MTB spår i Blekinge?

John S

Medlem
MTB spår i Blekinge?
Kommer spendera en hel del tid i Blekinge, vid Karlshamn. Finns det några bra MTB spår däromkring? Vill ta med cykeln ner. Det enda jag vet om är att 5km spåret vid ishallen i Mörrum borde vara kul (har sprungit det).

MTB spår i Blekinge?
Har inte själv cyklat i Karlshamn men har hört att Blekingeleden skall erbjuda en hel del bra stigcykling. Hör med cykelaffären jibo. I annat fall får du gärna köra bort till Karlskrona så lovar jag att guida dig runt på fina singletrackstigar.

MTB spår i Blekinge?
MTB spår i Blekinge?
Brukar själv mest cykla i Östra Blekinge med utgång från Karlskrona vilken mest innebär Bastasjöleden, Blekingeleden sträckan Torhamn-Ronneby, ibland lite av Kalmarsundsleden och torsåsleden samt sällerydsleden och flakulleleden.

Tror nog också Blekingeleden är att föredra om man vill ha stigcykling. I alla fall i östra delen är det en rätt stor blandning av allt från grusväg till stig och ibland lite mer tekniska partier. Även i västra Blekinge torde cykling på leden gå bra.

MTB spår i Blekinge?
Ledsen för necropost, men som boende i Karlskrona och med sug efter att börja med MTB så tar även jag gärna emot tips på stigar i trakten. Bastasjö och Rosenholm känner man ju till, men det finns nog en del som gått en helt förbi genom åren.

MTB spår i Blekinge?
MTB spår i Blekinge?
I Karlshamn har man Sternö & Boön. Mörrum/Svängsta Laxaleden. Olofström/Jämshög har man Skåne/Blekingeled mm och sen längst bort i andra änden ligger Ryssberget vid Sölvesborg. Dit åker folk långväga för att hoja. Localsen där har styrt upp riktigt fina stigar. Kolla efter MTB Blekinge samt Ryssberget MTB på fb för mer info. Sen har vi Ekestad i nö Skåne som är bra om man gillar tekniskt. Se Råbelövsbygdens MTB på fb. Kolla även Trailforks.com för att hitta stig.

MTB spår i Blekinge?
Apelsingummi sa:
Ledsen för necropost, men som boende i Karlskrona och med sug efter att börja med MTB så tar även jag gärna emot tips på stigar i trakten. Bastasjö och Rosenholm känner man ju till, men det finns nog en del som gått en helt förbi genom åren.

Verkö, Backabo, Bryggarberget bara för att nämna några ställen!

MTB spår i Blekinge?
asomianders sa:
Apelsingummi sa:

Verkö, Backabo, Bryggarberget bara för att nämna några ställen!

Sedan finns Prästamarksskogarna, Skärva, runt Rödeby Crossbana, Mjövik, ...

Karlskrona CK kör MTB pass varje onsdag och lördag. På onsdagarna är det mer intervall betonade pass där man kör stigsegment på runt 5-10 minuter och sedan samlas upp inför nästa stigsegment. På lördagar är det happy ride / easy ride. Lite längre tur i lugnare tempo med fikapaus. På lördagar kan alla vara med. På onsdagarna kan de flesta med MTB vana vara med.

Kolla in Karlskrona CK på Facebook. Finns även en grupp "KCK - Medlem" för att träna tillsammans.

Tillbaka
Topp