[Notis] - Gömd motor hittad på deltagarcykel vid VM i cyclocross

Fulkinesen sa:
Här är samma tjej (nr 10) från en tidigare tävling. Det är intressant att se hur hon drar iväg uppför backen men har så dålig teknik att hon droppar från första till femte plats så fort det går utför:

Man ser väl olika saker, men iom att hon går omkull rätt tidigt i andra nedförsbacken gissar jag att hon blir lite osäker och sen tappar mer.

geologen sa:
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker nog ändå att man bara kan anses ha
> > fuskat om man faktiskt har använt nåt som är
> > otillåtet. Att ett otillåtet redskap finns i
> ens
> > närhet är inte fusk, i mina ögon. Innan det
> är
> > klarlagt varför den motoriserade cykeln var
> där
> > den var, tycker jag inte att den utpekade
> > cyklisten ska ställas till svars.
>
>
> Man har för fan ansvar för sina handlingar.
> Fuskar man är man en fuskare och skall rullas i
> tjära. Ursäkterna har vi hört i 30 år från
> EPO- killarna.

Som sagt, det är inte i närheten av klarlagt att nån har fuskat. Och vems handlingar ska vem ta ansvar för?

Nä, det är nåt som inte stämmer här. Det är alldeles för lätt att upptäcka fusk av den sorten, så jag tror att nåt helt annat ligger bakom.

Att fuska borde vara att bryta mot det som står i reglerna. I reglerna står det (ungefär) att det inte får finnas motordrivna cyklar i närheten av en tävling, samt att en cyklist inte får använda sig av en sådan cykel. Eftersom man har hittat en motor i en cykel på en tävling är det rätt klart att någon medvetet eller omedvetet har brutit mot reglerna och därmed fuskat.

Som elcykelnörd tycker jag sånt här är jättespännande, bjuder på ett litet räkneexempel.

Batteri är givetvis den kritiska punkten. Gissningsvis används cylindriska 18650 celler för något sånt här då de passar bra inuti ramen på en cykel. Eftersom de vill hålla nere vikten så mycket som möjligt använder de antagligen så energitäta celler som möjligt. Sanyo NCR18650GA är väl en av favoriterna just nu. De väger in på 48 g, innehåller 13 Wh och kan leverera ca 35 W kontinuerligt. Vill man ha 100W effekttillskott behövs med andra ord 3 celler @ 144g som klarar av att leverera 100W under sammanlagt 1400 sekunder. En matchande motorstyrning för en trefas BLDC motor väger in på ca 10g och en motor som utnyttjar ramen som kylning ca 30 g.

Så med ca 200 g extra kan man få 100 W tillskott i drygt 20 minuter. Låter som en klar konkurrensfördel om ni frågar mig.

Senast ändrad:
Fulkinesen sa:
Här är samma tjej (nr 10) från en tidigare tävling. Det är intressant att se hur hon drar iväg uppför backen men har så dålig teknik att hon droppar från första till femte plats så fort det går utför:

För att spinna vidare på detta så kan man kolla på från ca 25 min 10 sek in i sändningen. Där måste 10an pga bedrövlig teknik hoppa av och lyfta runt cykeln i svängen. Cykeln verkar väldigt tung om man jämför med konkurrentens strax senare!?

ToddyKrycka sa:
Fulkinesen sa:

För att spinna vidare på detta så kan man kolla på från ca 25 min 10 sek in i sändningen. Där måste 10an pga bedrövlig teknik hoppa av och lyfta runt cykeln i svängen. Cykeln verkar väldigt tung om man jämför med konkurrentens strax senare!?

Intressant observation.

Jag tyckte också att hon hade händer på hoodsen mer än de andra. Det fick mig att fundera över var hon har knappen som triggar motorn. Var trycker hon för att få igång motorn?

LHelge sa:
Så med ca 200 g extra kan man få 100 W tillskott i drygt 20 minuter. Låter som en klar konkurrensfördel om ni frågar mig.
Låter väldigt optimistiskt med 30g för 100W (även om varvtalet är överjävligt högt) för en synkronmotor.
Såväl koppar som magneter att överstiga det. och troligen vill man ha lite järn oxå.

Jo, det stämmer nog, med en motor på 30 g bör man nog räkna med en planetväxel eller liknande som väger ungefär lika mycket till samt en vinkelväxel mot vevaxeln. En syknronmotor med statorn ytterst och rotorn i mitten, monterad så att det är bra värmeavledning till ramen borde gå att göra ruskigt effekttät.

Om man tänker sig min drivlina på RC-seglare ger den ca 450 W enligt andras mätningar. Vikten på hela ekipaget flygklart inkl allt är 2kg. Den motorn väger nånstans runt 100g och varvar 650 rpm. Batteriet räcker ca 6-8 min på fullskaft, dock orkar inte motorn med värmen kontinuerligt.

Men räkneexemplet känns korrekt, 200g är kanske "idealt" men det känns inte helt omöjligt att lösa en drivlina som orkar 100W för runt 400g.

Jag är sjukt nyfiken på vad UCI har hittat ... vore ju tråkigt om det var en vanlig kommersiell assist.

Jag vet egentligen inte vad som är värst: att någon fuskar och kör elcykel eller att det finns de som tycker att "det kan nog finnas ursäkter".

Jag tycker det är lite spännande om det är så vanligt att "en kompis har installerat den i en cykel jag har haft förut". Då är det ju inte special-special-James-Bond utan grejer man hittar över disk.

Alltså jag kollade på Koppenbergfilmen och hur hon växlar. T.ex. i sekvensen vid 5:43 innan hon hoppar av cykeln. Det ser ut som att hon fipplar med handtaget utan att växelspaken åker inåt vilket den ju alltid gör annars när man växlar.

Men - vad vet jag. Måste erkänna att jag inte kollat så mkt på folk som växlar annars heller - det kanske är helt normalt.

Annars så funderar jag i största allmänhet vem som ligger bakom alltihopa. Femke får klä skott för det men idén lär ju knappast ha varit hennes från början..

PRAOcyklist sa:
Det ser ut som att hon fipplar med handtaget utan att växelspaken åker inåt vilket den ju alltid gör annars när man växlar.
Men - vad vet jag

Dar du hört om Di2? såntdär med sladdar och batteri i sadelstolpen?

PRAOcyklist sa:
Alltså jag kollade på Koppenbergfilmen och hur hon växlar. T.ex. i sekvensen vid 5:43 innan hon hoppar av cykeln. Det ser ut som att hon fipplar med handtaget utan att växelspaken åker inåt vilket den ju alltid gör annars när man växlar.

Men - vad vet jag. Måste erkänna att jag inte kollat så mkt på folk som växlar annars heller - det kanske är helt normalt.

Annars så funderar jag i största allmänhet vem som ligger bakom alltihopa. Femke får klä skott för det men idén lär ju knappast ha varit hennes från början..

Det man förvånas mest över är ju hur urbota usel teknik hon har jämfört med alla andra. Nog för att hon kanske är yngre än dom andra, men hon vann ju ändå junior VM/EM? förra året. Men vad vet jag, det kanske är så stor skillnad på klasserna?

Enda chansen till att hon skulle vara oskyldig är väl att det är någon som har försökt att sätta dit henne. Eftersom hon erkänner att det till och med varit hennes cykel så känns det ju lite väl osannolikt. Det mest förvånande är att det tagit så lång tid innan någon åkt fast och att det är en tjej, aldrig bra med fördomar. :)

bllx sa:
Att fuska borde vara att bryta mot det som står i reglerna. I reglerna står det (ungefär) att det inte får finnas motordrivna cyklar i närheten av en tävling, samt att en cyklist inte får använda sig av en sådan cykel. Eftersom man har hittat en motor i en cykel på en tävling är det rätt klart att någon medvetet eller omedvetet har brutit mot reglerna och därmed fuskat.

Det är ett sätt att se på det. Men för mig är det ungefär samma som att bötfälla nån för fortkörning för att man kör en bil som KAN köras olagligt fort, utan att man faktiskt kört för fort.

ToddyKrycka sa:
Fulkinesen sa:

Det där är dock lite tunt. För det första så är det sannerligen inget unikt i att någon är åkstark men tekniskt mindre skicklig. För det andra är det åtskilliga cyklister som har problem i de där serpentinerna. Jag tycker själv de ser ganska kniviga ut, med djupa spår i den intorkade leran.

geologen sa:
Det är ett sätt att se på det. Men för mig är det ungefär samma som att bötfälla nån för fortkörning för att man kör en bil som KAN köras olagligt fort, utan att man faktiskt kört för fort.

Nej, det är en usel jämförelse - för det är inte nån med en damtralla på stan det handlar om utan tävlingscykling med regler.

Ett mer rättvisande exempel (om vi ska fortsätta på biltemat) är om din racerbil är utrustad/utformad på ett sätt som strider mot reglementet i den klass/gren du ska köra (se ex F1s strikta krav). Då åker du dit oavsett om det är vid en inspektion innan, under eller efter loppet det upptäcks.

Hon har en cykel som är utrustad på ett sätt som den inte får vara under en tävling (och dessutom dolt, vilket knappast gör det mindre uppenbart att det faktiskt är ett regelbrott man ser). Är den inte hennes och har den minsta chans att förknippas med henne i tävlingssammanhang har den ING-EN-TING i hennes närhet att göra.

Klart hon blir ledsen över att bli påkommen...!

Nej, min jämförelse är korrekt i det avseende jag ville belysa. Jag kan aldrig anse att nån har fuskat om man inte har nyttjat det otillåtna. Min jämförelse är precis jämförbar med hennes situation. Möjligheten fanns, men har inte utnyttjats. Då har man inte fuskat. Man kan däremot ha brutit mot regler, som i det här fallet nog är rätt dåligt formulerade, eftersom en cykel man inte använt kan räknas som fusk.

Cujo sa:
Vevpartimotor är uråldrigt enligt italienerna, elektromagnetisk drift i hjulen är det som gäller nu:
Tjoho, nu snackar vi tröga hjul :-)
(För att de ska funka så måste magnetiska ledningsförmågan variera - vara permanentmagnet eller magnetisk metall - och ingetdera är lätt. Inte för det spelar så stor roll om man inte ska trampa men det vore nog mycket vunnet på att flytta det närmare navet. Effekten linjärt med radien men tröghetsmomentet är kubiken.)

Så geo, utifrån ditt resonemang kan någon nånsin åka dit för fusk med elmotor? Hur bevisar man att den verkligen använts? Mäter batteriet före och efter?
"Men jag lovar - jag använde aldrig motorn" liksom

En elmotor, dold dessutom, har inget att göra i närheten av en tävling.

geologen sa:
bllx sa:

Med den stora skillnaden att det inte är förbjudet i vanlig trafik att ha en bil som kan köras olagligt fort. Jämförelsen skulle bli betydligt bättre (på så många plan) om vi tog en elcykel: cyklar du på en elcykel vars motor driver i hastigheter över 25 km/h så kan du bötfällas även om du bara cyklat i 5 km/h.

me.I.am sa:
Så geo, utifrån ditt resonemang kan någon nånsin åka dit för fusk med elmotor? Hur bevisar man att den verkligen använts? Mäter batteriet före och efter?

Men den elmotorförsedda cykeln hade ju aldrig använts av henne under loppet! Vi pratar ju inte om att hon använde cykeln men att det är oklart om hon använde motorn, utan bara att det i hennes närhet fanns en cykel som, om DEN skulle användas, var otillåten.

Sherpa sa:
Det är ungefär som man hittat epo på hennes hotellrum men utan att ha testats positivt.

Nästan, men inte helt. Nästan, eftersom det för att bli en helt jämförbar situation krävs att man HELT SÄKERT vet att hon inte har EPO i kroppen. Det är väldigt svårt, på gränsen till omöjligt. Däremot är det en barnlek att avgöra om den elmotorförsedda cykeln använts eller inte.

Fulkinesen sa:

Shit vad jag inte fattar grejen med CX. Typ som att ta det sämsta av XC-cykling och göra tävling av det. Antingen är det mig det är fel på eller så är det alla som tycker det är roligt.

geologen sa:
me.I.am sa:

Men den elmotorförsedda cykeln hade ju aldrig använts av henne under loppet! Vi pratar ju inte om att hon använde cykeln men att det är oklart om hon använde motorn, utan bara att det i hennes närhet fanns en cykel som, om DEN skulle användas, var otillåten.

Hon hävdar att den inte använts men är det klarlagt? Är det även klarlagt att det inte funnits tankar om att använda den någon gång under loppet? Försök till fusk borde också straffas.

H. sa:
Fulkinesen sa:

Shit vad jag inte fattar grejen med CX. Typ som att ta det sämsta av XC-cykling och göra tävling av det. Antingen är det mig det är fel på eller så är det alla som tycker det är roligt.

Haha!

"Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal."

geologen sa:
me.I.am sa:

Ok, my bad, men jag håller ändå inte med dig.

emmer sa:
me.I.am sa:
Ok, my bad, men jag håller ändå inte med dig.
Kanske en orsak att man inte ska döma på hörsägen och lösa aningar.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar, men min poäng i resonemanget med geo är att om det fanns en cykel med elmotor som hon antingen suttit på eller att hon skulle kunnat byta till den i någon depå så anser jag att det inte spelar någon roll om hon verkligen använt elmotorn eller ej.

Luktapåblommorna sa:
H. sa:

Har du provat?

Jag har provat att cykla på geggiga gräsmattor och finner ingen glädje i det. Bortsett från parallellslalom. Men det är liksom inte misär.

Tillbaka
Topp