när inget verkar funka (ont av sadeln)

h.g.j sa:
Låter kanon! Håller tummarna att det funkar i längden. :)
marr sa:

Ja, verkligen! Känns riktigt skönt att äntligen vara på rätt spår. Kanske man kan få börja cykla lite längre sträckor nu då:-) Eller, när det blir varmare alltså. Nästa problem att ta tag i är att fryser om samma kroppsdel, haha! Men det får bli en annan tråd.

Zåsna sa:
Det är ganska lätt att klä om en sadel själv. Annars kan nog en tapetserare fixa det.

Om du menar att man skulle ta bort stoppningen så är det nog en väldigt dålig idé. Den är såpass tjock att sadeln kommer få helt annan form, och då är jag nog tillbaka på ruta ett igen.
Jag är lite förvånad över att den funkar såpass bra trots att den är mjuk, så jag ska väl hålla klaffen och vara glad antar jag:-) Tänkte bara att den borde ge ännu bättre avlastning från ömtåliga ställen om sittbenen inte sjunker ner i stoppningen.

Makten sa:
Zåsna sa:
Det är ganska lätt att klä om en sadel själv. Annars kan nog en tapetserare fixa det.

Om du menar att man skulle ta bort stoppningen så är det nog en väldigt dålig idé. Den är såpass tjock att sadeln kommer få helt annan form, och då är jag nog tillbaka på ruta ett igen.
Jag är lite förvånad över att den funkar såpass bra trots att den är mjuk, så jag ska väl hålla klaffen och vara glad antar jag:-) Tänkte bara att den borde ge ännu bättre avlastning från ömtåliga ställen om sittbenen inte sjunker ner i stoppningen.

Nej, byta stoppningen till en fastare sort. Sadelns form förblir oförändrad.

Zåsna sa:

Jag vill inte verka negativ, men tror du på allvar att det funkar att göra på en sadel som ser ut såhär? Stoppningen är uppskattningsvis 1,5 cm tjock och varierar över sadelns yta. Ett ganska omöjligt uppdrag om man inte är proffs på dylika ting. Och eftersom man inte är det lär det kosta mycket mer än en hel sadel.

SMC4.png

Makten sa:
Zåsna sa:

Jag vill inte verka negativ, men tror du på allvar att det funkar att göra på en sadel som ser ut såhär? Stoppningen är uppskattningsvis 1,5 cm tjock och varierar över sadelns yta. Ett ganska omöjligt uppdrag om man inte är proffs på dylika ting. Och eftersom man inte är det lär det kosta mycket mer än en hel sadel.

Den formen kanske är kinking att göra själv men här är ett gäng trådar på ämnet https://happyride.se/search/?q=Kla+om+sadel

Annars bör en sadelmakare, tapetserare eller skomakare fixa jobbet på någon timme.

if it aint broken dont fix it.

makten, det är nog på en ortopedverkstad du kan få hjälp. dels har de på hyllorna de fasta skummaterial du vill ha, skinnet du vill ha, och ffa vacuumsugen som förmår klistra fast arrangemanget på den oregelbundet formade sadelkroppen.

men varför ändra det som nu äntligen verkar funka så bra?

om stoppningen blir mjukare med tiden kan det ju bli ett problem värt att greja. men beroende vad det är för kemi därinne i sadeln kan den lika gärna bli fastare med tiden. det visar sig.

Makten sa:
Nu jävlar! Det verkar som att jag faktiskt hittat en sadel som funkar:-O Nämligen Ergon SMC4-L (där L är största storleken). Den är onödigt mjuk
Ergon smc3 någon ur den serien är hårdare men ännu en comfortsadel som finns i L.
Sen är det meningen med Ergon sadeln att den skall följa arslets rörelser.

kais01 sa:
men varför ändra det som nu äntligen verkar funka så bra?

Det var inte jag som föreslog ändring:-) Konstaterar mest att stoppningen är onödigt mjuk, men jag tänker inte göra nåt åt saken.

sdx sa:
Ergon smc3 någon ur den serien är hårdare men ännu en comfortsadel som finns i L.
Sen är det meningen med Ergon sadeln att den skall följa arslets rörelser.

Ergons hemsida är jättesnygg men inte så värst informativ. Det enda jag kan se är att SMC3 har betydligt mindre urtag i mitten. Kan visserligen funka, men jag är inte så sugen på att chansa igen;-) Eller, möjligen kan jag prova en SFC3 på pendelhärket där vikt inte spelar nån roll. Men jag misstänker att den är ännu mjukare, så det kanske är dumt.

Tillbaka
Topp