När byter ni kedja?

kais01

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
0,75 låter tryggt, men kan inte tänka mig att kedjorna håller så där få mil. det där låter verkligen som ett skämt. kanske en kombination av torr smörjning, körning på små drev och 11-delat??

har man klart för sig hur man renoverar kassetter kan man slita lite mer på kedjan, men inte gärna mer än 1%.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3561462

såkket

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Förr bytte jag efter ett mått som var 0,7
Efter det vart 11+ växlar så skaffade jag ett nytt mått som har 0,5 och byter efter den.

NickPick

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Murdock sa:
konscious sa:
Skämt? Det är en verklighet! kombinationen heter Kedja och MTB XCM vs landsväg.
1% då är 3000kr kassetten rökt inom 10 mil
Har du provat att vaxa kedjan, Squirt t ex?

Squirt förkortar snarare än förlänger livslängden, men drivlinan håller dig ganska ren och fin iaf ?

Angående slitaget så låter miltalen rimlig jämfört med mina mätningar. Vi som inte kör 7delat och renoverar kassetter med Dremel kanske kan kosta på oss en kedja nån gång ibland. Blir billigare än en fin och dyr kassett många gånger om.

kais01

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Örjan Lax sa:
kais01 sa:
har man klart för sig hur man renoverar kassetter kan man slita lite mer på kedjan, men inte gärna mer än 1%.
Troligen är det betydligt färre än 1% av jordens cyklister som renoverar sina kassetter.

det kan komma att ändra sig med rådande pristrend på kassetter? det är ju inte direkt en jobbig eller svår operation.

det är iaf skönt att inte behöva vara så anal med milen och slitagemätaren. och ett par hundra mil på en kedja är oavsett inte ens i fjärran närhet av acceptabel prestation.

men med smala kedjor på små och smala leksaksdrev är det närmast att förvänta. direktionerna på sram och shimano måste jubla över utvecklingen. vad kan vi lura på dem härnäst?

xzbatt

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Är det bara jag som har problemet på Eagle att min kedja kuggar över under hård belastning på vissa drev med ny kedja på begagnad kassett?
På min förra cykel så tänkte jag att jag skulle förlänga livslängden på kassetten genom att byta kedja frekvent (max 50mil) och innan kedjan var 0,5 sliten, trots att kedjan var fräsch vid bytet så lirade inte drivlinan bra. Samma problem uppstod då jag hade två hjulset med olika slitna kassetter.

Nu på nya cykeln tänker jag istället bara köra samma kassett och kedja tills det blir skrot och byta i par.

Bengt-re

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
xzbatt sa:
Är det bara jag som har problemet på Eagle att min kedja kuggar över under hård belastning på vissa drev med ny kedja på begagnad kassett?
På min förra cykel så tänkte jag att jag skulle förlänga livslängden på kassetten genom att byta kedja frekvent (max 50mil) och innan kedjan var 0,5 sliten, trots att kedjan var fräsch vid bytet så lirade inte drivlinan bra. Samma problem uppstod då jag hade två hjulset med olika slitna kassetter.

Nu på nya cykeln tänker jag istället bara köra samma kassett och kedja tills det blir skrot och byta i par.

Det brukar ju annars vara tecknet på att det är läge att byta kassett att det kuggar över med ny kedja.

Murdock

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
NickPick sa:
Murdock sa:
konscious sa:
Skämt? Det är en verklighet! kombinationen heter Kedja och MTB XCM vs landsväg.
1% då är 3000kr kassetten rökt inom 10 mil
Har du provat att vaxa kedjan, Squirt t ex?

Squirt förkortar snarare än förlänger livslängden, men drivlinan håller dig ganska ren och fin iaf ?

Angående slitaget så låter miltalen rimlig jämfört med mina mätningar. Vi som inte kör 7delat och renoverar kassetter med Dremel kanske kan kosta på oss en kedja nån gång ibland. Blir billigare än en fin och dyr kassett många gånger om.
Nu förstår jag inte. Vax förhindrar att drivlinan blir så skitig, vilket borde innebära längre livslängd - förutsatt att du håller efter oftare genom att torka av efter en tur och lägga på nytt när det behövs.

Jag testade Veldtite lubes cycle oil (för att den råkade finnas hemma) nyligen. Säkert lite dumt under sommarmånader, men gick tillbaka till Squirt igen direkt. Makalöst vad oljan var kass, drivlinan såg hemsk ut efter en grusrunda.

konscious

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Bengt-re sa:
xzbatt sa:

Det brukar ju annars vara tecknet på att det är läge att byta kassett att det kuggar över med ny kedja.

Precis, med Eagle kassetterna är det extremt viktigt att byta kedja bara man har tänkt tanken är min erfarenhet.
Det var bättre med XX1 tyckte jag.

Bengt-re

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
konscious sa:
Bengt-re sa:
xzbatt sa:

Precis, med Eagle kassetterna är det extremt viktigt att byta kedja bara man har tänkt tanken är min erfarenhet.
Det var bättre med XX1 tyckte jag.

Tyvärr är ju dagens mtb singelklingsdrivlivor med många drev och stor Range känsliga och dyra. Svårt att det så mycket bättre så länge vi användare vill ha över 500% Range, 12-delat och singelklinga.

stenkross

Ny medlem
När byter ni kedja?
Kör 10 delat xt, mtb, ca 600 mil/år. Byter kedja, kassett och storklinga 1 gång/år, på våren. Kanske inte det billigaste alternativet men allt funkar perfekt hela säsongen. Men, kör man 12 delat blir det ju en helt annan kostnad.

Hälsingland

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Bytte nu på 132,7 mm mätt med skjutmått, då lät det även illa mot framdrevet och det fortsatte med ny kedja, så jag bytte drevet så blev det tyst och fint.

kais01

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
det verkar alltså vanskligt att få det att fungera bra med ideliga byten kring 0,5 med åtföljande otillfredsställande livslängd på varje kedja.

den gamla metoden att köra tre kedjor parallellt med ständiga byten lär sammanlagt ge bättre funktion och livslängd. kör man dem ihop konsekvent bör det fungera en bra bit över 1% innan det slutligen pajar. men då har man fått tre kedjors livslängd, och minst dubbla per kedja.

själv gör jag alltså istället så att jag kasserar kedjan strax under 1%, byter till ny, renoverar kassetten och får tillbaka den krispiga nybilskänslan varje gång. funkar åtminstone 3-5 ggr på varje kassett. beroende på hur mycket man vanesliter vissa drev.

När byter ni kedja?
Jag hade kört i 7 år på samma kedja, kassett och framdrev. Vet inte hur många mil det blev men efter det så rasade allt tillslut.
Oavsett blev ju det billigare än att byta kedja varje år och sen kassett och drev vartannat år.

I dagsläget känns det lite som att dom tagit det till extremer och saker inte skall hålla så länge för någonstans måste dom ju få in mikrotransaktioner i systemet...

Jag vet inte hur jag vill göra än, min kedja borde bytas vid detta laget men jag kan likaväl bestämma mig för att köra tills allt rasar istället och kanske genom det få ut bra mycket mer än om jag bytte och kasserade gamla delar innan dom är helt slut.

xzbatt

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Bengt-re sa:
xzbatt sa:

Saken är ju den att jag bytt kedja innan det funnits något synligt slitage för att förlänga livslängden på kassetten, det har inte varit något problem innan kedjebytet.

Nu provar jag iaf taktiken att köra till jag märker symptom av slitage och då byte hela drivpaketet, hoppas det håller längre (60 mil stig nu).

etnica

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Därför jag börjat fundera på Box 9 speed kanske skulle vara nått.
Mina 11 speed kedjor håller ju inte en säsong ens om man skall följa rekommendationen att byta vid 0.5. Min ligger på 0.75 nu så är väll dags o byta :(

konscious

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Salabaladala sa:
konscious sa:
lvg runt 250-300 mil.

Oj. Vad använder du för kedja och smörj? Jag har legat på 160 i snitt nu i sommar och då kör jag bara solskensåkning.

Ultegra, bara torra smörjmedel efter varje tur gör rent med såpa och vatten om den är smutsig. Torkar av allt överblivet så man i praktiken kan dra en vit trasa utan att den smutsas.

Min åsikt:
Jag byter kedjorna tidigt för att spara kassetten och spar man kassetten spar man på kedjorna.
Kör inte så mkt lvg, men mest i sol och på trainern.
Shimano kassett kostar motsvarande 2 kedjor så jag skulle säkert kunna gå över 0,5 men närmar det sig 0,75 med mätosäkerhet inblandat så är det bara dumsnålt att vänta.

Har den sträckt sig 0,75 är det garanterat bara en tidsfråga innan kassetten är rökt så därför byter jag vid 0.5%.
Men klarar den 4-5 kedjor istället för 3 kedjor så har jag vunnit något, en sliten kassett sliter ner kedjan snabbare så det är dubbelvinst.

Med MTB SRAM eagle är det värre, en dyr Eaglekassett 3500kr kostar motsvarande ca 6 kedjor av bra kvalitet.
Eagle XX1 kedjorna håller bättre än GX kedjorna, jag är inne på 80 mil med senaste XX1 kedjan och den är som ny dvs klart under 0,5% med ovanstående skötsel.

GX kedja på ny GX kassett (träningshjul) smörjde jag som prov med bara blöta smörjmedel, den vart snabbt skitig. Den var över 0,75% segmentellt efter 73 mil och kassetten kuggade över även med ny kedja suck...så den kassetten kasserades.

Lägger in ett citat från park tool

Skrmavbild2019-08-07kl.23.28.43.png

Senast ändrad:

janolle

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
På gravel ca 200-300 mil racer 300-400 mil brukar det ligga på tills 0.75% markeringen. Har märkt att första kedjan på ny
kassette slits betydligt snabbare än så, medans kedja 2-3-4 osv slits betydligt långsammare!

danky_xv

Medlem
När byter ni kedja?
xzbatt sa:

Jag hade samma problem med. Jag varvade med 2st kedjor. I våras hoppade ena kedjan under belastning. Köpte ny kedja för några veckor sen, den hoppade med. Böt ut kasetten och nu fungerar det igen.
Tänkte pröva renovera gamla kasetten till nästa gång jag byter till ny kedja.

Spacekitty

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Varifrån kommer den här informationen om att man ska byta kedjor för 11/12 delat redan vid 0,5%? Det siffran har jag hört i flera år, en riktig forumsanning för alla (utom kais01). Jag har själv bytt enligt det. Tillverkare av kedjemätare brukar skriva ut det i sina instruktioner.

Pga anledning i annat ärende, läste jag nyss igenom user manual för Etap AXS och Eagle AXS. Båda rekommenderar byte Innan 0,8%.
”Replace your chain before 0.8% elongation to limit wear and maintain performance to the cassette and chain ring.”.

Jag borde läsa igenom sådana oftare och noggrannare, kanske står det bra och viktig information i dom 😕

etnica

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Tycker kedjorna slits fort som attan.

0.7 på MTB kedjor går ju foooort på 11-12 delat även för mig som inte cyklar lika mycket som förr. Minst en kedja / säsong, förmodligen 2 kedjor om jag skulle hålla mer koll.

Bytte kedja/kasset på min frus 2x10 pendlare i Mars iår. Mätte kedjan nu inför vinter genomgång och kedjan var långt över 1% så blev ny kedja och kassett.

Känns inte som kedja/kasset är bygda för att hålla.

Box känns inte som en dum ide till MTB, dock så är de kassa på att svara på mail, dyra och svåra att hitta försäljare för. Inte direkt ett växelsystem man vill åka på cykelsemester med utan reservdelar.

konscious

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Spacekitty sa:
Varifrån kommer den här informationen om att man ska byta kedjor för 11/12 delat redan vid 0,5%? Det siffran har jag hört i flera år, en riktig forumsanning för alla (utom kais01). Jag har själv bytt enligt det. Tillverkare av kedjemätare brukar skriva ut det i sina instruktioner.

Pga anledning i annat ärende, läste jag nyss igenom user manual för Etap AXS och Eagle AXS. Båda rekommenderar byte Innan 0,8%.
”Replace your chain before 0.8% elongation to limit wear and maintain performance to the cassette and chain ring.”.

Jag borde läsa igenom sådana oftare och noggrannare, kanske står det bra och viktig information i dom 😕

Parktool flera andra med bra emperi.
Står det "before 0,8% elongation" Är det 0,5% eller 0,7%, vart går gränsvärdet och insatsvärdet.

Sheldon Brown

Skrmavbild2019-11-16kl.12.58.56.png

254mm kedja som nått 255,3mm har sträckts 0,5%

BengtG

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
@Spacekitty.
Det är en bra fråga, som jag ställt mig själv. Bästa svaret har jag funnit här!

Chain Life

Chain life is almost entirely cleanliness and lubrication related
rather than load related. For most bicycles the effect of load
variations is insignificant compared to the lubricant and grit
effects. For example, motorcycle primary and timing chains, operated
under oil in clean conditions, last years while the exposed rear
chains must be replaced often.

The accurate way to test whether a chain is worn is by measurement. A
new chain has a half inch pitch so that it has a pin at exactly every
half inch. As the pins and sleeves wear, this spacing increases and
becomes damaging to sprockets. When the chain pitch grows over one
half percent, it is time for a new chain. At one percent, sprocket
wear progresses rapidly because this length change occurs only between
pin and sleeve so that it is concentrated on every second pitch. The
pitch of the link containing the rollers remaining constant. By
holding a ruler along the chain on the bicycle, align an inch mark
with a pin and see how far off the mark the pin is at twelve inches.
An eighth of an inch (0.125) is a little over the one percent limit
while more than a sixteenth is a prudent time to get a new chain.

https://yarchive.net/bike/chain_wear.html

kais01

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Spacekitty sa:

vilken ära kitty;) var kom jag in i bilden??

inte säker på att jag uppfattat det rätt, men haft intryck att forumgränsen före 11-kassetter kom väl snarare var 1%... att det här och var på så senare tid hävdats 0,5 kan ha att göra med att nya pizzakassetter kan kosta tusentals sekiner.

och att folk inte upptäckt hur lätt det är att rekonda dem.

Daniel_

Ny medlem
När byter ni kedja?
Brukar köra 500-600 mil lvg per kedja, brukar fungera att byta kedjor 2 ggr då innan kassetten behöver bytas vid ca 1500 mil. Kör ultegra 11 men kört samma upplägg på campa 10 och 11. Aldrig haft problem med att kedjan kuggar över även när jag varit vältränad och producerat hyggliga watt i klunga. Kör alltid billigt våtsmörj, ordentligt med smörj och sedan avtorkat med trasa och rengör rätt sällan, ett par gånger per säsong med bromsrent. Geggan verkar smörja bra ;-)

D i U

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Jag har kört min gx eagle kedja sedan första januari i år då jag köpte ny komponentgrupp, kör i snitt ca 2-3 timmar i veckan utslaget på ett helt år och mätte kedjan nyss som visade drygt 0,25. Är jag väldigt duktig på att smörja/hålla rent eller bara väldigt klen i benen?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer