Miner2049er
Ny medlem
Nevada Diamond Peak-renovering
Jag är ny här på forumet och tänkte inleda med en renoveringstråd. Cykeln i fråga är en Nevada Diamond Peak köpt i början av 90-talet, kanske t o m exakt 1990. Jag tror jag var ca 18 år. Den har använts lite till och från men mest stått och dammat lite varstans - hemma hos föräldrarna och ensam på landet bland hungriga möss under många år. Nu under sommaren, efter sisådär 23 år tyckte det var dags att ge den lite kärlek. Bilden nedan är cykeln i startskick. Jag kommer successivt byta ut delar, dock utan att gå till överdrift - det blir inga XT-växlar här. Med lite tålamod tror jag resultat kan bli riktigt bra.
Lite info om cykeln:
Märket är alltså Nevada Diamond Peak. Växel- och bromshandtag på cykeln är integrerade. Fram- och bakväxel är Shimano Exage. På handtagen står det Exage och Double SIS, men även MSystem.
Kom gärna med förslag och tips på förbättringar. Jag ser mig som nybörjare men försöker lära mig allt om växlar, kugghjul och bromsar. Det här forumet är en guldgruva för en som mig.
Lite info om cykeln:
Märket är alltså Nevada Diamond Peak. Växel- och bromshandtag på cykeln är integrerade. Fram- och bakväxel är Shimano Exage. På handtagen står det Exage och Double SIS, men även MSystem.
Kom gärna med förslag och tips på förbättringar. Jag ser mig som nybörjare men försöker lära mig allt om växlar, kugghjul och bromsar. Det här forumet är en guldgruva för en som mig.