Några blandade brötfrågor

Makten

Aktiv medlem
Idag körde jag Fornstigen med en kompis, och det gick riktigt bra för en gångs skull. Med låååågt tryck i däcken (1,3 kilo fram, 1,7 bak) och 100 psi i gaffeln rullade det på bra över rötter och stenar för det mesta. Det blev dock ändå massor av fotisättningar och några avstigningar för ledande av cykeln, vilket föranleder några frågor!

#1: En av de vanligaste orsakerna till att jag inte kommer över vissa hinder (främst i uppförslut) är att pedalerna tar i marken. Finns det någon bra teknik jag bör öva på för att komma runt detta? Att ha god fart och rycka sig över funkar, men det är inte ofta jag klarar av det om det är uppför.

#2: Det låga däcktrycket är jefligt bekvämt, men det är preciiiis på gränsen att jag slår igenom nästan hela tiden när det går fort. Är det vettigt att gå upp från 2,0 tum till 2,3-2,4 och köra samma tryck, eller kommer jag vränga däcket av fälgen? Teoretiskt borde hävarmen för det sisnämnda bli större.

#3: Gaffeln är en Reba RL med 90 mm slag. Detta känns lite klent om man vill ha såpass lågt tryck att man sväljer småskrot. Förlorar jag något förutom pengar i plånboken på att uppgradera till en gaffel med lite mer slag? Jag tänker mig att geometrin blir annorlunda, men det kanske inte gör något heller. Det som hindrar mig är egentligen mest att det känns dumt på en relativt ny cykel. Bättre att köra skiten ur den befintliga först.

En av anledningarna till att det gick bra var att min polare har en AM-cykel med redig slaglängd medan jag har HT. Så jag var helt enkelt tvungen att ösa på för att hålla takten med honom, så länge det inte var uppför där jag hade det klart lättare.

DSC00376.jpg

Välkommen till MTB-träsket!
Klart du måste ha mer slag! Sen måste du ha ännu mer slag! Både fram och bak, jättemycket slag :)

Det där med pedalerna är en vanesak. Man lär sig efter hand när man kan trampa, när man ska vänta, och när man ska hålla pedalerna vågrätt och "smårycka" sig framåt. Efter ett tag tänker man inte ens på det längre.

Du kommer märka väldigt stor skillnad om du går upp till 2,4 tum. Lite tyngre, men mycket bättre grepp, mycket bättre dämpning, och du kommer kunna sänka trycket ytterligare. Teknisk cykling blir mycket roligare med stor luftkammare och lågt tryck, det blir du och inte cykeln som sätter gränsen.
Själv brukar jag köra runt 1 bar fram och bak med 2,4 tums Nobby Nic, får punka max en eller ett par gånger om året (fast jag har iofs en AM med 7 tums slag, så det går inte riktigt att jämföra).

Gaffeln skulle jag nog låta vara, 90 väl inställda mm räcker rätt långt.

UrTomas skrev:
-------------------------------------------------------
> Välkommen till MTB-träsket!
> Klart du måste ha mer slag! Sen måste du ha
> ännu mer slag! Både fram och bak, jättemycket
> slag :)

Tack Tomas! Det är på gärsgårn att jag ångrar att jag inte köpte en mer stigmässig cykel, men gjort är gjort och den är också tänkt att funka på asfalt och grus, så alla anpassningar får vara kompromisser.

Jättemycket slag tror jag inte att jag vill ha. Cykeln är väldigt "direkt" som den är, och det gillar jag. Men uppåt 110-120 fram borde funka; särskilt om man kombinerar med fetare däck.

Edit: Jag provade att leka runt lite med kompisens cykel på plan grusväg när vi tog en smörgåspaus, och den var som en jäkla hammock i jämförelse! Boing-boing. Jag tror inte jag hade velat ha något liknande, och fjädring bak saknar jag faktiskt inte.

jesster73 skrev:
> Det där med pedalerna är en vanesak. Man lär
> sig efter hand när man kan trampa, när man ska
> vänta, och när man ska hålla pedalerna
> vågrätt och "smårycka" sig framåt. Efter ett
> tag tänker man inte ens på det längre.

Förmodligen är mitt största problem att jag är för svag för att "dutta" när det blir knixigt. Har jag bara fart så brukar det gå bra, men uppför pallar jag helt enkelt inte det.

Är det vettigast att stå eller sitta i såna situationer? Min sadel är såpass hög att den är ivägen som fan när det vankas balansakter, och en "SPD-vurpa" får därför rätt jobbiga konsekvenser.

> Du kommer märka väldigt stor skillnad om du går
> upp till 2,4 tum. Lite tyngre, men mycket bättre
> grepp, mycket bättre dämpning, och du kommer
> kunna sänka trycket ytterligare. Teknisk cykling
> blir mycket roligare med stor luftkammare och
> lågt tryck, det blir du och inte cykeln som
> sätter gränsen.
> Själv brukar jag köra runt 1 bar fram och bak
> med 2,4 tums Nobby Nic, får punka max en eller
> ett par gånger om året (fast jag har iofs en AM
> med 7 tums slag, så det går inte riktigt att
> jämföra).
>
> Gaffeln skulle jag nog låta vara, 90 väl
> inställda mm räcker rätt långt.

Detta var precis vad jag ville höra! Större däck, mindre luft och kanske lite hårdare i gaffeln vore najs om det funkar:-) Förresten tror jag det finns inte alltför dyra 2,4-däck som är lika lätta som de som sitter på för tillfället. Grepp har jag förvisso aldrig haft något problem med än, men då har det varit torrt också.

Senast ändrad:
Större däck med ännu lägre tryck är grymt.
Kör med så lite luft i gaffeln att den precis inte bottnar, då utnyttjar du alla dina 90mm.
Fart, Fart och fart är din vän i uppförsluttrixet. Fega inte utan gå in i backen med full fart, sen trampa där det går och ta halva tramptag om det är skit under pedalerna.

hm skrev:
> Större däck med ännu lägre tryck är grymt.
> Kör med så lite luft i gaffeln att den precis
> inte bottnar, då utnyttjar du alla dina 90mm.

Det är i princip det jag gör eftersom både gaffel och däck är preciiis på gränsen till att bottna, och stundom faktiskt gör det. Men det tror jag fälgarna tål om man inte går en bit över på andra sidan och låter allt bottna för tidigt.

> Fart, Fart och fart är din vän i
> uppförsluttrixet. Fega inte utan gå in i backen
> med full fart, sen trampa där det går och ta
> halva tramptag om det är skit under pedalerna.

Största haken här är att jag inte har tillräckligt med kraft i benen för att besegra en sten på låt säga 30 cm höjd över stigen om motlutet innan innebär att jag är nere på låga växlar och måste trampa som en tokstolle för att ta mig fram.

Det kanske är så enkelt att styrka är lösningen:-) SPD-rädslan har lättat betänkligt och jag klickar nu nästan aldrig ur om jag tror mig ha en chans att klara det som kommer, men samtidigt blir den väldigt påtaglig när man står nästan still och gör allt i sin makt för att över huvud taget komma framåt. Det brukar sluta med att jag rycker båda pedaler samtidigt innan jag står helt still och låter cykeln rasa åt sidan medan jag kastar mig i nån slags båge snett framåt över den om möjlighet finns;-)

s skrev:
> En Reba skall gå att bygga om, upp till 120mm. Om
> inte Spec köper någon spizialversion av RS så
> borde din gå att fixa till ganska enkelt.
>
> Se sidan 14
> http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/M37RUCqXL5p3GByZ
> sma05XMuiC7_jcuTD2HrYQ9apiM/mtime:1372788169/sites
> /default/files/techdocs/2011-reba-technical-manual
> .pdf

Intressant! Jag laddade faktiskt hem manualen tidigare idag för att läsa på om "sag", men jag ruttnade och drog ut och cyklade istället:-))

Makten skrev:

> Är det vettigast att stå eller sitta i såna
> situationer? Min sadel är såpass hög att den
> är ivägen som fan när det vankas balansakter,
> och en "SPD-vurpa" får därför rätt jobbiga
> konsekvenser.

Längesedan jag cyklade HT regelbundet, men om jag sitter 80% av tiden nu, så gäller nästan det omvända med HT när det är brötigt. Ha sadeln så att du kan växla mellan stående och sittande nästan sömlöst. Många har sadeln ganska lågt när det är stökigt, men jag blir så jäkla trött i låren om det är för stor höjdskillnad mellan stående och sittande. Det behövs dessutom mest när det går brant utför, så man riskerar åka över styret.
Det låter dock som om du ska testa att sänka sadeln lite, om det känns som om den är i vägen?

Makten skrev:
...
> Största haken här är att jag inte har
> tillräckligt med kraft i benen för att besegra
> en sten på låt säga 30 cm höjd över stigen om
> motlutet innan innebär att jag är nere på låga
> växlar och måste trampa som en tokstolle för
> att ta mig fram.
>
> Det kanske är så enkelt att styrka är
> lösningen:-)
...

Jag tror inte att det finns någon annan lösning. Du behöver benstyrka och spänst så du kan köra på en högre växel och med lägre kadens för att kunna ta hjälp av pedalerna till att stegra framhjulet och sedan skutta upp med det bakre.

jesster73 skrev:
> Längesedan jag cyklade HT regelbundet, men om jag
> sitter 80% av tiden nu, så gäller nästan det
> omvända med HT när det är brötigt. Ha sadeln
> så att du kan växla mellan stående och sittande
> nästan sömlöst. Många har sadeln ganska lågt
> när det är stökigt, men jag blir så jäkla
> trött i låren om det är för stor höjdskillnad
> mellan stående och sittande. Det behövs dessutom
> mest när det går brant utför, så man riskerar
> åka över styret.
> Det låter dock som om du ska testa att sänka
> sadeln lite, om det känns som om den är i
> vägen?

Jag tänkte bara på uppförslut här faktiskt, då jag sitter så länge jag bara kan. Nerför och på platten (om det är stökigt) halvstår jag med sadeln duttandes i rumpan då och då. Där känns det bara som att det är mitt mod och min reaktionsförmåga som sätter gränsen för hur fort det går, och det är jag nöjd med.

Sadeln har jag lite lägre än vad som är optimalt på snäll stig. Därtill har jag flyttat bak klossarna i pjucken kanske 2 cm bakom tåleden, och det hjälpte faktiskt en del samt gjorde att jag kunde sänka sadeln jämfört med tidigare.

s skrev:
> Jag tror inte att det finns någon annan lösning.
> Du behöver benstyrka och spänst så du kan köra
> på en högre växel och med lägre kadens för
> att kunna ta hjälp av pedalerna till att stegra
> framhjulet och sedan skutta upp med det bakre.

Du har nog rätt. Jag kör hög kadens för att orka med, och då klarar jag inte av att både balansera och ta mig framåt när det är knappt styrfart. Emellertid hjälper det ordentligt i de flesta andra fall när motluten inte innehåller sten och skit.

Det vore kul att kika på lite filmer med proffs som bemästrar sånt här! Jag hittar inte ett skvatt på youtube dock. Allt tycks vara antingen skitsnabb XC utan stök, downhill eller trial (ej att förväxla med trail då).

Har ni några inspirationsvideor så är det bara att posta! :-)

Svårt att tro att du hade funderingar på varför man cyklar på en del ställen för några veckor sedan :)
Kul att du verkar ha roligt på cykeln!

RN skrev:
> Svårt att tro att du hade funderingar på varför
> man cyklar på en del ställen för några veckor
> sedan :)
> Kul att du verkar ha roligt på cykeln!

Ha! Jag har faktiskt ungefär samma inställning fortfarande, men i och med att jag blivit duktigare och snabbare så har ribban höjts för skillnaden i hastighet mellan att cykla och springa:-) Nu springer jag definitivt inte Fornstigen snabbare än jag cyklar den, om man räknar hela sträckan.

Edit: Och förresten avskyr jag att springa. Det är så jääääävla tråkigt, jobbigt och meningslöst. MTB är den den första motionsform jag någonsin tyckt är rolig (utförsskidåkning är roligare, men inte tillräckligt jobbigt för att ses som motion). När man håller på att dö av utmattning är det fortfarande kul och jag hoppas verkligen att detta håller i sig! :-)

Edit 2: Vad rekommenderar ni för däck om jag vill ha fetare? De befintliga S-Works Fast Trak 2,0x29" (med slang) ger bra grepp och bra rull på torra stigar, grus och asfalt. Så jag tror inte jag behöver något grovdubbat egentligen; bara större luftvolym. En relativt mjuk gummiblandning kan nog vara bra ändå och jag värdesätter i det fallet grepp över hållbarhet över tid.

Punkasäkerhet vet jag inte ens om man behöver bry sig om, om man inte kör skithårt. Eller?

Senast ändrad:
Jag har ett videotips; kolla Chris Akriggs film "Five" där han kör HT uppför ett berg, visst är det en del trials skills show men merparten av cyklingen i stöket ser "normal" ut om uttrycket tillåts.

Sen har jag sett nån cx-video där en kille bunnyhoppar ett plankhinder på en absurt brant gräsmatta; kanske någon har länk på den.

Kristoffer R skrev:
> Jag har ett videotips; kolla Chris Akriggs film
> "Five" där han kör HT uppför ett berg, visst
> är det en del trials skills show men merparten av
> cyklingen i stöket ser "normal" ut om uttrycket
> tillåts.

Om det är denna:

...så var det precis vad jag ville se! Shit vilken klåpare man är:-))
Tack som fan för tipset; det är precis sånt inspirerande man vill se:-) Ska man vara lite anal så körde han ju plattformspedaler med all den "säkerhet" det innbär, men han lär ju ha grejat det utan att blinka med SPD också.

Om jag får återgå till nybörjarfrågorna så undrar jag hur man skulle sortera in Fornstigen på en MTB-skala. Vilken sorts cykel hade varit optimal för att köra den så fort som möjligt? Finns det tävlingsgrenar som rimmar med den terrängen?

Att jag undrar beror återigen på att det tycks vara antingen eller i de flesta fall. Platt och grusigt eller brant och nedför.

Edit: Och nej, jag frågar inte för att jag ska kunna köpa en "bättre" cykel, hehe. Mest för att det vore intressant att kika på hur proffsen gör. Det står helt klart att styrka och kondition är prio ett för min del. En ganska skön insikt faktiskt:-)

Senast ändrad:
Vet inte om det skrivits, orkar ute läsa igenom allt men nej, man sitter inte ner på en HT i skogen. Man står upp konstant mer eller mindre annars är de klart att du får genslag bak. Sadeln ska vara i botten för att öka balansen i cykeln vilken du håller med ben och överkropp. Orkar du inte så HTFU

Istället för att stanna o höja o sänka? Hoppas du tävlar för det är bara rent slöseri för en motionär som har kul i skogen!:) kommer sällan till användning

Fraspio skrev:
> Istället för att stanna o höja o sänka? Hoppas
> du tävlar för det är bara rent slöseri för en
> motionär som har kul i skogen!:) kommer sällan
> till användning

Har du prövat? Jag tycker det är extremt trevligt, har en Reverb på min AM-hardtail.

jomper skrev:
> Fraspio skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Istället för att stanna o höja o sänka?
> Hoppas
> > du tävlar för det är bara rent slöseri för
> en
> > motionär som har kul i skogen!:) kommer
> sällan
> > till användning
>
> Har du prövat? Jag tycker det är extremt
> trevligt, har en Reverb på min AM-hardtail.

+1

stanna för att höja/sänka är en flowdödare av rang. Antingen kör man sadel i botten hela tiden (jobbigt och fostrande, men jävulskt kul) eller så justerar man nästan aldrig, förutom eventuellt om det ska köras utför länge (och hur ofta händer det i Sveriges kustland?)

Klart det är en flowdödare men som du säger - hur ofta behöver man ändra höjden på en HT? Den ska käras stående och inte på något annat sätt. Kör man stående så ska sadeln vara nere i botten för Maxad balans, no discussion.

Enda gången man på en HT kan behöva ändra höjd ofta är vid tävlingar och dylit med transportsträckor.

marran skrev:
> jomper skrev:
> -----
> > Fraspio skrev:
> >
>
> > -----
> > > Istället för att stanna o höja o sänka?
> > Hoppas
> > > du tävlar för det är bara rent slöseri
> för
> > en
> > > motionär som har kul i skogen!:) kommer
> > sällan
> > > till användning
> >
> > Har du prövat? Jag tycker det är extremt
> > trevligt, har en Reverb på min AM-hardtail.
>
>
> +1
>
> stanna för att höja/sänka är en flowdödare av
> rang. Antingen kör man sadel i botten hela tiden
> (jobbigt och fostrande, men jävulskt kul) eller
> så justerar man nästan aldrig, förutom
> eventuellt om det ska köras utför länge (och
> hur ofta händer det i Sveriges kustland?)

Egentligen håller jag med dig, jag kör bara ståcykling på min ht. Det är å andra sidan ganska många som inte pallar att stå hela tiden, speciellt inte om man precis börjat köra mtb och/eller kör lite längre rundor, och då kan det vara skönt att få vila lite på de slätare partierna. Det är ju trots allt så att stigarna sällan innehåller konstant stök, utan oftast bjuds det lite andrum här och där.

Som sagt, ja kör inte ofta så jag har inte världens flås. Snarare en vilja stark som fan, så till de som köper en höj o sänkbar sadelstolpe för att de inte orkar stå upp - harden The fuck up

Går även att sitta ner o tramps lite emellanåt på en bottensänkt sadel om det nu är så enkelt attan inte behöver stå upp:-)

För att man kan röra sig mer över cykeln. Prova så får du se. Varför tror du att man har låg sadel när man kör dh och 4x?

Är det något som har öppnat mina ögon för exakt hur mycket man kan luta ner en hoj i kurvorna så är det att köra en 4x-hoj med låg sadel. Och det har man nytta av sen också när man kör sin vanliga hoj

Fraspio skrev:
> Som sagt, ja kör inte ofta så jag har inte
> världens flås. Snarare en vilja stark som fan,
> så till de som köper en höj o sänkbar
> sadelstolpe för att de inte orkar stå upp -
> harden The fuck up
>
> Går även att sitta ner o tramps lite emellanåt
> på en bottensänkt sadel om det nu är så enkelt
> attan inte behöver stå upp:-)

Att du skryter med dina skills hjälper knappast TS. Det hjälper inte att HTFU om man inte är tillräckligt stark.

Hur långa turer kör du Fraspio? Att ståcykla ett 2-3 timmar fixar jag också enkelt men på en heldagstur på 6-8 timmar så är jag väldigt tacksam för min höj och sänkbara sadelstolpe.

Att ståcykla kräver starka ben, kondition och bra teknik. Skall man dessutom sitta på en låg sadel och ta i så krävs det dessutom djävligt starka knän. Det är ett bra mål att sätta upp men på vägen dit kan en höj och sänkbara sadelstolpe vara ett väldigt bra hjälpmedel.

Pratar om 2-3h. Skryt var inte meningen men förstår att det framstod som det. Att köra på i 2-3h utan höj o sänkbart bör inte vara något problem med lite vilja.

Angående sitta ner så menade jag likt jag skrev enkla partier där det inte behövs spec mycket styrka.

Jag håller ändå inte med. Vid korta tekniska klättringar är det grymt skönt att kunna ta lite stöd av sadelspetsen, vid längre icketeckninska uppförsbackar vill jag kunna sitta ner och mata osv.

Men det beror till stor del på hur stigarna där man kör ser ut. Är det jämntekniskt och inte kuperat som Hellas eller än mer platta Lunsen så köper jag ditt resonemang. Men jag cyklar på lite olika ställen ibland.

s skrev:
> Att ståcykla kräver starka ben, stora lungor och en väldigt liten hjärna

+1

Jag är för övrigt lite sugen på att försöka ståcykla ett helt endurolopp bara för att det vore jättedumt, givetvis på 4x-hojen. Jag lovar att skriva ett långt reportage om exakt hur dumt det kändes om Happy sponsrar mitt deltagande i Trans Provence 2014 :)

marran skrev:
> s skrev:
> > Att ståcykla kräver rabarberpaj med vaniljsås
>
> +1
>
> Jag är för övrigt lite sugen på att försöka
> ståcykla ett helt endurolopp bara för att det
> vore jättedumt, givetvis på 4x-hojen. Jag lovar
> att skriva ett långt reportage om exakt hur dumt
> det kändes om Happy sponsrar mitt deltagande i
> Trans Provence 2014 :)

Jag kan sponsra med ett paket vaniljsås.

Fraspio skrev:
> Vet inte om det skrivits, orkar ute läsa igenom
> allt men nej, man sitter inte ner på en HT i
> skogen. Man står upp konstant mer eller mindre
> annars är de klart att du får genslag bak.
> Sadeln ska vara i botten för att öka balansen i
> cykeln vilken du håller med ben och överkropp.
> Orkar du inte så HTFU

Jag har nog aldrig ens sett något som kört HT med sadeln i botten, så vi lär referera till helt olika typer av terräng. Det finns inte en chans att jag skulle orka stå hela tiden heller, så det går bort.

Stanna och ändra höjden funkar ju inte. Det tar tid och terrängen går ju upp och ner hela tiden om man inte cyklar upp för ett helt berg och sen ner på andra sidan. En teleskopstolpe däremot verkar vettigt. Har inte fått ändan ur vagnen för att beställa en dock.

Det är något år sen jag körde Fornstigen sist men jag minns att det var lite knixiga spårval i några steniga uppförsbackar, men allvarligt talat så går det alldeles utmärkt att köra Fornstigen utan sadeln i botten eller teleskop-stolpe. Det går utmärkt med 100 i slag och 26" så jag tror att det primärt handlar om teknik och spårval för Makten. Bredare däck är också trevligt.

Senast ändrad:
Jag varierar min singlespeed hardtail med att ha en sadel med sitthöjd och att ta bort hela stolpen och sätta en tennisboll på sadelrörets överdel(för att det inte ska göra så överdrivet ont om man skulle råka slå i). Jag har inga större problem med att köra hyfsat teknisk stig med sadeln uppe. Det är bara när man ska nerför brant som sadeln är i vägen.

När det är löst underlag, ffa på vintern är det bra mkt svårare att köra utan sadel eftersom man behöver mer tryck på bakhjulet för att få grepp, då är det smartare om man kan plantera arslet på en sadel.

Jag skulle säga att en höj&sänkbar stolpe passar precis lika bra på en hardtail som på en heldämpad. Nästan mer på en hardtail eftersom bakdämpningen gör stöket väldigt mkt snällare och behov av att stå upp och kunna röra sig över cykeln.

Jag sänker så pass mycket att jag kan sätta mig på bakhjulet utan problem (5-7 cm) det går fortfarande att sitta ifall det behövs. Står ändå när det går trögt

Bytte däck till Hans damf 29x2.35 då lågt rullmotstånd är till för personer som cyklar lvg. Jäkligt nöjd kontra mina bontrager 29x2.2 race som släppte hela tiden.

grondahl skrev:
> Det är något år sen jag körde Fornstigen sist
> men jag minns att det var lite knixiga spårval i
> några steniga uppförsbackar, men allvarligt
> talat så går det alldeles utmärkt att köra
> Fornstigen utan sadeln i botten eller
> teleskop-stolpe. Det går utmärkt med 100 i slag
> och 26" så jag tror att det primärt handlar om
> teknik och spårval för Makten
. Bredare däck är
> också trevligt.

Det tror jag också. Men, om man hade fått välja en optimal cykel för sån terräng så hade den nog fått vara lite kralligare. Jag hade nog valt bort bakdämpare ändå visserligen.

Luthman Photography skrev:
> Jag skulle säga att en höj&sänkbar stolpe
> passar precis lika bra på en hardtail som på en
> heldämpad. Nästan mer på en hardtail eftersom
> bakdämpningen gör stöket väldigt mkt snällare
> och behov av att stå upp och kunna röra sig
> över cykeln.

Jag ska banne mig köpa en och prova i alla fall. Idag var det flertalet tillfällen då jag var en mikrometer från att superklota både uppför och nedför för att sadelskrället var i vägen.

För övrigt gav jag mig på några jobbiga backar för att öva lite, men lyckades tyvärr inte behålla greppet. Lutade mig fram alldeles för mycket helt enkelt, så det får jag öva mer på.

Makten skrev:
> ,> För övrigt gav jag mig på några jobbiga backar
> för att öva lite, men lyckades tyvärr inte
> behålla greppet. Lutade mig fram alldeles för
> mycket helt enkelt, så det får jag öva mer på.

Här är en bra träningsvideo för just det.

pennerdal skrev:
> Makten skrev:
> -----
> > ,> För övrigt gav jag mig på några jobbiga
> backar
> > för att öva lite, men lyckades tyvärr inte
> > behålla greppet. Lutade mig fram alldeles för
> > mycket helt enkelt, så det får jag öva mer
> på.
>
>
> Här är en bra träningsvideo för just det.
>

Den har jag sett:-)) Tokstolle! Jag beundrar viljan, men tror nog att ilskan inte tillför så mycket;-)

Förresten hittade jag en liten film på en snubbe som kör just en Stumpjumper HT, downhill:

Det går väl inte superfort direkt, men det är trevligt att se andra som är fan så mycket bättre än man själv som använder liknande utrustning. Det är alltså den vita cykeln framför som är HT:n medan han som filmar har en FS. Och så har han inte knäppt fast hjälmen, stackars pucko (då kan man lika gärna lämna den hemma).

Övriga skrev:
Lite blandat hit och dit
>
>

Har själv en HT och mycket handlar om teknik.

Dock det första du skall satsa på är ett bak däck med så stor luftkammare som du kan trycka dit. Sen typ av däck/gummiblandning hänger helt på vad du kör för typ av vägar/stigar, ibland känns det som man borde ha ett däck för varje typ av väder :). Nej men ett till torrt väder, ett till blött väder (kanske att även ha till höst/vår) samt ett till vinter (Dubb eller inte du beror på hur lång tid som är av is) sen så hitta lägsta tryck för varje situation så du får komfort samt grepp. Sen framdäck som kompletterar bak däcket.

När det gäller gaffeln så mer slag är inte per automatik, längre = bättre, då längre kan göra att det blir bättre men det döljer/hindrar din utveckling av teknik i sämsta fall. Sen som jag förstått det så cyklar du ganska mycket platt asfalt/grusväg med, i så fall om du byter gaffel. Byt till en med push/pull lock dvs att du kan låsa gaffeln från styret. För egendel så känns det när man gör det, är det en subjektiv känsla, ja jag upplever att man känner skillnad men det beror också på vilken gaffel man har osv. Många av mina bästa turer har varit med låst gaffel, men då har jag också fått använda min kropp/teknik med...

Angående att höja och sänka sadeln så finns det ett problem med HT cyklar. Och det är att antingen kan man skaffa sig en sadelstolpe som man kan höja eller sänka, eller en som har dämpning i sig. Men inte en som har bägge funktioner, hm antar att det är därför FS finns :)
Visst fördelen med en justerbar sadel stolpe är uppenbar och funderar själv på att skaffa en.

Men till sist så är det ju så att man som cyklist är den största begränsningen, inte cykeln, så nöt på och nöt på så skall du se att det blir bättre.

Skulle jag vara snabbare med en FS/29 lättviktare och bara köra rakt fram över allt, ja säkert, men skulle jag ha lika roligt som med min HT/26 12kg där varje felaktigt spårval straffar sig? Tror inte det, men det är för mig.
Problemet med MTB är att alla ger råd från sina stigar och sina upplevelser och vilken disciplin de kör, men ingen kör samma :)

Så till sist så, jag har hållit på med mtb i över 15 år, men kan ännu svära över att varför använde inte jag den växeln över det hindret eller den... Det enkla svaret är man blir aldrig fullärd, det är det som är kul med mtb man blir straffad hårt när man ställer till det. Men känslan när man klarar det är obetalbar...

gothia skrev:
> Massa bra skit

Tack för ett trevligt inlägg! Det är väldigt lätt att börja fundera på utrustningen när det naturligtvis är man själv som är den största begränsningen, om man inte är riktigt duktig. Å andra sidan kan en nybörjare säkert tjäna mer på "rätt" cykel, men det känns som en omväg och inte riktigt ärligt mot sig själv.

När jag köpte cykeln ville jag ha något som funkar till "allt". Då tyckte jag att underlag som de brötigare ställena på Fornstigen var smått omöjliga, och det vara bara ett par månader sen. Jag har utvecklats enormt sen dess, så cykeln utgör en allt mindre begränsning för mig. Emellertid har jag därför också upptäckt att den kanske inte var det bästa valet ändå, trots att det med mina mått är en väldigt fin cykel med bra komponenter och trevlig geometri. Det gör att den funkar skitbra på asfalt om man bara trycker i lite mer luft, och det var så jag tänkte då.

Men nu sitter jag där jag sitter och får snällt anpassa mig till verkligheten, nämligen en bra cykel som är rätt knepig utför, inte har jättemycket plats i ramen för större däck, kort slaglängt, men också en geometri som är väldigt snabb uppför och på mindre teknisk stig.

En sänkbar sadelstolpe känns som den vettigaste uppgraderingen. Viktigare än feta däck faktiskt, då jag ännu inte vågar köra så fort i brötet att genomslag är ett större problem. Jag vet inte om du sett det, men jag har en ganska stor lädersadel på cykeln:-)) Inte direkt optimalt, men den är så bekväm att jag kan köra i skogen utan dämpning i brallorna, vilket borde säga en del. Det är också mycket värt på längre cykelturer, och om jag då kan sänka undan denna tingest när det behövs, så vore det guld värt.

Vad gäller däck så känns grepp inte som ett problem eftersom jag håller mig borta från rötter och sånt om det är blött. Då siktar jag hellre på lågt rullmotstånd (eftersom de ska funka skapligt även på asfalt) och en större luftkammare. Det är faktiskt riktigt smutt att ha med sig en liten manometer och bara släppa ut luft när man hittar en fin skog, för att sen pumpa upp trycket när man ska masa sig några mil hem på vägarna.

Att pedalerna tar i backen uppför är inte mycket att göra åt och det lär inte ändras nämnvärt med en annan cykel om jag inte skulle gå på en väldigt annorlunda geometri, så där handlar det säkert bara om min bristande teknik och styrka. Jag kan leva med att hoppa av och leda hojen när det blir för svårt:-)

En liten uppdatering!

Idag labbade jag som en tokstolle med sadelhöjden. Jag hittade en perfekt liten skog med knöliga stenar, rötter (lite svårare än Fornstigen), blandat med släta och snabba hällar utan så stor kupering. Hindren var såpass stora att det ofta inte gick att trampa runt, utan jag fick "dutta" med viss framgång. Här kändes det som om SPD-rädslan helt klart var en större begränsning än min styrka. Jag klara inte att hålla balansen när fötterna sitter fast i knapp styrfart och det är knöligt:-/

Det jag kom fram till var att när stolpen var i botten och jag stod upp hela tiden så gick det väldigt bra! Balans och kontroll kändes mycket bättre. Men, jag blev så sjukt trött i knäna efter bara några hundra meter. Kanske för att jag cyklade 6 mil igår, men ändå, det är helt ohållbart jobbigt jämfört med att sitta med min måttliga styrka.
Sen höjde jag successivt till typ ~7 cm under den maxhöjd jag skulle välja för rent vägbruk, och där fanns en grym kompromiss. Tillräckligt hög sadel för att kunna sitta och cykla, medan halvstående och ständigt växlande mellan stående och sittande kändes väldigt naturligt. Därför hyser jag stort hopp till sänkstolpen som är på väg:-)

Samtidigt känns det alltmer som att jag valt fel cykel. Satans helvete. Undrar om man kan få en bra inbytesdeal på Cykloteket (där den inhandlades) mot något mindre XC-mässigt.

Du kan ju alltid sälja cykeln du har nu, Specialized har ju ganska bra andra värde. Du är heller inte ensam första cykeln är alltid läropengar, du kunde gjort ett mycket sämre val ;P.

Rumpel skrev:
> Du kan ju alltid sälja cykeln du har nu,
> Specialized har ju ganska bra andra värde. Du är
> heller inte ensam första cykeln är alltid
> läropengar, du kunde gjort ett mycket sämre val
> ;P.

Det är ju inte "första cykeln", men det är en cykel som inspirerat mig att köra mycket, mycket hårdare än jag nånsin gjort förut:-) Så på så vis är den utmärkt. Att cykla i skogen är den enda motionsform som jag någonsin tyckt ha varit rolig!

Dilemmat är till stor del att jag inte har bil (eller ens körkort), så cykeln är ett transportmedel. Och det är alltid trevligt med en grunka som "funkar till allt" med lite kompromisser här och där. Det var så jag tänkte när jag köpte den, och till det är den 100% rätt.

-------------

Nu vet jag att det kan verka rätt fånigt att som relativ klåpare börja fundera på om cykeln inte är lämplig när jag uppenbarligen har MYCKET att öva på rent tekniskt. Men ambitionerna har typ dubblats på sistone och jag har sett att det knappt får plats fetare däck i ramen. Bara en sån sak gör att jag måste köra hårdare tryck än önskvärt för att slippa genomslag. Därtill är fälgarna redan i behov av att bli riktade, så de är nog inte gjorda för stigcykling.

Passerade för övrigt 150 mil idag sen cykeln köptes den 26:e maj:-)

Tillbaka
Topp