Norco Sight

tjone

Medlem
Norco Sight
Yes du har rätt samt det jag söker efter runt 40 000 kr klassen

Min Specialized SJ LT får vara trail isf medan denna mer All-Mountain
Enl de första testerna så är den mer anpassad för längre cyklister +180 än andra märken med liknande inrikting. Bikemag kommer deras 2020 tester om 7-8 veckor

Finns för leverans via Evans i december

Makten

Aktiv medlem
Norco Sight
Den är inte lite lång och flack, den där. Värre än en Transition Sentinel som en del verkar ha upptäckt är "för mycket cykel" för typ allt utom ren utförsåka.

tjone

Medlem
Norco Sight
Yes det är väl risken men tittar man på Kona Process 134 så är de inne på liknande där det gäller reach. De har ju enduro geometri men fokus på extended Trail

bjorkkis

Aktiv medlem
Norco Sight
Jag kör på en Ripmo på stigar runt om Göteborg, är verkligen super nöjd med cykeln. Saknar inget, hade inte velat ha mer eller mindre av något.

Säger inte att du ska köpa en Ripmo men någon med liknande geometri tror jag på om du ska cykla merparten av tiden på Stig.

Vad för typ av cykling kör du mest?

Makten

Aktiv medlem
Norco Sight
tjone sa:
Yes det är väl risken men tittar man på Kona Process 134 så är de inne på liknande där det gäller reach. De har ju enduro geometri men fokus på extended Trail
Lång reach är najs (jag är 185 och kör cykel med 500), men 64° på en 29:a är ganska extremt. Sen gissar jag att en såpass lång och köttig aluminiumram väger en del om den ska hålla. Kan vara värt att ha i åtanke.

Ska man cykla i Alperna, visst! Men för stigcykling och snällare utförseskapader tror jag den är total overkill.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Norco Sight
Jag hade en nämnd Sentinel innan, 29" med 64HA. Den var klart sävlig vid vanlig hemmacykling men för mig var det ett ok straff med tanke på hur bra den var nerför. Mest var den för tung tyckte jag så den byttes ut, annars bättre på allt än min nuvarande Ripmo.

Maakus

Aktiv medlem
Norco Sight
Makten sa:
tjone sa:
Lång reach är najs (jag är 185 och kör cykel med 500), men 64° på en 29:a är ganska extremt. Sen gissar jag att en såpass lång och köttig aluminiumram väger en del om den ska hålla. Kan vara värt att ha i åtanke.

Ska man cykla i Alperna, visst! Men för stigcykling och snällare utförseskapader tror jag den är total overkill.
Tycker den verkar lite för underdämpad och vek för GBG.

:P

qma

Aktiv medlem
Norco Sight
Makten sa:
Den är inte lite lång och flack, den där. Värre än en Transition Sentinel som en del verkar ha upptäckt är "för mycket cykel" för typ allt utom ren utförsåka.
Jag är lite sugen på att gå upp i slag efter att ha kört 140/125 i fyra säsonger. Isf. Sight A2 27,5" stl M vilket blir en skaplig modernisering plus lite mer kött...

tjone

Medlem
Norco Sight
Ja allt detta som ni säger kring längd vinkel vikt...kommer ju köra i fjällnära terräng och stig 80% samt på bergen samt bikeparks 20%
Just nu är Ripmo AF mitt första val oavsett vad det kostar mellan 30-45 000 kr.
Occam är även variant men då med Fox 36

rotmys

Medlem
Norco Sight
Rattnalle sa:
tjone sa:
Vad säger den samlade expertisen om Norcos senaste?

Var inne på SC HT vs Occam men landar mot en Ripmo tills denna dök upp
https://www.norco.com/bikes/2020/mountain/all-mountain/sight/sight-a2/

:-)
De där tävlar nog snarare med megatower och Rallon, trots lite kortare slaglängd. Ser klockren ut om man vill ha en riktigt snabb hoj utan att behöva ha så mycket slaglängd.
De klassar Sight som Allmountain och sedan har de Range som de klassar som enduro. Range borde vara jämförbar med High Towern?

rotmys

Medlem
Norco Sight
Makten sa:
tjone sa:

Den borde väl fungera fint på någon ESS och Järvsö/Åre? Lär bli trög på vanlig stig men det är ju ändå inte den roligaste cyklingen.

Någon som sett vad vikten är på den?

Rattnalle

Aktiv medlem
Norco Sight
rotmys sa:
Makten sa:
tjone sa:

Den borde väl fungera fint på någon ESS och Järvsö/Åre? Lär bli trög på vanlig stig men det är ju ändå inte den roligaste cyklingen.

"Vanlig stig" blir ju snabbt rätt tråkigt med för mycket cykel. Det blir en del i Åre också för den delen :-)

Rattnalle

Aktiv medlem
Norco Sight
rotmys sa:
Rattnalle sa:
tjone sa:

De där tävlar nog snarare med megatower och Rallon, trots lite kortare slaglängd. Ser klockren ut om man vill ha en riktigt snabb hoj utan att behöva ha så mycket slaglängd.
De klassar Sight som Allmountain och sedan har de Range som de klassar som enduro. Range borde vara jämförbar med High Towern?
Möjligtvis att Sight konkurrerar med Hightower då men Range är ju ett klart snarare en Megatower konkurrent. Hightower skriker dock ganska mycket mer vanlig stig än vad Sight gör ändå imo. Med tanke på att nästa cykel på listan, Optic, jämfördes med Occam av Pinkbike, och Hightower är väldigt lik i geometrin, så funkar inte slaglängd riktigt som mått här känns det som.

rotmys

Medlem
Norco Sight
Rattnalle sa:
rotmys sa:
Rattnalle sa:
tjone sa:

Möjligtvis att Sight konkurrerar med Hightower då men Range är ju ett klart snarare en Megatower konkurrent. Hightower skriker dock ganska mycket mer vanlig stig än vad Sight gör ändå imo. Med tanke på att nästa cykel på listan, Optic, jämfördes med Occam av Pinkbike, och Hightower är väldigt lik i geometrin, så funkar inte slaglängd riktigt som mått här känns det som.
Ja du har nog rätt att Range och Mega tower är jämförbara. Jag körde nyss på en mega tower i några dagar. Den skulle jag inte velat cykla platt stig med. Grym så fort det lutade nerför men pedal bob och slö på platten och uppför. Kändes tung trots att allt var i kolfiber.

Sight borde väl hamna mellan en vanlig Trail hoj (med typ 140-150) och Mega Towern?

rotmys

Medlem
Norco Sight
Rattnalle sa:
rotmys sa:
Makten sa:
tjone sa:

"Vanlig stig" blir ju snabbt rätt tråkigt med för mycket cykel. Det blir en del i Åre också för den delen :-)
Jag tror man har kul i Åre med en Sight. Jag har kört i Åre med min trail hoj som jag normalt kör i hellas med. Fungerade men var inte optimalt. Men med bara lite mer utförsorienterad geo tror jag det blir tillräckligt roligt för att man inte behöver hyra DH-hoj.

Rattnalle

Aktiv medlem
Norco Sight
rotmys sa:
Rattnalle sa:
rotmys sa:
Makten sa:
tjone sa:

Jag tror man har kul i Åre med en Sight. Jag har kört i Åre med min trail hoj som jag normalt kör i hellas med. Fungerade men var inte optimalt. Men med bara lite mer utförsorienterad geo tror jag det blir tillräckligt roligt för att man inte behöver hyra DH-hoj.
Jo det tror jag också. Däremot tror jag en Range är lite svår att hitta ett bra användningsområde för i Sverige om man inte har smak för väldigt mycket cykel. Eller kör mycket bikepark och föredrar en sådan hoj framför en dh. Stor risk att mycket mer vanlig cykling blir just tråkig.

rotmys

Medlem
Norco Sight
Rattnalle sa:
rotmys sa:
Rattnalle sa:
rotmys sa:
Makten sa:
tjone sa:

Jo det tror jag också. Däremot tror jag en Range är lite svår att hitta ett bra användningsområde för i Sverige om man inte har smak för väldigt mycket cykel. Eller kör mycket bikepark och föredrar en sådan hoj framför en dh. Stor risk att mycket mer vanlig cykling blir just tråkig.
Ja det har du nog rätt i. För den liknar nog mega Towern och när jag testade den så kändes den verkligen som för mycket att släpa runt på i Hellas. Men Sight vore ju kul att få testa. Någon som har beställt och fått hem i Stockholmsområdet?

rotmys

Medlem
Norco Sight
Nypåmtb sa:
Optic ska ju vara en väldigt kompetent stigcykel, fick fin kritik av pinkbike.
https://m.pinkbike.com/news/video-norcos-2020-optic-is-a-short-travel-big-fun-trail-bike.html

Kanske lite för lite slaglängd för mkt bike park dock.
Ja optic ser najs ut! Men 125 mm känns som det är i underkant för mig i bikepark och på enduroresor. Jag har inte lika bra teknik som Pinkbikekillarna så jag tror jag behöver något mer förlåtande.

Om jag bara skulle köra hellas, Flottsbro och snälla leder i Järvsö så skulle nog optic vara perfekt. Men nu letar jag efter en cykel som jag även kan ta med till Åre bikepark och Enduroställen/bikeparks utomlands.

tjone

Medlem
Norco Sight
Ripmo AF vs Norco Insight är vad som är på agendan...
AF har fått bra som en Trail Enduro
Insight re-definierar All Mountain enl dem själva

rotmys

Medlem
Norco Sight
tjone sa:
Jag har ingen koll på DVO så av den anledningen känns det svårt med Ripmon. DVO fick inte så bra kritik i detta test: https://www.bikeradar.com/reviews/components/forks/suspension-forks/dvo-diamond-d1-fork-review/

Så lägger min röst på Norcon.

Det här med att släpa runt på för mycket cykel borde också vara en storleksfråga? Jag ligger tex precis på gränsen mellan L och XL på vissa cyklar. Om man väljer den mindre storleken borde påverka ”för mycket cykel”-känslan betydlig.

Erik O

Aktiv medlem
Norco Sight
tjone sa:
Båda är säkert jättefina. Att den skulle redefiniera nån kategori får man nog ta som säljsnack. Har väl kommit in ett par AF på forumet på sistone, ägarna kanske vill dela med sig hur de känns. Kolla ibistråden eller ripmotråden.

tjone

Medlem
Norco Sight
Yepp det är nog lite av en storleksfråga samt för oss längre & tyngre åkare litet att man vill ha något som "håller" på sikt

Sedan spelar ju terrängen roll:
- Började med Camber och då var det enbart XC och lite Trail
- Nu Stumpjumper enbart Trail där XC är mer av transport
- Ripmo alt Sight blir en extra cykel för mer Enduro Trail

Ju äldre man blir desto långsammare samt "fegare" blir man och då söker åtminstone jag mer trygghet i cykeln för att kompensera
Isf borde ju de nya SP Enduro vara ett naturligt val men börjar på +50

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer