycket människor runt omkring för att hålla undan växtligheten. Att en led används mindre sällan för att det inte bor lika mycket människor i ett område innebär ju inte att den är onödig eller ett slöseri. Rätten att röra sig i naturen är allas, även på landsbygden.
Jag tror också det finns ett fenomen man skulle kunna kalla ”storstadsboförnekelse”. Fenomenet drabbar människor som bodde på landet som barn men flyttade till stan som ung vuxen - en sån person går sen går runt i stan och tänker att hen ändå fortfarande är lite finare och mer naturnära än de andra stadsborna som aldrig sett annat än parkmiljö. Jag vet att jag själv stundtals är drabbad av detta fenomen. Brukar få mig en tankeställare och inser att jag faktiskt anammat en del av stadsbons tänkande och syn på landsbygden när jag faktiskt kommer ”hem” några gånger om året....

Ja, rätten att röra sig i naturen är allas, men är även rätten att förvänta sig välröjda stigar och leder det? Det går utmärkt att röra sig i naturen utan stigar och leder, däremot kanske det inte går att cykla hur som helst utan röjda stigar och leder. Är det månne där som skon klämmer?

Men du menar alltså på fullt allvar att det råder brist på tillgänglig natur på landsbygden? Som uppväxt på landsbygden, återvänder flera gånger per månad, ett stort kontaktnät med folk som bor på landsbygden, etc, har jag aldrig nånsin hört någon utrycka den åsikten (annat än här på happy). Folk plockar bär, plockar svamp, promenerar, jagar, fiskar, etc, hur mycket som helst och utan några problem alls, så att det skulle råda någon slags brist på tillgänglighet köper jag inte. Det är ju bara att knalla rakt ut i skogen om man vill njuta av den, i princip var som helst. Och jag gör ju mycket hellre det på landsbygden än på de trista stigar och leder som finns i mer tättbefolkade delar av landet, ofta söndertrampade/sönderkörda, med kala rötter och stenar, ingen växtlighet alls, osv. Men som sagt, det kanske inte är lika cykelvänligt på landsbygden, men tillgänglig är naturen ändå utan röjda stigar och leder.

Ja, rätten att röra sig i naturen är allas, men är även rätten att förvänta sig välröjda stigar och leder det? Det går utmärkt att röra sig i naturen utan stigar och leder, däremot kanske det inte går att cykla hur som helst utan röjda stigar och leder. Är det månne där som skon klämmer?

Men du menar alltså på fullt allvar att det råder brist på tillgänglig natur på landsbygden? Som uppväxt på landsbygden, återvänder flera gånger per månad, ett stort kontaktnät med folk som bor på landsbygden, etc, har jag aldrig nånsin hört någon utrycka den åsikten (annat än här på happy). Folk plockar bär, plockar svamp, promenerar, jagar, fiskar, etc, hur mycket som helst och utan några problem alls, så att det skulle råda någon slags brist på tillgänglighet köper jag inte. Det är ju bara att knalla rakt ut i skogen om man vill njuta av den, i princip var som helst. Och jag gör ju mycket hellre det på landsbygden än på de trista stigar och leder som finns i mer tättbefolkade delar av landet, ofta söndertrampade/sönderkörda, med kala rötter och stenar, ingen växtlighet alls, osv. Men som sagt, det kanske inte är lika cykelvänligt på landsbygden, men tillgänglig är naturen ändå utan röjda stigar och leder.

Tjena!

På längre vandringar vill jag gärna gå längs stigar för att dels hitta (utan GPS eller behöva böka med karta och kompass) och dels för att det är bekvämare om man ska vandra längre sträckor.
Och ja det är ett problem där jag bor i Småland. Många äldre stigar har försvunnit, det finns några enstaka vandringsleder kvar som sköts sporadiskt på vissa sträckor.

Tillbaka
Topp