Någon som har Canyon Nerve 29?

Jag är nöjd med hur den känns på transportsträckorna. Det kan vara så att utväxlingen inte kommer att räcka till på asfalten mellan Smågan och Mångsbodarna, men då får väl benen snurra lite fortare istället. Men i övrigt så tror jag inte att det kommer att bli några problem.

Och vad det gäller valet mellan 7.9 och 8.9, så ångrar jag nu att jag inte köpte 8.9 för att den hade SRAM. Då hade man ju fått en lite bättre gaffel. Vad det gäller växelreglagen så växlar nästan uteslutande med tummen nu, glömmer bort mig och försöker göra det på min pendelhoj också. Så SRAM hade inte varit något problem.

Men nu har jag slängt på XT-bromsar (som är grymma) och Fun Works/Crest-hjulen står och väntar på att få lite stansvätska i sig.

På platten när man sitter ner och kör med någorlunda rundtramp är inte gunget något problem ens i trail eller downhill läget. Ställer man sig för att trycka på med kroppsvikt vill man dock ha den i climbläget. Pumpar man som Canyon rekomenderar till 15% sag så upplever inte jag gunget som ett problem i climb, däremot är den, som Nilsen säger ganska lågt utväxlad för vägcykling.

Med reservation för att jag inte haft cykeln (8.9) mer än en vecka.
/R

Jag tycker inte att jag känner något gung, däremot rätt bekvämt med dämpningen när man kör i något potthål eller om det dyker upp någon annan ojämnhet. Den svarar bra när man trycker på, har kört rätt bra när jag jämfört mig på STRAVA mot andra som kört samma backspurter på hardtails. Låg på delad KOM

Nu har jag bytt till XT-bromsar och Fun Works/Crest-hjul. Bromsarna vägde nästan på grammet lika mycket som Elixir 3, men hjulen minskade vikten från 13,26 med pedaler och flaskställ, till 12,56kg. Ingen imponerande totalvikt kanske, men med rätt sadel och styrkombo så är man nere under 12kg. Sen får det räcka. Kanske. :)

hej,

Fick min Nerve 9.9 SL i fredags. Var ute ett par timmar i söndags. Mycket nytt när man kört 26" HT sen urminnes tider...

Den kom inte med en WCS Trail som specat utan en "vanlig" WCS.

Efter bantning av sadelstolpe, bort med slangar och byte till twisterreglage (tillbaka till framtiden..) så blir det kontrollvägning! Började med att spara 10 gram på sadelbyte..

20130427_094519.jpg

Noterade en lite störande sak. Knappen för returen tar i flaskan.. Antar att de tyska ingenjörerna inte tänkt på att fjärrstyrningen bygger nästan 1 cm.... Någon som har en bra ide på hur man löser problemet? gör en distans i aluminium så flaskstället kommer 1/1,5 cm längre upp?!

20130428_083522.jpg

/AdY

Senast ändrad:
AdY skrev:
-------------------------------------------------------
> Med en XL skulle jag å andra sidan inte nå fram
> till stryret.. :-)

Vad har du för storlek på din?

Medium. Fick svar av Kalle på Canyon att det "är så det är" och lösningen är att bygga en distans så flaskan kommer längre upp.

AdY skrev:
> Medium. Fick svar av Kalle på Canyon att det "är
> så det är" och lösningen är att bygga en
> distans så flaskan kommer längre upp.

Lustigt eftersom de i reklamfilmen är så stolta just över att de fått till geometrin för att man ska kunna ha en flaska på ramen. Undrar hur det går med small-ramen :S

fredrik168:

jag mätte mina olika (fyra olika) och tog den som "satt högsta upp" men det hjälpte inte. den har lite justermån med lite ovala hål men inte tillräckligt.

Akoa:

Man kan undra hur PR-avdelningen tänkte..

Senast ändrad:
Varit ute med min Nerve 9,9 SL. LidaLoop:s bana loop 1 och 2 totalt 42km terräng.
Förra cykeln fick jag gå upp för vissa tekniska partier, nu med Nerven är det bara att tåga på. Grym på att ta sig fram över sten och rötter, djupa lerhål mm.
mycket nöjd...:-)

Jag instämmer med föregående! Körde TT på XC-cup bana idag. Och jag är riktigt nöjd med känslan på cykeln, min kondition kunde vara bättre, men cykeln känns riktigt bra nu med de nya hjulen.

Har hunnit med tre svängar (typ 5 timmar) och det känns lovande. Jag hade en oro att stora hjul, heldämpning och tyngre hoj än tidigare skulle addera ihop till en lite seg upplevelse men den accar bra och känns styv. Att trycka på över stök är ju en fröjd! Kanske är det lite segare än tidigare i slakmotor. Men det kan vara en känsla. Skall göra lite kontrollmätningar när det torkat upp och formen infunnit sig (!) så man kan få lite jämförbarhet.

jag tycket att det är lite dålig precision när man trycker upp växlar (bak) med x9-reglagen. kanske har med att det är heldraget wirehölje..? hursom skall det på twisters. kanske skall man överväga gore-wires bak..?!

Håller på att bestämma mig vilken 29-tummare jag ska köpa.

Ni som har köpt Nerve 29 verkar nöjda med den. Är det någon som också har testat Specialized Camber 29 och kan säga ett par ord om hur lika/olika de beter sig på stigcykling?

Jaw_31: Beställt någon ännu? ;)

Jag var ute igår och lekte på bökiga stigar och trixiga klipphällar. Tycker att cykeln känns riktigt smidig, det blev skillnad med hjulen. Lätt värt pengarna!
Och vad tyst cykeln går i stökig terräng, vet inte om jag törs ge mig ut i björntäta skogar längre...

Nilsen: Nej, det blev en sån här i stället - en Scott Spark 950. Den passade mig bättre trots att jag startade den här tråden och var helt inställd på Canyon. Och så gillar jag Scotts remote lockout-system. Men kul att höra andra som är nöjda med sin Canyon.
Kämpa i spåren.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    128.8 KB · Besök: 54
Jaw_31 skrev:
> Nilsen: Nej, det blev en sån här i stället - en
> Scott Spark 950. Den passade mig bättre trots att
> jag startade den här tråden och var helt
> inställd på Canyon. Och så gillar jag Scotts
> remote lockout-system. Men kul att höra andra som
> är nöjda med sin Canyon.
> Kämpa i spåren.

-1!
De här är ju som å´ svära i kyrkan!
Gör Bot och bättring, vett ja!

Lite trimmning i helgen. satte på X0 twisters (o lättade cirkus 70 gram) och flyttade ned dämpar-remoten på undersidan av styret. Efter att ha testat svågerns CF SLX med XT-reglage kan man kontatera att X9 triggers inte är i närheten... mycket sämre precision, speciellt vid viresträckning.

reglage2.png

styre2.png

Knäckte min första säkerhetsskruv som håller växelörat igår kväll (nya beställda från Dyschklant).

Jag noterade dock i samband med detta att det inte sitter någon plugg för bakaxelhålet på kedjesidan på det sätt det sitter på vänstersidan. Har jag tappat den, eller sitter det ingen på den sidan?

Jag har lite svårt att se det från bilderna här i tråden samt på bilderna på Canyons hemsida. Har någon av er möjlighet att kolla på era Nerve 29:or om det ser olika ut på höger och vänster sida i axelhålet?

/Richard

Jag var ute förra veckan när jag plötsligt upptäckte att hjulaxeln på bakhjulet satt lös och såg precis som föregående skribent att det inte satt något i bakaxelhålet på kedjesidan.

Jag trodde då att jag tappat en plugg eller någon annan pryl och kröp omkring och letade.

Efter ett tag bestämde jag att det nog inte suttit något där...? Eller? Tappade jag något, trots allt?

Jag var ute förra veckan när jag plötsligt upptäckte att hjulaxeln på bakhjulet satt lös och såg precis som föregående skribent att det inte satt något i bakaxelhålet på kedjesidan.

Jag trodde då att jag tappat en plugg eller någon annan pryl och kröp omkring och letade.

Efter ett tag bestämde jag att det nog inte suttit något där...? Eller? Tappade jag något, trots allt?

intressant det där, jag har också råkat ut för att hjulaxeln lossnade.. antog att jag inte dragit åt den ordentligt. skall det sitt en sorts låsning på kedjesidan?!?

dekaltuning.. :-)

ohlins_sticker.jpg

Jag antar att ni båda har kvar den gängade hylsan som ska sitta på höger sida, för annars finns det inget för axeln att fästa i. Axeln gängas ju in från vänster sida så att det ser olika ut på höger och vänster är nog helt i sin ordning (tänk skruv och mutter). Någon plugg för det lilla hålrummet i "muttern" på höger sida har jag inte sett till på min.

Tackar Gamon &:co

Hjulet sitter fast och fint. Jag kunde inte erinra mig att jag stoppat i någon plugg efter att jag monterade bakhjulet men jag vet också om att mitt minne är bra men kort. Det var altså en eventuell täckplugg för insekshuvudet jag var ute efter. Nu känns det bättre när jag vet att jag inte tappat något.

Så kom den äntligen!
En 9.9 i large.

Nu finns det en till Nerve 29 i Gävle, har redan sett två andra...

Bytte till Selle Italia SL och en tunad Easton EC70 direkt.
Lättade ca:220g.

I helgen blir det projekt UST.

Bilagor

• DSC_0879.JPG
    DSC_0879.JPG
    73.2 KB · Besök: 55
  • DSC_0881.JPG
    DSC_0881.JPG
    74 KB · Besök: 53
Polaren fick nyligen hem sin, ska bli intressant att pilla på den i helgen. Jag hade nog slagit till om det inte var som det är med lagerstatusen. Verkar vara en väldigt prisvärd och mångsidig hoj det där.

Den är bra fet! :-)

fick ett flaskställ från Canyon härromdagen så nu tar inte returvredet i flaskan längre. fick dock plocka bort klämman till CTD-wiren o spacern för att det skulle gå..

flaskstll_2.jpg

Senast ändrad:
Jag köpte lite tillbehör från Canyon också, bla ett Tacx Tao flaskhållare.

Det fungerade inte bra med 750ml flaska och en ram i large.
Det kanske inte är Cayons fel för Tao är väldigt tight.

Ska köpa Lezyne Flow SL istället.

Tacx Tao:

Bilagor

• tacx-tao.jpg
    tacx-tao.jpg
    15.3 KB · Besök: 48
canyon berättade i reklamen för Nerve 29 att deras ingenjörer hade byggt en heldämpad ram som kunde ta ett flaskställ. de glömde kolla 9.9 SL (i storlek M (och S antar jag)) där fjärrstyrningen av CTD bygger så mycket att det tar i flaskan.

Canyon har ett flaskställ som "sitter högt" = skruvhålen långt ned på stället. Erhölls gratis, tack för det!

JNO skrev:
> Så kom den äntligen!
> En 9.9 i large.
>
> Nu finns det en till Nerve 29 i Gävle, har redan
> sett två andra...
>
> Bytte till Selle Italia SL och en tunad Easton
> EC70 direkt.
> Lättade ca:220g.
>
> I helgen blir det projekt UST.

Kul, välkommen i stallet! Kör du GästrikeCupen på tisdag?

Jag känner mig som ett vrak!
Kanonförkyld. Siktar på Åbyvallen 25/6.
Får börja i "Motion"-gruppen och jobba mig till Sport kanske :-)

Turesson skrev:
> Hallå! Vad har ni för ramstorlekar och
> kroppsmått? Jag velar om jag ska ha en M eller L.
> //Robert

Jag väntar på min 7.9 i Medium. Är 173 lång med 79-80 skrevmått. Pratade med Canyon Sverige och jag låg precis mitt emellan S och M så M fick det bli när S var helt slut.

176, 84 i grenen kör medium. Funkar bra!

Kul JNO, då ses vi kanske där, har lite annat inbokat då, men förhoppningsvis kan jag styra om det...

182, 88 i grenen. Large är perfekt.

Om man är mitt emellan två storlekar tycker jag man borde ta den större.
För om man använder hela längden på en 400mm stolpe så kommer sadeln väldigt långt bak över bakhjulet.

Canyon anger en virtuell sadelrörsvinkel för att röret är böjt/bockat.
Den faktiska sadelrörsvinkeln är betydligt flackare än 74grader.

Min sadelstolpe sticker upp ca 250mm då är sadelspetsen ca 50-60mm bakom vavlagercentrum.

Hallå där!
Jag står och väger mellan nerve 7.9 och 8.9, är det någon av er som provat bägge modellerna? Är det värt pengarna att köpa 8.9an för gaffelns skull? Bromsarna uppdaterar man ju ledigt på 7.9an för mellanskillnaden. Föredrar Shimanos växelsystem framför Srams samt att det är 2v snabbare leveranstid på 7.9an. Tack på förhand!

Seltzer skrev:
> Hallå där!
> Jag står och väger mellan nerve 7.9 och 8.9, är
> det någon av er som provat bägge modellerna?
> Är det värt pengarna att köpa 8.9an för
> gaffelns skull? Bromsarna uppdaterar man ju ledigt
> på 7.9an för mellanskillnaden. Föredrar
> Shimanos växelsystem framför Srams samt att det
> är 2v snabbare leveranstid på 7.9an. Tack på
> förhand!

Precis samma tankar jag gick i.

Men efter lite funderande så resonerade jag som så:
Ram, hjul & gaffel/dämpare är de saker som bör prioriteras, resten är enkelt/"billigt" att byta.

Jag valde 9.9 för att:
Mavic CrossMax ST, UST-ventiler medföljer.
Fox Factory gaffel med trail adjust.
Jag gillar Shimano(XT) med instant release och multi release.

Kanske inte så mycket hjälp för dig som väljer mellan 7.9 och 8.9. Men men :-)

Det blev en 8.9a till slut, tydligen fanns färgen acid rain plötsligt för omgående leverans. Min budget räcker inte riktigt till en 9.9a men det blir nog bra ändå.. Så nu hoppas man på snabb leverans. :-)

Tillbaka
Topp