[Notis] Öhlins satsar på MTB

IMG_20181115_222823.jpg

Tennecogubben dubbelhandskakar handen av herr Öhlin. ALLTHEINTELLECTUALPROPERTY BWAHAHAHA!

Oroar mig mer för bilsidan om det skiter sig med reservdelar framåt, en gaffel har man råd att vaska om den ändå är nån säsong.

Tråkiga är att man lätt fär känslan att kanske får byta märke på sikt, vilket blir döden om många gör det. Första tiden nu blir viktig hur de sköter det så man stannar kvar.

H. sa:
marr sa:
Här är vad vi med de gamla 36orna får för upgrades. Det kommer även en evo version av den gamla gaffeln.

https://www.vitalmtb.com/product/gu...om&utm_medium=referral&utm_campaign=spotlight

Har inte hunnit läsa igenom det riktigt själv än.

Jag fattar inte. Den lanseras som en ny gaffel, strax efter det att en nyare gaffel lanserats? Är den då likvärdig med den nyare? Eller är den bättre/sämre? Bättre låter ju som hål i huvudet ur ett marknadsperspektiv för Öhlins. Men sämre, varför då köpa denna istället för att vänta några månader?

Känns som enda poängen är eftermarknadsuppgradering på sålda gafflar. Tråkigt då om man har en 34a.

Jag har ingen aning! :p

Har de månne förmånga uppgjutna underben så de måste släppa dn classicmodell för att inte vaska delar? Volvostyle.

Reklam för sagda gaffel har dykt upp i flödet under dagen. Jag tolkar det som att det är en lite bättre gabel än den senast lanserade. Vilket, i min lilla värld, innebär att antingen är EVO dyrare och flashigare, en så kallad extra premiumprodukt och den senast lamserade är the working mans Öhlinare. Eller så har de tänkt snett.

Men världen är ju inte alltid beskaffad så som jag tänker mig.

Luthman Photography sa:
Reklam för sagda gaffel har dykt upp i flödet under dagen. Jag tolkar det som att det är en lite bättre gabel än den senast lanserade. Vilket, i min lilla värld, innebär att antingen är EVO dyrare och flashigare, en så kallad extra premiumprodukt och den senast lamserade är the working mans Öhlinare. Eller så har de tänkt snett.

Minns inte riktigt, men var inte listpriset 1100eur på den förra lanserade och typ strax över1000eur på denna? Kan minnas helt snett också.

Blir inte klok på evon, men är tacksam för uppgraderingen till min gaffel.

Senast ändrad:
Evon är väl att dom lagt in uppgraderingarna i tillverkningsserien för den gamla gaffeln, dom kan ju inte rimligtvis fortsätta tillverka montera topcap raketen. Går ju att få Evo kitet för gamla gaffeln, så det kan ju inte vara nytt chassi?

konken sa:
Evon är väl att dom lagt in uppgraderingarna i tillverkningsserien för den gamla gaffeln, dom kan ju inte rimligtvis fortsätta tillverka montera topcap raketen. Går ju att få Evo kitet för gamla gaffeln, så det kan ju inte vara nytt chassi?

Fast topcapen var ju inget med uppgraderingen att göra.

Nya chassit är en annan gaffel som lanserats för en månad sen eller nått.

Aha ok, men har man bra skit är det väl lika bra att trycka in det i tillverkningen, hellre det än tvångsmässiga årsskiftes uppgraderingar.

konken sa:
Aha ok, men har man bra skit är det väl lika bra att trycka in det i tillverkningen, hellre det än tvångsmässiga årsskiftes uppgraderingar.

Helt klart. Var väl mest oväntat att de skulle släppa en "ny" gammal gaffel bara antar jag. Eftersom de redan släppt en ny gaffel alldeles precis.

marr sa:
Luthman Photography sa:

Minns inte riktigt, men var inte listpriset 1100eur på den förra lanserade och typ strax över1000eur på denna? Kan minnas helt snett också.

Blir inte klok på evon, men är tacksam för uppgraderingen till min gaffel.

Har inte sett/sökt några priser, men det känns märkligt bara.

"Här är vår bästa gaffel" ett par veckor senare "Här är en bättre gaffel".

Från Pinkbikeom Evo:n:

"Price remains the same as the original RXF36 at 1100 USD/1035 Euro plus tax. All travel and wheel configurations."

Så nu har jag rett ut det. Kan någon annan reda ut hur de skiljer på denna gaffel och den andra nya nu så jag slipper?

durietz sa:

"Price remains the same as the original RXF36 at 1100 USD/1035 Euro plus tax. All travel and wheel configurations."

Så nu har jag rett ut det. Kan någon annan reda ut hur de skiljer på denna gaffel och den andra nya nu så jag slipper?

Du skötte det där så bra så jag tänker att du kan få fortsätta :)

Läser man deras pressmateriel så verkar det ju som att den nya gaffeln,(alltså den gamla nya) var gjord för racers, vanliga fikacyklister (happy) fann den tydligen ofta överdämpad, därför gjorde Öhlins en som hade mindre dämpning och mer fikänslighet för svennebanans känsliga händer. Detta med sladdrigade bussningar och en modern och populär ökning av den negativa kammaren. Det är iaf min högst personliga tolkning av deras pressmaterial.

Senast ändrad:
H. sa:
Luthman Photography sa:
durietz sa:

Läser man deras pressmateriel så verkar det ju som att den nya gaffeln,(alltså den gamla nya) var gjord för racers, vanliga fikacyklister (happy) fann den tydligen ofta överdämpad, därför gjorde Öhlins en som hade mindre dämpning och mer fikänslighet för svennebanans känsliga händer. Detta med sladdrigade bussningar och en modern och populär ökning av den negativa kammaren. Det är iaf min högst personliga tolkning av deras pressmaterial.

Fast de har ju samma USP på både 36 Evo och 36 Trail? Båda ska ju vara finkänsligare osv. De säger ju till och med att det är arbetet från 36 Trail som de stoppat i den gamla arkitekturen för att få 36 Evo.

Så vad skiljer dem åt egentligen?

Den med det nya chassiet ska ha plats för lite fetare däck.

H. sa:
Luthman Photography sa:
durietz sa:

Fast de har ju samma USP på både 36 Evo och 36 Trail? Båda ska ju vara finkänsligare osv. De säger ju till och med att det är arbetet från 36 Trail som de stoppat i den gamla arkitekturen för att få 36 Evo.

Så vad skiljer dem åt egentligen?

Jag regurgiterar bara vad som står i deras pressmaterial. Jag kan inte berätta saker jag inte vet.

Normalt att den låter när den sträcks ut? Alltså inte bottnar utan tvärt om ?

Edit: menar en gaffel ?

Senast ändrad:
Jimel sa:
mikipedia_ sa:
Jimel sa:

Topout klonk menar du? Vet inte på just Ö men mina coilgafflar kan göra sånna ljud, men fortfarande funka klanderfritt.

Ja precis, fått hem en 34a och reagerade på det.

Är det den du hade som julgran?? Du kanke har missat en oring/gummibumper i toppen isf?

mikipedia_ sa:
Jimel sa:
mikipedia_ sa:
Jimel sa:

Topout klonk menar du? Vet inte på just Ö men mina coilgafflar kan göra sånna ljud, men fortfarande funka klanderfritt.

Ja precis, fått hem en 34a och reagerade på det.

Är det den du hade som julgran?? Du kanke har missat en oring/gummibumper i toppen isf?

Precis. Nä fanns inget sådant i den, väldigt annorlunda mot en PIKE inuti ?

Crossmax sa:
Jimel sa:
Om ni behöver service kan jag tipsa om Öhlins auto i Karlstad, grymt snabb och bra service! Grymt snabba svar på mail och gaffeln hann knappt landa hos dom så var den på väg tillbaka till mig.
http://www.ohlinsauto.se/
Vad landade priset på för en service? Jag antar att du gjorde EVO-uppgraderingen också med vouchern för alla materialkostnader?

Dom gjorde en felsökning åt mig så vet inte vad dom tar för service.

Bra fråga :)
Gaffeln klonkar när den sträcks ut max, dom hittade inget fel förutom lite lite olja i cartridgen så påfyllt och luftat den. Får se om det hjälper.

Tillbaka
Topp