Myter om träning på 2an kl 20:00

Guldfinger skrev:
-------------------------------------------------------
> Intressant som omväxling till ännu ett reportage
> om smältande isar och uppgrävda benbitar.

Haha...så är första inslaget om en utgrävning.

Senast ändrad:
Chapter 2 skrev:
> Guldfinger skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Intressant som omväxling till ännu ett
> reportage
> > om smältande isar och uppgrävda benbitar.
>
> Haha...så är första inslaget om en utgrävning.

Gäsp

Jag missade det där om att träna på morgonen?

Helt klart intressant. Dock väldigt mycket fokus på allmänhälsa och viktnedgång. Men intervallträning och att allmänt röra på sig känns ju som att det fick lite ytterligare belägg.

Den där treminuter (i veckan) träningen verkar bygga på samma teorier som Tabata-intervaller. Alltså att kort superintensiv träning ger hög träningseffekt tex vad gäller VO2-max.

Ja, väldigt mycket fokus på att må bra och inte att bli snabbast.

Dock visste jag inte att syreuptag var en bra indikering på god hällsa.

Varför lägga en hel timme på ett sådant program när man kan få sammanfattningen på tre minuter på Aktuellt typ nu.

H. skrev:
> Jag missade det där om att träna på morgonen?
>
> Helt klart intressant. Dock väldigt mycket fokus
> på allmänhälsa och viktnedgång. Men
> intervallträning och att allmänt röra på sig
> känns ju som att det fick lite ytterligare
> belägg.

missade också biten om morgonträning, kanske bara var önsketänkande från programinköparen på SVT.

H. skrev:
> Jag missade det där om att träna på morgonen?
>
Ja det missade jag oxå ???

Guldfinger skrev:
> Då skall man bara göra ett gentest för att
> bekräfta att man är en "non-responder"

Väldigt väldigt sugen oxå att ta ett sånt test

3*20 sekunders arbete sa de, men inget om hur lång vilan mellan repetitionerna ska vara. 20 sekunder eller tre timmar?

TBone skrev:
> 3*20 sekunders arbete sa de, men inget om hur
> lång vilan mellan repetitionerna ska vara. 20
> sekunder eller tre timmar?

Troligtvis ganska lång vila. Ca fem minuter.

Skulle gärna ta ett blod test men det lär vara ganska dyrt och tydligen rätt låg tillförlitlighet.

TBone skrev:
> 3*20 sekunders arbete sa de, men inget om hur
> lång vilan mellan repetitionerna ska vara. 20
> sekunder eller tre timmar?

Dom visade intervallprogrammet och det var 3 minuter vila mellan intervallerna.

Ville skrev:
> TBone skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 3*20 sekunders arbete sa de, men inget om hur
> > lång vilan mellan repetitionerna ska vara. 20
> > sekunder eller tre timmar?
>
>
> Troligtvis ganska lång vila. Ca fem minuter.
>
> Skulle gärna ta ett blod test men det lär vara
> ganska dyrt och tydligen rätt låg
> tillförlitlighet.

£199/299 kostar det. Med tanke på att det är ny forskning tycker jag inte det är dyrt.

grump skrev:
> Jag vill inte veta. Jag vill forstätta tro att
> jag en vacker dag kan bli snabb och uthållig ;-)

Precis som min signatur...

Guldfinger skrev:
> Då skall man bara göra ett gentest för att bekräfta att man är en "non-responder"

Vilken tur att jag är en "responder". Synd bara att jag är så lat och bekväm av mig ;7)

Jag undrar om det där med mottaglighet för träning kan hänga ihop med fenomenet "lätt att lägga på sig"? Kroppen är ju vara genialisk i sin konstruktion & funktion rent generellt och en person med ökad träningsmottaglighet borde rimligtvis kompensera detta på något sätt (t ex med ökad energiupptagningskapacitet). Men jag är ju ingen forskare...

När ska dessa BBC-intervaller dyka upp på diverse träningsbloggar då? Tabata på Monarken känns ju ganska 2010 om ni frågar mig.

Var inte hela programmet ett reklaminslag för gentestet? Inget bra program alls, tycker jag. Det enda jag tyckte var riktigt vettigt och viktigt var det om att röra sig i vardagen, som när de jämförde tjejen på fiket, kontorskillen och "programledaren". Resten var blaha...

Har man tränat lite och cyklat ihop med andra så har man nog en bättre ide om sina fysiska förutsättningar än vad man kan få ut av ett sånt där gentest. Skulle jag tro i alla fall. Om inte så vore det sensationellt tycker jag. Och lite skrämmande om man tänker hur olika typer av gentester skulle kunna användas i framtiden.

Alla dessa metoder är ju gjorde för personer som programledaren.
Som tycker att all form av träning är svintråkigt och som aldrig hittat något som är så kul att man tränar flera timmar frivilligt.

Om man som jag, redan hittat stigcykling som är roligt i sig. Så kommer ju träningen helt gratis. Då slipper man ju bry sig om andra påhittade träningsmetoder :)

Så jag säger fortsätt cykla som vanligt och den dagen det är tråkigt att cykla som vanligt, börja kolla på den här typen av träningsprogram.

Precis som någon sa här: detta handlar ju om att förebygga sjukdom. Inte om att bli en bättre cyklist. Två skilda saker.

Ett problem med såna här studier att dom inte tar hänsyn till adaption. Alltså anpassning till belastning. Ok för att man får effekt på så kort tid som 6 veckor. Men om man tränar detta i fem år - för att undvika sjukdom, inte för att bli bättre på idrott - så är jag inte så säker att effekten på ämnesomsättningen är den samma. Om man tänker sig att tex Nino Schurter skulle köra denna träning så skulle han garanterat bara bli sämre och få högre blodfetter, sämre respons på insulin etc. Den träningen skulle nämligen innebära en belastning bra mycket lägre än vad jag tänker mig att en kille på olympisk nivå har ens under sina vilodagar.....

Jag kikade på programmet och blev rätt besviken. Visst var det intressant att insulinkänsligheten ökade markant med så lite träning som de där korta och snabba rusherna som försökspersonen fick göra. Men att syreupptagningsförmågan inte skulle påverkas i nämnvärd omfattning säger sig självt, då krävs det mer än lite "trampa som en tok i 20 sekunder"

Det där med gentestet och "non responder" ska ses mer som kuriosa enligt min åsikt. En soffpotatis klassad som en "non responder" kan göra dramatiska förbättringar med sin syreupptagningsförmåga med rätt träning. Visst, var och en har sina fysiska begränsningar, men etiketten "non responder" gör nog mer skada än nytta.

Kolhydrat skrev:
> Jag kikade på programmet och blev rätt besviken.

Varför blev du besviken?

>Men att syreupptagningsförmågan inte
> skulle påverkas i nämnvärd omfattning säger
> sig självt, då krävs det mer än lite "trampa
> som en tok i 20 sekunder"
>
> Det där med gentestet och "non responder" ska ses
> mer som kuriosa enligt min åsikt. En soffpotatis
> klassad som en "non responder" kan göra
> dramatiska förbättringar med sin
> syreupptagningsförmåga med rätt träning.
> Visst, var och en har sina fysiska begränsningar,
> men etiketten "non responder" gör nog mer skada
> än nytta.

Aha, du blev besviken för att det som presenterades i programmet inte stämde med det som "alla vet" och "säger sig själv". Det var helt enkelt inte kul att se att forskningen kommit fram till oväntade resultat. Sabla forskning, snart säger de väl att solen är rundare än man trott också!

TBone skrev:
Sabla forskning,
> snart säger de väl att solen är rundare än man
> trott också!

JAg blir arg när du säger så!

:-)

Risken finns att många som tittar inte riktigt klarar att skilja på de olika sakerna som tas upp i programmet. För att göra av med mer energi, och därmed underlätta vikthållning, gör de där korta kostymintervallerna i princip ingen skillnad alls. Motsvarande kanske en kanelbulle och en latte i veckan. Däremot förbättras, på kort sikt, andra hälsofaktorer. Om då folk tror att det räcker med kostymintervaller för att göra av med lika mycket energi som flera timmar i löpspåret, då har det gått snett. Och med tanke på hur tokigt folk tolkar rön om hälsa och motion i allmänhet, så är risken inte försumbar...

geologen skrev:
> Risken finns att många som tittar inte riktigt
> klarar att skilja på de olika sakerna etc etc...

+1

MEn det var ju också tydligt då de noterade att hans VO2MAx inte ökat någonting under testperioden. Dock såg han ju betydligt frächare ut endra gången han klev av cykeln (nämnde han inte det själv också?) så att kroppen ändå svarade på träningen var väl uppenbart. Och som sagt, att förvänta sig ett drastiskt högre VO2MAX med denna typ av träning vetifan om det är troligt över huvud taget. Även om han nu var en sk. Non Responder...

Tillbaka
Topp