Nobby nic 2015

Nobby nic 2015
BjornR skrev:

> Sedan är det åkstil, om du tycker HD ger bra
> grepp så antar jag att du kör väldigt lugnt och
> då fungerar i princip vilket däck som helst.

Jo, jag är väl iof ingen WC-åkare i DH men är ingen nybörjare i skogen. Kör dock mer stökstigar än högfartsåkning. Men jag har kört de senaste åren med Racing Ralph så gentemot dem så är HD bra. Vilka däck tycker du har bra grepp (och inte väger bly)?

Och om du antyder att jag klarar mig lika bra på Biltemadäck så tackar jag för infon. Då lär jag ju spara en del pengar i fortsättningen..........

Nobby nic 2015
EST skrev:
-------------------------------------------------------
> Lidel funkar oki för sina 300 pix :-) kunde vara
> bättre snabblås.

Lidl? Eller nåt annat? Har du en länk?

Nobby nic 2015
Sorry ingen länk vart hos polarn som bor bredvid å han sa att de hade ställ så jag gick in å köpte mig ett. Men det är väl bara hålla utkik i deras reklam till våren. De har även outlet i vissa städer. Dock har de stängt den der hade här.

Nobby nic 2015
BjornR skrev:

En, va?

Innan nya MM kom känns det som om alla körde HD?

Både i EWS och t.ex Mega Avalanche.

Jag säger inte att det inte finns bättre däck, men att säga att vilket däck som helst duger om man tycker HD ger bra grepp är ju bara knasigt.

Nobby nic 2015
Putte.w skrev:
> Här finns det också fast med röd plast
> http://www.harald-nyborg.se/sport-fritid/cyklar-ti
> llbehor/cykelstall/cykelmonteringsstativ.html

Ser väldigt likt ut bara att jag har blå detaljer & de på cykelafären är enklare att jobba med fast för 300 :- så är jag supernöjd :)

Även nöjd med greppet i HD säkert annorlunda om man kör med lift men om man cyklar några mil så...

Nobby nic 2015
theBrand skrev:
> BjornR skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sedan är det åkstil, om du tycker HD ger bra
> > grepp så antar jag att du kör väldigt lugnt
> och
> > då fungerar i princip vilket däck som helst.
>
>
> En, va?
>
> Innan nya MM kom känns det som om alla körde
> HD?
>
> Både i EWS och t.ex Mega Avalanche.
>
> Jag säger inte att det inte finns bättre däck,
> men att säga att vilket däck som helst duger om
> man tycker HD ger bra grepp är ju bara knasigt.

Tack! Det var vad jag trodde också. Fått känslan av att HD varit populärt för sitt grepp. Men jag väntar med spänning på att få höra vad jag ska köra med för att få bra grepp......

Nobby nic 2015
theBrand skrev:
> En, va?
>
> Innan nya MM kom känns det som om alla körde
> HD?
>
> Både i EWS och t.ex Mega Avalanche.
>
> Jag säger inte att det inte finns bättre däck,
> men att säga att vilket däck som helst duger om
> man tycker HD ger bra grepp är ju bara knasigt.

Titta på kanterna, jämför nu med ett XC-däck. HD är ett bra bakdäck eller ett däck för hällar men inte fram för hårdköra på blandat med mest löst underlag. Efter 2st incidenter att HD plötsligt släppt fram så bytte jag till MM.

Sedan borde jag skrivit kantgrepp, HD har ett fruktansvärt bra mittenspår, bromsgrepp och acceleration. Sidogreppet är under all kritik. Där kommer NNN in som tycks vara lite glesare med kanter som faktiskt kan bita tag i underlaget, dock inte som ett mer boxigt däck.

Nobby nic 2015
BjornR skrev:

Du blir ju ifrån åkt av ett par HD ganska ofta på Easy turerna ;)

Nobby nic 2015
rekrevs skrev:
> BjornR skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sedan är det åkstil, om du tycker HD ger bra
> > grepp så antar jag att du kör väldigt lugnt
> och
> > då fungerar i princip vilket däck som helst.
>
> Du blir ju ifrån åkt av ett par HD ganska ofta
> på Easy turerna ;)

Dessutom välte han flera gånger på endurot i Hisingsparken där hans dampf lyckades hålla cykeln på rätt köl. ;)

Nobby nic 2015
rekrevs skrev:
> Du blir ju ifrån åkt av ett par HD ganska ofta
> på Easy turerna ;)

Kondition är inte samma sak som utför ;)

Utför så bromsar ni för mycket!

Nobby nic 2015
Jaha vi har testat våra på en 4 mils runda på hårda frusna stigar å spänger. Mycket bättre än spez däcket jag hade rullar lätt är stadigt kan köra med mindre luft å klart bättre grepp. Så jag är pissnöjd det var precis som jag hade förväntat mig :-)

Nobby nic 2015
Fast på hårda frusna stigar funkar ju xc rejsdäck. Är det skrovelfruset är ju inte sällan greppet bättre än på dammiga sommarstigar.

Däremot är jag nyfiken om våtgreppet är vettigare på hällar/rötter än gamla nic.

Nobby nic 2015
Det jag har kört så är jag nöjd kan väl mest uttala mig om stabiliteten änsålänge. Hunnit köra en hel del på mitt som framhjul nu & är nöjd vet inte hur sidogreppet är i lösare men annars så funkar de som man kan tänka sig & alla dobbar är kvar efter ca 30 mil eller vad jag kört på det :)

Nobby nic 2015
leffo skrev:
> Bra rull?

Japp jag är ju van med hd så betydligt bättre rull fast samma stabilitet i däcket.

Nobby nic 2015
Jag tycker dom kurvar bra men har inte hunnit svänga så mycket än. Ska inte uttala mig för mycket än men det är riktigt najs känsla och mysig trygghet i greppet.
Köp eller låt bli! ?

Nobby nic 2015
Eric W skrev:
> Och hur kurvar dom? ;)
>
> Trailstar-versionen borde väl förövrigt kommit
> ut nu?

Slutsålt i hela Europa men skall tydligen komma en ny batch i början av April.

Nobby nic 2015
Hopp nu har man kört lite snabbare & hårdare med ett som framdäck. Å kan väl säga att jag upplever det som att det släpper endel men kontrollerat , så inget läskigt att man ligger där utan bara att det inte är sånt jättehugg i sidan. Så kantdobbarna skulle kunna vara lite större men som sagt det är inte läskigt sticker inte iväg helt plötsligt utan driftar bara lite :) Å stabiliteten ja den är ju som sagt bra :)

Nobby nic 2015
EST skrev:
> Hopp nu har man kört lite snabbare & hårdare med
> ett som framdäck. Å kan väl säga att jag
> upplever det som att det släpper endel men
> kontrollerat , så inget läskigt att man ligger
> där utan bara att det inte är sånt jättehugg i
> sidan. Så kantdobbarna skulle kunna vara lite
> större men som sagt det är inte läskigt sticker
> inte iväg helt plötsligt utan driftar bara lite
> :) Å stabiliteten ja den är ju som sagt bra :)

Borde ju funka fint som backdäck (kombinerat med något greppigare fram då..), eller är det för trögrullat för det?
// L

Nobby nic 2015
larsaw skrev:
> Borde ju funka fint som backdäck (kombinerat med
> något greppigare fram då..), eller är det för
> trögrullat för det?

Ryktet säger att NNN fortfarande rullar betydligt bättre än HD/HR/DHR m.fl.
Med andra ord lär det funka finfint uppför backar ;-)

Gissar att det säkerligen funkar fint även framtill för vanlig skogsåka (det är ju trots allt ett stigdäck). Med det hårda pacestar gummit fram är jag inte förvånad över att EST upplever drifting. Trailstar känns som ett bättre val där.

Nobby nic 2015
Ja de hade inte kommit när vi köpte i greppigt gummi. Å carl pedal kör det bak funkar fint men han vill sladda mera så han funderar på att gå över till Rock Razor som jag baki, men NNN rullar kanon om man jämför med HD LOVAR :)

Nobby nic 2015
Om man klipper övergångsdobbarna till hälften så höga skulle nog däcket ge fruktansvärt bra grepp. Bara ren spekulation för de som gillar att experimentera.

edit: Kanske kommer ge lite väl konstig karaktär.

Senast ändrad:
Nobby nic 2015
jofahjalm skrev:
> Eller så köper man ett däck utan
> trabsitionsdubbar?

Hemmamekade däck är ju mycket coolare. Se på H.s klippta Weak Willy.

Nobby nic 2015
Jag funderar på att köra med NN fram och RR bak på mitt ena hjulset för att få ett lite snabbare/lättare hjulpar. På det andra kör jag HD Trailstar fram och HD Pacestar bak, båda 2,35. Hade tänkt liknande set up med RR Pacestar bak och NN Trailstar fram, båda 2,25. Nu verkar NN Trailstar inte finnas på Bike Discount i 26" men de har en variant som heter Gatestar, tydligen som ett Pacestar i mitten med hårdare gummi men med det greppigaste compounden i ytterdobbarna, mjukare än Trailstar, samma som Vertstar.
Någon som provat det fram? Borde ge bra rull men ändå sidogrepp?

Nobby nic 2015
efter typ 5 rundor blandat underlag ser mitt bakdäck ut såhär : känns riktigt bra förutom det om nu det är nån tröst....

Bilagor

• IMAG0392.jpg
    IMAG0392.jpg
    209.2 KB · Besök: 37
Nobby nic 2015
bojsänke skrev:
> Shit pommes! Vilket av gummiblandningarna är det
> där?

Om jag inte ser helt fel så är däcket märkt med "27.5x2.25", och enligt Schwalbes hemsida finns denna dimension enbart i PaceStar.

Om jag inte ser fel nu alltså.
[Edit to add:]
Ja om man nu inte köper Performance line för då fanns visst Dual compound också.

Senast ändrad:
Nobby nic 2015
Sherpa skrev:
> Kör du med bakhjulet låst varje gång du
> bromsar?

Man kan trot, men så är inte fallet!

Det stämmer att det är pacestar gummi, jag har aldrig haft ett par däck som slitits på det här sättet, visst kanske jag blir aningen mer vårdslös med mer slag nu jämfört med med min ht, men det är nog marginellt och inte så jag åker och ritar på asfalten med bromsen, iaf inte innan jag såg hur däcket såg ut .......

Som jämförelse har jag gamla ditot av NN på min ht, och de ser sprillans ut fortf efter bra mkt längre tid, dock är de nya bra mkt trevligare på alla andra sätt.

Inte orkat byta till slanglöst, kanske det som spökar, strax under 2 bar visade manometern vill jag minnas.

Nobby nic 2015
frontalkrock: det där ser ju helt sjukt ut. Vet andra som kört 5+ turer med samma däck och deras mönster ser helt nytt ut. Pacestar brukar f.ö hålla rätt bra slitage-mässigt tycker jag. Jag hade mailat Schwalbe om jag var du. Ser ut som en dålig batch eller nått.

Tillbaka
Topp