Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du menar att det inte går att köra en sådan i skogen överhuvudtaget? Den exploderar så fort den ser lite rötter?Sixten Fors sa:Riktigt dålig, på exakt alla sätt en mtb kan vara dålig. Noll rätt. Enligt mig är det en gubbpendlarcykel för asfalt och grusväg, inte en mtb.
VättleBökaren sa:Du menar att det inte går att köra en sådan i skogen överhuvudtaget? Den exploderar så fort den ser lite rötter?Sixten Fors sa:Riktigt dålig, på exakt alla sätt en mtb kan vara dålig. Noll rätt. Enligt mig är det en gubbpendlarcykel för asfalt och grusväg, inte en mtb.
Noll rätt är FEL med tanke på att OM det GÅR så har den gjort minst ETT rätt.
Med tanke på att jag kört en Yosemite X-Trail i Vättlefjäll i 8 år så tror jag garanterat att en Aspect 940 funkar också.
Fast min kostade 3000 kr vid inköp, kom med Deore bakväxel och V-bromsar men såklart med Yosemite ram... I annars stort sett liknande komponenter.
Baserat på ramen och att det gått ett par år sen jag köpte min X-Trail så tycker jag det skulle vara okej pris med 5-6 k som mest.
Det är verkligen tröttsamt med kommentarer som "Noll rätt" och "gubbpendlarcykel för asfalt och grusväg".
Hade aspect 940 gjorts på 90 talet så hade den sålts för 15 tusen och uppåt och varit en toppklass cykel att köra i skogen med.
....
Så, med det ur vägen. Är den bra om man jämför med modernare cyklar? Cyklar som kostar dubbelt så mycket?
Nej inte om du bara bryr dig om att jämföra dom rakt av.
Är den bra nog att ta på en repa i skogen? Absolut! Men du kommer inte få ut lika mycket av den som en bättre speccad cykel. Komponenterna som sitter på är budget, dom är inte lika slitstarka och kan lättare gå sönder om man inte är snäll mot dom. Framgaffeln inspirerar inte till stort bus. Hjulen är säkert inge vidare på extrema situationer.
Men skulle aldrig falla mig in att säga att den är DÅLIG. Bara inte lika bra som andra.
Och det finns säkert andra i samma prisklass som är BÄTTRE.
EDIT: På 90 talet tog man damtrallor med fotbroms ut på stigarna i skogen utan större problem. Jobbigt som fan självklart men cykeln i sig klarade det och ingenting gick sönder. Jag vet alltså vad som går och inte går och hur bra det går.
EDIT #2: Förklara för mig hur Nucleus 29 är bättre än Aspect 940? På vilka sätt?
Den "duger" säkert men varför nöja sig med "duga" om det finns något bättre i liknande prisklass?D i U sa:Varför skulle den inte duga för asfalt/grus å enklare stigar?
dogday sa:Varför sådan motvilja mot att ge omdömet "dålig"? Om den är avsevärt sämre än andra cyklar i samma prisklass (vilket rimligtvis är frågan TS vill ha svar på) blir den logiskt dålig. Dålig innebär inte "oanvändbar".
Nu var det inte omdömet "dålig" jag hängde upp mig på utan snarare att han kallar den för obrukbar.dogday sa:Varför sådan motvilja mot att ge omdömet "dålig"? Om den är avsevärt sämre än andra cyklar i samma prisklass (vilket rimligtvis är frågan TS vill ha svar på) blir den logiskt dålig. Dålig innebär inte "oanvändbar".
JesperA sa:Den "duger" säkert men varför nöja sig med "duga" om det finns något bättre i liknande prisklass?D i U sa:Varför skulle den inte duga för asfalt/grus å enklare stigar?
Nej, både 4.0 https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-4.0/2031.html och 5.0 https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-5.0/2032.html av Grand Canyon för ca 7500 resp ca 8600 SEK är bättre utrustade än Aspect 940 och har bättre geo med 68,5 HTA t.ex. (det står felaktigt 70 HTA i specen fortfarande, trots flera mail till Canyon om att det är fel, vilket dom lovat att dom ska ändra i flera månader...)Stumpy sa:Det enda förslagen som kommit upp finns inte att få tag på.
Kanske är Aspect 940 är den bästa som går att köpa till det priset.
Sedär ja, det är förslag som jag kan sätta tumme upp för.Örjan Lax sa:Nej, både 4.0 https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-4.0/2031.html och 5.0 https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-5.0/2032.html av Grand Canyon för ca 7500 resp ca 8600 SEK är bättre utrustade än Aspect 940 och har bättre geo med 68,5 HTA t.ex. (det står felaktigt 70 HTA i specen fortfarande, trots flera mail till Canyon om att det är fel, vilket dom lovat att dom ska ändra i flera månader...)
Så Canyon är alltså inte alltid så skarpa och korrekta i sina produktbeskrivningar (finns flera exempel på deras "felskrivningar") men trots det säljer dom hyfsat prisvärda hojar, både i detta lågprissegment och bland de dyrare.
Du rekommenderar alltså fortfarande cyklar som man inte kan få tag på. Skall TS vänta till våren med att cykla?Sixten Fors sa:Största problemet med Aspect är ramens geo. Jmf med cyklarna från Vitus ovan så har man 7,5 - 9 cm mindre cykel framför vevlagret om man cyklar på en Aspect.
Spacekitty sa:Kayoba Walder blev väl utsedd till årets instegscykel nyligen ;)
https://happyride.se/forum/read.php/1/3525860/3528147
Jag rekommenderar inte Aspect, oavsett.Stumpy sa:Du rekommenderar alltså fortfarande cyklar som man inte kan få tag på. Skall TS vänta till våren med att cykla?Sixten Fors sa:Största problemet med Aspect är ramens geo. Jmf med cyklarna från Vitus ovan så har man 7,5 - 9 cm mindre cykel framför vevlagret om man cyklar på en Aspect.
jonte987 sa:Spacekitty sa:Kayoba Walder blev väl utsedd till årets instegscykel nyligen ;)
Blake kan garanterat ha roligt på den och dessutom står det att den är relativt lätt.
Tyvärr verkar den lika ouppnåelig som en vitus.
Spacekitty sa:jonte987 sa:Spacekitty sa:Kayoba Walder blev väl utsedd till årets instegscykel nyligen ;)
Blake kan garanterat ha roligt på den och dessutom står det att den är relativt lätt.
Tyvärr verkar den lika ouppnåelig som en vitus.
Den har bara bytt till höstens färg sedan tråden skapade. Finns i lager https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cyklar/cykel-24-28-tum/mountainbike-006372/
D i U sa:Sixten: Men ts skriver ju lättare stigar,grus och asfalt. Du pratar om rötter och dropp.
1990 körde man i skogen på ännu sämre geometri, helstelt och utan skivbroms med 15 cm smalare styre.
Jag själv körde en aspect på brötstig 2008, som sagt inte bästa alternativet men det funkade ok. Blev såklart inga KOM på strava.
Sixten Fors sa:Aspect har sämre geo än de flesta andra mtb instegscyklar i 7-10 K prisklass.
Få cyklar är kortare än Aspect som har 420 mm reach i XL. Aspect är en riktig skitcykel.
Jämför själv med Specialized, Trek, Cannondale, Merida, Rose, Canyon etc. istället för att svamla.
Ska man cykla asfalt, grus och lättare stig så ska man kanske inte titta på ”citybikes” som Aspect? På ett cykelforum bör man bli rekommenderad en gravel. Det är det senaste.SGS sa:Sixten Fors sa:Aspect har sämre geo än de flesta andra mtb instegscyklar i 7-10 K prisklass.
Få cyklar är kortare än Aspect som har 420 mm reach i XL. Aspect är en riktig skitcykel.
Jämför själv med Specialized, Trek, Cannondale, Merida, Rose, Canyon etc. istället för att svamla.
Betvivlar inte att Aspect är mest omodern geomässigt. Fast ska man cykla asfalt, grusväg och enklare stig, likt TS, behöver det knappast vara en nackdel med brant HTA och kort hjulbas.
Ska man köpa en MTB för tuffare cykling blir förstås kravprofilen annorlunda. I det här fallet hävdar jag bestämt att en rapp cykel med låg vikt är betydligt mer intressant än reach. Inom rimliga gränser då förstås.
Ursäkta om jag frågar, du verkar redan upprörd... Men vad gör en specifik geometri bättre än en annan?Sixten Fors sa:Aspect har sämre geo än de flesta andra mtb instegscyklar i 7-10 K prisklass.
Vi käftar emot Sixten för han kommer med trams påståenden som att "den är värdelös".H. sa:TS frågar ju uppenbarligen om det är ett bra köp och om folk med mer kunskap har andra rekommendationer. Varför då säga att det är ett bra köp bara för att man "kan" åka på den i skogen, eller är det viktigaste att få käfta emot Sixten?
Uppenbarligen lär det finnas bättre hojar för cyklister som är 2 meter långa.
Jolinwood sa:(och snälla ändra rubriken till MTB)
marr sa:Jolinwood sa:(och snälla ändra rubriken till MTB)
TS lämnade nog tråden rätt fort.
marr sa:Jolinwood sa:(och snälla ändra rubriken till MTB)
TS lämnade nog tråden rätt fort.