Vad jag HOPPAS kommer utvecklas:
- Iom e-MTB trenden, så kommer "gearbox" utvecklas, idag är det i princip ENDAST Pinion som driver denna utveckling. Så min förhoppning är att vi får fler, lättare och billigare gearbox-cyklar.
- Iom FOX Live-valve så kan länkage idag göras "snuskigt" följsamma men mindre trampeffektiva (eftersom Live-valve låser dämparen vid i princip varje gång du ska ta ett tramptag). Så klart är tekniken idag inte helt optimerad, men med fler konkurrenter så blir tekniken förhoppningsvis ännu bättre . Ja jag vet att andra haft liknande tekniker i flera år, men ingen har lyckats så bra som FOX (som dock än så länge är allt för dyra för "kreti och pleti")
- Att ny teknik inom däckbranschen kommer att ge oss hållbarare men ändå följsammare däck. Sen kommer vi ALLTID att behöva kompromissa mellan grepp och rull.
Vad jag TROR kommer att utvecklas:
- Fler onödiga antal växlar (men hoppas på "less is more" likt BOX Prime-9
https://boxcomponents.com/collections/prime-9/prime9 )
- Nya standarder (hjul, axlar, lager osv. osv. osv.)
- Likt ovan redan nämnts, iom 3D-tekniken kommer fler små aktörer dyka upp med innovativa länkage m.m.
- Likt ovan, tror INTE att geo kommer att utvecklas så himla mycket. Möjligen om el-dämperi slår igenom så kan vi få mer tramp-effektiva långslagiga cyklar (vilket isf kan trycka geo in liten liten bit till).
- Om tillverkarna inte kan få oss att köpa nytt pga LLS, så kommer dom att skapa nya underkategorier inom XC, Trail, Enduro och DH (likt downcountry mellan XC och Trail, samt Freeride som ett lekfullare komplement till DH...)
Mina fem ören
// Larsa