[Notis] Öhlins satsar på MTB

Senast ändrad:
Det har kanske avhandlats här, men de verkar ha frångått styrrör/krona i samma del i deras gafflar. Har det framkommit något om varför de kör med vanligt inpressat styrrör på de senaste?

marr sa:
Paco sa:
marr sa:
Luthman Photography sa:
Duger inte en marsh guard åt herrn?

Joddå, men de har ju skruvhål i bryggan av någon anledning.

Om hålen passar med DVOs skärm så har jag en över?

Får mäta :)
Hur ser dvo skärmen ut runt hålen förresten? Funderar på om man kan borra nya hål i en om inget annat.

Ska bara leta fram rätt flyttlåda så kan jag mäta och ta en bild.

Paco sa:
marr sa:
Paco sa:
marr sa:
Luthman Photography sa:
Duger inte en marsh guard åt herrn?

Joddå, men de har ju skruvhål i bryggan av någon anledning.

Om hålen passar med DVOs skärm så har jag en över?

Får mäta :)
Hur ser dvo skärmen ut runt hålen förresten? Funderar på om man kan borra nya hål i en om inget annat.

Ska bara leta fram rätt flyttlåda så kan jag mäta och ta en bild.

Tacks

durietz sa:
TK sa:
Henrik83 sa:
Är inte det bara på den enklare Specialized-OEM STX-gaffeln de gjort så då?
Nej, det verkar vara på allt nytillverkat.

Fan vad fattigt. Säkert en marginalökningsgrej. Inget jag hört om dock, hur vet du detta? Skröt ju jävligt mycket om detta vid lansering.

Fast å andra sidan fattade visst inte amerikanarna det, då dom mest klagade på att dom inte kunde välja vilket "headset" dom ville (iom att Ö's inbyggda crownrace bara passade med vissa headset...)

RXF 36 27.5 har krona och styrrör i två stycken ihoppressat. Anledningen som jag förstått det är att inte begränsa användaren till vissa styrlager. Säkert en kostnadsbesparing också.

TK sa:
Henrik83 sa:
TK sa:
Henrik83 sa:

Fick hem en 2018 coil (den är även kompatibel med airshaft, smutt!) för inte så länge sen & den är inte delad iaf.
Märkligt, min rxf coil som jag köpte i oktober är delad!?

Ytterligare ett bevis på att 29” är bättre än 27,5” :-)

Henrik83 sa:
TK sa:
Henrik83 sa:
TK sa:
Henrik83 sa:

Fick hem en 2018 coil (den är även kompatibel med airshaft, smutt!) för inte så länge sen & den är inte delad iaf.

Det är en rxf 36 29"..:)

TK sa:
Henrik83 sa:
TK sa:
Henrik83 sa:
TK sa:
Henrik83 sa:

Fan vad B om de frångår odelningen... Samt vad glad jag är att min inte är delad. Tror jag iallafall. Ser inga nackdelar iallafall. Inte efter att ha lyssnat på knaket i min pike ett par år.

TK sa:

Vart tvungen & öppna kartongen igen, jefla snikprodukt man fått tag på ?

B35EDB03-4211-4855-A04F-3659F7C4D233.jpeg

Min rxf36 140mm luft har nog varit hyllvärmare ett tag om man ser till dammet på förpackningen.

Men den är iallafall i ett stycke och inbyggd crownrace.

20180113_181209.jpg

Schreddan sa:
marr sa:
Schreddan sa:
Vars köper man en RXF36 650B? Alltså den som kom förra sommaren. Inte för att jag ska ha nån men ändå. :)

Tror bike-components.de har den.

Ska kolla igen då, när jag kollade sist så hade de ”bara” 29/27.5+-varianten.

https://www.bike-components.de/en/OeHLINS/RXF-36-Boost-27-5-Federgabel-p59279/

Kolla med brink.uk annars, de verkar duktiga på att skrapa fram Öhlins pryttlar.

marr sa:
Schreddan sa:
marr sa:
Schreddan sa:
Vars köper man en RXF36 650B? Alltså den som kom förra sommaren. Inte för att jag ska ha nån men ändå. :)

Tror bike-components.de har den.

Ska kolla igen då, när jag kollade sist så hade de ”bara” 29/27.5+-varianten.

https://www.bike-components.de/en/OeHLINS/RXF-36-Boost-27-5-Federgabel-p59279/

Kolla med brink.uk annars, de verkar duktiga på att skrapa fram Öhlins pryttlar.

Tack och jag såg den nu. :-)

Någon som har koll på ifall det går att stoppa i en annan airshaft i en RFX36 och ändra slaglängden? Har för mig att jag läste det någonstans..

Monterade min rxf nu igår.

Den här endelskonstruktionen med inbyggd crownrace är ju inget vidare alltså. Det blir ett litet glapp och inget tätar ju ut lagret från omgivningen. Inte som en hope eller cc crownrace som har en extra tätning.
Så antar att man får byta/serva undre lagret betydligt oftare nu.

marr sa:

Den här endelskonstruktionen med inbyggd crownrace är ju inget vidare alltså. Det blir ett litet glapp och inget tätar ju ut lagret från omgivningen. Inte som en hope eller cc crownrace som har en extra tätning.

Har du finlager så fyll ut mellanrummet med fett. Eller om du gillar att pilla, lyft på lagrets tätning och prutta i fett där också. Det är ju inga rotationshastigheter att tala om här.

s sa:
marr sa:

Har du finlager så fyll ut mellanrummet med fett. Eller om du gillar att pilla, lyft på lagrets tätning och prutta i fett där också. Det är ju inga rotationshastigheter att tala om här.

Fyllt med fett är det redan, de är standard i detta hushållet :)

Men det är ett bra tips! Så tack.

Heeeelp!

Öhlins ttx bakdämparen. Bussningar.

Vilken är eyelet storleken? Om man ska skaffa sig något att pressa i / ur bussningar med.

marr sa:
Heeeelp!

Vilken är eyelet storleken? Om man ska skaffa sig något att pressa i / ur bussningar med.

Jag köpte det här verktyget:
https://www.tftuned.com/bushing-tool-for-127mm-bushings-and-cane-creek-2012/p3156

Och de här bussningarna:
https://www.tftuned.com/norglide-bushing-2012-147mm-bag-of-4/p2923

Det där är ju den inre bussningen som slits och verktyget gör att du kan pressa ur bara den. Det är ju en bussning-i-bussning-lösning (CaneCreek?). Dessutom håller de bussningarna bättre än original, upplever jag.

Jag har en TTX22 M Application. Vet inte om det skiljer nåt mot TTX-Universal.

Schreddan sa:
marr sa:
Heeeelp!

Jag köpte det här verktyget:
https://www.tftuned.com/bushing-tool-for-127mm-bushings-and-cane-creek-2012/p3156

Och de här bussningarna:
https://www.tftuned.com/norglide-bushing-2012-147mm-bag-of-4/p2923

Det där är ju den inre bussningen som slits och verktyget gör att du kan pressa ur bara den. Det är ju en bussning-i-bussning-lösning (CaneCreek?). Dessutom håller de bussningarna bättre än original, upplever jag.

Jag har en TTX22 M Application. Vet inte om det skiljer nåt mot TTX-Universal.

Tack! Får nog plocka isär och mäta lite. Frågade brink som ja köpt rasket av. De använde ett öhlins verktyg som bara handlare hade. Som man inte kunde köpa och hade nog inte reflekterat över storlekarna. Men de skulle kika på det också.

Nu har jag stött på patrull. Försöker montera frambroms på min RXF36. Men de går inte alls, har samma adapter till samma skivstorlek som innan. Men bromsen lutar på tok för mycket framåt i ovankant för att detta ska fungera.

Ö har väl PM 160 precis som Pike?

marr sa:
Nu har jag stött på patrull. Försöker montera frambroms på min RXF36. Men de går inte alls, har samma adapter till samma skivstorlek som innan. Men bromsen lutar på tok för mycket framåt i ovankant för att detta ska fungera.

Jag fick gå upp på 200 mm fram på min RFX 36 med E4-ok. 180 gick inte.

Crossmax sa:
marr sa:

Jag fick gå upp på 200 mm fram på min RFX 36 med E4-ok. 180 gick inte.

Alltså jag ska ha en 203mm skiva, och tycker att jag har rätt adapter. Men tydligen inte.

Vad har du för adapter?

Det är PM180 standard (som sig bör på en sådan gaffel). E4-oket gick dock emot gaffelbenet utan adapter, så fick gå upp till 200 med en +20 mm adapter.

marr sa:
Crossmax sa:
Det är PM180 standard (som sig bör på en sådan gaffel). E4-oket gick dock emot gaffelbenet utan adapter, så fick gå upp till 200 med en +20 mm adapter.

Varför skriver alla handlare att det är 160 standard då? Lätt taskigt.

https://www.bike-components.de/en/OeHLINS/RXF-36-Boost-51-Off-Set-27-5-29-Suspension-Fork-p54262/
Oklart. Notera att jag har en RXF 36 27.5. Kan skilja sig på 27.5/29-versionen.

Tillbaka
Topp