Nordkap- Treriksröset

Benny G

Aktiv medlem
Nordkap- Treriksröset
Undrar om det är någon här som ha cyklat från Nordkap-via Alta-Skibotn-Kilpisjärvi/Treriksröset och hur den vägen är att cykla?
All info är av intresse!

Nordkap- Treriksröset
Sorry Gentlemen
=)
DÄR var ju min tråd med frågan sen innan.
Är inte så van vid detta forum, och kunde inte redigt finna min fråga sen innan.
Tack för länken!
Med vänlig hälsning
Benny G

Nordkap- Treriksröset
Hi there. I cycled in the other direction - up to Alta from the south. Crossing the Finnmarksevidda was beautiful. I cycled there at night, in the midnight sun. You can see how it was in the middle of this video (around 2:20): http://arctic-cycler.com/2013/09/18/new-video-2013-cycling-adventure-part-2-helsinki-nordkapp/

You can read my blog entries on my trip to the North Cape: http://arctic-cycler.com/biking/eindhoven-nordkapp-kirkenes-2013/

I hope this helps. It is really a beautiful place to cycle!! (It is also lovely cycling in Sweden, btw..) :-)

Matthew (arctic cycler)

Nordkap- Treriksröset
Thanks!
I will have a look at the website!!!

1 Då låter det som Nordkap- Alta-Skibotn-Treriksröset i så fall ligger närmast till hands.
Antar att det är rejält med ordentlige backar!!
Till och med värre än de i Lappland eller från Kilpisjärvi ner till Karesuando.

2 Sen undras om någon vet vilken som är närmaste flygplats för att ta sig upp till nordkap?
Hur det går att komma från flygplatsen till Nordkap?

Nordkap- Treriksröset
Jag har bara cyklat treriksröset, kilpisjärvi-karesuando. En av de finaste vägarna jag har cyklat på och jag har cyklat rätt mycket i europa. Backig, javisst, lång, javisst. Det spelar ingen roll, du har 2 lår, underbar utsikt.
Efter en stund på ensamma, envisa vägar kommer en uppenbarelse, du älskar dom.

Nordkap- Treriksröset
Thanks, Arctic.-cycler. I will have a look at the link.
Is the Airport far Away from Honningsvåg?

Konkret:Kilipsjärvi- Karesuando, hur bedömder du de backarna där jämfört med annat du cyklat?
Det är väl ca 12 mil,Kilpisjärvi-Karesuando, tror jag.

Nordkap- Treriksröset
Är överlag intresserad av allt som någon har att berätta som kan tillföra kunskap om:

- Med flyg upp till Nordkap
- cyklingen från Honingsvåg upp till Nordkap- cykling från Nordkap söderöver via Alta-Skibotn-Kilipsjärvi/Treriksröset.

- Allt från camping till...ja vad som helst!=)=)

Nordkap- Treriksröset
Det är knappt 12 mil mellan Kilpisjärvi och Karesuando, och backarna är inte jättestora. Det är ett böljande landskap som bjuder på lite större backar (dock inga lägre än ca 1 km, de flesta mycket kortare) första biten från Kilpisjärvi, men de blir färre och kortare ju närmare Karesuando du kommer. Backarna dominerar på intet sätt, utan jag skulle snarare påstå att de oändliga raksträckorna över myrar och lågfjäll kommer vara det bestående minnet från den vägen. Helt ok asfalt också.

Nordkap- Treriksröset
Undra om backarna från Nordkap - Alta-Skibotn-Treriksröset är större o jobbigare än de frn Kilipsjärvi till Karesuando.----?? =)

Senast ändrad:
Nordkap- Treriksröset
Med ett kartritningsprogram bör du kunna skaffa dig en rätt skaplig bild av höjdprofilen. Även om en profil inte alltid säger allt så har sådana hjälpt mig i planerande av små cykeläventyr.

Nordkap- Treriksröset
Benny G skrev:
-------------------------------------------------------
> Thanks, Arctic.-cycler. I will have a look at the
> link.
> Is the Airport far Away from Honningsvåg?
>
> Konkret:Kilipsjärvi- Karesuando, hur bedömder du
> de backarna där jämfört med annat du cyklat?
> Det är väl ca 12 mil,Kilpisjärvi-Karesuando,
> tror jag.

Det är backigt men inga backar att tala om egentligen. Det är inga klättringar. Jag har för mig att det är ganska mycket längre. DOm vet inte vad KM är i finland. Jag tror att det skulle vara strax över 12mil men jag har för mig att min cykeldator sa 16.

Nordkap- Treriksröset
Från Alta till Treriksröset är det egentligen bara två fjäll du måste över; Kvaenangsfjellet och upp från Skibotn till Kilpisjärvi. Det rör sig om ca 500 meter stigning i båda fallen. I övrigt är det hyfsat lättcyklat från Alta, med lite rolling hills bara. Mestadels går ju vägen alldeles nära havet.

Och nej, det är inte 16 mil mellan Kilpisjärvi och Karesuando.

Nordkap- Treriksröset
arctic-cycler skrev:
> Hi there. The nearest airport is Honningsvåg.
> http://www.avinor.no/en/airport/honningsvag
> It is near the town Honningsvåg (5 mins in the
> taxi) which is 30km from the Nordkapp. Its a
> beautiful bus strenuous cycle trip to the
> Nordkapp. There's only one road there, so you
> can't get lost.. :-) There are lots of busses that
> run from Honningsvåg to Nordkapp too.

Do You know if there is possibility to ride with the bus up to North Cape and bring the bike and cyklebags with You?

The road from The Airport via Honningsvåg up to the North Cape is pretty steep, isn´t it?

Nordkap- Treriksröset
Pedda skrev:
> Från Alta till Treriksröset är det egentligen
> bara två fjäll du måste över; Kvaenangsfjellet
> och upp från Skibotn till Kilpisjärvi. Det rör
> sig om ca 500 meter stigning i båda fallen. I
> övrigt är det hyfsat lättcyklat från Alta, med
> lite rolling hills bara. Mestadels går ju vägen
> alldeles nära havet.
>
> Och nej, det är inte 16 mil mellan Kilpisjärvi
> och Karesuando.

Pedda. Har du också cyklat från Nordkap till Kilipisjärvi ?

Stigningen upp på Kvaenangsfjellet och stigningen upp från Skibotn till Kilipsjärvi - hur är dessa om du jämför med Kilpisjärvi - Karesuando?

Nordkap- Treriksröset
Jag har inte cyklat från Nordkap till Kilpisjärvi, däremot har jag cyklat mycket i trakten kring Skibotn i alla riktningar då jag brukar vara där delar av året.

De två stigningarna är visserligen ordentliga backar, men ingenting jämfört med de backar man kör i alperna, Gran Canaria mm. Jag tror inte de kommer vara till något bekymmer alls om jag ska vara ärlig.

På sträckningen Kilpis-Karesuando finns inga backar som är i närheten av lika långa och branta som de två andra. Jag har för mig att en backe vid sjön Kilpisjärvis södra ände är 6-7% i 1,5 kilometer eller något sådant. Värre än så blir det inte, så det är ju knappt backigt med medelsvenska mått mätt.

Campingplatser finns det kanske inte jättemånga, men de finns trots allt oftast något motsvarande i de större samhällen (dvs > 300 invånare) man passerar. Jag kan annars rekommendera att spana efter skyltar där det står "hytte utleies" eller motsv. Då finns det i regel stuga att hyra av någon privat för en högst rimlig slant. Det finns mer av den typen av uthyrning i nordnorge än vad det finns i Sverige, och det är ett kul alternativ till en sunkig campingstuga. Tält är ju däremot aldrig fel, men då behöver man ju inte campingplats direkt.

Vädret i juni kan visserligen ändras snabbt och vara ganska miserabelt, men juni är inte någon av de blötare månaderna, och det är inte ovanligt att högtrycken från öster ger rejäla sommartemperaturer där uppe den tiden på året. Sommaren 2013 bjöd på många finvädersveckor i de trakterna.

Nordkap- Treriksröset
Tack Pedda för din delning av erfarenheter!
Kul och nyttigt att läsa!
Då lär det finnas antingen "hytter" eller någon campingplats eller som sagt naturen att slå upp sitt tält i .
Då är den backen innan Kilpisjärvi något som en bör vara beredd på.
Ok, så alperna och Gran Canaria är värre, alltså. ok.
Ja,det är kanske som så att även en oerfaren inte så vältränad cyklist skulle kunna klara Nordkap-Kilipsjärvi om en bara får dela upp det i mindre sträckor om kanske 5-6 mil om dagen.

Nordkap- Treriksröset
5-6 mil per dag i inte alltför kuperad terräng kan inte vara något problem även om man är totalt otränad bara man är fullt frisk, kör klokt och har en vettig cykel.

Nordkap- Treriksröset
E6:an är inte speciellt hårt trafikerad. Om du dessutom planerar cykla i juni så har inte de tyska husbilarna nått sin kulmen heller. E6:an där uppe är en helt annan väg än E6:an söderöver. Det kommer en och annan lastbil, men jag har aldrig upplevt det som trångt på den vägen. Som en vanlig svensk landsväg ungefär. Hastighetsbegränsningen är i regel 80, på några sträckor 100 och ibland 40-60 km/h. Visst är småvägarna där ännu trevligare, så får du tid för någon avstickare kan det ju varmt rekommenderas. På dessa är det i princip ingen trafik. Ta tex färjan från Olderdalen till Lyngseidet så får du ca 4 mil grymt skön cykling i stället för E6an. Sedan får du visserligen cykla ca 20 km tillbaka till Skibotn, men det är absolut värt det.

5-6 mil om dan är ingen match, även med massor av packning och en otränad cyklist.

Nordkap- Treriksröset
Pedda skrev:
> E6:an är inte speciellt hårt trafikerad. Om du
> dessutom planerar cykla i juni så har inte de
> tyska husbilarna nått sin kulmen heller. E6:an
> där uppe är en helt annan väg än E6:an
> söderöver. Det kommer en och annan lastbil, men
> jag har aldrig upplevt det som trångt på den
> vägen. Som en vanlig svensk landsväg ungefär.
> Hastighetsbegränsningen är i regel 80, på
> några sträckor 100 och ibland 40-60 km/h. Visst
> är småvägarna där ännu trevligare, så får
> du tid för någon avstickare kan det ju varmt
> rekommenderas. På dessa är det i princip ingen
> trafik. Ta tex färjan från Olderdalen till
> Lyngseidet så får du ca 4 mil grymt skön
> cykling i stället för E6an. Sedan får du
> visserligen cykla ca 20 km tillbaka till Skibotn,
> men det är absolut värt det.
>
> 5-6 mil om dan är ingen match, även med massor
> av packning och en otränad cyklist.

Det låter ju gott att det inte är alltför trafikerat...och tyska husbilar är ju inget som behövs för att cyklingen ska bli ännu bättre=)=)..haha!
Är där väggren att cykla på?

Nordkap- Treriksröset
GoranS skrev:
> 5-6 mil per dag i inte alltför kuperad terräng
> kan inte vara något problem även om man är
> totalt otränad bara man är fullt frisk, kör
> klokt och har en vettig cykel.

Det var fint att veta!
Då torde inte 5-6 mil om dagen vara helt möjligt, alltså, även med packning och otränad och man börjar 9 och kanske håller på fram till 18 på kvällen, och har lite små stopp längs vägen.

Nordkap- Treriksröset
Nu har jag ju aldrig cyklat med packning, men min gissning är att även om du tar det väldigt lugnt så har du, även som otränad, svårt att hålla på mer än 4-5 timmar ren cykeltid på att ta dig 5-6 mil om du har en någorlunda vettig cykel och inte drabbas av alltför otrevlig motvind. Om du då startar vid nio så ska du inte ha några problem att ta dig den önskade sträckan även om du tar rejäla pauser. Pauser är nog f.ö. även att rekommendera, i alla fall om det inte inte är alltför kallt och blött eller myggigt.

Din största fiende tror jag är att du drabbas av någon överansträngning. Risken för det ökar dramatiskt om du trampar på tunga växlar och/eller har en cykel som inte passar dig eller som är felinställd för dig. Mitt råd är därför att se till att cykla en del innan och se till att dels vänja dig vid trampandet och dels att känna efter s.a. det känns bra. Träna också att trampa på lätta växlar. Det kan kännas som du bara sitter och vispar luft till att börja med, men när du väl övat lite så kommer det att göra att du kan ta dig fram utan att behöva lägga ner så stor kraft, vilket minskar risken för överansträngning.

Nordkap- Treriksröset
Undra hur vädret kan vara där uppe Nordkap till Kilpisjärvi i slutet av maj och början av juni.
Kanske inte direkt varmaste sommaren?

Nordkap- Treriksröset
Ja, då är det kanske bara att förbreda sig på lite snö vid sidan av vägen kanske, regn blåst o allt sådant om man börjar runt 20 maj eller 1 juni. Så verkar det!

Tillbaka
Topp