MTB - tryck i däck?

hegold

Ny medlem
MTB - tryck i däck?
Hej!

Nu har jag en Genius MC 50 hemma i verkstan men vet inget om MTB så vad ska man ha för tryck i däcken???

Nybliven Genius ägare

MTB - tryck i däck?
Det som står på däcket behöver inte vara det bästa för förhållandena...

Ju hårdare och snabbare underlag desto hårdare pumpade däck. Ju lerigare och löst ju lösare pumpat för att få bäst grepp och bärighet. Eller?

MTB - tryck i däck?
Det beror på olika faktorer. Det som står på sidan av däcket är bara rekomenderat vilket intervall trycket ska ligga inom. Man kan säga att lägre tryck ger bättre grepp men ha inte för lågt, då kommer du få genomslagspunka. Har du för högt tryck så kommer det inte att bli samma grepp men du kommer att få lite bättre rull på hårdare underlag. Men allt detta gås igenom ganska bra om du kollar under läsvärt där finns all info du behöver om däck.

MTB - tryck i däck?
På ojämnt underlag kan det rent av gå snabbare med lägre tryck för att de mjuka däcken sväljer ojämnheterna istället för att hela cykeln börjar skaka och studsa.

Jag kör på slanglösa däck och har alltid ett tryck mellan 1.5-2.0 bar. Det funkar toppen och går superfort i skogen. Kör du med slang kommer du dock rätt snart få genomslagspunka med så lågt tryck. Mellan 2-3 bar passar nog bäst i sådana fall.

MTB - tryck i däck?
Muerto skrev:
-------------------------------------------------------
> Det som står på däcket behöver inte vara det bästa
> för förhållandena...
>
> Ju hårdare och snabbare underlag desto hårdare
> pumpade däck. Ju lerigare och löst ju lösare
> pumpat för att få bäst grepp och bärighet. Eller?
>
> /Muerto
> ForumRättighet
> x+ s+ t----(-) ht M++? H+++? S ww-- V (mina
> inlägg)

Men hur är det med greppet i lera egentligen? Ett lerdäck ska ju enligt tillverkare ofta vara smalt för att skära ner i leran och få ett bättre grepp i det fasta underlaget därunder. Jag köpte t.ex. detta däck för att köra i leran med <http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artgrp=312&artnr=i187&limit=000&extra=000&varumarke=000&btg=0&visa=1-30&Sort=Beskr&avd=1&Kampanj_ID=>. Men jag upplever det som ganska stötigt med den lilla luftkammaren som är... Det tog nog udden av det lergrepp jag hade.

MTB - tryck i däck?
> Muerto skrev:
> Ju lerigare och löst ju lösare
> pumpat för att få bäst grepp och bärighet.
> Eller?

> mickeh skrev:
> Men hur är det med greppet i lera egentligen? Ett
> lerdäck ska ju enligt tillverkare ofta vara smalt
> för att skära ner i leran och få ett bättre grepp
> i det fasta underlaget därunder.

Det beror nog på vilken typ av lera vi talar om. Det finns ju som vi alla vet lika många varianter av lera som --"lämplig liknelse efter eget tycke"--.
Om det finns ett fast lager på inte alltför stort djup så är det nog bättre med ett smalare däck som skär ner och fäster. Om det däremot är ett bottenlöst träsk så greppar det bättre med ett sladdrigt brett däck med lågt tryck. Sedan är det bara att kompromissa efter eget huvud.

Det går att göra liknelser med att åka på olika typer av snö vilket torde lyda under samma princip. Jfr t ex en WRC-bil (för svenska rallyt) med en av de där specialbyggda glaciärjeeparna på island.

MTB - tryck i däck?
hegold skrev:
-------------------------------------------------------

> Nu har jag en Genius MC 50 hemma i verkstan men
> vet inget om MTB så vad ska man ha för tryck i
> däcken???

Kolla däcksidorna, vi tycker det är roligast med drygt 3.8 bar snudd på 4 bar men aldrig över. Det ger snabbt rull och man slipper helt förhatliga genomslagspunkor.

Genius är en heldämpad hoj så däckens dämpande effekt är ointressant.

Per

MTB - tryck i däck?
Lave unt Mickeh: Hoho jaja. ;)

Det finns två (fler?) skolor kring det här med lera.

1. Smala däck som skär ner genom den lösa leran för att hamna på fast underlag. Borde funka bra sålänge leran inte är för djup eller tung.

2. Breda däck som flyter ovanpå leran. Funkar bra om leran inte är så lös att man sjunker ändå? Breda däck har ju också fördelen att när man väl kommit ur leran så har man kanske nytta av den lite större luftkammaren för att få grepp på andra ytor (plus att om man har HT så blir det kanske lite mjukare).

I vilket fall är väl tekniken för att forcera lera att växla ner, sitta och keep those legs spinning madly! Att ställa sig upp och försöka mangla på har jag kommit fram till bara resulterar i att bakhjulet börjar spinna och framhjulet gräver ner sig. Bättre att sitta så att bakhjulet behåller greppet och framhjulet rullar lätt. Undvik också att svänga... (Hmm, liten utsvävning)

MTB - tryck i däck?
Hur långt är ett snöre? Det är hopplöst att säga vilket lufttryck som är "rätt".

Körstil, tyngd, teknik, underlag och ambition är några faktorer som påverkar. Vill du köra fort på grusväg eller ha bra grepp för brötig teknikcykling?

Börja på 3 - 4 bar. Sänk sedan trycket med 0,5 bar tills dess att du får genomslagspunktering (så kallad snake bite). Höj sedan med 0,5 bar. Därefter har du ett bra grundvärde som du kan laborera utifrån.

Som jämförelse kan jag säga att jag kör som standard med 2 bar fram och 2,5 bak. Skall jag köra grusväg pumpar jag däcken till maxtryck och när jag cyklar i snö så kör jag runt 1 bar i däcken.

MTB - tryck i däck?
> I vilket fall är väl tekniken för att forcera lera
> att växla ner, sitta och keep those legs spinning
> madly! Att ställa sig upp och försöka mangla på
> har jag kommit fram till bara resulterar i att
> bakhjulet börjar spinna och framhjulet gräver ner
> sig. Bättre att sitta så att bakhjulet behåller
> greppet och framhjulet rullar lätt. Undvik också
> att svänga... (Hmm, liten utsvävning)
>
> /Muerto

Så rätt, så rätt.
Ovanstående är rätt teknik i alla situationer, oavsett typ av lera, däck och däckstryck.

Måste bara hänvisa till två sidor som dök upp när jag letade referenser till mitt utlägg om snö.
Michelins råd hur man kör i djup lera (egentligen för bilar men stämmer bra för mtb oxå) samt en bild på en isländsk glaciärjeep som symboliserar att flyta ovanpå.

Tillbaka
Topp