Någon som har Canyon Nerve 29?

Fram: 18mm 80PSI
Bak: 9mm 200PSI
Har provat med 180PSI bak, men det var för mjukt för mig.

Väger ca 80kg.

Dock så är nog dämparna inte inkörda än.

Ska labba lite mer imorgon med lufttryck i både dämpare och däck.

Ni som köpt. Hur fungerar cyklarna nu ett halvår senare? Passar de bra för tekniskt stig?

Någon som har en Large i södra delen av stockholm (med omnejd) som jag kan få provsitta?

Jag är jättenöjd med min 7.9. Har visserligen bytt hjul, bromsar och gaffel. Hjulen och bromsarna hade jag tänkt byta från början, men gaffeln började glappa och den är sedan en månad tillbaka på garantiservice hos Canyon. Köpte en REBA istället.

Cykeln funkar riktigt bra på stökiga stigar, och fullt tillräckligt på CykelVasan.

Mycket nöjd. Har en 8,9 och kör 1*10 och slanglöst med Hans Dampf, i övrigt original. Funkar kanon på stigarna i Hellas.

Småsaker som har inneburit lite irritation är de gnisslande elixir-bromsarna och att jag har fått knak i ramen som jag ännu inte har lyckats identifiera var det kommer ifrån.

Lånar gärna ut men det är en medium.

Jag tolkar det som att slaglängden på 110mm räcker?

Gemon: Tack! Men jag tror det är bäst att jag sitter på en Large (kanske XL) för att cykeln ska få en chans att visa sina bästa sida :)

Ok =)

Nej, jag saknar inte mer slaglängd. Tycker att 29" och 110 mm slag räcker långt. Ett byte till lite rejälare däck kan jag dock rekommendera. Blev betydligt roligare både uppför och utför.

Fick min Nerve AL 9.9 SL 2014 i förrgår. Framgaffeln låser ordentligt i läge Climb men bakdämparen märker jag ingen skillnad på läge C, T eller D. Har bara kört två turer i mörkret och inte fått testat ordentligt men står jag och "hoppar" på cykeln så går dämparen lika långt på alla lägena. Verkar galet? Hur fungerar andras bakdämpare med CTD?

Min bakdämpare med CTD funkar fint i alla lägen, C är "stel" då man sitter men ger efter om man provocerar den (exempelvis genom att luta sig bakåt och trycka till).
Däremot hade framgaffeln ingen skillnad mellan lägena innan jag skickade den på (garanti-)reparation.
Det var dock ingen canyon.

Känns väl nästan som att de skall ge efter vid så mycket belastning eller? Har inte Fox själv men det såg ju ut som att du tryckte till ordentligt iaf.

JWL skrev:
-------------------------------------------------------
> Känns väl nästan som att de skall ge efter vid
> så mycket belastning eller? Har inte Fox själv
> men det såg ju ut som att du tryckte till
> ordentligt iaf.

"Hoppar" så mycket jag kan på pedalen. Om den ger efter lika mycket på C och T läget känns det som det är meningslöst med flera lägen? Bör vara skillnad. På gaffeln är det mycket stor skillnad mellan C och T, på dämparen kan jag inte märka någon skillnad.

Ok, min tanke var att den släpper för mindre vid trail och håller emot för mer vid climb. Men när de sedan släper så dämpar de likadant. Men det är nog mycket bättre att någon som har en fox ctd alternativt vet hur det skall vara svarar : )

Jag har ett par Schwalbe Ice Spike Pro 29"x2.25" på min Nerve 29:asom jag kört in utan problem (alla dubbar kvar efter ca 7 mil på asfalt och lägsta rekomenderade lufttryck). Det "roliga" med dem är att de är exakt lika breda på 26"x 2.1" varianten jag har på pendlarcykeln (54mm när jag mäter mellan däcksmönsterdobbarna som sticker ut lite mer än kroppen).

Vad säger ni som har kört med nerve 29an ett tag nu, håller på försöka bestämma mig för ny cykel till nästa år men de e svårt, det står lite mellan denna och spectralen 29an, cyklar mest stig som hellas.

Tjena!

Jag funderar på att uppgradera min Radon 7.0 HT till en:

-Nerve 9.9 sl 29
-Lux CF 7.9

Priset är ju detsamma. 9.9:an har mkt fint men bromsarna tror jag inte på och så är den tyngre såklart. CF:n bebhöver jag nog uppgradera det mesta på, men har ju ett bättre utgångsläge. I synnerhet då jag när jag inte tränar trails hemma ställer upp i alla lopp som går i skåne;)
Gillar även skarpt Radon Slide men det är än tyngre än Nerve;( Men den har tex Reverb som jag annars måste uppgradera med.

Senast ändrad:
Ruskigt bra tråd för en som fått upp ögonen före nerve 29.
Men lika intressant att trådkaparen hade köpt en spark 950 som även jag sneglar på. Eller en Trek Superfly FS 7 eller 8.
Det som talar emot Canyon är ju om det strular med dämpare eller något lager i svingen så är hjälpen långt bort.
Scott & Trek Dealer finns ju här i gurkstaden. Ingen Nerve här??

Hur känner ni som har Nerve al 29, skulle det vara göttigt att ha lite mer slaglängt, kanske 120-130 mm eller räcker det som det är?

Nä, jag går inte och längtar efter mer slaglängd. Känns inte som att det är cykeln som sätter begränsningarna för hur fort det ska gå utför. Jag har dock bytt ut originaldäcken mot ett par Hans Dampf och det gjorde stor skillnad i utförskörningarna och på brötig stig.

Men det är klart, om jag skulle köpa ny hoj nu är det väl inte helt osannolikt att det skulle bli Spectralen...

Tillbaka
Topp