Någon som gått tillbaka till 2x10 efter 1x10 konvertering?

pennan

Aktiv medlem
Är det någon som ångrar sin 1x10 konvertering och har satt tillbaka framväxeln igen?

Jag har faktiskt funderat på det några gånger.
Jag kör en Specialized Epic comp med en One Up 42 bak och en 34 fram.

Jag tycker att omfånget räcker bra, klättrar fint på 42:an och trampar inte ur på 34-11
Men däremot tycker jag att det blir för stora steg på kassetten för att jag ska trivas riktigt bra.

Jag fick med en 16 med 42:an så man kunde byta ut 15 och 17, men det funkade inte för mig. (för stora steg)
jag kör idag 11,13,15,17,22,25,28,32,36,42 och tycker det funkar ok men det är ju inte perfekt så klart.
det stora hoppet mellan 17 och 22 märks knappt, det blir lite som när jag förut växlade ner på lilla fram.

Enkelheten och den totalt rasselfria tillvaron gör att jag härdar ut tills jag köper ny hoj med 11-delat.

Senast redigerad av en moderator:
Inte ångrat. Men man anpassar väl efter var man hojar någon stans. Jag kör singelklinga i fram. Men om jag skulle hoja någon stans där det är mera kupperat så skulle jag sätta dit framväxeln. Tex så skulle jag inte komma på tanken att åka ner i europa och hoja berg med singelklinga i fram.

Hade jag haft ett gripshiftreglage liggandes för framväxel hade jag nog kunnat tänka mig det. Plus att byta lillklinga fram. Den 22a som satt på från början är ju oanvändbar om man vill ha styrfart.

Men för Hellas känner jag egentligen inget behov av dubbelklinga fram.

Finns det ingen dedikerad 11-41 du kan köpa istället för att kompromissa bort något?

Har 11-36 med 34t fram och jag är skitnöjd. Blev en till klätterväxel på nya med 10-42 dock. Används ytterst sällan (34t oval) dock.

Nej inte en sekund. Skiftar framklinga efter behov. Bytt till 42 bak och kör mest med 34 fram.

Petrus sa:
Nej inte en sekund. Skiftar framklinga efter behov. Bytt till 42 bak och kör mest med 34 fram.

Ja, jag har förstått att många har lite olika framklingor som dom skiftar mellan beroende på hur terrängen ser ut.

Nån tillverkare borde fixa nån lösning så att man kan göra detta under färd.

eiskall sa:
Petrus sa:

Ja, jag har förstått att många har lite olika framklingor som dom skiftar mellan beroende på hur terrängen ser ut.

Vaddå, hur skulle det gå till?

Med nån spak på styret då eller?

Haha, helt omöjligt...

:-)

Man skulle ju kunna ha en anordning med två klingor fram, och en mackapär som kan flytta kedjan mellan dem...

Ska man man cykla där terrängen skiftar med långa klättringar och länge nedför går det ju faktiskt att ha kvar lillklingan och växla med fingrarna innan långa klättringar om man vill slippa den extra klumpen på styret. Förutsätter ingen styrare eller en styrare som medger lite sidoförflyttning.

Stewe sa:
eiskall sa:
Petrus sa:

Vaddå, hur skulle det gå till?

Med nån spak på styret då eller?

Haha, helt omöjligt...

:-)

Jag har gått från 1x10 till 2x10. Hade visserligen bara 11-36 och det funkade bra till stigcykling men tycker ändå det är skönt med framväxel för att blanda fjällcykling och svetto. Kanske hade funkat lika bra med större span på kassetten iofs.

Ja!
...eller nej!
På min tävlingscyclocross så har jag gått tillbaka till 2x11 från 1x11.
Så nu blir jag typ dubbelt så snabb! :)

...fast ni kanske mest pratar MTB här? Och där har jag aldrig bytt till 1x10 utan kör på 2x10 fortfarande.

Orkar inte ens byta framklinga längre 36t sitter kvar sen vasan och den gör mig snabbare och starkare för varje dag i skogen. Skulle för övrigt inte få plats med en framväxel då det är lockouts och dropper-reglage högt och lågt just nu.

eiskall sa:
Petrus sa:

2:00 ;)

Sen kanske du var extremt ironisk och menade att en vanlig växlingsanordning gör jobbet... men men ;P

Jilster sa:
LHelge sa:
Man skulle ju kunna ha en anordning med två klingor fram, och en mackapär som kan flytta kedjan mellan dem...
Är det Specializeds utv avdelning som ser möjligheter? Undra vad tänkbart namn kan vara? Framväxelized?

Nja, om Specialized skulle "uppfinna" två klingor fram skulle de nog produktutveckla lite mer. Kanske kombinera det med sexdelat bak och en ny nav- och kassettstandard. DoZen skulle det kunna heta.

/Johan

Tillbaka
Topp