Mtb ifrågasätts på allvar - dags för alla att kamma sig!

en strategi som troll har är att nitpicka och deraila, dvs fokusera på detaljer och leda diskussionen på avvägar. det hjälper inte att argumentera emot och ha rätt hela vägen om diskussionens riktning är fel. motmedlet är att ta ett djupt andetag och fundera på vad det centrala i det du vill säga är. ta inte betet att försvara någon enskild detalj. i det här fallet igenväxning av stigar. upprepa hellre det centrala argumentet en gång till.

du säger kanske: "jag har en röd tröja på mig idag!"
och trollet säger: "det där är ett antropocentriskt argument. vad är det som säger att du 'har' tröjan, det kan väl lika gärna vara tröjan som 'har' dig? dessutom är det slavar som har plockat bomullen."

sjukt irriterande, men det hjälper inte att ta debatten om ickeantropocentrismen och bomullsproduktionen om du bara försöker säga att tröjan är röd.

nitpickaren och derailarens seger består inte i att få rätt, utan att i att få diskussionen att framstå som käbblig och tröttsam för eventuella åhörare, samt i att trötta ut dig. och ju dummare argument trollen kommer dragande med desto tröttare blir en, och det är lättare att falla dit och argumentera emot.

Tjena!

På längre vandringar vill jag gärna gå längs stigar för att dels hitta (utan GPS eller behöva böka med karta och kompass) och dels för att det är bekvämare om man ska vandra längre sträckor.
Och ja det är ett problem där jag bor i Småland. Många äldre stigar har försvunnit, det finns några enstaka vandringsleder kvar som sköts sporadiskt på vissa sträckor.
instämmer.

vad som också upprätthålls är återvändsgränder av fyrhjulingar in till jakttorn. ofta okänsligt dragna genom fuktig mark.

Hej
Jag gissar att du syftar på ledslitage? Har du foton att dela så att alla kan få en bild av hur läget såg ut när flera markägare upplevde en kraftig försämring av markens tillstånd?
Vänligen
Tyvärr inte.

Tog inga bilder i somras, då vi noterade detta. Markägarchansen dök upp oväntat. Inga av övriga markägare visade några bilder på mötet (zoom).

Altså jag har lite svårt att förstå vart du vill komma med ditt resonemang? Även äganderätten är ju en rättighetslagstiftning som får prövas på samma sätt när ett motsatsförhållande uppstår. Nu har jag inte superkoll men det känns ganska troligt att konflikten markägare/slitage från cyklist sällan eller aldrig kommer upp i högsta instans men det jag tror man behöver ha med sig är att rörliga friluftslivet inte alls är värderat till noll och intet i relation till äganderätten.

Exempelvis när det gäller strandskydd kan den enskilde få lida en inte alls obetydlig ekonomisk förlust till förmån för det rörliga friluftslivet
Nu var det inte äganderätten det gällde, utan hur Allmansrättens "gränser" bestäms. Samma text som wikip kan hittas på andra ställen.

20210309_185324.jpg

Tja,
Måste man vara cyklist?

Sökte allmänt efter underlag om hur friluftsliv påverkar natur och miljö. Då dök bla en tråd upp här från 2016 som hänvisade till någon rapport om detta. För att hitta den rapporten gick jag med i gruppen.

Studie av rapporten visade att den inte riktigt höll för slutsatsen som några dragit, att alla påverkar lika mycket. Alldeles för litet underlag som redovisades och från enbart en specifik terräng (om jag fattade norskan rätt). Skrev till dem om detta, och om det fanns en engelsk/svensk version av rapporten.

Inget svar ännu.

Rapportens övergripande slutsats, "Det är det totala nyttjandet som påverkar" tror jag alla skulle kunna komma på vid sitt skrivbord, utan att överhuvudtaget varit utomhus. ;-)

Det verkar inte vara så enkelt eftersom det ofta hävdas att cykling sliter mer. Bra då att vi nu fick facit.

Det verkar inte vara så enkelt eftersom det ofta hävdas att cykling sliter mer. Bra då att vi nu fick facit.

Gick vi inte full circle nu? (Får man skriva circle?)
Tyvärr fick du inget facit.

Hur mycket olika sätt att ta sig fram i naturen och hur olika underlag även spelar på slitaget, svarade inte fallstudien på. Bla pga av för litet underlag och att bara viss specifik terräng låg till grund för fallstudien.

Slutsatsen.
Att det totala slitaget beror på det total antalet som nyttjar stigen/området/leden är en slutsats utan verkshöjd.

Noterat att väldigt få verkar klara av att föra en seriös debatt, i detta forum.
Och du själv tycks ju representera majoriteten. Du påstod att det av den norska rapporten ”Framgår klart att cykling sliter mer, framförallt när marken är blöt. Cykellederna ofta blivit dubbelt så breda som de där vandrarna går enligt rapporten”. Jag bad dig peka ut var någonstans i rapporten detta framgår, men det undvek du att svara på. Istället undrade du om jag dragit slutsatser utan att läst den (falskt påstående förklätt till fråga) och tyckte sedan att det lät precis som tonåringar som tagits med fingrarna i kakburk (meningslös förminskande liknelse).

Och du själv tycks ju representera majoriteten. Du påstod att det av den norska rapporten ”Framgår klart att cykling sliter mer, framförallt när marken är blöt. Cykellederna ofta blivit dubbelt så breda som de där vandrarna går enligt rapporten”. Jag bad dig peka ut var någonstans i rapporten detta framgår, men det undvek du att svara på. Istället undrade du om jag dragit slutsatser utan att läst den (falskt påstående förklätt till fråga) och tyckte sedan att det lät precis som tonåringar som tagits med fingrarna i kakburk (meningslös förminskande liknelse).
Nu har jag inte läst hela norska studien, men Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI) verkar ha gjort det, och skrivit kort om studien i nedan länkad rapport. De skriver att studien avser blandad användning och att det är det samlade användandet och inte användningstypen som avgör slitaget.. Rapporten nämner för övrigt Happy :)

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1332728/FULLTEXT04

Sidan 49
"En hållbarhetsaspekt är det direkta slitaget eller förändringar av den ekologiska påverkan som uppstår som en konsekvens av att fler människor vistas i intressanta (och ofta mer eller mindre unika och känsliga miljöer), dvs. där t.ex. ekologiska mönster kan bli störda av invasiva arter, ökad erosion och markslitage.

Pickering et al. (2010) studerade mountainbikers påverkan på vegetation och mark i skyddade områden både i Australien och USA. Påverkan innefattar skador på befintliga stigar, jorderosion, komprimering och nutrifiering, förändringar i hydrologi, spridning av spår, exponering av rötter, stenar och berggrund. Det kan också vara skador på växter, inklusive minskning av vegetationshöjd och biomassa, förändringar i artskomposition samt skapande av informella spår och spridningen av ogräs och växtpatogener. Resultaten visade att mountainbikecyklingen påverkade genom mark- och vegetationsskador på grund av slirning och genom konstruktion av obehöriga cykelstigar, hopp, broar och andra tekniska förändringar för cyklingen.

Hagen et al. (2016) skriver i sin fältstudie om de effekter som cykling och ridning har på naturen, när det gäller slitage på terräng och påverkan på vegetationen. Studien gjordes på skogsområden och fjäll i Norge. Författarna genomförde mätningar gällande de studerade ledernas egenskaper som har dokumenterad påverkan på slitagets storlek, som användningsgrad, markfuktighet och lutningsgrad. Resultaten av studien visade att både i skogsmark och fjäll var det på leder med hög grad av markfuktighet där användandet gjorde lederna dubbelt så breda. Bredden ses här som ett mått på slitage, där stor bredd innebär högt slitage. Slitaget från hög användning var större i marker med högre fuktighetsgrad jämfört med leder i torrare områden. De undersökta lederna användes även för annat än cykling och ridning, men studien fastslår att det är det samlade användandet som avgör storleken på slitaget. Påverkan från friluftsliv och aktiviteter som cykling kommer enligt denna studie att ställa krav på ökad förvaltning av områden kring stigar och leder."

Att det totala slitaget beror på det total antalet som nyttjar stigen/området/leden är en slutsats utan verkshöjd
det är visserligen en ärelysten sjuka bland forskare att vilja att deras studier ska komma fram till något så unikt att det om det vore konst skulle uppnå verkshöjd, men det är knappast vetenskapligt. en ärlig forskare redovisar kyligt att forskningen inte kunde säga något mer än vad vi redan trodde oss veta.

men framförallt är hela frågan om slitage ett sidospår, eller snarare en urspårning. slitage på stigar är en fråga om hur vi ska organisera underhållet, inte om hur slitaget ska stoppas. tvärtom är stort slitage i de allra flesta fall ett mått på hur lyckad dragningen av en stig är och hur omtyckt den är, dvs något positivt. för folkhälsan, den demokratiska tillgången till naturen samt i förlängningen även för naturen själv, när folks sympati för denna väcks.

i de ovanliga undantagsfall där själva stigen hotar unika och oersättliga naturvärden vore lösningen tillträdesförbud för alla, som med fågelskyddsområden.

Definiera ”demokratisk tillgång till natur”, tack. Gärna i förhållande till hur det fungerar i Sverige idag.

Definiera ”demokratisk tillgång till natur”, tack. Gärna i förhållande till hur det fungerar i Sverige idag.

det skrämmande att vissa tycks leva i en begreppsvärld där ordet "demokratisk" är suspekt och kräver förklaring. vart ska jag börja, liksom? de gamla grekerna?

allemansrätten är något jag tror de flesta svenskar är stolta över. i det här landet får alla gå i skogen, det är i friluftfrämjandets formulering en "demokratisk rätt". den rätten tror jag de allra flesta oavsett politisk hemvist vill försvara. och vill vi behålla allemansrätten måste vi fortsätta nyttja den, ständigt locka ut nya människor i naturen, i takt med att vi naturnyttjare dör av. ju fler som nyttjar allemansrätten desto starkare blir vi mot de små men mäktiga särintressen som vill inskränka den. om många använder och "sliter" på en stig stärker och bibehåller vi stöd för den demokratiska tillgången till naturen.

mountainbike är en rolig sport och är en perfekt inkörsport till friluftslivet. därför är det nästan extra viktigt att underlätta just cykling och förstärka stigar som cyklister använder.

det skrämmande att vissa tycks leva i en begreppsvärld där ordet "demokratisk" är suspekt och kräver förklaring. vart ska jag börja, liksom? de gamla grekerna?

allemansrätten är något jag tror de flesta svenskar är stolta över. i det här landet får alla gå i skogen, det är i friluftfrämjandets formulering en "demokratisk rätt". den rätten tror jag de allra flesta oavsett politisk hemvist vill försvara. och vill vi behålla allemansrätten måste vi fortsätta nyttja den, ständigt locka ut nya människor i naturen, i takt med att vi naturnyttjare dör av. ju fler som nyttjar allemansrätten desto starkare blir vi mot de små men mäktiga särintressen som vill inskränka den. om många använder och "sliter" på en stig stärker och bibehåller vi stöd för den demokratiska tillgången till naturen.

mountainbike är en rolig sport och är en perfekt inkörsport till friluftslivet. därför är det nästan extra viktigt att underlätta just cykling och förstärka stigar som cyklister använder.
Ok, så du vill bara slänga dig med ordet, helt enkelt.
Dock tror jag du har fel. Allemansrätten hotas inte om det blir färre som nyttjar den. Tvärtom, det är när det blir fler och för mycket nyttjande som röster höjs för att inskränka den. Acceptansen för allemansrätten bygger på att nyttjandet hålls på en rimlig nivå.

Ok, så du vill bara slänga dig med ordet, helt enkelt.
Dock tror jag du har fel. Allemansrätten hotas inte om det blir färre som nyttjar den. Tvärtom, det är när det blir fler och för mycket nyttjande som röster höjs för att inskränka den. Acceptansen för allemansrätten bygger på att nyttjandet hålls på en rimlig nivå.
det går förstås att hitta på vilka argument som helst. en annan teori vore att nyttjandet av allemansrätten bör minimeras till nästan inget nyttjande alls. då provocerar vi ingen och ingen vill avskaffa den. ett annat argument vore att helt enkelt avskaffa allemansrätten direkt innan någon upptäcker den, blir förbannad och avskaffar den.

det går förstås att hitta på vilka argument som helst. en annan teori vore att nyttjandet av allemansrätten bör minimeras till nästan inget nyttjande alls. då provocerar vi ingen och ingen vill avskaffa den. ett annat argument vore att helt enkelt avskaffa allemansrätten direkt innan någon upptäcker den, blir förbannad och avskaffar den.
Ja, du kan ju dra det hur du vill om du vill vara löjlig. De med sunt förnuft inser dock förhoppningsvis att det är när nyttjandet och slitaget blir för stort som allemansrätten ifrågasätts, inte när nyttjandet ligger på en låg nivå.

Ja, du kan ju dra det hur du vill om du vill vara löjlig. De med sunt förnuft inser dock förhoppningsvis att det är när nyttjandet och slitaget blir för stort som allemansrätten ifrågasätts, inte när nyttjandet ligger på en låg nivå.
Nej. Det är bara "de små men mäktiga särintressen som vill inskränka den" (som fredag så fint uttryckte det) som ifrågasätter allemansrätten när nyttjandet är stort. "Alla" vi andra inser att vi vinner på att många nyttjar den.

du brukar ju älta att cykling kränker markägarens mänskliga rättigheter, så tillåt mig tvivla på att det är allemansrättens väl och ve som du bryr dig om.

jag bryr mig om allemansrätten mer än bara retoriskt, och jag tror det är en usel strategi att försöka få allemansrätten att flyga under radarn.

tvärtom tror jag allemansrätten behöver försvaras rakryggat. det är något alla ska vara stolta över. du fiskar efter att jag ska trampa snett och säga något alldeles för vänster för vardagsrumsreglerna, men du går bet. jag har ingen partifärg. allemansrätten behöver och kan försvaras av alla oavsett politisk tillhörighet. för vänstern kan allemansrätten formuleras som ett slags åt var och en efter behov. högern kan framhålla att det är en hypermodern möjlighet att ställa om från en gammeldags råvaruutvinning till klimatsmart turism och en växande tjänsteekonomi.

själv är jag övertygad om att vi behöver nyttja allemanstätten mer, bli fler som faktiskt känner skogen, bli fler som bryr oss på riktigt och inte bara passivt stödjer idén om allemansrätten. fler ögon som ser brott mot skogsvårdslagen. fler som mår bra av naturupplevelserna, fler som känner samhörighet med naturen och som blir personligt engagerade för klimatet och den biologiska mångfalden.

Nej. Det är bara "de små men mäktiga särintressen som vill inskränka den" (som fredag så fint uttryckte det) som ifrågasätter allemansrätten när nyttjandet är stort. "Alla" vi andra inser att vi vinner på att många nyttjar den.
De här ”små men mäktiga särintressena” är väl markägarna, och de är i sin fulla rätt att protestera när nyttjandet leder till skador. Att vi är många som nyttjar allemansrätten spelar ingen roll där. Annars har vi en mycket farlig situation, om majoriteten ska kunna konfiskera (eller hävda bestämmanderätt) över annans egendom. Ett sånt samhälle vill inte jag ha. Skrämmande att folk förespråkar sådant.
Allemansrätten bygger på att nyttjandet ligger på en rimlig nivå. Blir det för stort kommer den regleras. Åtminstone så länge Sverige är en rättstat.

De här ”små men mäktiga särintressena” är väl markägarna
nej, alla markägare vill inte inskränka allemansrätten. många är stolta över sin skog och har inget att dölja. vissa vill rent av locka folk till den, håller själva stigarna öppna. de bedriver kanske hästverksamhet eller naturturism och vet att uppskatta allemansrätten.

eller så tar de bara på allvar att svensk skogspolitik påstås ha två övergripande och jämställda mål; ett produktionsmål och ett miljömål. i miljömålet ingår att "skogens kulturmiljövärden samt dess estetiska och sociala värden ska värnas". t ex stigar.

jag blir alltid glad när en motorfordonstrafik förbjuden-skylt är kompletterad med en "men välkommen till fots eller med cykel"-skylt. det är inte helt ovanligt, och tyder på en trevlig markägare.

men så finns det vissa markägare som är politiska och vill inskränka allemansrätten. de är särintressen. ibland mäktiga, tyvärr.

vidare: ungefär tre fjärdedelar av all skog ägs av stora aktiebolag, staten, svenska kyrkan och stora skogsägare som äger mer 20 hektar. många av dessa "enskilda skogsägare" är rena investerare som knappt satt sin fot på fastigheten. bland ägarna till dessa tre fjärdedelar finns också mäktiga särintressen. tyvärr.

vanligt folk, cyklister, vandrare, löpare, bärplockare, ryttare, etc etc behöver hålla ihop över alla politiska barriärer och nyttja och kämpa för allemansrätten så mycket vi kan.

Senast ändrad:
Skogen är också jordens lungor. Med ett aggressivt skogsbruk, som sker idag, så dödar vi långsamt oss själva. Våra barn. Våra barnbarnsbarn. Vad gör en till stig, i jämförelse med det? Att hävda att det är skador när marken samtidigt rivs upp, vänds ut och in så att alla mikrobiomer i jorden störs och förstörs, alla mycel och samverkande organismer tillintetgörs med jämna intervaller för att ersättas av stora sår med små plantor i raka rader för att täcka in det som är förlorat, det är så djupt ologiskt. Att hävda att lag och rätt står på ens sida, för att vårt samhälle är byggt på vinstintressen till nästan vilka kostnader i övrigt som helst, bidrar till att ingenting någonsin förändras och att skogen inte längre är skog. Vad hände egentligen med vad som är moraliskt rätt? Att se till sin nästa och inte bara till sina egna gränser och sitt eget bo? Till andra arters överlevnad än bara sin egen?

”Slitaget” som allemansrättsnyttjare orsakar är ett plankton i jämförelse med alla världshavs vatten sammanlagt. Och att så mycket fokus läggs där är en framgång för alla som vill fortsätta exploatera eftersom färre röster höjs för de större perspektiven. Vi kan debattera forskningsrapporter som hävdar än det ena, än det andra om vandrare och cyklister, men egentligen borde vi tystna, ta ett steg tillbaka, och andas. Medan vi kan.

Stigslitage är och förblir små, lokala problem. Att detta lilla slitage skulle äventyra hela allemansrätten är att dra lite för stora växlar av problemet.
Som sagts tidigare, Sverige är stort och de ställen där ev slitage på cykling är ett problem måste vara försvinnande få om man försöker ha ett helikopterperspektiv på det hela.

Senast ändrad:
Oj. Att försöka diskutera moral och sunt förnuft med revolutionärer är nog ingen idé...

Men men, ni får tro vad ni vill. Jag är iaf övertygad om att det inte är för lite nyttjande som skulle kunna hota allemansrätten, utan det är tvärtom om nyttjandet blir för stort.

Senast ändrad:
Oj. Att försöka diskutera moral och sunt förnuft med revolutionärer är nog ingen idé...

Men men, ni får tro vad ni vill. Jag är iaf övertygad om att det inte är för lite nyttjande som skulle kunna hota allemansrätten, utan det är tvärtom om nyttjandet blir för stort.
Jag känner att de flesta skriver för. att få ut sin åsikt och få för att föra dialogen framåt. Att du äger skog har du ju varit tydlig med. Vad anser du vara acceptabel användning av din mark, utan ditt tillstånd?

- Att lokala scoutklubben använder din skog för hike, sover över och grillar? De städar och gör snyggt efter sig men lämnar stigar och stenringar.
- Att ryktet går att det är gott om svamp med många som parkerar och letar runt?
- Att en lokal orienteringsklubb sätter upp kontroller och regelbundet flyttar dem
- Att professionella bärplockare vistas i skogen varje sommar
- Att ett kompisgäng regelbundet börjar cykla samma sträcka och genom slitage breddar en befintlig stig, dock utan att skada skogsplantor
- Att privatpersoner regelbundet går samma stig för att komma till en sjö för fiske och bad?

Jag förstår att ditt svar blir subjektivt, men jag får samtidigt känslan av att det går mode i vad markägare inte vill ha.

Jag tror så här:
- Alla markägare ogillar nedskräpning och om besökande människor skadar växande träd.
- de flesta markägare gillar att människor är i deras skog och bryr sig inte särskilt om stigen blir lite bredare eller någon gör upp en eld på ett säkert sätt etc så länge växande träd ej förstörs eller nedskräpning sker.
- några få markägare ogillar att folk överhuvudtaget är i ”deras”skog alls och vill helst avskaffa allemansrätten (även om de kanske inte törs säga det offentligt). Dessa markägare kan potentiellt skapa problem i framtiden tror jag. Får de vatten på sin kvarn av att folk som är i skogen beter sig på ett sätt som faktiskt kan hävdas ge en ekonomisk skada så kan dessa markägare nog Tyvärr få igenom restriktioner som begränsar allemansrätten i framtiden.

Slutsats: skräpa inte ner, skada inte växter. Skapa inte större spår på stigar än nödvändigt (dvs gräv inte olovandes, undvik att bredda stigar etc. Sunt förnuft helt enkelt.) Om alla följer det tror jag inte allemansrätten hotad i framtiden.

håller med. man skall röra sig med diskretion, och ffa undvika stora gäng.

sen får man som gäst tyvärr acceptera det här normalhanteringen.
7D6996C0-3850-497B-883C-586675DC936B.jpeg

håller med. man skall röra sig med diskretion, och ffa undvika stora gäng.

sen får man som gäst tyvärr acceptera det här normalhanteringen.
Visa bilaga 474772
För ett par år sedan fullständigt skövlade Botkyrka kommun en del av sina skogar och gjorde den oframkomliga. Kort efter kom skyltar upp om att motorfordon förstörde skogen och man skulle anmäla alla spår man kunde se. Mina bilder på vad skogsmaskinerna ställt till med besvarades med att jag var oseriös.

Jag känner att de flesta skriver för. att få ut sin åsikt och få för att föra dialogen framåt. Att du äger skog har du ju varit tydlig med. Vad anser du vara acceptabel användning av din mark, utan ditt tillstånd?

- Att lokala scoutklubben använder din skog för hike, sover över och grillar? De städar och gör snyggt efter sig men lämnar stigar och stenringar.
- Att ryktet går att det är gott om svamp med många som parkerar och letar runt?
- Att en lokal orienteringsklubb sätter upp kontroller och regelbundet flyttar dem
- Att professionella bärplockare vistas i skogen varje sommar
- Att ett kompisgäng regelbundet börjar cykla samma sträcka och genom slitage breddar en befintlig stig, dock utan att skada skogsplantor
- Att privatpersoner regelbundet går samma stig för att komma till en sjö för fiske och bad?

Jag förstår att ditt svar blir subjektivt, men jag får samtidigt känslan av att det går mode i vad markägare inte vill ha.
Nej, jag är inte markägare. Däremot är jag intresserad av samhällsutvecklingen, rättigheter, skyldigheter, hur folk beter sig mot varandra, osv.

För att svara dina exempel ovan:
- Scoutklubben: Enstaka gång är helt ok, om det är mer regelbundet bör markägaren tillfrågas om lov.
- Svampplockare: Helt ok så länge de inte orsakar störningar, ex.vis blockerar infarter och körvägar med sina bilar.
- Orienteringsklubb: Enstaka gång är ok, mer regelbundet bör de fråga om lov.
- Professionella bärplockare: Själva bärplockandet helt ok. Däremot är de läger som ofta byggs och medföljande nedskräpning, dumpande av avfall, sönderslagna bilar, etc, helt uppåt väggarna.
- Kompisgäng som cyklar: Enstaka gång helt ok, mer regelbundet bör de fråga markägaren om lov.
- Vandring till badplats/fiske: Helt ok.

Dvs att man beter sig med sunt förnuft, ex.vis har man för avsikt att regelbundet använda marken bör man fråga markägaren om lov framförallt om man är en större grupp. Min ståndpunkt ligger helt i linje med de riktlinjer för allemansrätten som Naturvårdsverket tillhandahåller:

Senast ändrad:
Nej, jag är inte markägare. Däremot är jag intresserad av samhällsutvecklingen, rättigheter, skyldigheter, hur folk beter sig mot varandra, osv.

- Scoutklubben: Enstaka gång är helt ok, om det är mer regelbundet bör markägaren tillfrågas om lov.
- Svampplockare: Helt ok så länge de inte orsakar störningar, ex.vis blockerar infarter och körvägar med sina bilar.
- Professionella bärplockare: Själva bärplockandet helt ok. Däremot är de läger som ofta byggs och medföljande nedskräpning, dumpande av avfall, sönderslagna bilar, etc, helt uppåt väggarna.
- Kompisgäng som cyklar: Enstaka gång helt ok, mer regelbundet bör de fråga markägaren om lov.

Dvs att man beter sig med sunt förnuft, ex.vis har man för avsikt att regelbundet använda marken bör man fråga markägaren om lov framförallt om man är en större grupp. Min ståndpunkt ligger helt i linje med de riktlinjer för allemansrätten som Naturvårdsverket tillhandahåller:
Jag uppfattade tidigare att du beskrev skador på dina skogsplantor men då har jag tagit fel. Tack för svaren hur som helst.

Jag tror tyvärr inte det stora problemet vi har är markägaren, det är "kränkt by proxy"-personerna. De som "å markägarens vägnar" tycker att allt i skogen som inte jag gillar borde förbjudas. Det är samma folk som köper en stor motorbåt för att sedan argumentera att vattenskotrar är störande. Kombinera den gruppen med korkade politiker (oavsett parti, så jag slipper en varning) så riskerar vi hela tiden att frågan väcks till liv.

Meh! Det där är ju typ vad alla andra här tycker. Allt detta käbbel helt i onödan...

Jag skulle snarare se att jag har ett landsbygdsperspektiv i frågan. Varför skall de som bor där ”åläggas” att hålla stigar öppna utifall det kommer någon (typiskt stadsbo skulle jag gissa) som skulle vilja vandra/cykla på just den stigen nån gång per år? De stigar som används av lokalbefolkningen (dvs de som det finns behov av) hålls öppna, de som inte används växer igen. So what?
Men så har ju jag också ingången att stigar och vägar i skogen skall ha ett syfte, att ta sig nånstans, att köra ut virke, viltstig, etc. Det är därför de finns och de är dessa vi får nyttja med stöd av allemansrätten. Däremot ger allemansrätten oss inte rätt att anlägga egna stigar bara för vårt eget höga nöjes skull. Vill man göra det hör det till normalt hyfs att fråga markägaren om lov.

Leder är förvisso en annan sak, eftersom det där finns en huvudman som i nån mening marknadsför den och även sökt tillstånd för leden, då borde det ligga i deras intresse att den hålls öppen. Men även där hamnar det ju till slut i frågan om ingen använder leden någorlunda regelbundet, varför ska det då läggas en massa arbete (och troligtvis skattepengar) på att hålla de

Nu har jag inte läst hela norska studien, men Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI) verkar ha gjort det, och skrivit kort om studien i nedan länkad rapport. De skriver att studien avser blandad användning och att det är det samlade användandet och inte användningstypen som avgör slitaget.. Rapporten nämner för övrigt Happy :)

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1332728/FULLTEXT04

Sidan 49
"En hållbarhetsaspekt är det direkta slitaget eller förändringar av den ekologiska påverkan som uppstår som en konsekvens av att fler människor vistas i intressanta (och ofta mer eller mindre unika och känsliga miljöer), dvs. där t.ex. ekologiska mönster kan bli störda av invasiva arter, ökad erosion och markslitage.

Pickering et al. (2010) studerade mountainbikers påverkan på vegetation och mark i skyddade områden både i Australien och USA. Påverkan innefattar skador på befintliga stigar, jorderosion, komprimering och nutrifiering, förändringar i hydrologi, spridning av spår, exponering av rötter, stenar och berggrund. Det kan också vara skador på växter, inklusive minskning av vegetationshöjd och biomassa, förändringar i artskomposition samt skapande av informella spår och spridningen av ogräs och växtpatogener. Resultaten visade att mountainbikecyklingen påverkade genom mark- och vegetationsskador på grund av slirning och genom konstruktion av obehöriga cykelstigar, hopp, broar och andra tekniska förändringar för cyklingen.

Hagen et al. (2016) skriver i sin fältstudie om de effekter som cykling och ridning har på naturen, när det gäller slitage på terräng och påverkan på vegetationen. Studien gjordes på skogsområden och fjäll i Norge. Författarna genomförde mätningar gällande de studerade ledernas egenskaper som har dokumenterad påverkan på slitagets storlek, som användningsgrad, markfuktighet och lutningsgrad. Resultaten av studien visade att både i skogsmark och fjäll var det på leder med hög grad av markfuktighet där användandet gjorde lederna dubbelt så breda. Bredden ses här som ett mått på slitage, där stor bredd innebär högt slitage. Slitaget från hög användning var större i marker med högre fuktighetsgrad jämfört med leder i torrare områden. De undersökta lederna användes även för annat än cykling och ridning, men studien fastslår att det är det samlade användandet som avgör storleken på slitaget. Påverkan från friluftsliv och aktiviteter som cykling kommer enligt denna studie att ställa krav på ökad förvaltning av områden kring stigar och leder."
Som jag skrivit flera ggr. Klart att det är det totala användandet som påverkar. Det är det alltid, oavsett vad det gäller. Det går att räkna ut vid ett skrivbord.

och på en intelligent dragen stig är användandet alltså en positiv faktor i sig, för dess upprätthållande.

behövs inga gruslass eller spänger då:)

Tillbaka
Topp