MTB-Vilka däck åker du på när du tränar på vintern?

Byter beroende på väderomslag, kan bli ett till två byten i veckan när det är som värst... :o)

Barmark eller nysnö eller medelpackad snö = Continental Mountain King Protection 26 x 2.4

Som ovanstående (eller hårdpackad snö/skare)
men med återkommande inslag av is = Schwalbe Ice Spiker Pro 26 x 2.35

(aldrig dubbat på barmark i skogen med synliga trädrötter och finare klipphällar)

(alltid dubbat vid cykling på sjöisar)

Sommar:
Rocket Ron fram, Racing Ralph bak

Höst/Vår
antingen Hans Dampf fram och Nobby Nic bak eller Nobby Nick fram och Rocket Ron bak

Vinter
Ice Spiker Pro både bak och fram.

Ja, jag gillar Schwalbes däck :)

Johan Falk sa:
Byter beroende på väderomslag, kan bli ett till två byten i veckan när det är som värst... :o)

Barmark eller nysnö eller medelpackad snö = Continental Mountain King Protection 26 x 2.4

Som ovanstående (eller hårdpackad snö/skare)
men med återkommande inslag av is = Schwalbe Ice Spiker Pro 26 x 2.35

(aldrig dubbat på barmark i skogen med synliga trädrötter och finare klipphällar)

(alltid dubbat vid cykling på sjöisar)

+1 Snalikt upplägg för mig, bara andra barmark däck!

Jag tränar inte, men jag brukar byta till Ice spiker pro om det är såpass isigt att det inte är cykelbart annars, och det känns som att det ska hålla i sig mer än nån dag. Byter sen tillbaka så fort det går. Förra vintern användes de inte en enda gång.

Cyklade 100 mil under snömånaderna i vintras. Vägdistans till 99% på specialized ground control (det bredare fram och det smalare bak) med typ 1,5 i däcken. Vid minus tio bör det ha blivit 1,2 bar utan att räkna in värme som däcket skapar.

Det var ju mest packad snö och grusade cykelbanor. I vinter blir det dubbat...

Sommar: Bontrager XR4 fram och Bontrager XR3 bak. Mycket bra grepp för stök och bök, förutom på stenhällar när det precis börjat regna. Rullar snabbt och hur bra som helst, däcken vill dock ha lite högre däckstryck än vad jag är van vid, kanske för att däckssidorna är lite vekare.

Senhöst/vinter/senvinter: Hans Dampf! Fram och bak... så lågt däckstryck som självförtroendet tillåter :)

Vinter de lux: Ice Spiker Pro. Slänger på dessa när det är rejält snötäcke och is mer eller mindre över allt

Smörgås sa:
Sommar: Bontrager XR4 fram och Bontrager XR3 bak. Mycket bra grepp för stök och bök, förutom på stenhällar när det precis börjat regna. Rullar snabbt och hur bra som helst, däcken vill dock ha lite högre däckstryck än vad jag är van vid, kanske för att däckssidorna är lite vekare.

+1 men eftersom TS inte spec'at vad hen tränar inför så kompletterar jag med min egna setup (för att enduro-bröta, mest för skojs skull...)

Torrväderssäsongen:
Maxxis Shorty (3c MaxxTerra) fram
Bontrager SE3 bak (även om det nu i somras har rullat på förra höstens nerslitna SE4)
SE-versionerna är enduro versionen av Bontragers XR-serie...

Blötväderssäsongen:
Maxxis Shorty fram (nytt om sommaren slitit för mycket på det...)
Maxxis Minion DHR2 (DualCompund) bak, alt Bontrager SE4.

Kort sagt grovt greppigt framdäck som ersätta årligen inför höstens slask, bak byts vår/höst mellan lättrullat vs greppigare och med bättre lerrensning :)

Tillbaka
Topp