Några nya DH/FR bilder från Vångabacken

Roger

Aktiv medlem
Har precis skaffat mig en riktig digitalkamera, så jag har fixaten liten sida med bilder från de två sista söndagarnas träning i Vånga. Se:http://roger.iwarp.com

Några ex:
ben_vanga.jpg

robert_vanga.jpg

rickard_vanga.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Tack! En Canon EOS 300D med medföljande 18-55 objektiv. Försöker fortfarande lära mig alla inställningar!

Shyssta bilder =) Nu rann ju inspirationen till... Får pumpa Geminin's Gazzaloddi...

Ere inte dax för "HAPPY HUCKING" dvs lufta dom stora leksakerna?

Roger Skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack! En Canon EOS 300D med medföljande 18-55
> objektiv. Försöker fortfarande lära mig alla
> inställningar!

Kul! Jag är uppe i snart 9.000 bilder med min!

Är det inbyggda blixten du använt? Jag har knappt fotat cykling med min, blir premiär i helgen och Kinnekulle!

Jag vill också ha en riktig systemkamera.
Well. Det blir nästa projekt, efter cyklingen. Om 10 år vill säga.

the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul! Jag är uppe i snart 9.000 bilder med min!
>
> Är det inbyggda blixten du använt? Jag har knappt
> fotat cykling med min, blir premiär i helgen och
> Kinnekulle!

Visst är det kul när "filmen" är gratis!

Jepp, den inbygga blixen är allt jag har än så länge. Funderar lite på en extern, men de med vinkelbart huvud verkar kosta en del... Hade tänkt mig ett större minneskort och extra batteri till Åre, först!

Roger:

Ang minneskort. Jag kan rekommendera Kingstons 1 gb CF. Kostar 1362 kr på ITparadiset.se där jag köpte mitt utan problem. Jag och en polare testade hur snabbt kortet var. 10 bilder i följd med en Olympus E-1. Tog 20 sek att föra över bilderna (raw) till Kingstonkortet och +25 sek till ett 512 mb Transcendkort (obs, ej 45X versionen). Vet inte om den tidsskillnaden gäller på en 300D (Transcend vs Kingston), men jag uppfattar det som att kortet är snabbt till min 300D.

Jäkligt fina bilder i inlägget och på din hemsida!

Snygga bilder Roger! Om det här är dina första försök så misstänker jag att jag kommer bli än mer imponerad i framtiden!

Angående minneskort - Köp Creatives MP3-spelare med 4GB CF-minne, den kostar klart mindre än ett löst 4-gigs-kort! The_TNT gjorde det efter mitt tips och blev såvitt jag vet mkt nöjd :-)

Du har väl laddat in hacket som gör din kamera mer lik 10D? :)
Du får möjlighet till ISO 3200, spegeluppfällning, blixtkompensation, One shot af istället för AI-focus där kameran väljer åt dig. Tror också att man kan dra ner storlekn på jpg filen som sparas tillsammans med RAW filer för att på så sätt få plats med mer bilder på kortet, rör väl sig om max 10 bilder, men ändå.
Hoppas det kommer en version där man kan välja AI-servo också.

Har ingen 300D än, har bara läst alldeles för mycket för att man är prylnörd och för att jag velar mellan D70 och 300D.

Happy shooting! :)

Tar du förrästen dina bilder i RAW format? Har funderat mycket på om kameran är för slö, tar väl 2,5b/s upp till 4 bilder, sen som jag har fattat det måste man vänta ca 20 sekunder tills kameran skrivit klart till minneskortet innan man kan ta nästa bild? Något du haft problem med? D70 är ju mycket bättre på den punkten....

Här är en bra sida med tips & tricks till 300D:
http://www.bahneman.com/liem/photos/tricks/digital-rebel-tricks.html

Jag har inte lagt in den "patchade" firmwaren i min kamera än, inget behov av ISO 3200 (det är egentligen 1600 med lite meck iaf.). Dock är jag sugen på spegeluppfällning i kombo med Nokia headset-remote. Har fotat en del makro och då kan det börja bli aktuellt, men jag har hållit mig i bra ljus med stativ än så länge.

Faktiskt har jag inte skjutit av en enda ruta i RAW, måste prova någon gång. Tycker kvalitén på högsta JPEG är mer än jag behöver och RAW innebär mer pyssel.

Som jomper skrev köpte jag en Creative MuVo^2 MP3 spelare och skruvade ur 4Gb microdriven från. Vet inte om det fortfarande "lönar" sig att göra så. När jag gjorde det kostade 2Gb microdrive mer än MuVo^2!

Gör man det ska man använda MuVo^2:an som MP3-spelare minst en vecka och mata i och ur minnet massor med gånger först, så man är säker att det inte är tillverkningsfel på driven *innan* man sabbar garantin ;)

Har man laddat MuVo^2:an med rätt firmware (jag har den, maila om du behöver den) kan man sätta i ett vanligt CF-kort i den och fortfarande använda den som MP3-spelare! Dock är den känslig på fabrikat.

Värt att notera är att driven blir långsam i EOS300D, men formaterar man den med 32k-kluster i t.ex. WinXP istället för i kameran blir den mycket snabbare.

Batteri köpte jag NoName hos Zebra Media, 206,- för ett 1,5Ah istället för 400,- för ett 1,2Ah hos Cyberphoto...

Jag siktar på en Metz Blixt 44 AF-4C istället för Canon original sen.

Tack för alla svar!

Har inte provar hacket ännu, men läst lite om det.

Funderar lite på de snabbare minneskorten, Lexar 40x & Sandisk ultraII. 6 resp. 9MB/s skrivhastighet, jämfört 1.5MB/s för standard-kort. Verkar vara stor skillnad. Frågan är väl om 300D kameran är snabb nog att det skall göra skillnad. Någon som provat?

Alla mina bilder är tagna i jpeg. Provade några RAW, men märkte inte någon större skillnad. Kanske testar mer när jag skaffar mer minne.

Tack för tipset om Zebra Media! Har precis beställt två batterier och en cf till pc-card adapter!

King Frolic, Kolla http://frostnet.nu! Tror Flottsbrobacken kör med lift och de har NS-byggen på ett ställe. Kommer inte på namnet på platsen, men det är någon skidhoppbacke eller liknande i närhetern...

edit:länk

Senast redigerad av en moderator:
> Någon som provat?

Här är en testdatabas med en massa olika minnen i 300D (finns även en mängd andra kameror):
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6425

Värt att notera är att "Hitachi Microdrive 4GB, formatted FAT32 with 32K cluster size" hamnar på 874K/sec i 300D men "hela" 1197K/sec i 10D!? Något är inte riktigt som det ska med FAT32-stödet i EOS300D (i Nikon D70 är farten för övrigt 1735K/sec).

Förhoppningsvis snabbar framtida firmware's upp farten i 300D.

Lustigt ändå att samma minne får så olika hastigheter i olika kameror.

> Tack för tipset om Zebra Media!

Så lite så, blev skeptisk när jag såg priserna hos dem men de levererade som utlovat och fort gick det!

/Tobbe

Soundblaster skrev:

>Du får möjlighet till ISO 3200, spegeluppfällning,
>blixtkompensation, One shot af istället för AI-focus
>där kameran väljer åt dig
>

Hmm, har de snålat in på alla användbara funktioner? Man kan ju undra varför?

> Hmm, har de snålat in på alla användbara
> funktioner? Man kan ju undra varför?

Enkelt, EOS 300D kostar (enbart kamerahus) 9.893,- medan 10D kostar 15.220,-.

Förutom hårdvaruskillnaderna med bl.a. storleken på buffertminne har de skrivit om firmwaren lite (det var bara en byte som behövde ställas om för att få fram de flesta funktionerna på 300D också - som jag förstod det).

Om de överhuvudtaget ska kunna sälja 10D för över 150% av priset för en 300D måste det skilja lite mer än det egentligen gör, så att säga...

Pelle hå: Inte så märkvärdigt egentligen, hade 300D haft samma funktioner som 10D hade det ju inte vart någon som köpte den, därför har dom tagit bort vissa viktiga funktioner för att folk ska välja 10D istället.

Det som är bra med raw filer är ju att man kan ändra vitbalansen och liknande i efterhand.

Tror inte att snabbare minnen lönar sig jättemycket, det är nog kameran som är flaskhalsen.

the_TnT Skrev:
> Förhoppningsvis snabbar framtida firmware's upp
> farten i 300D.

Tror jag satsar på ett snabbare kort, så är man redo om det kommer uppdateringar.

D70'an verkar väldigt bra och kvick. Valde 300D mest för att jag hade pengarna till den, och kunde köpa den direkt. Och så har en kompis också Canon.

> > Tack för tipset om Zebra Media!
>
> Så lite så, blev skeptisk när jag såg priserna hos
> dem men de levererade som utlovat och fort gick
> det!

Valde att betala med Paypal, har redan fått e-mail om att sakerna är skickade!

TnT:

Jo det är väl så. Har inte riktigt vant mig vid priserna på digitala hus. De nämnda funktionerna är rätt användbara om man fotar mycket. På en analog får man rätt mycket funktioner för 10kkr, typ en Eos 3. Så jag trodde nog att 300D var ungefär jämförbar med en Eos 30.

Inte för att dissa 300D alltså! Hade lätt kunnat tänka mig att släpa runt på en sådan då och då. Får nöja mig med min gamla Eos 50E. =)

Soundblaster:

10D är väl iofs lite mer ett "semi-proffshus" som är kraftigare byggt (10D väger ca 300 gram mer än 300D) och har tumratten som många anser helt nödvändig för seriös fotografering. Bara det brukar kosta mycket.

Jo det är sant, 300D är ju en mycket plastigare kamera, 10D känns mer proffsig. Men hade de båda haft samma funktioner tror jag de flesta hade valt 300D ändå. Då man annars får betala ca 5000kr för ett mer robust hus.

Jag har inte jämfört husen mer noga men någonting mer måste det väl vara som skiljer? Bilder per sekund, hastighet på autofokus etc. Eller?

Här finns också jämförelse 300D-10D http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d

Ok, det är väl lite OT.. MEN, det verkar finnas endel fotofolk här. Och så tar jag ju mest bilder på cyklister! :)

Om jag förstått det rätt så kan man använda något som kallas för "synk på andra ridån" för att ta exempelvis bilder där man får ett spår efter motivet/cyklisten. Alltså Blixten slår in i slutet av exponeringen istället för i början. Förstår att det inte går att göra med den inbyggda blixten i 300D, men om man skaffar en extern blixt?

Vet faktiskt inte om det går med en extern blixt, det ska jag försöka kolla upp. Om man kör kameran på nattfotograferingsläget så slår den väl blixten med slow synk, fast då kanske på första ridån? Hursomhelst är det ju inte så kul att låta kameran välja tid o bländare.
Min G5:a hade synk på andra ridån så jag tycker det är snålt att de inte bakat in funktionen i 300D.

Tillbaka
Topp