Något för stor lvg-racer

Något för stor lvg-racer
Hej, har hittat en fin bianchi lvg-racer på nätet. Problemet är att den är en storlek för stor. Tror ni att det är något problem?
Jag är 180cm och storleken är från 183cm

Något för stor lvg-racer
Det är omöjligt att veta om cykeln är för stor eller ej enbart baserat på din längd
Däremot kan du om du redan har en cykel, som passar, jmf sittställningen (dvs stack och reach) med motsv för den Bianchi du har hittat på nätet.
Om du inte redan har en cykel som passar går det iofs att använda tabellrekommendationer baserat på stack och reach, det är lite bättre än de som är baserade enbart på kroppslängd, men alla tabellrekommendationer är osäkra.
Tyvärr

Något för stor lvg-racer
Jag är 180 och de hojar jag cyklar på rekommenderas för personer som är max 168-172 (beroende på märke). Sitter perfekt på dessa och när jag gjort bikefit (gjort flera på olika ställen) har de sagt att ramstorleken varit spot on för mig. När jag började cykla köpte för stora cyklar, men med åren har jag lärt mig vad som passar mig. Vad jag vill säga och (som flera varit inne på) är att det inte går att följa cykelmärkenas eller butikernas storleksrekommendationer slaviskt, utan det beror på hur du är byggd och hur aggressiv sittställning du trivs med/klarar av. Sedan går det ofta att justera storleken något genom exempelvis kortare eller längre styrstam, sadelstolpe med eller utan setback och så vidare men blir sällan optimalt.

Senast ändrad:
Något för stor lvg-racer
Jag är 180 och de hojar jag cyklar på rekommenderas för personer som är max 168-172 (beroende på märke). Sitter perfekt på dessa och när jag gjort bikefit (gjort flera på olika ställen) har de sagt att ramstorleken varit spot on för mig. När jag började cykla köpte för stora cyklar, men med åren har jag lärt mig vad som passar mig. Vad jag vill säga och (som flera varit inne på) är att det inte går att följa cykelmärkenas eller butikernas storleksrekommendationer slaviskt, utan det beror på hur du är byggd. Sedan går det ofta att justera storleken något genom exempelvis kortare eller längre styrstam, sadelstolpe med eller utan setback och så vidare men blir sällan optimalt.
Betyder det att du idag åker på en...52? 50?

Något för stor lvg-racer
@Signular
Som många försökt påpeka så är storlekarna (50,52...) mycket yxiga mått jag skulle möjligen använda dom för att jämföra storleken mellan två cyklar av samma modell.
Stack och reach är betydligt mer universella och kan användas för att jämföra det mesta i samma kategori av cyklar. Kolla sajten https://geometrygeeks.bike/, finns ganska många cyklar i deras databas att jämföra mått mellan.

Något för stor lvg-racer
@Signular
Som många försökt påpeka så är storlekarna (50,52...) mycket yxiga mått jag skulle möjligen använda dom för att jämföra storleken mellan två cyklar av samma modell.
Stack och reach är betydligt mer universella och kan användas för att jämföra det mesta i samma kategori av cyklar. Kolla sajten https://geometrygeeks.bike/, finns ganska många cyklar i deras databas att jämföra mått mellan.
Tack för det välvilliga förtydligandet, men jag är väl förtrogen med geometrifunderingar (och har antagligen ett par betalda arbetsveckor på Geometry Geeks på samvetet...).

Cannondalde 51 och 52 och Giant small.
Intressant! Vilka egenheter hos dig är det som begränsar dig från att använda ex en 56 (vilket borde vara standardrekommendationen för din längd) - kort överkropp?

Något för stor lvg-racer
Tack för det välvilliga förtydligandet, men jag är väl förtrogen med geometrifunderingar (och har antagligen ett par betalda arbetsveckor på Geometry Geeks på samvetet...).

Intressant! Vilka egenheter hos dig är det som begränsar dig från att använda ex en 56 (vilket borde vara standardrekommendationen för din längd) - kort överkropp?
Jag har en tendens till T-rex armar som jag fattat det, även lite längre ben i förhållande till överkropp jämfört med genomsnittet, vilket gör att jag inte behöver cyklar med överdrivet lång reach. Inbillar mig också att rätt kraftig böj på armbågarna (vilket jag kör med) också förkortar "kroppsreachen" men inte helt säker på detta. Sedan gillar jag att ha styret ganska lågt också. Cannondale Supersix i storlek 54 eller Giant TCR i medium hade funkat det med men då hade jag varit tvungen att köra med 17 graders negativ styrstam. Mycket handlar också om preferenser. Jag gillar små ramar då jag upplever dem som livligare och rappare (en subjektiv känsla). Sägs ibland också att komforten ökar om sadelstolpen "sticker ut mer". När jag hyrt cykel (även samma modell som jag äger hemma) har jag några gånger testat en storlek större då min storlek inte funnits inne eller som experiment men de har alltid känts klumpigare och mer sävliga.

Något för stor lvg-racer
Jag sitter generellt klart bättre på cyklar runt 55-57 än de storlekar som oftast ska passa enligt storlekstabeller, 58-60. Viktigt att veta hur man sitter som bäst på en cykel och vilka parametrar som spelar in för att kunna hitta en bra storlek.

Senast ändrad:
Något för stor lvg-racer
Jag sitter generellt klart bättre på cyklar runt 55-57 är de storlekar som oftast ska passa enligt storlekstabeller, 58-60. Viktigt att veta hur man sitter som bäst på en cykel och vilka parametrar som spelar in för att kunna hitta en bra storlek.

Grundproblemet som jag ser det med för långa ramar är att när man placerat baken rätt mht. vevpartiet så är det för långt (och ibland för högt) till där man vill ha styret. Kortare stam gör att cykeln känns konstig och behöver man sen ha -17 graders stam för att placera styret rätt i höjd så blir det lite småfult och oprsktiskt i vissa fall med gpsfästen och liknande.

En lite för liten ram kan man ju bara sätta på en lite längre styrstam på och blir styret för lågt så bara att vända på stammen.

#åsikt

Något för stor lvg-racer
Grundproblemet som jag ser det med för långa ramar är att när man placerat baken rätt mht. vevpartiet så är det för långt (och ibland för högt) till där man vill ha styret. Kortare stam gör att cykeln känns konstig och behöver man sen ha -17 graders stam för att placera styret rätt i höjd så blir det lite småfult och oprsktiskt i vissa fall med gpsfästen och liknande.

En lite för liten ram kan man ju bara sätta på en lite längre styrstam på och blir styret för lågt så bara att vända på stammen.

#åsikt
går även att hitta styrhöjare om man vill

Något för stor lvg-racer
Jag är 183 cm kort och har en Bianchi 57 mm som funkar bra, men jag bytte till en kortare styrstam ganska snart efter köpet. Det torde betyda - om alla Bianchi vore lika - att du inte kommer att sitta vidare bekvämt. Så sök gärna vidare. Annars blir du lidande och/eller cykeln för litet utnyttjad.

Något för stor lvg-racer
Nu är det ju lite dåligt med info, men Bianchi var i alla fall för tiotalet år sedan lite knepiga i storleksangivelserna. Jag hade en vad de kallade 57a men reach var snarare som en 54a brukar vara.

Med risk för att låta som Sixten kan jag för övrigt också tycka att landsvägscyklister väljer fånigt små/korta cyklar ibland.

Men vet man inte vad man vill ha är det nog generellt rimligt att gå på tillverkarens rekommendation. Det blir nog inte helt fel då.

(Apropå temat så testar jag gå lite för stort i år för att få en längre cykel - jag kommer köra på en riktig 57a till mina 177cm.)

Något för stor lvg-racer
Nu är det ju lite dåligt med info, men Bianchi var i alla fall för tiotalet år sedan lite knepiga i storleksangivelserna. Jag hade en vad de kallade 57a men reach var snarare som en 54a brukar vara.

Med risk för att låta som Sixten kan jag för övrigt också tycka att landsvägscyklister väljer fånigt små/korta cyklar ibland.

Men vet man inte vad man vill ha är det nog generellt rimligt att gå på tillverkarens rekommendation. Det blir nog inte helt fel då.

(Apropå temat så testar jag gå lite för stort i år för att få en längre cykel - jag kommer köra på en riktig 57a till mina 177cm.)
Stora cyklar är väldigt franskt. Och därmed väldigt tufft.

Något för stor lvg-racer

Kör bara med Sixten-längd på stammen så blir det rätt, i värsta fall får du använda en setbackstople vänd framåt för att hamna rätt mot veven?

Något för stor lvg-racer
Kör bara med Sixten-längd på stammen så blir det rätt, i värsta fall får du använda en setbackstople vänd framåt för att hamna rätt mot veven?
Blev rätt skapligt ändå med sadelstolpsspetsen på samma ställe i förhållande till veven som förut. Men jag har inte kort Sixten-stam - då skulle jag ju inte kunna låtsas vara franskt tuff längre!

Något för stor lvg-racer
Blev rätt skapligt ändå med sadelstolpsspetsen på samma ställe i förhållande till veven som förut. Men jag har inte kort Sixten-stam - då skulle jag ju inte kunna låtsas vara franskt tuff längre!
Såklart ett stort mått ironi i tidigare inlägg.
Det enda som skulle kunna bli lidande, förutom att det ev gör ont i ögonen, är mindre dropp. Allt annat går att lösa.

Något för stor lvg-racer
Såklart ett stort mått ironi i tidigare inlägg.
Det enda som skulle kunna bli lidande, förutom att det ev gör ont i ögonen, är mindre dropp. Allt annat går att lösa.
-17 stam ordnar droppet. Men visst gör det nog ont i ögonen på vissa. Men testar man aldrig nåt nytt kommer man ju aldrig framåt tänker jag.

Något för stor lvg-racer
Människors ergonomi utvecklas inte.
Exakt! Såväl en stenåldersmänniska som en modern människa kan utveckla mer kraft genom att trycka neråt-bakåt med mothåll jämfört med att trycka rakt nedåt. Det är det anatomiska faktumet jag tänkte försöka utnyttja - precis som många framgångsrika cyklister redan gör.
Men jag tror inte nytänk överhuvudtaget är lämpligt för vissa, det blir liksom kortslutning i gubbhjärnan.
Förändring leder verkligen inte alltid till förbättring, men varje förbättring kräver en förändring.

Något för stor lvg-racer
Exakt! Såväl en stenåldersmänniska som en modern människa kan utveckla mer kraft genom att trycka neråt-bakåt med mothåll jämfört med att trycka rakt nedåt. Det är det anatomiska faktumet jag tänkte försöka utnyttja - precis som många framgångsrika cyklister redan gör.
Men jag tror inte nytänk överhuvudtaget är lämpligt för vissa, det blir liksom kortslutning i gubbhjärnan.
Förändring leder verkligen inte alltid till förbättring, men varje förbättring kräver en förändring.

Nu vet jag inte vilka du tänker på när du skriver "framgångsrika cyklister", men många pro tour-proffs kör på lite för små ramar och kompenserar med jääääättelånga styrstammar.

Något för stor lvg-racer
Nu vet jag inte vilka du tänker på när du skriver "framgångsrika cyklister", men många pro tour-proffs kör på lite för små ramar och kompenserar med jääääättelånga styrstammar.
Ja. Och vad vill de åt då med den långa stammen? Jo en längre/mer framskjuten position när det ska spurtas och att kunna nå en lägre och mer framskjuten position. Sen vill många proffs ha en liten ram av andra skäl (kvickhet och tradition bland annat) och då blir det så. Men jag tror (och nu låter jag som Sixten) att det därför är rimligt fundera på om en längre ram istället för en megalång styrstam inte vore bättre på vissa sätt.

(Obs: jag propagerar inte för att alla ska köpa jätteram, men det kan ju ändå vara värt att fundera på vad man vill ha för egenskaper och vad man tycker vore roligt att försöka förändra istället för att som Bengan bara rösta på liten ram för alla för att det ”ska” vara så.)

Något för stor lvg-racer
Ja. Och vad vill de åt då med den långa stammen? Jo en längre/mer framskjuten position när det ska spurtas och att kunna nå en lägre och mer framskjuten position. Sen vill många proffs ha en liten ram av andra skäl (kvickhet och tradition bland annat) och då blir det så. Men jag tror (och nu låter jag som Sixten) att det därför är rimligt fundera på om en längre ram istället för en megalång styrstam inte vore bättre på vissa sätt.

(Obs: jag propagerar inte för att alla ska köpa jätteram, men det kan ju ändå vara värt att fundera på vad man vill ha för egenskaper och vad man tycker vore roligt att försöka förändra istället för att som Bengan bara rösta på liten ram för alla för att det ”ska” vara så.)

Precis, det där med en mer normal längd på ramen håller jag med om. Tror också att det till stor del handlar om tradition och att de är vana vid det. Men man ska nog inte gå för långt åt andra hållet heller och köpa en alldeles för stor/lång ram och sedan knaskompensera med styrstammen.

Lättast är att välja en ram så att man kommer rätt över pedalerna och sedan göra cockpit-justeringar så att man hamnar rätt även där.

Något för stor lvg-racer
För stora lvg cyklar är inte bra. Nådde vi inte koncensus om det för 5+ år sedan?!
Nja, var det inte snarare så att skall man generalisera (varför det?) är det bättre
att generalisera utifrån cyklistens proportioner
-Har cyklisten långa ben i förhållande till kroppslängden => bättre med mindre ram
-Har cyklisten korta ben i förhållande till kroppslängden => bättre med större ram

Förhållandet mellan kroppslängd <=> ben (grenmått) varierar STORT
även bland de med samma kroppslängd
Inseam-v-Height-Graph.jpg

Något för stor lvg-racer
Härligt, jag har lite korta ben enligt diagrammet, och kör på det många skulle anse som aningen stor ram. Då har jag gjort rätt, helt på egen hand ?

Tillbaka
Topp