Mtb trend 2025

JBogevik

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Nu ska här spekuleras!!

Kort/tjock, lång/smal, hur kommer mtb's se ut år 2025, vad kommer att dyka upp och bli en ny industristandard?
Är det lång och flack som gäller eller kommer vi branschen att gå tillbaka mot kortare och smidigare cyklar?
Är pinkbike rätt ute med sin Grim Donut? ;)

p4pb18142356.jpg
 

JBogevik

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Jag tror lagom. Skulle tippa på att reach i medel kommer gå tillbaka något och att gaffelvinklarna snittar runt 66-65 på trailcyklar. Helt baserat på hur attityderna justerats i dom mest tongivande kanalerna. Tror vi nått peak LLS

Helt ärligt så är jag inne på ditt spår, misstänker att vikten kommer börja sjunka lite igen genom utveckling av lättare komponenter för en rimligare peng, cyklar har blivit riktigt tunga i LLS-eran.

---

Men finns det några nya innovationer på ingång? Kommer super-boost att slå igenom som en trailstandard t.ex?
 

UprightCitizen

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Helt ärligt så är jag inne på ditt spår, misstänker att vikten kommer börja sjunka lite igen genom utveckling av lättare komponenter för en rimligare peng, cyklar har blivit riktigt tunga i LLS-eran.

---

Men finns det några nya innovationer på ingång? Kommer super-boost att slå igenom som en trailstandard t.ex?
Hoppas på däckinnovationer. Cush-core är intressant men det känns väldigt mycket som en plåsterlösning typ. Kan också tänka mig att om digitala växlar på mtb slår igenom bredare så kommer loggning eventuellt leda till någon insikt om att vi har onödigt många växlar men att range är rätt bra.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Jag tror lagom. Skulle tippa på att reach i medel kommer gå tillbaka något och att gaffelvinklarna snittar runt 66-65 på trailcyklar. Helt baserat på hur attityderna justerats i dom mest tongivande kanalerna. Tror vi nått peak LLS

XC har några år kvar innan de anammat lls på bred front imho. Här händer nog mer än inom enduro/trail som nog landat lite. Även om det finns gott om trailcyklar som fortfarande har gammal geo.
 

Makten

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
2025 är väldigt snart, men på sikt så...

* Hälften av alla cyklar som säljs kommer vara elcyklar. 🤮
* Utanpåliggande växlar blir förhoppningsvis ett minne blott.
* Mer diversifiering istället för genrer, till exempel kommer en cykel kunna vara lång utan att vara flack.
* 26" kommer tillbaka som ett "lekfullt" alternativ.
* Kanske kan växlar nånstans vid vevpartiet innebära att man får rimlig anti-squat även med single pivot, och det öppnar i så fall för betydligt enklare arrangemang för bakfjädring som kommer vara bättre på allt.

Edit: Lätta dubbelkronade upside down-gafflar för stigbruk tror jag också på. Rätt märkligt att det har varit standard inom MX i årtionden men fortfarande bara finns på DH-cyklar, med några få undantag. Styvare, lättare, mindre ofjädrad vikt, justerbar totallängd vid samma slaglängd, och så vidare.
 

cykelkRash

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Trådlöst ALLT.
Undrar dock hur man får till trådlösa bromsar på ett effektivt sätt. Internt hydraulsystem i oket kanske.

Om nån ingenjör lyckas knäcka det så tror jag att det kommer hamna mest på specialiserade cyklar som dirtjumpers eller slopestyle. Inga kablar som står i vägen osv.

***Man kommer säkert se ännu mer hållbarhetstänk inom cykelindustrin.
 
Senast ändrad:

mzi

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Det är ju tolv år sedan som SRAM kom med trådlösa bromsar.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
2025 är väldigt snart, men på sikt så...

* Hälften av alla cyklar som säljs kommer vara elcyklar. 🤮
* Utanpåliggande växlar blir förhoppningsvis ett minne blott.

Första tror jag nog kan slå in, andra tror jag kommer ta ännu längre tid. Sram och eller Shimano måste börja med det där så de inte tappar marknadsandelar annars kommer de stå emot trycket hårt.
Det måste ju gå att få till en växellåda som fungerar.


Nu kom det här baknavet med x2-funktion, det kanske släpper loss lite annat i kölvattnet.
 

Makten

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Första tror jag nog kan slå in, andra tror jag kommer ta ännu längre tid. Sram och eller Shimano måste börja med det där så de inte tappar marknadsandelar annars kommer de stå emot trycket hårt.
Det måste ju gå att få till en växellåda som fungerar.


Nu kom det här baknavet med x2-funktion, det kanske släpper loss lite annat i kölvattnet.
Jag tyckte mig se nåt patent från Shimano för en växellåda som innehöll två kassetter. Kan nog vara en lösning eftersom en traditionell låda med kugghjul blir ganska tung och dyr. Det vore extremt snitsigt om de köpte licens för samma infästning som Pinion så det inte bara blir ännu en ny standard. Det är nog bortom deras "värdighet" dock.

Något lär de hitta på i alla fall, för att bara lägga till ett drev var femte år funkar ju inte. Redan 12-delat är problematiskt vad gäller vikt, kostnad och krav på justering.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Jag tyckte mig se nåt patent från Shimano för en växellåda som innehöll två kassetter. Kan nog vara en lösning eftersom en traditionell låda med kugghjul blir ganska tung och dyr. Det vore extremt snitsigt om de köpte licens för samma infästning som Pinion så det inte bara blir ännu en ny standard. Det är nog bortom deras "värdighet" dock.

Något lär de hitta på i alla fall, för att bara lägga till ett drev var femte år funkar ju inte. Redan 12-delat är problematiskt vad gäller vikt, kostnad och krav på justering.

Ja 13 lär nog bli max ändå, sen behöver naven bli bredare och då blir det svårt med kedjestagen. Designen i sig begränsar.

Synd de är så dyra annars en Nicolai..
 

jonte987

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Man kan ju släppa en sketlätt 10s med 11-52 nästa år...de släppte nya 10s förra året och nyss var det väl någon ny hållbarare lina?
Så det kanske går att tjäna pengar utan 14s
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Alu 3d printers kommer stort vilket innebär att nya små aktörer kan erbjuda custom-geo där du designar din ram själv framför datorn (antingen en helt ny geo eller justeringar på olika valbara färdiga modeller).
 

JBogevik

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
2025 är väldigt snart, men på sikt så...


Edit: Lätta dubbelkronade upside down-gafflar för stigbruk tror jag också på. Rätt märkligt att det har varit standard inom MX i årtionden men fortfarande bara finns på DH-cyklar, med några få undantag. Styvare, lättare, mindre ofjädrad vikt, justerbar totallängd vid samma slaglängd, och så vidare.

Typ..?
 

Bilagor

  • p4pb19842538.jpg
    p4pb19842538.jpg
    83.9 KB · Besök: 75

Nypåmtb

Aktiv medlem
Mtb trend 2025

jonte987

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Nja, mest en spekulation baserat på den utveckling som sker inom området. Googlade snabbt och hittade dock att det redan gjorts, lär finnas många fler projekt i pipen: https://www.bike-eu.com/market/nieu...5030.32019906.1620738510-920103613.1620738510
Häftigt med en ram i ett helt stycke utan svetsar och med custom geo.

Det finns delvis men jag tänkte on demand...

The heart of the new bike is the frame, and is the Additive Manufacturing carbon fibre-tubed, titanium-lugged offering build around a Dave Weagle-designed DW6 linkage. The bike rolls on 29″ wheels only.
 

larsaw

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Vad jag HOPPAS kommer utvecklas:
- Iom e-MTB trenden, så kommer "gearbox" utvecklas, idag är det i princip ENDAST Pinion som driver denna utveckling. Så min förhoppning är att vi får fler, lättare och billigare gearbox-cyklar.
- Iom FOX Live-valve så kan länkage idag göras "snuskigt" följsamma men mindre trampeffektiva (eftersom Live-valve låser dämparen vid i princip varje gång du ska ta ett tramptag). Så klart är tekniken idag inte helt optimerad, men med fler konkurrenter så blir tekniken förhoppningsvis ännu bättre . Ja jag vet att andra haft liknande tekniker i flera år, men ingen har lyckats så bra som FOX (som dock än så länge är allt för dyra för "kreti och pleti")
- Att ny teknik inom däckbranschen kommer att ge oss hållbarare men ändå följsammare däck. Sen kommer vi ALLTID att behöva kompromissa mellan grepp och rull.

Vad jag TROR kommer att utvecklas:
- Fler onödiga antal växlar (men hoppas på "less is more" likt BOX Prime-9 https://boxcomponents.com/collections/prime-9/prime9 )
- Nya standarder (hjul, axlar, lager osv. osv. osv.)
- Likt ovan redan nämnts, iom 3D-tekniken kommer fler små aktörer dyka upp med innovativa länkage m.m.
- Likt ovan, tror INTE att geo kommer att utvecklas så himla mycket. Möjligen om el-dämperi slår igenom så kan vi få mer tramp-effektiva långslagiga cyklar (vilket isf kan trycka geo in liten liten bit till).
- Om tillverkarna inte kan få oss att köpa nytt pga LLS, så kommer dom att skapa nya underkategorier inom XC, Trail, Enduro och DH (likt downcountry mellan XC och Trail, samt Freeride som ett lekfullare komplement till DH...)

Mina fem ören
// Larsa
 

Xiro

Medlem
Mtb trend 2025
Hoppas, för gemene man, på 26+ och mer fokus på lek och bus, och mindre på svettoracebomba. Och att Biltema ordnar åtminstone några modeller med någorlunda geo och gafflar.
 

jonte987

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Hoppas, för gemene man, på 26+ och mer fokus på lek och bus, och mindre på svettoracebomba. Och att Biltema ordnar åtminstone några modeller med någorlunda geo och gafflar.
En Calibre bossnut/Vitus/lidl/Biltema whatever med 1x, boost TA, luftgaffel, dropper och ok kvalitet for 10 lökar skulle behövas för att sätta press på de större märkena att göra ok instegscyklar.

Vettiga varuhuscyklar är inte långt borta. Calbre verkar fin och White är där om de slipar lite på programmet.
White xc 240 och deras gravel är redan happykorrekt
 

Der Kaiser

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Jag sätter allt mitt hopp till gearbox.
Shimanos patent är redan formgiven för att passa i motorBBhus.
Bara det kommer bra växellådor så kan länkage kan optimeras för en drevstorlek och bli effektivare och följsammare, bredare baknav onödiga och skrotade r.d.s historia.
Håller tummarna men inte andan.
 
Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Tror mer på kommunikation.
Integrerade wattmätare från fabrik på bred front, trådlösa elväxlar, fler mojänger som pratar med varandra med dämpare, ventiler som skickar info om lufttryck osv.
Cyklarna får en central ecu som loggar allt som händer. Allt laddas direkt upp till din strava / garmin osv.
Serviceprogram, cykeln säger till när det är dags att byta kedka, serva grejerna osv. Baserat på antal h som allt använts.

Växellåda är alldeles för komplext tror jag när utanpåliggande fast trådlöst funkar kanon och kan prispressas massor med med större volymer.
 

yonsson

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Jag tror på fortsatt modularitet, alltså en hoj till det mesta. Finns ju redan till viss utsträckning med anpassningsbar reach, HA mm, men mer renodlat och fler möjligheter, framförallt hos fler tillverkare.

Trail-läge: Kort CS, kortare reach, kort slaglängd bak, hög BB.

Rail/Bike Park läge: Lång CS, lång Reach, flack HA, längre bak och mer linjär fjäderväg bak.

Det finns ju redan många tillverkare som gör detta, men att kunna ändra progressiviteten bak och slaglängd bak är inte så vanligt.

High pivot och växellåda har också potential.
 

kais01

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
ännu fler växlar på kassetten genom sidoförflyttningsbar framkrans.

när man på grund av bredden på hela konkarrongen nått vägs ände där någon stans bortåt 18 växlar återkommer 2x men elektroniskt trådlöst så att åkaren inte tänker på vilken framkrans som ligger på utan bara väljer en siffra.
 

Makten

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Tror mer på kommunikation.
Integrerade wattmätare från fabrik på bred front, trådlösa elväxlar, fler mojänger som pratar med varandra med dämpare, ventiler som skickar info om lufttryck osv.
Cyklarna får en central ecu som loggar allt som händer. Allt laddas direkt upp till din strava / garmin osv.
Serviceprogram, cykeln säger till när det är dags att byta kedka, serva grejerna osv. Baserat på antal h som allt använts.
Vilket jävla mardrömsscenario. 🥺
 

jolov

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Är det nåt som är faktiskt nära just nu med en ganska klar timeline, eller var ligger det?

Långt bort skulle jag gissa.

eller ja, har du tillräckligt mycket pengar så går det självklart att göra.
som ex bastion gör där dom printar lugs och kör heldragna kolfiberrör är en betydligt bättre lösning
 

jonte987

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Går det i den riktningen kan jag garantera en mottrend. Kadens och effekt kan jag förstå men mer vill jag inte ha.
Elcykel inom utförsåkningen däremot kan bli svårt att värja sig emot
 

glitch

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Går det i den riktningen kan jag garantera en mottrend. Kadens och effekt kan jag förstå men mer vill jag inte ha.
Elcykel inom utförsåkningen däremot kan bli svårt att värja sig emot

Fast det där lär ju GDPR lösa med opt in. Man får helt enkelt själv välja.
Räkna med olika typer av sensorer också som i mobilerna som mäter accelerationer och krafter så att du inte kan säga "jag lova jag dropppade bara en trottoarkant" - cykelns diagnosuttag kommer spotta ur sig all info om din luftfärd som ledde till rambrott.

Sen lär det blir fler "flip chips" för att anpassa vinklar i allsköns varianter som ingen orkar med.

För egen del så ser jag mest framåt trådlösa utanpåliggande elväxlar till ett rimligt pris.
Mekaniskt funkar för bra för att motivera priset för nuvarande utbudet men tänk så skönt att aldrig mer behöva byta en vajer eller ett hölje.

En trend jag gärna hade sluppit är "integration av allt". Ville labba med annat styre på racern, slutade med att jag inte orkade för det blir för mycket mek med att dra ut vajrar och hydraulslangar, dra om allt för ett nytt styre för att sen kanske inte ens gilla det nya.
Fattar inte hur svårt det ska vara att gjuta en kanal med ett täcklock i ramar, styren och dylikt för att kunna "dölja" böset men ändå ha enkel access.
Guerilla Gravity och Canyon har ju liknande lösningar på vissa cyklar. Det konceptet om något borde expanderas.

Sen låååångt i framtiden kommer vi få inbyggda trycksensorer på alla kontaktytor så att man direkt i butiken kan se vilken sadel / styrstam / styre osv. som passar individen bäst.

Hjulkonceptet vore rätt kul om det hände nåt på också. Nuvarande upplägg med fälg, eker och nipplar känns otroligt förlegat.
 

jonte987

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Fast det där lär ju GDPR lösa med opt in. Man får helt enkelt själv välja.
Räkna med olika typer av sensorer också som i mobilerna som mäter accelerationer och krafter så att du inte kan säga "jag lova jag dropppade bara en trottoarkant" - cykelns diagnosuttag kommer spotta ur sig all info om din luftfärd som ledde till rambrott.

Sen lär det blir fler "flip chips" för att anpassa vinklar i allsköns varianter som ingen orkar med.

För egen del så ser jag mest framåt trådlösa utanpåliggande elväxlar till ett rimligt pris.
Mekaniskt funkar för bra för att motivera priset för nuvarande utbudet men tänk så skönt att aldrig mer behöva byta en vajer eller ett hölje.

En trend jag gärna hade sluppit är "integration av allt". Ville labba med annat styre på racern, slutade med att jag inte orkade för det blir för mycket mek med att dra ut vajrar och hydraulslangar, dra om allt för ett nytt styre för att sen kanske inte ens gilla det nya.
Fattar inte hur svårt det ska vara att gjuta en kanal med ett täcklock i ramar, styren och dylikt för att kunna "dölja" böset men ändå ha enkel access.
Guerilla Gravity och Canyon har ju liknande lösningar på vissa cyklar. Det konceptet om något borde expanderas.

Sen låååångt i framtiden kommer vi få inbyggda trycksensorer på alla kontaktytor så att man direkt i butiken kan se vilken sadel / styrstam / styre osv. som passar individen bäst.

Hjulkonceptet vore rätt kul om det hände nåt på också. Nuvarande upplägg med fälg, eker och nipplar känns otroligt förlegat.

ja, fast man kan säkert välja att köpa en cykel utan diagnosuttag etc. Så länge man håller sig till icke elcyklar så blir inte plattformen mer komplicerad än den är. "Svetsad av en öapa i ett skjul" kommer att bli en ännu större grej parallellt med den utveckling du beskriver.
 

JBogevik

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Ser att elektronik nämns vid flertalet tillfällen och det finns redan så mycket som är elektroniskt i dagsläget men... det gör lite ont, jag kommer ifrån snowboard och mtb har blivit lite av ett substitut, att ha en massa elektronik på cykeln inbillar mig att känslan av det enkla försvinner och fokus hamnar alldeles för mycket på det tekniska... men jag är nog bara negativ.
Jag gillar det enkla med cyklar, vill inte ha urladdade batterier till växlar och sadelstolpar eller dämpare som inte hänger med för att programvaran krånglar... kanske precis samma tanke som folk har idag när de kör hardtails i stål?
 

glitch

Aktiv medlem
Mtb trend 2025
Ser att elektronik nämns vid flertalet tillfällen och det finns redan så mycket som är elektroniskt i dagsläget men... det gör lite ont, jag kommer ifrån snowboard och mtb har blivit lite av ett substitut, att ha en massa elektronik på cykeln inbillar mig att känslan av det enkla försvinner och fokus hamnar alldeles för mycket på det tekniska... men jag är nog bara negativ.
Jag gillar det enkla med cyklar, vill inte ha urladdade batterier till växlar och sadelstolpar eller dämpare som inte hänger med för att programvaran krånglar... kanske precis samma tanke som folk har idag när de kör hardtails i stål?

Fast det är ju där det kommer finnas olika läger. Purister och de som vill ha nyaste tekniken. Oss "gamlingar" kommer man locka med "remember when riding was simple....".
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer