Någon som testat 79er (29 fram, 650b bak)

Lillgammal

Aktiv medlem
Läste att det höjer ens bb ca 15 mm och flackar gaffeln med ca 1.5 grader givet samma däckbredd. Båda egenskaperna är något jag skulle vilja ha på cykeln, men är det dumt att köra med större hjul fram? Vad fuckas upp så att säga?

Senast ändrad:
Lillgammal sa:
Läste att det höjer ens bb ca 15 mm och flackar gaffeln med ca 1.5 grader givet samma däckbredd. Båda egenskaperna är något jag skulle vilja ha på cykeln, men är det dumt att köra med större hjul fram? Vad fuckas upp så att säga?

Sväljer din gaffel 29or så är det väl bara att testa. Låna ett hjul av någon om du inte har själv.

Det beror väl på vad du utgår ifrån för hoj. Har du en 29" från början eller en 27,5"? Effekterna torde ju bli lite olika, om jag inte tänker fel. Vilket jag säkert gör och Jofa snart kommer att påpeka under användandet av uttrycket "kulturarbetare".

Luthman Photography sa:
Det beror väl på vad du utgår ifrån för hoj. Har du en 29" från början eller en 27,5"? Effekterna torde ju bli lite olika, om jag inte tänker fel. Vilket jag säkert gör och Jofa snart kommer att påpeka under användandet av uttrycket "kulturarbetare".
Antar att det är en 27,5"-ram, med tanke på att TS skriver att det skulle höja bb-höjden.

Crossmax sa:
Luthman Photography sa:
Antar att det är en 27,5"-ram, med tanke på att TS skriver att det skulle höja bb-höjden.

Jo, det får man ju utgå ifrån. Men man kan ju aaaaaldrig vara säker.

Jo det är en 650b ursprungligen, en enduro med 160mm. Tänkte att ett större hjul fram skulle ge tillfördelar över gröt som traktorcyklarna (29orna) utan att få böket med ett jättehjul bak också. Fult som stryk är det, men min cykel är redan en riktig frankenbike med omatchande hjul och däck ?.

Jag har faktiskt funderat på att skaffa en bred 27a bak när den fälgen ger sig, och köra med 650+ bak och 29 fram (på en 29a). Det är ju också en idé, om det får plats dvs.

Du behöver nog en ny gaffel i så fall. Men jag skulle inte rekommendera det, då hävstången på styrröret blir betydligt längre med ett så mycket större hjul.

Jag var bra sugen på att slänga på ett 650b-bakhjul på min Stumpjumper 29 i Järvsö, men lyckades hålla mig ifrån det.
Dock tror jag på konceptet, men i mitt fall hade det blivit mer lagom att utgå från en 29a och sänka den lite bak.

Det borde väl egentligen heta 97er, då framhjulet är det större?

I vilket fall, det provades en del back in the day med 29" fram och 26" bak, kolla upp det så har du något att utgå från när du funderar över för/nackdelar med olika hjulstorlekar. https://happyride.se/search/?q=96er

Som den här då, Silverback har haft 279 Technology i flera år nu. 2015 4-5 modeller och nu 1 modell, trots allt är det ju svårt att

jobba fram något annorlunda mot branschstandard. http://silverbacklab.com/bike/mountain/signo-tecnica-2/

Stortframhjul som tar ojämnheter bra och ett bakhjul som bara smyger med. Kortare hjulbas på köpet.

Bilagor

• Silverback 279_Signo-technica_3-06.jpg
    Silverback 279_Signo-technica_3-06.jpg
    160.8 KB · Besök: 43
Vic sa:

I vilket fall, det provades en del back in the day med 29" fram och 26" bak

Och dom brukade väl mest kallas för 69:er https://happyride.se/forum/read.php/1/1943587 även internationellt.

Google ger över 14 miljoner träffar på "mtb 69er" och bara ca 14000 träffar på "mtb 96er".

Mvh Vän av ordning (Google kan väl inte ha fel?)

u8.gif

Senast ändrad:
Vic sa:

I vilket fall, det provades en del back in the day med 29" fram och 26" bak, kolla upp det så har du något att utgå från när du funderar över för/nackdelar med olika hjulstorlekar. https://happyride.se/search/?q=96er

Beror väl på, 79er kan syfta på att man kollar på cykeln från drivsidan från vänster till höger. Sedan är det bekvämare att säga 79er är 97er, men nog om semantik.

Hur ska man göra med förlängningen av axle-to-crown? Kan man "offsetta" a2c genom att ta en 29-gaffel med mindre dämparmängd än det man har på sin 650b-gaffel?

Min Raglenstain har 26" bak å 29" fram funkar kalas & kör över det mesta fast den både har kvar rapphet & styrka bak :)

Har idag en Santa Cruz Tallboy 27,5+ och är lite sugen på att köra 29x2.6 fram och ha kvar 27,5x2.8 bak. Såg att bla Canyon numera specar sina e-bikes med 27,5 plus bak och 29 fram.

Ngn som provat 27,5+ bak och ett brett 29 fram.

Håller på och gör sommarhardtail av fatbiken och saknar ett framhjul å då dök tanken upp på att köra 29 fram på tallboyen, gillar 27,5+ men kan känna att däcket blir väl mjukt i däcksidorna vid hög farts landningar på skrå. ett 29 i 2.6 torde vara stabilare i däcksidorna. Kör maxxis rekon+ idag.

tankar synpunkter?

det är väl bara att prova:) men det ändrar geometrin och inte nödvändigtvis till det bättre.

testade häromdagen bara på skoj 2,25 bak och tretum fram, följden blev ökad självstyrning och nödvändigt att pumpa upp framdäcket för att häva detta.

Jag tror meningen är att inte köra någon sorts plus kombo, utan ett 29hjul med typ 30 inner fram och en 2.5 max och bak ett 27,5 30 inner med en klämma 2.4 2.5

Men vad vet jag :)

han vill vad jag förstår höja framändan för att få sas modernare framända genom större framhjul? samma provade jag. när det gällde själva styrningen var det alltså obra, den blev trög och självstyrande. men det kan finnas andra fördelar.

vill ts i förväg testa konceptet kan han ju släppa ner bakändan lite. får då lägre bb, också modernt.

kais01 sa:
han vill vad jag förstår höja framändan för att få sas modernare framända genom större framhjul? samma provade jag. när det gällde själva styrningen var det alltså obra, den blev trög och självstyrande. men det kan finnas andra fördelar.

vill ts i förväg testa konceptet kan han ju släppa ner bakändan lite. får då lägre bb, också modernt.

jo men du skrev att du satte 3" fram. Klart det påverkar styrningen. Finns en anledning till varför man brukar sätta smalare framdäck på sportbilar för att få en krispigare instyrning. 3" är ju massor med gummi i backen som ska överföra styrinputen.

glitch, det finns ju ett gäng faktorer som påverkar. men min provkörning handlade inte om däcken, utan om vinkeln. och resultatet var väntat.

och om man eventuellt ska ha olika däck fram och bak på en mtb kör alla jag känner mtb med bitigare greppigare däck fram.

man kan som jag föreslog påverka vinklarna på ett liknande sätt med identiska däck genom att på prov köra fast fjädring fram, och med sag bak.

har testat det med, resultatet när det gäller styrningen blir samma. det blir tyngre och mer självstyrande.

dylika prov är lätta och snabba för ts att göra, och kanske just hans cykel vinner på det? isf kan det vara lättare att motivera besväret och kostnaden att byta framgaffel..

Tillbaka
Topp