Någon som har Canyon Nerve 29?

Jaw_31

Ny medlem
Det verkar knappt finnas någon som skriver om heldämpade Canyon Nerve 29 på nätet. Knappt en recension heller.
Finns det någon där ute som vill dela med sig av sina erfarenheter? Nån som har version 7.9?

Nilsen skrev:
-------------------------------------------------------
> Känns bra att läsa då det kommer en 7,9 hem
> till mig om ett par veckor! :)

Instämmer! Jag väntar på en 8,9 och det var onekligen lite läskigt att klicka på köpknappen utan att ha ett enda omdöme att luta sig mot. Spännande att den fick bättre betyg än t.ex. Spesh Camber...

Gemon skrev:
> Instämmer! Jag väntar på en 8,9 och det var
> onekligen lite läskigt att klicka på köpknappen
> utan att ha ett enda omdöme att luta sig mot.
> Spännande att den fick bättre betyg än t.ex.
> Spesh Camber...

Geometrimässigt så är den väl mer eller mindre en kopia på Cambern? Med bättre komponenter för samma pris så borde den vara bättre.

Återkom gärna med vad ni tycker efter ni fått dem, om inget dåligt kommer fram så blir det nog en sån till nästa säsong. Särskilt om de skulle komma i bongoplast.

Hur mycket är egentligen färdigmonterat på en Canyon Nerve? Är det bara sadel, styre och framhjul som behöver sättas dit, eller är det krångligare?

Gött att se att jag inte är ensam om att beställa utan att gå på mer är Canyons egna ord och rykte. Samt att jag var på mässan i Kista och klämde lite på democykeln där.

Då har vi hela spektrat samlat här från 9.9SL till 7.9. Kul!

För egen del kommer jag att byta lite prylar, typ hjul, bromsar, sadel och styre. Men när jag bytt allt vet jag inte, hjulen och bromsarna beställs nog så fort jag testat cykeln på riktigt.

Jaw_31 skrev:
> Hur mycket är egentligen färdigmonterat på en
> Canyon Nerve? Är det bara sadel, styre och
> framhjul som behöver sättas dit, eller är det
> krångligare?

Det är inte krångligt, sadel och hjul (fram och bak) tror jag det var. Har för mig att styret till och med satt på plats, bara vridet 90 grader i kartongen. Ja, pedaler också förstås. Ingen stor grej att sätta ihop den hur som helst.

Nu har jag fått ett trackingnummer. Men den är fortfarande i Tyskland. Spelar inte någon roll då det fortfarande är ganska mycket snö kvar här.

Eller... FEL det är sjukt mycket snö kvar!! Så det är Atomic som gäller i motionsspåren ett tag till :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    78.8 KB · Besök: 58
Så där ja! Senast incheckad 06:01 i Järfälla och status: Out for delivery.

Nog borde den hinna till Gävle under dagen?

Synd bara på snön och att familjen kommer att kräva full fokus den här helgen... Men snart är det vår på riktigt!

Grattis! Nu vill vi ha bilduppdateringar och recension så fort som möjligt. Jag ska beställa en 7.9 inom kort, med extra remote lockout fram.

Potträning med junior tidigare ikväll, nu fotboll och montering av skåp från IKEA. Kanske unboxing lite senare, har tjuvstartat lite...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    42.7 KB · Besök: 54
  • image.jpg
    image.jpg
    66.7 KB · Besök: 55
  • image.jpg
    image.jpg
    68.6 KB · Besök: 61
Det där etuiet.. Är det något nytt de börjat med eller något du beställde till? Jag fick alla grejer till min Nerve AL+ lösa i en påse.

Jag har inte beställt något extra, så jag antar att det är standard. Fick även en påse med prylar, har inte kollat vad som låg i den.

Nilsen skrev:
> Jag har inte beställt något extra, så jag antar
> att det är standard. Fick även en påse med
> prylar, har inte kollat vad som låg i den.

Jag fick två påsar. En med MASSOR av instruktionsböcker och en med massa småplock och pump+momentnyckel.

Är ju betydligt elegantare med ett fodral :)

Så, nu är den monterad och vägd. Vägde även lite delar, som sadel m.m.
Totalvikt 12,9kg dvs 0,1kg mer än uppgivet. Måste väl räknas som OK.

Provsatt den, den känns lite hög. men det är svårt att få rätt känsla när jag inte har några pedaler monterade. Synd på all snö, hade varit kul att testa den på riktigt.

Ledsen för taskiga bilder, orkade inte ta fram kameran.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    42.3 KB · Besök: 67
  • image.jpg
    image.jpg
    68 KB · Besök: 50
  • image.jpg
    image.jpg
    77.1 KB · Besök: 52
  • image.jpg
    image.jpg
    62.6 KB · Besök: 54
Inga problem att montera. Provcyklingen får nog vänta tills det töat lite på vägarna iaf.

Men i natt drömde jag att den var riktigt bra iaf. Om det är någon hjälp ;)

Bromsarna känns inte bra, svampiga liksom. Mina gamla Juicy Five är mycket distinktare. Men det var ju planerat från början att det åker på XT istället. Anus

Gaffeln blir mer styv i Climbläget än vad min gamla REBA blir när man låser den. Bra.

Reglaget på bakdämparen kändes inte så bra, det är liksom slappt när man går från Trail till Decsent eller Climb. Men det klickar väldigt tydligt att den ställs i Trailmode. Varken bra eller anus.

Insex krävs för att lossa bakhjulet. Democykeln på Kistamässan hade en variant från DT med ett vred. Det var ju iof en 9.9SL, men det hade varit smutt med ett vred om man ska fixa punka i skogen, så det får bli en sån koppling i kundkorgen när jag beställer hjul och bromsar. Anus

Men överlag så känns det bra. Förutom att FOX app för justering av dämpare inte verkar vara anpassat för deras OEM modeller. Anus

Tror du ändå att Canyon 7.9 är bättre än att köpa till exempel en Scott 950?
Eller satsa på en hardtail som Grand Canyon 9.9 för 15000kr?
Trots allt verkar du ju rätt nöjd.

Bromsarna var jag beredd på att byta, hade redan testat dem på en annan cykel.

Jag tror att jag kommer att bli jättenöjd. Tittar man på vad man får för pengarna kan man inte klaga, inte det minsta.

Jag ville ha 9.9SL men orkade inte vänta till sommaren. Tänkte även köpa en 9.9 ett tag men då det skiljer så lite mellan 7.9 och 9.9 så gick jag på den här och uppgraderar för mellanskillnaden.

HT var aldrig ett alternativ för mig. Har kört FS sedan 2005 och gillar det.
Var inne på Scott ett tag men för att få en med likvärdig utrustningsnivå måste man väl hosta upp tio-femton papp till och köpa en 920 eller 930?

Jag kunde inte hålla mig :)
Testade en kort tur både på asfalt och i skogen. Jag känner mig riktigt nöjd!
Den kändes lite stor och klumpig vid första uppsittningen, men det gick snabbt över, den känns snarare smidig och stabil. Lite justeringar av höjden på styret och trycket i dämparna så blir det kanon. Kanske en lite längre stamm för att komma lite neråt-framåt på cykeln när man kommer ut på transportsträckor.
Den klättrade bra uppför en relativt brant backe när jag körde på skoterspår. Och när skoterspåren övergick till något som liknande ett endurospår med flera små gupp efter varandra så flöt det på riktigt bra. Och när det började gå utför med likvärdiga spår så öppnade jag dämparna och det kändes som en DH-hoj, stabilt med bra kontakt med marken, svalde ojämnheterna riktigt bra. Hittade inget bra ställe att testa brötig stig, men det ska nog funka det med!
Bromsarna blev bättre medan jag åkte, eller så vande jag mig. Men det blir XT iaf.

Säger bara, köp ni som velar.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    94.5 KB · Besök: 54
Jag fick min 8,9:a igår, två veckor tidigare än väntat. Skruvade ihop den och hann ut på en kort testtur. Första intrycket är mycket positivt. Känslan är att det inte bara är en mycket bra cykel för pengarna, utan helt enkelt en mycket bra cykel.

Instämmer med Nilsen om att den både känns stabil och smidig. Med dämparna climb-läge känns cykeln rapp och klättringsvillig och i descent-läge blir den riktigt plush och sväljer en hel del. Kommer nog inte att sakna mer slaglängd på Hellas-stigarna. Skillnaden mellan trail och descent känns dock marginell. Men det kan bero på för lågt tryck i dämparna. Justering återstår.

Bromsarna (Elixir 7) funkar bra men imponerar väl inte direkt. De gamla XT-bromsarna med fyrkolvsok som jag är van biter bättre och känns mer direkta.

Som helhet är jag så här långt grymt nöjd med den!

Hello, ny på forumet.

Kollar runt på canyon och ser att denna tråd har personer som köpt 7.9 och 8.9, de jag funderar på.

Hur tänkte ni? Vad motiverar steget upp till 8.9?

Saknar ni lockout på styret för fram- och bakdämparen? Blir den gungig i uppförsbackar, på grus och asfalt eller hur känns den?
Mycket nyfiken på hur känslan är.

CastorTroll skrev:
> Hello, ny på forumet.
>
> Kollar runt på canyon och ser att denna tråd har
> personer som köpt 7.9 och 8.9, de jag funderar
> på.
>
> Hur tänkte ni? Vad motiverar steget upp till 8.9?

Ja, det kan man fråga sig. 8,9:an är 0,4 kg lättare och har som du säkert sett lite annan spec. Viktskillnaden hade betydelse för mig. Hoppades också att bromsarna på 8,9:an skulle vara tillräckligt vassa. Var orolig för att Elixir 3 som sitter på 7,9:an inte skulle vara det.

Jaw_31 skrev:
> Saknar ni lockout på styret för fram- och
> bakdämparen? Blir den gungig i uppförsbackar,
> på grus och asfalt eller hur känns den?
> Mycket nyfiken på hur känslan är.

Jag har testat den i typ 15 minuter, så jag kan inte ge något välgrundat omdöme än. Tycker dock inte alls att den känns gungig i climb-läge. Men ska du köra mycket grus och asfalt kanske inte fullgung är det bästa alternativet. Har inte haft remote förr och saknar det inte nu.

Drar till fjälls en vecka nu men återkommer gärna när jag har känt på den lite mer.

Gemon skrev:
> CastorTroll skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hello, ny på forumet.
> >
> > Kollar runt på canyon och ser att denna tråd
> har
> > personer som köpt 7.9 och 8.9, de jag funderar
> > på.
> >
> > Hur tänkte ni? Vad motiverar steget upp till
> 8.9?
>
>
> Ja, det kan man fråga sig. 8,9:an är 0,4 kg
> lättare och har som du säkert sett lite annan
> spec. Viktskillnaden hade betydelse för mig.
> Hoppades också att bromsarna på 8,9:an skulle
> vara tillräckligt vassa. Var orolig för att
> Elixir 3 som sitter på 7,9:an inte skulle vara
> det.

Tack för info.
Jo spec har jag allt kollat, har ingen erfarenhet av SRAM så det gav inte så mkt. Vad gäller bromsar så har min gamla MTB v-bromsar, och min CX har skivor (Avid BB5R 140) vilka är mil bättre än v-bromsarna så jag finner nog alla nya bromsar bra ;-)

...men det där är väl en 9.9SL med fjärrkontroll Kashimafinish för dämparna etc. Har du fått en uppgradering?

Väntar själv på en 8.9 i samma kulör.

Edit: blandade ihop Gemon med Gallan

Senast ändrad:
gallan skrev:
> > Tjo !
> ZuperNice!

Fett nice!
När beställde du den där, eftersom du redan fått den levererad? Storlek?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp