[Notis] - Gömd motor hittad på deltagarcykel vid VM i cyclocross

elmfeldt sa:
geologen sa:
elmfeldt sa:
geologen sa:
Fältprästen sa:
Som någon skrev innan så kan blotta vetskapen om att det otillåtna medlet finns där göra att prestationsnivån höjs. Du kan köra hårdare och byta hoj om du inte skulle orka. Det chansning blir svårare att ta om hojen inte står där.

Det är faktiskt det enda argumentet hittills i tråden som håller. Då får vi se hur detta utvecklar sig.

Du såg att hon var på väg springandes mot depån på sista varvet för att byta hoj men gav upp?

Var skulle jag ha sett det menar du?

Att hon behövde byta hoj. 50% chans till elhoj. Allt du tar in i depån skall självklart vara på åkarens ansvar.

Fast hade hon gjort någon nämnvärd upphämtning från sist, och långt efter näst sist, så hade det nog...

Givetvis är allt i depå TEAMETS ansvar (så som depån är organiserad) och att det har med Belgien att göra och spatiellt närmst den Driessches plats är väl i stort sett det enda som ännu är klarlagt. Om cykeln ens var lik (vilket iofs inte är ett regelkrav) den andra har jag ännu inte sett något om i rapportera, och det vore bra att få veta.

Man kan ju tro vad man vill om detta men det är en snubbe som tar på sig skulden..

"Mannen som enligt Femke van den Driessche ägaren av "dopade" cykel, är Nico Van Muylder ett chip butikschef från Buggenhout. Den 39-årige förre ryttare bekräftar uttalandet från föraren, men kommer inte att diskutera det där. "Allt jag kan säga är att det är min cykel", säger han. Se bilderna.
Läs också:
Femke van den Driessche: uppifrån favorit att dupera
Den Internationella cykelförbundet UCI anlände lördag vid VM Cyclocross i Heusden-Zolder misstänker att en cykel med namnet på Femke van den Driessche (19) på banan. Cykeln var utrustad med en motor.

En snyftande Van den Driessche berättade söndagen för vår kamera som cykel nu en vän till familjen är: Nico Van Muylder. Den 39-årige före detta cyklist hade kvinnan på cykeln köpte för ett år sedan.

Från lördag Muylder körde en kort åktur på VM krets och sätta sin cykel mot Van den Driessche lastbil. En mekaniker tog honom aningslöst tillbaka till depån. Det var det.

Den UCI kontrolleras cykeln och slog en inbyggd motor. Femke van den Driessche föll från himlen.

Muylder av lovande ryttare försökte i går kväll för att stänga av vinden. "Allt jag kan säga är att det är min cykel", sade han strax innan kameran."

http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/1.2562184

Såväl ett högst rimligt förlopp som den typen av bortskyllning som är troligast att någon skulle komma med.

Men UCI borde ju som sagt enkelt kunna avgöra hur lik den är hennes ordinarie cyklar map storlek, fabrikat och komponenter.
Skillnaden mellan hojarna för en förare är ju mest mängden skit samt eventuellt utväxling, däckstryck och däck.

geologen sa:
Men samtidigt, det är en enorm skillnad på att ha möjligheten att fuska och att faktiskt ha fuskat.

Så när man hittar fusklapparna i pennskrinet under nationella proven så kommer man undan med att säga "jag har inte tittat på dom"?

Stalle

Men varför hade Muylder en motor i ramen? Ska han köra Vätternrundan? Eller ska han försöka sig på Supertramps KOM uppför Skanstullsbron?

JLarsson sa:
Men varför hade Muylder en motor i ramen? Ska han köra Vätternrundan? Eller ska han försöka sig på Supertramps KOM uppför Skanstullsbron?
Och varför kallar vi henne för han när hon är en kvinna?
Plotten tätnar.
(I sann trådanda så tar vi det hela som ett oomkullrunkeligt bevis på grav hormondopning.)

emmer sa:
JLarsson sa:
Och varför kallar vi henne för han när hon är en kvinna?
Plotten tätnar.
(I sann trådanda så tar vi det hela som ett oomkullrunkeligt bevis på grav hormondopning.)

"Mannen som enligt Femke van den Driessche ägaren av "dopade" cykel, är Nico Van Muylder "

H. sa:
Om du ertappas med en kofot, rånarluva och ritningar över ett varuhus i bilen kan du mycket väl straffas för det även om du inte gjort något inbrott. Om du som elitidrottare ertappas med sprutor i ryggsäcken kan du straffas för det även om du inte satt sprutorna i armen. Det här är samma sak.

Jo, men inte för (fullbordad) stöld, utan för förberedelse därtill.

Kul med ett sånt intresse kring cykelcross!
Här kan ni kolla på den, mycket spännande, finalen för världens bästa herrar som gick av stapeln i söndags:

landen sa:
Henrik_E sa:
De tog tydligen cykeln under första varvet efter ett tips.

Har motorgolare polare?.

Hade ju vart bättre och "play it cool", och se om hon använde cykeln.

Visserligen, men nu kunde de ju se att den stod i piten under rejset. Det räcker ju för att det ska vara regelbrott. Men visst, det hade väl varit helt jävla omöjligt att snacka sig ur om hon faktiskt kört på den.

geologen sa:
Ah, nu har jag läst hela rubriken också. VM var det visst ja...

Fan Geo, du är ju värre än en säsong av Homeland. När man tror att man börjar få koll på läget och du inte kan snurra till det mer så kommer du med en vändning så man tappar hakan. Keep up the good work. Trådar blir nästan alltid läsvärda när du är med. :D
/J

staine sa:
Precis. Häng dom tills dom bevisat sin oskuld!
Vänta nu, jag känner igen det där från min ungdom.
Visstja, häxbränningarna.

Dom hängdes väl inte INNAN dom brändes? Annars var ju vattenprovet bäst. Vattentätt liksom.

Det jag tar med mig:

1. Det är en häxjakt.
2. Man borde aldrig få byta cyklar i cyclocross.
3. Det är inte fusk att begå regelbrott
4. Inte många här vet vad cyclocross är eller hur det fungerar.
5. Triathlon är en trevlig sport.

Love it!

Ivar sa:
Det jag tar med mig:

1. Det är en häxjakt.
2. Man borde aldrig få byta cyklar i cyclocross.
3. Det är inte fusk att begå regelbrott
4. Inte många här vet vad cyclocross är eller hur det fungerar.
5. Triathlon är en trevlig sport.

Love it!

Osså undrar man varför AB.se är enda källan till seriösa nyheter i många hem :-)

Att döma av UCIs regelverk så kanske sabotage blir den nya "dopingen"?
Utan att ta ställning varken för eller emot i det aktuella fallet så verkar det ändå så att UCIs regelverk överhuvudtaget inte tar hänsyn till om ett regelbrott av det här slaget beror på sabotage eller inte. Utan hela ansvaret ligger på cyklisten/teamet att se till att sådant sabotage inte är möjligt.

Hur är skillnaden mot en idrottare som tar ett piller som en läkare skriver ut? Förutom då när det gäller hockey.

eketjall sa:
Utan att ta ställning varken för eller emot i det aktuella fallet så verkar det ändå så att UCIs regelverk överhuvudtaget inte tar hänsyn till om ett regelbrott av det här slaget beror på sabotage eller inte. Utan hela ansvaret ligger på cyklisten/teamet att se till att sådant sabotage inte är möjligt.

-Hej, vad är ditt jobb?
-Jag är mekaniker för ett internationellt cyclocross-lag.
-Oj, shit va jobbigt! Måste du hålla koll på lagets cyklar då, så att de följer gällande reglemente?
-Ja, det är superjobbigt. Motståndarlagen försöker hela tiden ställa in modifierade fuskcyklar i vår depå. Mycket av jobbet går ut på att hålla dessa borta, hinner knappt limma tubdäck längre. UCI har dödat sporten.

Låter som ett troligt scenario?

eketjall sa:

Låter väl rimligt. Har man en tilldelad depåyta där man är de som har tillträde så får man väl oxå hålla ordning på den.
Annars skulle det ju bli löjligt många UCI-kontrollanter i veranda buse.
Skulle vilja se det fungerande serviceteam som inte upptäcker att det står en främmande cykel i ytan :-)
[Må så vara att det varit fjolårets Wilier Triestina som såldes av och byggts om lite med pensionärskick och så sedan dess, men märker inte mekanikerna det så ska man nog inte låta honom byta hjul...]

Sen hur man ska komma åt problemet med att Shimanos servicebilar mejar ner cyklister till höger och vänster vet jag inte riktigt. Men det kan ju inte ligga på UCIs ansvar att köra alla "oberoende" servicebilar? :-)

Som sagt jag tar inte ställning till det aktuella fallet. Jag har bara "skvallerpress" information.

Det jag menade var det märkliga med att UCIs regelverk struntar i om det går att bevisa ett eventuellt sabotage eller inte.
Nu verkar det ju som man kan åka dit för att någon kastar in något i depån.
(Jag pratar inte nödvändigtvis om en motoriserad cykel även om en kulstötare säkert kan hiva iväg en sån 15-20m)

lundatok sa:
Jag med, men jag blev så förvånad över att det ansågs vara rimligt.

Hur ofta har det hänt (bekräftat) att någon medtävlande saboterat för någon annan för att få egna fördelar? Det var väl något debackel inom konståkningen för ganska många år sen. Någon som anlitande någon för att knacka lite hammare på en medtävlande. Men i övrigt är det väl ganska ovanligt. Det känns betydligt vanligare att folk fuskar "med sig själva" för att få fördelar.

Luthman Photography sa:
Visserligen, men nu kunde de ju se att den stod i piten under rejset. Det räcker ju för att det ska vara regelbrott. Men visst, det hade väl varit helt jävla omöjligt att snacka sig ur om hon faktiskt kört på den.

Jag ser framför mig hur hon ovetandes råkar ta den trimmade hojen av misstag, kör nått varv och råkar komma åt gasknappen och hojen går upp på bakhjulet och bara drar iväg...

:-)

emmer sa:
Såväl ett högst rimligt förlopp som den typen av bortskyllning som är troligast att någon skulle komma med.
Tror nog att du inte förstår vad du själv säger.
Du anar och gissar och tror.
Därmed inte sagt att det inte är en bortskyllning, men fram tills dess så bör man hålla sig till vad man vet.

me.I.am sa:
emmer sa:
Tror nog att du inte förstår vad du själv säger. Du anar och gissar och tror.
Därmed inte sagt att det inte är en bortskyllning, men fram tills dess så bör man hålla sig till vad man vet.
Om en verbal helgardering inte är gångbart så undrar man vad :-)
Tror nog snarare du har en törn i självkänslan som du får hantera på annat sätt...

emmer sa:
me.I.am sa:
emmer sa:
Tror nog snarare du har en törn i självkänslan som du får hantera på annat sätt...
Eller så gör jag som du och tar ut den på andra

Ivar sa:
Kul med ett sånt intresse kring cykelcross!
Här kan ni kolla på den, mycket spännande, finalen för världens bästa herrar som gick av stapeln i söndags:

Alla har ju elmotor... det ser ju vem som helst. Satan vilket klipp de har....

me.I.am sa:
emmer sa:
me.I.am sa:
emmer sa:
Påminn mig om jag ser dig någon gång så ska du få en kram. Du behöver det.

emmer sa:
me.I.am sa:
emmer sa:
me.I.am sa:
emmer sa:
Påminn mig om jag ser dig någon gång så ska du få en kram. Du behöver det.

Prova PM

Har vi diskuterat att Wout kör med cantis? Enligt happykonsensus borde han väl ha kört ihjäl sig vid det här laget.

Det hade han gjort om han hade använt sin CX för att pendla med. Nu använder han ju sin CX för att hoja CX. Hoppas han gör avbön här inom kort och förklarar sig.

Henrik_E sa:
Har vi diskuterat att Wout kör med cantis? Enligt happykonsensus borde han väl ha kört ihjäl sig vid det här laget.
Det nämndes något i "på teve tråden" om att det var ont om skivor öht i de flesta klasser utom damjuniorerna.
Så det här med skivor, elcyklar och fusk har tydligen en tät korrelation :-)

Merckx ger sin syn på saken, han tycker även att mekanisk doping är värre än medicinsk och förespråkar livstids avstänging.

http://road.cc/content/news/177453-mechanical-doping-ban-cheats-life-urges-eddy-merckx

Merckx: “I also have an electric bike, but not for racing. It’s for climbing, for my health,” said the 70-year-old, who was fitted with a pacemaker in 2013 and also underwent heart surgery the following year. “But for racing, I would never use something like that,” he added. “That’s very bad.”

Tillbaka
Topp