Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Förresten så byggde jag nyss ett par hjul med ett par gamla CK ISO-nav. Skoj med färg!☺️ De köptes begagnade och har legat ihop med rätt fälgar, ekrar och nipplar i en låda i säkert ett års tid utan att jag fått tummen ur. Mycket nu.. Beprövade DT XR391-fälgar med avsikt att cykla gravel.

IMG_2296.webp

Tror de är 28-hålade om jag inte minns fel..😇

Hjulbyggartråden
Hur hade ni gjort? Jag väger tydligen bortåt hundra pannor numera och hade känt mig mer bekväm med 32 ekrar, men samtidigt känns det segt att behöva vänta ytterligare ett par månader på hjulen.

Vad ska du ha hjulen till? Vi ligger i samma viktklass och jag hade satsat på 32, speciellt om det är mer än jag på cykeln. Rent generellt så behöver man fler ekrar på en lägre fälg och A23 är rätt låg. Ett alternativ är att välja en högre fälg istället.

Hjulbyggartråden
Hrmmm... har beställt lvg-hjul av en byggare (Chris King R45/Velocity A23) med 32 ekrar bak/fram. Naven fanns inte hemma och behövde beställas, vilket har tagit ungefär en månad, vilket var helt okej för min del. Nu hörde han dock av sig och säger att han tyvärr råkat beställa 28-håls istället och undrar om det är okej för mig.

Hur hade ni gjort? Jag väger tydligen bortåt hundra pannor numera och hade känt mig mer bekväm med 32 ekrar, men samtidigt känns det segt att behöva vänta ytterligare ett par månader på hjulen.
förslaget om högre fälg är ju bra.

sedan kommer den delikata frågan om vilka ekrar. med hundra pannor och 28 ekrar kan man till och med få för sig att köra 2,0 i stället för 1,8. åtminstone drivsidan bak. om det inte är boost-nav vi talar om, då räcker det nog med 1,8.

mellanmjölken 32 ekrar löser inte riktigt problemet med sidosvaj vid igångdrag med 1,8 mm ekrar och icke-boost. om det nu är aktuellt med stående cykling.

ett alternativ kan vara att köra 36 ekrar. då skulle du tryggt kunna använda 1,8 mm. skulle sådana nav finnas på hyllan är det närmast en no-brainer?

Tillbaka
Topp