MTV eller inte

Kotte67

Ny medlem
MTV eller inte
Scott aspect 940 bra eller dålig? En nybörjare på 100 pannor och 191cm hög,. Sugen på lättare skogsstigar o asfalt/grusvägar! Eller vad rekommenderar ni?

MTV eller inte
Riktigt dålig, på exakt alla sätt en mtb kan vara dålig. Noll rätt. Enligt mig är det en gubbpendlarcykel för asfalt och grusväg, inte en mtb.

Vitus gör bra 29" cyklar i instegsprisklassen (Nucleus 29, Rapide 29, Sentier 29), men just därför är exakt alla slutsålda i de flesta storlekar och speciellt i XL som är din storlek. Säljs hos Wiggle.se
vitxl.png

Senast ändrad:
MTV eller inte
Sixten Fors sa:
Riktigt dålig, på exakt alla sätt en mtb kan vara dålig. Noll rätt. Enligt mig är det en gubbpendlarcykel för asfalt och grusväg, inte en mtb.
Du menar att det inte går att köra en sådan i skogen överhuvudtaget? Den exploderar så fort den ser lite rötter?
Noll rätt är FEL med tanke på att OM det GÅR så har den gjort minst ETT rätt.

Med tanke på att jag kört en Yosemite X-Trail i Vättlefjäll i 8 år så tror jag garanterat att en Aspect 940 funkar också.
Fast min kostade 3000 kr vid inköp, kom med Deore bakväxel och V-bromsar men såklart med Yosemite ram... I annars stort sett liknande komponenter.
Baserat på ramen och att det gått ett par år sen jag köpte min X-Trail så tycker jag det skulle vara okej pris med 5-6 k som mest.

Det är verkligen tröttsamt med kommentarer som "Noll rätt" och "gubbpendlarcykel för asfalt och grusväg".
Hade aspect 940 gjorts på 90 talet så hade den sålts för 15 tusen och uppåt och varit en toppklass cykel att köra i skogen med.

....

Så, med det ur vägen. Är den bra om man jämför med modernare cyklar? Cyklar som kostar dubbelt så mycket?
Nej inte om du bara bryr dig om att jämföra dom rakt av.
Är den bra nog att ta på en repa i skogen? Absolut! Men du kommer inte få ut lika mycket av den som en bättre speccad cykel. Komponenterna som sitter på är budget, dom är inte lika slitstarka och kan lättare gå sönder om man inte är snäll mot dom. Framgaffeln inspirerar inte till stort bus. Hjulen är säkert inge vidare på extrema situationer.

Men skulle aldrig falla mig in att säga att den är DÅLIG. Bara inte lika bra som andra.
Och det finns säkert andra i samma prisklass som är BÄTTRE.

EDIT: På 90 talet tog man damtrallor med fotbroms ut på stigarna i skogen utan större problem. Jobbigt som fan självklart men cykeln i sig klarade det och ingenting gick sönder. Jag vet alltså vad som går och inte går och hur bra det går.

EDIT #2: Förklara för mig hur Nucleus 29 är bättre än Aspect 940? På vilka sätt?

Senast ändrad:
MTV eller inte
VättleBökaren sa:
Sixten Fors sa:
Du menar att det inte går att köra en sådan i skogen överhuvudtaget? Den exploderar så fort den ser lite rötter?
Noll rätt är FEL med tanke på att OM det GÅR så har den gjort minst ETT rätt.

Med tanke på att jag kört en Yosemite X-Trail i Vättlefjäll i 8 år så tror jag garanterat att en Aspect 940 funkar också.
Fast min kostade 3000 kr vid inköp, kom med Deore bakväxel och V-bromsar men såklart med Yosemite ram... I annars stort sett liknande komponenter.
Baserat på ramen och att det gått ett par år sen jag köpte min X-Trail så tycker jag det skulle vara okej pris med 5-6 k som mest.

Det är verkligen tröttsamt med kommentarer som "Noll rätt" och "gubbpendlarcykel för asfalt och grusväg".
Hade aspect 940 gjorts på 90 talet så hade den sålts för 15 tusen och uppåt och varit en toppklass cykel att köra i skogen med.

....

Så, med det ur vägen. Är den bra om man jämför med modernare cyklar? Cyklar som kostar dubbelt så mycket?
Nej inte om du bara bryr dig om att jämföra dom rakt av.
Är den bra nog att ta på en repa i skogen? Absolut! Men du kommer inte få ut lika mycket av den som en bättre speccad cykel. Komponenterna som sitter på är budget, dom är inte lika slitstarka och kan lättare gå sönder om man inte är snäll mot dom. Framgaffeln inspirerar inte till stort bus. Hjulen är säkert inge vidare på extrema situationer.

Men skulle aldrig falla mig in att säga att den är DÅLIG. Bara inte lika bra som andra.
Och det finns säkert andra i samma prisklass som är BÄTTRE.

EDIT: På 90 talet tog man damtrallor med fotbroms ut på stigarna i skogen utan större problem. Jobbigt som fan självklart men cykeln i sig klarade det och ingenting gick sönder. Jag vet alltså vad som går och inte går och hur bra det går.

EDIT #2: Förklara för mig hur Nucleus 29 är bättre än Aspect 940? På vilka sätt?

Varför sådan motvilja mot att ge omdömet "dålig"? Om den är avsevärt sämre än andra cyklar i samma prisklass (vilket rimligtvis är frågan TS vill ha svar på) blir den logiskt dålig. Dålig innebär inte "oanvändbar".

MTV eller inte
dogday sa:
Varför sådan motvilja mot att ge omdömet "dålig"? Om den är avsevärt sämre än andra cyklar i samma prisklass (vilket rimligtvis är frågan TS vill ha svar på) blir den logiskt dålig. Dålig innebär inte "oanvändbar".

Tjena!

Det finns sämre cyklar i prisklassen, alltså inte dålig, bara mindre bra
Vissa tycker ju dessutom att den är oanvändbar som MTB vilket den INTE är!

MTV eller inte
Det enda förslagen som kommit upp finns inte att få tag på.
Kanske är Aspect 940 är den bästa som går att köpa till det priset. Klart bättre alternativ än att vänta till våren, enligt mig.

MTV eller inte
Scott tycker jag e skittrist men visst går de säkert att få tag i bättre komponenter med ett ännu tristare märke men kan man som nybörjare få chansen att provköra från butik istället för att beställa något helt okänt från Tyskland/England etc så kanske de ändå e värt med en scott ts tittat på.

MTV eller inte
dogday sa:
Nu var det inte omdömet "dålig" jag hängde upp mig på utan snarare att han kallar den för obrukbar.

JesperA sa:
D i U sa:
Varför skulle den inte duga för asfalt/grus å enklare stigar?
Den "duger" säkert men varför nöja sig med "duga" om det finns något bättre i liknande prisklass?

Det finns säkerligen bättre i samma prisklass, jag känner inte för att rekommendera någon i den prisklassen just nu så därav diskussionen om Aspect 940 duger eller inte.
Har du rekommendationer på bättre cyklar i samma prisklass?

MTV eller inte
Stumpy sa:
Det enda förslagen som kommit upp finns inte att få tag på.
Kanske är Aspect 940 är den bästa som går att köpa till det priset.
Nej, både 4.0 https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-4.0/2031.html och 5.0 https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-5.0/2032.html av Grand Canyon för ca 7500 resp ca 8600 SEK är bättre utrustade än Aspect 940 och har bättre geo med 68,5 HTA t.ex. (det står felaktigt 70 HTA i specen fortfarande, trots flera mail till Canyon om att det är fel, vilket dom lovat att dom ska ändra i flera månader...)

Så Canyon är alltså inte alltid så skarpa och korrekta i sina produktbeskrivningar (finns flera exempel på deras "felskrivningar") men trots det säljer dom hyfsat prisvärda hojar, både i detta lågprissegment och bland de dyrare.

Senast redigerad av en moderator:
MTV eller inte
Min son fick en Specialized Pitch, som har samma drivlina, liknande gaffel och vikt mest för att åka till skolan med. Nu har han börjat köra på "riktigt" och det gör ju ont i själen. Den är tung, drivlinan är kass och dämparen ännu värre.

Bara en sån här är ju trevligare:
https://nordssportmotor.se/shop/13-cyklar/87-trek-x-caliber-8-2019/
RS luftdämpare, vettigare drivlina, reglage man pallar med och 1kg lättare iaf.

EDIT: inser att just där fanns inte rätt storlek. Men rea på dessa lär det vara lite här och var.

Senast ändrad:
MTV eller inte
Örjan Lax sa:
Nej, både 4.0 https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-4.0/2031.html och 5.0 https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-5.0/2032.html av Grand Canyon för ca 7500 resp ca 8600 SEK är bättre utrustade än Aspect 940 och har bättre geo med 68,5 HTA t.ex. (det står felaktigt 70 HTA i specen fortfarande, trots flera mail till Canyon om att det är fel, vilket dom lovat att dom ska ändra i flera månader...)

Så Canyon är alltså inte alltid så skarpa och korrekta i sina produktbeskrivningar (finns flera exempel på deras "felskrivningar") men trots det säljer dom hyfsat prisvärda hojar, både i detta lågprissegment och bland de dyrare.
Sedär ja, det är förslag som jag kan sätta tumme upp för.

Även om jag själv gärna hade sett 4.0 för 6,5 lax istället. Men det blir säkert kampanj på den.

MTV eller inte
Största problemet med Aspect är ramens geo. Jmf med cyklarna från Vitus ovan så har man 7,5 - 9 cm mindre cykel framför vevlagret om man cyklar på en Aspect. Funkar på asfalt och grusväg, men ingen cykel jag skulle vilja cykla utför en knagglig stig med rötter/stenar/drops, speciellt utan dropper-stolpe som får undan sadeln så att man lättare kan skifta tyngdpunkten bakåt. Ett OTB-monster av rang. Inte en lämplig, skojig, lättcyklad eller förtroendeingivande mtb för vare sig rookies eller erfarna. Säg hej till 1990-talet :)

Med en Suntourgaffel av medioker kvalisort, MT200-bromsar + ynkliga Ø160/160 mm skivor och 100 kg cyklist blir det allt annat än asbra. Oavsett vad det är för logga på bakväxeln.

Aspect är mera
mtv-logo.png
än
MTB.png
helt enkelt

Senast ändrad:
MTV eller inte
Sixten Fors sa:
Största problemet med Aspect är ramens geo. Jmf med cyklarna från Vitus ovan så har man 7,5 - 9 cm mindre cykel framför vevlagret om man cyklar på en Aspect.
Du rekommenderar alltså fortfarande cyklar som man inte kan få tag på. Skall TS vänta till våren med att cykla?

MTV eller inte
Sixten: Men ts skriver ju lättare stigar,grus och asfalt. Du pratar om rötter och dropp.
1990 körde man i skogen på ännu sämre geometri, helstelt och utan skivbroms med 15 cm smalare styre.

Jag själv körde en aspect på brötstig 2008, som sagt inte bästa alternativet men det funkade ok. Blev såklart inga KOM på strava.

MTV eller inte
Ja och en kille på Youtube har jätteroligt på skit han byggt av skrot. Så därför bör ts köpa skit?

Aspect funkar säkert liksom random Biltema cykel men vad är det att diskutera på ett cykelforum?

MTV eller inte
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Största problemet med Aspect är ramens geo. Jmf med cyklarna från Vitus ovan så har man 7,5 - 9 cm mindre cykel framför vevlagret om man cyklar på en Aspect.
Du rekommenderar alltså fortfarande cyklar som man inte kan få tag på. Skall TS vänta till våren med att cykla?
Jag rekommenderar inte Aspect, oavsett.

Här är t.ex. en 2019 Sentier 29VR i Large för 8500 kr https://happyride.se/annonser/ad.php?id=91634
Även i fel storlek (Large istf. XL) är cykeln en bättre mtb än Aspect i XL.
Den är större trots mindre "storlek" med +2,5 cm reach och +5 cm hjulbas och bättre gaffel och bättre bromsar och 180 mm skivor fram/bak och boost TA fram/bak bredare fälgar och bättre på allt och lite till. Dessutom har den ett högt andrahandsvärde när TS byter till Rapide/Nucleus/Sentier XL när det finns cyklar i lager om 6 månader. Att sälja en 6 mån gammal Aspect ger mycket större förlust.

Vad rekommenderar du själv?

Senast ändrad:
MTV eller inte
jonte987 sa:
Spacekitty sa:
Kayoba Walder blev väl utsedd till årets instegscykel nyligen ;)
https://happyride.se/forum/read.php/1/3525860/3528147

Blake kan garanterat ha roligt på den och dessutom står det att den är relativt lätt.

Tyvärr verkar den lika ouppnåelig som en vitus.

Den har bara bytt till höstens färg sedan tråden skapade. Finns i lager https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cyklar/cykel-24-28-tum/mountainbike-006372/

MTV eller inte
Spacekitty sa:
jonte987 sa:
Spacekitty sa:
Kayoba Walder blev väl utsedd till årets instegscykel nyligen ;)
https://happyride.se/forum/read.php/1/3525860/3528147

Blake kan garanterat ha roligt på den och dessutom står det att den är relativt lätt.

Tyvärr verkar den lika ouppnåelig som en vitus.

Den har bara bytt till höstens färg sedan tråden skapade. Finns i lager https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cyklar/cykel-24-28-tum/mountainbike-006372/

Nice. Tror det var en sån han köpte i "how to buy a mtb".

Snygg färg och lättare än en mega 290.

MTV eller inte
D i U sa:
Sixten: Men ts skriver ju lättare stigar,grus och asfalt. Du pratar om rötter och dropp.
1990 körde man i skogen på ännu sämre geometri, helstelt och utan skivbroms med 15 cm smalare styre.

Jag själv körde en aspect på brötstig 2008, som sagt inte bästa alternativet men det funkade ok. Blev såklart inga KOM på strava.

Tjena!

Han bryr sig inte om vad TS efterfrågar, det är sen gammalt. Han tycker att Sentier är en bra cykel för pendling. Han är notoriskt rädd för OTB, vilket tyder på dålig teknik.
Aspcet är inte så kass som han vill påskina, men Canton som Laxen länkade är av bättre kvalitet.

Nu ljuger jag säkert och stoppar sanningar i någon annans mun, men det är så jag (och många andra) läser inläggen så jag bryr mig inte ett skit.

MTV eller inte
Aspect 940 är som vilken annan cykel som helst i klassen när det kommer till de större tillverkarna. Denna typ av cykel är självklart funktionsmässigt OK och uppenbarligen är marknaden stor. Vilken man sedan väljer av Specialized, Merida, Scott, Trek e.t.c. är egalt. I grunden samma grejer med minimal skillnad mellan modellerna.

Vill man däremot ha en såpass bra cykel som möjligt för pengarna är det tveklöst beställning via nätet som gäller. Av märken som mer eller mindre skippat alla mellanhänder.

Med det sagt så tycker jag TS gör bäst i att fokusera på något helstelt med hyffsat breda däck. Mest för pengarna i klassen när man ser till användningsområdet. Då kommer man plötsligt närmare 10-11kg istället för ett åbäke på 14-15kg. Dämpning är bara onödigt på grusväg och enklare stigar. Lägre vikt och mindre slaglängd ger däremot en betydligt rappare och roligare körupplevelse i eget tycke.

MTV eller inte
Aspect har sämre geo än de flesta andra mtb instegscyklar i 7-10 K prisklass.
Få cyklar är kortare än Aspect som har 420 mm reach i XL. Aspect är en riktig skitcykel.
Jämför själv med Specialized, Trek, Cannondale, Merida, Rose, Canyon etc. istället för att svamla.

MTV eller inte
Finns visst några calibre med bra omdöme också men vet inte om det går att få dem levererar till Sverige.

Annars är det väl bara att prova cyklar på xxl och team Sportia och se om nån hittar nåt man gillar.

MTV eller inte
Grand Canyon har 475 mm reach och 1210 mm hjulbas i stl XL, så den ligger mycket bra till i sällskapet.

MTV eller inte
Sixten Fors sa:
Få cyklar är kortare än Aspect som har 420 mm reach i XL. Aspect är en riktig skitcykel.
Jämför själv med Specialized, Trek, Cannondale, Merida, Rose, Canyon etc. istället för att svamla.

Betvivlar inte att Aspect är mest omodern geomässigt. Fast ska man cykla asfalt, grusväg och enklare stig, likt TS, behöver det knappast vara en nackdel med brant HTA och kort hjulbas.

Ska man köpa en MTB för tuffare cykling blir förstås kravprofilen annorlunda. I det här fallet hävdar jag bestämt att en rapp cykel med låg vikt är betydligt mer intressant än reach. Inom rimliga gränser då förstås.

MTV eller inte
SGS sa:
Sixten Fors sa:

Betvivlar inte att Aspect är mest omodern geomässigt. Fast ska man cykla asfalt, grusväg och enklare stig, likt TS, behöver det knappast vara en nackdel med brant HTA och kort hjulbas.

Ska man köpa en MTB för tuffare cykling blir förstås kravprofilen annorlunda. I det här fallet hävdar jag bestämt att en rapp cykel med låg vikt är betydligt mer intressant än reach. Inom rimliga gränser då förstås.
Ska man cykla asfalt, grus och lättare stig så ska man kanske inte titta på ”citybikes” som Aspect? På ett cykelforum bör man bli rekommenderad en gravel. Det är det senaste.
Scotts bakstela skogscyklar heter Scale. Aspect är nåt annat.
Jag håller med SGS om att en helt stel Mtb med lite fetare däck vore intressant för ts. Har inte Kona en som passar?

MTV eller inte
Sixten Fors sa:
Ursäkta om jag frågar, du verkar redan upprörd... Men vad gör en specifik geometri bättre än en annan?
Jag har cyklat på massa olika geometriska cyklar i mina år och visst kan jag hålla med om att dem skiljer sig markant emellan varandra.
Jag har också cyklat på allt från för små till för stora cyklar i mitt liv och det gör ju också en hel del skillnad.

Men frågan är alltså, kan du genom siffror välja ut en geometri som jag skulle gilla? Eller skulle du kanske hitta en som gör mig snabbare i skogen?
Kan du kvantifiera vad varje person söker genom siffror? Om dom säger "jag vill ha en cykel som jag tycker om att cykla på" så matar du alltså in min längd, grenlängd, armlängd och säkert en massa andra siffror och säger "här är den ENDA cykeln du någonsin kommer tycka om!"

För såhär är det i mitt fall, jag MÅSTE sätta mig på en cykel för att känna efter själv om den känns bra. Jag kan inte bara titta på siffror och säga "den kommer passa mig", det är inte bara en fråga om "perfekt reach", "perfekt hjulbas", "perfekt storlek". Det är en fråga om KÄNNS den rätt för MIG.

Jag har ju en E-Aspect 910 årsmodell 2017 i storleken Medium. Så jag vill höra från dig vad som är rätt och fel med den för mina mått.

Längd: 168 cm
Grenlängd: 81 cm
Överkropp: 58 cm
Armlängd: 62 cm

Här har du geometri för modellen: https://static.evanscycles.com/prod...ble/Scott_EAspect_900_2017_Geometry_Chart.pdf

Tack på förhand.

MTV eller inte
TS frågar ju uppenbarligen om det är ett bra köp och om folk med mer kunskap har andra rekommendationer. Varför då säga att det är ett bra köp bara för att man "kan" åka på den i skogen, eller är det viktigaste att få käfta emot Sixten?

Uppenbarligen lär det finnas bättre hojar för cyklister som är 2 meter långa.

MTV eller inte
H. sa:
TS frågar ju uppenbarligen om det är ett bra köp och om folk med mer kunskap har andra rekommendationer. Varför då säga att det är ett bra köp bara för att man "kan" åka på den i skogen, eller är det viktigaste att få käfta emot Sixten?

Uppenbarligen lär det finnas bättre hojar för cyklister som är 2 meter långa.
Vi käftar emot Sixten för han kommer med trams påståenden som att "den är värdelös".
Storleksmässigt sett är den möjligtvis för liten för TS men det var inte vad TS frågade om. Han frågade om den var bra eller dålig.
Visst kan man tolka det som att frågan handlar om storleken om man bara tänker på just storleken.

Dessutom har ju andra kommit med rimligare förslag redan än vitus i samma prisklass men det fortsätts snacka dynga om just Aspect 940.
Det går inte att avgöra vad som passar en person BÄST genom att bara titta på storleken på cykeln. Om priset sticker iväg eller personen faktiskt vill ha en cykel med kort hjulbas så spelar det ingen roll.

Jag står fast vid att Örjan Lax's förslag på Canyon är bäst så långt.

Alla andra förslag hittills har ju ENBART fokuserat på pris och storlek men totalt ignorerat vad som sitter på cyklarna. Dvs, jättebra citybikes men inte lika bra i skogen...
Eller så har det föreslagits cyklar som sticker iväg i prisklass istället.

Eftersom TS frågade om en Aspect 940 så är det ju bara att anta att hans budget ligger där och inte högre.

Tillbaka
Topp