Jag har inte cyklat från Nordkap till Kilpisjärvi, däremot har jag cyklat mycket i trakten kring Skibotn i alla riktningar då jag brukar vara där delar av året.
De två stigningarna är visserligen ordentliga backar, men ingenting jämfört med de backar man kör i alperna, Gran Canaria mm. Jag tror inte de kommer vara till något bekymmer alls om jag ska vara ärlig.
På sträckningen Kilpis-Karesuando finns inga backar som är i närheten av lika långa och branta som de två andra. Jag har för mig att en backe vid sjön Kilpisjärvis södra ände är 6-7% i 1,5 kilometer eller något sådant. Värre än så blir det inte, så det är ju knappt backigt med medelsvenska mått mätt.
Campingplatser finns det kanske inte jättemånga, men de finns trots allt oftast något motsvarande i de större samhällen (dvs > 300 invånare) man passerar. Jag kan annars rekommendera att spana efter skyltar där det står "hytte utleies" eller motsv. Då finns det i regel stuga att hyra av någon privat för en högst rimlig slant. Det finns mer av den typen av uthyrning i nordnorge än vad det finns i Sverige, och det är ett kul alternativ till en sunkig campingstuga. Tält är ju däremot aldrig fel, men då behöver man ju inte campingplats direkt.
Vädret i juni kan visserligen ändras snabbt och vara ganska miserabelt, men juni är inte någon av de blötare månaderna, och det är inte ovanligt att högtrycken från öster ger rejäla sommartemperaturer där uppe den tiden på året. Sommaren 2013 bjöd på många finvädersveckor i de trakterna.