[Notis] - Gömd motor hittad på deltagarcykel vid VM i cyclocross

me.I.am sa:
emmer sa:
me.I.am sa:
Ok, my bad, men jag håller ändå inte med dig.
Kanske en orsak att man inte ska döma på hörsägen och lösa aningar.
Nu vet jag inte riktigt vad du menar,
Tror nog att du inte förstår vad du själv säger.
Du anar och gissar och tror ännu en massa och dömer därefter.
Därmed inte sagt att det kan bli rätt, men fram tills dess så bör man hålla sig till vad man vet.

emmer sa:
me.I.am sa:
emmer sa:
me.I.am sa:
Ok, my bad, men jag håller ändå inte med dig.
Kanske en orsak att man inte ska döma på hörsägen och lösa aningar.
Nu vet jag inte riktigt vad du menar,
Tror nog att du inte förstår vad du själv säger.
Du anar och gissar och tror ännu en massa och dömer därefter.
Därmed inte sagt att det kan bli rätt, men fram tills dess så bör man hålla sig till vad man vet.

Öh, fakta är väl att dom hittat en elmotor i en cykel som på något sätt tillhör Femke?

Sen blir jag lite nyfiken, i en tråd full med spekulationer så reagerar du just på mitt inlägg?

Edit:
"Tror nog att du inte förstår vad du själv säger."
:) e du dryg eller?

Senast ändrad:
Fast, cykeln ska ju ha stått i den tekniska zonen. Redo för Femke van den Driessche att byta till närsomhelst under loppet. Därför bör man snarare jämföra med att någon blir påkommen med ryssfemmor på frukosttallriken. Eller en pennskrin fullt med fusklappar på det nationella provet. Det KAN ju vara så att man trott att tabletterna var c-vitamin. Det KAN ju vara så att man tagit fel pennskrin. Det KAN ju vara så att mekanikern av misstag ställt dit kompisens identiska cykel, som bara råkade ha en hemlig motor monterad. Vi vet ännu inte hur detta gått till, men en elcykel i tekniska zonen är ytterst komprometterande. Milt uttryckt.

Aron sa:
Fast, cykeln ska ju ha stått i den tekniska zonen. Redo för Femke van den Driessche att byta till närsomhelst under loppet. Därför bör man snarare jämföra med att någon blir påkommen med ryssfemmor på frukosttallriken. Eller en pennskrin fullt med fusklappar på det nationella provet. Det KAN ju vara så att man trott att tabletterna var c-vitamin. Det KAN ju vara så att man tagit fel pennskrin. Det KAN ju vara så att mekanikern av misstag ställt dit kompisens identiska cykel, som bara råkade ha en hemlig motor monterad. Vi vet ännu inte hur detta gått till, men en elcykel i tekniska zonen är ytterst komprometterande. Milt uttryckt.

+1

Och, om jag förstått det rätt, det är rätt hårda regler på det just för att undvika tjafs, spekulationer!, om cykeln skulle användas eller ej.

Men samtidigt, det är en enorm skillnad på att ha möjligheten att fuska och att faktiskt ha fuskat.

geologen sa:
Men samtidigt, det är en enorm skillnad på att ha möjligheten att fuska och att faktiskt ha fuskat.

Ja, det är ungefär som förberedelse/anstiftan till "godtycklig olaglighet" och utförande av detsamma. I de flesta fall är båda fallen olagliga men med olika påföljder. Vilket känns fullt rimligt här med.

Edit: förtydligande

Senast ändrad:
lundatok sa:
Olagligt hör väl inte hit, det är ju UCI och deras regler som gäller?

Är det här forumtråden där man måste ta allt bokstavligt och saknar förmåga att applicera exempel på andra områden?

geologen sa:
ABC?

Nån obskyr Stockholmsslang?

Hade du haft en examen hade du förstått. ;)

ABC är var alltså ett försök att inte skapa det missförstånd som tex bokstäverna XXX kan ge. Du fattar nog.

Edit: ;)

Senast ändrad:
geologen sa:

Antag att hon hade krängt av ett däck, eller punkat. Hon rusar in i zonen och plockar upp "sin" cykel och fortsätter loppet. Den cykel som har en elmotor som någon gjort stort besvär att dölja. Ska det betraktas som fusk, eller är hon fortfarande oskyldig?

Inte för att jag är någon elitidrottsman eller har någonsin varit men jag har förstått av det jag har läst att den mentala biten är oerhört viktig på elitnivå. Antag att en person är rädd för att Inte orka med ett hårt tempo men vet att det finns en elcykel att byta till om det "skulle krisa". Bara den vetskapen skulle kunna vara avgörande för att personens rädsla att misslyckas minskar så pass mycket att denna kan prestera på topp.

Lite som att gå balansgång på en decimeters höjd jämfört med 10 meter. Eller vara ensam om ha säkerhetssele på den höga höjden...

Aron sa:
geologen sa:

Antag att hon hade krängt av ett däck, eller punkat. Hon rusar in i zonen och plockar upp "sin" cykel och fortsätter loppet. Den cykel som har en elmotor som någon gjort stort besvär att dölja. Ska det betraktas som fusk, eller är hon fortfarande oskyldig?

Nej, så fort hon har använt cykeln med motor så är det solklart fusk. Så länge den inte har använts har hon inte fuskat. Att det sen finns regler som elmotorcykelns närvaro bryter mot är en annan sak. Regelbrott och fusk är inte samma sak för mig. Om vi tar SCF:s regler t ex, så finns det regler som säger att man inte får utebli från start utan giltigt läkarintyg, annars straffas man med en avgift. Regelbrott: ja. Fusk: nej.

Om du ertappas med en kofot, rånarluva och ritningar över ett varuhus i bilen kan du mycket väl straffas för det även om du inte gjort något inbrott. Om du som elitidrottare ertappas med sprutor i ryggsäcken kan du straffas för det även om du inte satt sprutorna i armen. Det här är samma sak.

Nej, jag tycker verkligen att det är radikalt skilda saker. Du pratar också om brott. Kriminella handlingar. Regelöverträdelser är nåt annat. Jag har redan lagt fram ett exempel på att fusk och regelbrott inte alls är samma sak i alla lägen.

Jag antar att du även försvarar Armstrong? 5000 kontroller utan bevis för doping osv? Allt annat är bara paranteser?

Geo, analogt med ditt resonemang; Om du inte är hemma när dopningskontrollanterna kommer och knackar på så blir du avstängd. Ev utan att ha dopat dig. Det du har gjort är att när du tog ut din licens var att du underkastade dig ett regelverk. Det regelverket dikterar vad som är fusk eller inte, och står det i regelverket att du inte får befinna dig inom 50 meter från en E-Bike (h.y.p.o.t.e.t.i.s.k.t) så åker du dit om du ändå hamnar i den situationen. För fusk. Enligt regelverket. Inte enligt ditt sätt att se det, vilket är helt ointressant i sammanhanget.

Men jag pratar faktiskt inte om vad reglerna säger. Jag pratar om vad som är fusk i ett absolut perspektiv.

Har jag gjort nåt där jag har dragit nytta av ett otillåtet medel, så har jag fuskat. Då har min prestation påverkats fördelaktigt av handlingen eller bruket.

Har jag haft tillgång till ett otillåtet medel, men inte använt det, så har jag möjligen brutit mot en regel, men jag har inte fuskat. För jag har inte haft nån nytta av det.

Doping är en helt annan sak, eftersom det inte finns helt säkra tester. Men det går att i de här sammanhangen vara helt säker på om en otillåten cykel har använts eller inte. Detta faktum gör att jämförelsen med doping faller helt platt.

Det är oerhört dåligt utfört fusk om man bryter mot reglerna och inte ens har nytta av det. Är man så dålig så att man inte ens kan fuska framgångsrikt ska man nog inte tävla ens. Då ska man nog bara internetcykla.

geologen sa:
Har jag gjort nåt där jag har dragit nytta av ett otillåtet medel, så har jag fuskat. Då har min prestation påverkats fördelaktigt av handlingen eller bruket.
Som någon skrev innan så kan blotta vetskapen om att det otillåtna medlet finns där göra att prestationsnivån höjs. Du kan köra hårdare och byta hoj om du inte skulle orka. Det chansning blir svårare att ta om hojen inte står där.

Hur vet vi att LA faktiskt fuskade, dvs hade nytta av dopingen? Han kanske bara körde på sina vanliga 85 % hela tiden, utan att behöva ta hjälp av drogerna. I så fall fuskade han ju inte enligt ditt resonemang.

Okej, men vad som faktiskt är fusk enligt geologens definition är ju helt ointressant i ämnet (även om blotta existensen av hans definition är intressant nog att diskutera), det som är intressant är ju huruvida det är fusk i UCI's ögon. Det spelar ingen roll vad som rent moraliskt kan anses vara fusk, det är reglerna som gäller. Allt annat är rätt ointressant i det här fallet.

Som Aron skrev, att cykeln ens stod där är ett rätt stort problem för henne. Oavsett om hon kört på den eller inte.

Varför är det alls tillåtet att byta cyklar i så korta tävlingar förresten... Punkar man är det väl över ändå om man inte är åt helvete överlägsen?

geologen sa:
Varför är det alls tillåtet att byta cyklar i så korta tävlingar förresten... Punkar man är det väl över ändå om man inte är åt helvete överlägsen?

Kolla lite cx tävlingar så inser du. Och eftersom de ofta byter cykel så är en depåhoj inget man bara råkar ta med in utan eftertanke. Och visst 40 eller 60 min kan låta kort men häng på en kompiscross (40 min) och jag lovar att efter 22 min vill du bara bryta och be om nåd.

Fältprästen sa:
Som någon skrev innan så kan blotta vetskapen om att det otillåtna medlet finns där göra att prestationsnivån höjs. Du kan köra hårdare och byta hoj om du inte skulle orka. Det chansning blir svårare att ta om hojen inte står där.

Det är faktiskt det enda argumentet hittills i tråden som håller. Då får vi se hur detta utvecklar sig.

elmfeldt sa:
Kolla lite cx tävlingar så inser du.

Ok... Att bara svara på varför funkar inte?
Jag följer inte cykel och har nog aldrig sett en CX-tävling på TV.

elmfeldt sa:
Och visst 40 eller 60 min kan låta kort men häng på en kompiscross (40 min) och jag lovar att efter 22 min vill du bara bryta och be om nåd.

Jag har testat. Jag är på tok för oteknisk för att det ska bli så jobbigt. Det blir som ett lätt tröskelpass, fast med högre puls. Trött, ja, men ett tempolopp är mycket värre.

geologen sa:
Fältprästen sa:

Det är faktiskt det enda argumentet hittills i tråden som håller. Då får vi se hur detta utvecklar sig.

Du såg att hon var på väg springandes mot depån på sista varvet för att byta hoj men gav upp?

elmfeldt sa:
geologen sa:
Fältprästen sa:

Du såg att hon var på väg springandes mot depån på sista varvet för att byta hoj men gav upp?

Var skulle jag ha sett det menar du?

H. sa:
elmfeldt sa:
geologen sa:
Varför är det alls tillåtet att byta cyklar
Kolla lite cx tävlingar så inser du.

Förklara gärna. Jag tycker egentligen aldrig att man ska få byta materialet under pågående lopp om man inte själv bär med sig reservdelen. Oavsett gren eller idrott.

Vad skall jag förklara? Man har bestämt att cykelbyten är en del av grenen, dels av tekniska skäl men också av taktiska. Det ger krydda. Precis som tennisspelaren, formel1-föraren, fotbollsspelaren, mtbåkaren etc får byta material.

geologen sa:
elmfeldt sa:
geologen sa:
Fältprästen sa:

Att hon behövde byta hoj. 50% chans till elhoj. Allt du tar in i depån skall självklart vara på åkarens ansvar.

geologen sa:
Aron sa:
geologen sa:

Nej, så fort hon har använt cykeln med motor så är det solklart fusk. Så länge den inte har använts har hon inte fuskat. Att det sen finns regler som elmotorcykelns närvaro bryter mot är en annan sak. Regelbrott och fusk är inte samma sak för mig. Om vi tar SCF:s regler t ex, så finns det regler som säger att man inte får utebli från start utan giltigt läkarintyg, annars straffas man med en avgift. Regelbrott: ja. Fusk: nej.

Är det fusk om hon använt cykeln men batteriet är fulladdat (alltså inte använt motorn under tävling)?

elmfeldt sa:
geologen sa:
elmfeldt sa:
geologen sa:
Fältprästen sa:

Att hon behövde byta hoj. 50% chans till elhoj. Allt du tar in i depån skall självklart vara på åkarens ansvar.

Jag har inte sett loppet. Har det sänts?

geologen sa:
elmfeldt sa:
geologen sa:
elmfeldt sa:
geologen sa:
Fältprästen sa:

Jag har inte sett loppet. Har det sänts?

Det gick i lördags.

geologen sa:
Ah, nu har jag läst hela rubriken också. VM var det visst ja...

Du har alltså inte sett en cx-tävling i hela ditt liv? Du missade även att världsmästaren i herrar elit fick en medcyklists fot i sitt hjul och fick stå och lirka ut denna under nästan en halv minut? Men vann ändå! Du ifrågasätter att man får byta cyklar i denna sport? Men är supersäker på vad som är fusk eller inte? Ja du...

Ledtråd: en cx-cyklist på denna nivå kan byta hoj varje varv. Eller ingen gång. Allt beroende på förutsättningarna unde tävlingen. Det gör att alla cyklar i depån är med i tävlingen. Ganska samma som att en av fyra bars i ryggfickan skulle innehålla amfetamin under en lvg-tävling.
(Va? Den där baren? I min ryggficka? Den var min polares och måste hamnat där för att min tränare tog fel!)

Bra trollat ändå! Ibland så låter det ändå som att du har koll? Men inte i den här tråden. Bättre lycka nästa gång.
<3

Lulle sa:
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Innan hela ståryn är uppnystad och vi får
> klarhet i hur det låg till med allt, så tycker
> jag det är dumt att anklaga cyklisten för fusk.

Innan hela storyn är uppnystad så är det väl extremt dumt att försvara en eventuell fuskare?

Precis. Häng dom tills dom bevisat sin oskuld!
Vänta nu, jag känner igen det där från min ungdom.
Visstja, häxbränningarna.

Tillbaka
Topp