MTB-skor, med eller utan dubb?

bruse

Aktiv medlem
Ska ta mig i kragen p köpa mtb-skor. Men behöver man med löstagbara/utbytbara dubb, eller räcker det som finns på flera modeller, en "dubbig" sula?

Dubbarna är bra när man springer i jordiga uppförsbackar men ivägen på stenhällar.

Sen får ditt användande fälla avgörandet om det är bra eller inte.

Jag har mina på iaf., försöker vara försiktig när jag går inomhus :-D

Dubbar köper man med fördel på t.ex. Team Sportia, fråga efter rugbydubb i kassan. Avgjort billigare (typ 4,- styck eller så).

Tycker dubbarna är ganska värdelösa. För stora och för trubbiga. Det enda dom gör är att man halkar omkull (i princip).

Hitentills har det inte varit någon situation där jag tänkt "där hade jag behövt dubbarna" :)

/Mattias

Sebbe - du kanske skulle behöva dubb på hjälmen????? ;)

Dubb på pjuksen är helt klart att föredra - de gånger man bara måste kliva av släpa sig uppför i leran.

Jag har nyligen konverterat från en icke dubbad sko till Shimanos SH-180G. De har två korta metalldubbar fram och gummi dubbar bak. Efter ett antal löp upp och ner för blöta berghällar, så har jag inte lyckats att halka. Eftersom dubbarna är så korta, stör inte så mycket.
Mina tidigare skor hade en tendens att halka på blöta stenar.

Jag kan rekomendera korta dubbar, om du springer mycket i skogen.

/Robert

Robert Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har nyligen konverterat från en icke dubbad
> sko till Shimanos SH-180G. De har två korta
> metalldubbar fram och gummi dubbar bak. Efter ett
> antal löp upp och ner för blöta berghällar, så har
> jag inte lyckats att halka. Eftersom dubbarna är
> så korta, stör inte så mycket.
> Mina tidigare skor hade en tendens att halka på
> blöta stenar.

Just 180:orna jag spanat in. De verkar ha ett bra pris för mig iallafall.

> Jag kan rekomendera korta dubbar, om du springer
> mycket i skogen.

För det ändamålet köpte jag för nåra veckor sedan löparskor.

Med mina förra skor var det som att surfa runt på oljad fartygsplåt om det var det minsta lerigt; därför dubbar.
De skor jag har nu greppar rätt bra även i lera, så nu är de utan...
Allt är relativt. Det behöver bara vara funktionellt.

/Fisken

Jag har ett par Sidi, med dubbar som skapar ett smått absurt intryck... Bra om det är jord/lera (speciellt uppför!), greppar även bättre på berg (beror på skons design). Super när det är mjukt, ganska onödiga när man kör grus/asfalt.

De kan försvåra iklickning i pedalerna beroende på hur du för foten i position för iklickning så att säga. Eller så kan man se det som att de lär en bra iklickningsteknik.

Tillbaka
Topp