Nevada Diamond Peak-renovering

Miner2049er

Ny medlem
Jag är ny här på forumet och tänkte inleda med en renoveringstråd. Cykeln i fråga är en Nevada Diamond Peak köpt i början av 90-talet, kanske t o m exakt 1990. Jag tror jag var ca 18 år. Den har använts lite till och från men mest stått och dammat lite varstans - hemma hos föräldrarna och ensam på landet bland hungriga möss under många år. Nu under sommaren, efter sisådär 23 år tyckte det var dags att ge den lite kärlek. Bilden nedan är cykeln i startskick. Jag kommer successivt byta ut delar, dock utan att gå till överdrift - det blir inga XT-växlar här. Med lite tålamod tror jag resultat kan bli riktigt bra.

Lite info om cykeln:
Märket är alltså Nevada Diamond Peak. Växel- och bromshandtag på cykeln är integrerade. Fram- och bakväxel är Shimano Exage. På handtagen står det Exage och Double SIS, men även MSystem.

Kom gärna med förslag och tips på förbättringar. Jag ser mig som nybörjare men försöker lära mig allt om växlar, kugghjul och bromsar. Det här forumet är en guldgruva för en som mig.

20130709239.jpg

Första ingreppet blev i reglaget för framväxeln. Ingenting hände när man vred på reglaget. Jag kom fram till att någonting geggat fast den lilla "kläppen" inne i reglaget - den som trycker fram "tänderna". Jag öppnade reglaget, sprutade i 5-56, väntade en dag, sprutade i mer 5-56, väntade en dag till, attackerade hejvilt med tryckluft, tops, tops, tops, ännu mer tryckluft och till slut började det fungera. Gegget var avlägsnat och kläppen gled fint som den skulle.

IMAG7987.jpg

Senast ändrad:
Trevligt, alltid kul med komplett grupp. Någon som kan upplysa om var Exage låg på skalan?

Om allt funkar så är det ju bara att fortsätta topsa :-)

Jag skulle dock kika på nytt styre, sadel, stolpe och däck. Och en personlig detalj som det råder delade meningar om; väck med plastdisken vid baknavet.

@Benne
Kul att du gillar lacken. Ja, det är nåt speciellt med en 90-tals mtb. De andas en kvalitet man inte hittar på dagens cyklar. *duckar*
Jag jämför min Nevada med en välhållen Volvo 240. Stor, tung, ståtlig och bara tickar på. :-)

Sadeln har jag bytt. Tyckte de grå linjerna går igen i övriga delar på cykeln. Dessutom är den satans skön! Plasten vid navet ska bort, tack för tipset.

Sadelstolpen är ett projekt för sig. Den sitter som berget. Varken 5-56, skruvstäd eller slägga har hjälpt. Styre vill jag VERKLIGEN ha ett nytt.

Senast ändrad:
Om inget annat funkar med sadelstolpen så brukar en sista utväg vara att såga av den, och sedan sticker man ner ett bågfilsblad och slitsar stolpen. Sen ska den nog att få ut med en polygrip eller liknande.

Finnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Om inget annat funkar med sadelstolpen så brukar
> en sista utväg vara att såga av den, och sedan
> sticker man ner ett bågfilsblad och slitsar
> stolpen. Sen ska den nog att få ut med en
> polygrip eller liknande.

Tack för tipset, stolpen är ändå i rätt höjd så det får avvakta. Ibland blir man lite blind och lägger ner för mycket tid och energi på något som egentligen inte ens behövs. :)

Vad gäller styre, är det någon som har tips på ett svart, rakt (jag har förstått att rise kan jag glömma pga styrstammens konstruktion) 710-740 mm med 25.4 mm diameter?

Senast ändrad:
Hello,

I have the exact same bike, and I would like to know the country it was made in, the year it was made, where the factory is now located, and what its current name is.

I hope someone can help me.

Tillbaka
Topp