[Notis] - Gömd motor hittad på deltagarcykel vid VM i cyclocross
Ivar sa:Någon som kan nämna en sport som det inte någonsin fuskats i?
Navelskådning?
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ivar sa:Någon som kan nämna en sport som det inte någonsin fuskats i?
Fulkinesen sa:Här är samma tjej (nr 10) från en tidigare tävling. Det är intressant att se hur hon drar iväg uppför backen men har så dålig teknik att hon droppar från första till femte plats så fort det går utför:
Man ser väl olika saker, men iom att hon går omkull rätt tidigt i andra nedförsbacken gissar jag att hon blir lite osäker och sen tappar mer.
geologen sa:Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker nog ändå att man bara kan anses ha
> > fuskat om man faktiskt har använt nåt som är
> > otillåtet. Att ett otillåtet redskap finns i
> ens
> > närhet är inte fusk, i mina ögon. Innan det
> är
> > klarlagt varför den motoriserade cykeln var
> där
> > den var, tycker jag inte att den utpekade
> > cyklisten ska ställas till svars.
>
>
> Man har för fan ansvar för sina handlingar.
> Fuskar man är man en fuskare och skall rullas i
> tjära. Ursäkterna har vi hört i 30 år från
> EPO- killarna.
Som sagt, det är inte i närheten av klarlagt att nån har fuskat. Och vems handlingar ska vem ta ansvar för?
Nä, det är nåt som inte stämmer här. Det är alldeles för lätt att upptäcka fusk av den sorten, så jag tror att nåt helt annat ligger bakom.
Fulkinesen sa:Här är samma tjej (nr 10) från en tidigare tävling. Det är intressant att se hur hon drar iväg uppför backen men har så dålig teknik att hon droppar från första till femte plats så fort det går utför:
För att spinna vidare på detta så kan man kolla på från ca 25 min 10 sek in i sändningen. Där måste 10an pga bedrövlig teknik hoppa av och lyfta runt cykeln i svängen. Cykeln verkar väldigt tung om man jämför med konkurrentens strax senare!?
ToddyKrycka sa:Fulkinesen sa:Här är samma tjej (nr 10) från en tidigare tävling. Det är intressant att se hur hon drar iväg uppför backen men har så dålig teknik att hon droppar från första till femte plats så fort det går utför:
För att spinna vidare på detta så kan man kolla på från ca 25 min 10 sek in i sändningen. Där måste 10an pga bedrövlig teknik hoppa av och lyfta runt cykeln i svängen. Cykeln verkar väldigt tung om man jämför med konkurrentens strax senare!?
Intressant observation.
Jag tyckte också att hon hade händer på hoodsen mer än de andra. Det fick mig att fundera över var hon har knappen som triggar motorn. Var trycker hon för att få igång motorn?
Låter väldigt optimistiskt med 30g för 100W (även om varvtalet är överjävligt högt) för en synkronmotor.LHelge sa:Så med ca 200 g extra kan man få 100 W tillskott i drygt 20 minuter. Låter som en klar konkurrensfördel om ni frågar mig.
Du tror inte det är 650rpm/v?Kristoffer R sa:650 rpm
PRAOcyklist sa:Det ser ut som att hon fipplar med handtaget utan att växelspaken åker inåt vilket den ju alltid gör annars när man växlar.
Men - vad vet jag
emmer sa:PRAOcyklist sa:Det ser ut som att hon fipplar med handtaget utan att växelspaken åker inåt vilket den ju alltid gör annars när man växlar.
Men - vad vet jag
Dar du hört om Di2? såntdär med sladdar och batteri i sadelstolpen?
PRAOcyklist sa:Alltså jag kollade på Koppenbergfilmen och hur hon växlar. T.ex. i sekvensen vid 5:43 innan hon hoppar av cykeln. Det ser ut som att hon fipplar med handtaget utan att växelspaken åker inåt vilket den ju alltid gör annars när man växlar.
Men - vad vet jag. Måste erkänna att jag inte kollat så mkt på folk som växlar annars heller - det kanske är helt normalt.
Annars så funderar jag i största allmänhet vem som ligger bakom alltihopa. Femke får klä skott för det men idén lär ju knappast ha varit hennes från början..
bllx sa:Att fuska borde vara att bryta mot det som står i reglerna. I reglerna står det (ungefär) att det inte får finnas motordrivna cyklar i närheten av en tävling, samt att en cyklist inte får använda sig av en sådan cykel. Eftersom man har hittat en motor i en cykel på en tävling är det rätt klart att någon medvetet eller omedvetet har brutit mot reglerna och därmed fuskat.
Cujo sa:Vevpartimotor är uråldrigt enligt italienerna, elektromagnetisk drift i hjulen är det som gäller nu:
http://www.gazzetta.it/Ciclismo/01-...o-zolder-van-den-driessche-140501305543.shtml
ToddyKrycka sa:Fulkinesen sa:Här är samma tjej (nr 10) från en tidigare tävling. Det är intressant att se hur hon drar iväg uppför backen men har så dålig teknik att hon droppar från första till femte plats så fort det går utför:
Det där är dock lite tunt. För det första så är det sannerligen inget unikt i att någon är åkstark men tekniskt mindre skicklig. För det andra är det åtskilliga cyklister som har problem i de där serpentinerna. Jag tycker själv de ser ganska kniviga ut, med djupa spår i den intorkade leran.
geologen sa:Det är ett sätt att se på det. Men för mig är det ungefär samma som att bötfälla nån för fortkörning för att man kör en bil som KAN köras olagligt fort, utan att man faktiskt kört för fort.
Tjoho, nu snackar vi tröga hjul :-)Cujo sa:Vevpartimotor är uråldrigt enligt italienerna, elektromagnetisk drift i hjulen är det som gäller nu:
geologen sa:bllx sa:Att fuska borde vara att bryta mot det som står i reglerna. I reglerna står det (ungefär) att det inte får finnas motordrivna cyklar i närheten av en tävling, samt att en cyklist inte får använda sig av en sådan cykel. Eftersom man har hittat en motor i en cykel på en tävling är det rätt klart att någon medvetet eller omedvetet har brutit mot reglerna och därmed fuskat.
Det är ett sätt att se på det. Men för mig är det ungefär samma som att bötfälla nån för fortkörning för att man kör en bil som KAN köras olagligt fort, utan att man faktiskt kört för fort.
Ja. Cyclingnews har översatt innehållet till en egen artikel:Lingon sa:Italienska är inte min starka sida. Står det att han sålt mer än 1200 ex av dom nya elekromagnetiska hjulmotorerna för 200000 EUR styck? Och att väntetiden är 6 månader?
emmer sa:PRAOcyklist sa:Det ser ut som att hon fipplar med handtaget utan att växelspaken åker inåt vilket den ju alltid gör annars när man växlar.
Men - vad vet jag
Dar du hört om Di2? såntdär med sladdar och batteri i sadelstolpen?
me.I.am sa:Så geo, utifrån ditt resonemang kan någon nånsin åka dit för fusk med elmotor? Hur bevisar man att den verkligen använts? Mäter batteriet före och efter?
"Men jag lovar - jag använde aldrig motorn" liksom
Sherpa sa:Det är ungefär som man hittat epo på hennes hotellrum men utan att ha testats positivt.
emmer sa:Du tror inte det är 650rpm/v?Kristoffer R sa:650 rpm
Brukar ju anses i KV.
Så vid 30V vore det nästan 20.000rpm.
Mayhem sa:Ja. Cyclingnews har översatt innehållet till en egen artikel:Lingon sa:Italienska är inte min starka sida. Står det att han sålt mer än 1200 ex av dom nya elekromagnetiska hjulmotorerna för 200000 EUR styck? Och att väntetiden är 6 månader?
http://www.cyclingnews.com/news/ele...echanical-doping-claims-gazzetta-dello-sport/
Shit vad jag inte fattar grejen med CX. Typ som att ta det sämsta av XC-cykling och göra tävling av det. Antingen är det mig det är fel på eller så är det alla som tycker det är roligt.
geologen sa:me.I.am sa:Så geo, utifrån ditt resonemang kan någon nånsin åka dit för fusk med elmotor? Hur bevisar man att den verkligen använts? Mäter batteriet före och efter?
Men den elmotorförsedda cykeln hade ju aldrig använts av henne under loppet! Vi pratar ju inte om att hon använde cykeln men att det är oklart om hon använde motorn, utan bara att det i hennes närhet fanns en cykel som, om DEN skulle användas, var otillåten.
H. sa:Fulkinesen sa:Här är samma tjej (nr 10) från en tidigare tävling. Det är intressant att se hur hon drar iväg uppför backen men har så dålig teknik att hon droppar från första till femte plats så fort det går utför:
Shit vad jag inte fattar grejen med CX. Typ som att ta det sämsta av XC-cykling och göra tävling av det. Antingen är det mig det är fel på eller så är det alla som tycker det är roligt.
Haha!
"Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal."
geologen sa:me.I.am sa:Så geo, utifrån ditt resonemang kan någon nånsin åka dit för fusk med elmotor? Hur bevisar man att den verkligen använts? Mäter batteriet före och efter?
Men den elmotorförsedda cykeln hade ju aldrig använts av henne under loppet! Vi pratar ju inte om att hon använde cykeln men att det är oklart om hon använde motorn, utan bara att det i hennes närhet fanns en cykel som, om DEN skulle användas, var otillåten.
Kanske en orsak att man inte ska döma på hörsägen och lösa aningar.me.I.am sa:Ok, my bad, men jag håller ändå inte med dig.
emmer sa:Kanske en orsak att man inte ska döma på hörsägen och lösa aningar.me.I.am sa:Ok, my bad, men jag håller ändå inte med dig.
H. sa:Shit vad jag inte fattar grejen med CX. Typ som att ta det sämsta av XC-cykling och göra tävling av det. Antingen är det mig det är fel på eller så är det alla som tycker det är roligt.
Luktapåblommorna sa:H. sa:Shit vad jag inte fattar grejen med CX. Typ som att ta det sämsta av XC-cykling och göra tävling av det. Antingen är det mig det är fel på eller så är det alla som tycker det är roligt.
Har du provat?